Xpa 5 bi amp problem

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Xpa 5 bi amp problem

Idag kom endelig xpa 5'en, hipp hipp

Men har problemer, skal bi amp'e. Når jeg kobler normalt, uten Y leddene, funker alt normalt. Når jeg bruker Y leddene, henholdsvis 1 og 2 til left og 4 og 5 til right, bass på 1, mellom/diskant på 2, å samme på høyre, så slår forsterkeren seg av og blinker rødt når jeg skrur opp bare litt volum.. Hva skyldes dette? Er det noe feil med Y leddene?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Jan Frode sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dillball
    Idag kom endelig xpa 5'en, hipp hipp

Men har problemer, skal bi amp'e. Når jeg kobler normalt, uten Y leddene, funker alt normalt. Når jeg bruker Y leddene, henholdsvis 1 og 2 til left og 4 og 5 til right, bass på 1, mellom/diskant på 2, å samme på høyre, så slår forsterkeren seg av og blinker rødt når jeg skrur opp bare litt volum.. Hva skyldes dette? Er det noe feil med Y leddene?
    Rekner med at du har fjernet forbindelsen / skinnene mellom terminalene bak på høyttalerene ?

Edit: kjenner ikke til Denon,n din men du må vel muligens også aktivere biamp i denne ?
    Stue: Primare I32 - Primare DAC30 - Sonus Faber Venere 2.5 - Viablue SC-2 - HTPC - Chromecast Audio - Ipad Air - Spotify Premium

Reserveutstyr/ til salgs: Nakamichi Amplifier 2
    - Arendal Sound 1723 Tower -System Audio Saxo 30 - Onkyo A-9010 - Sennheiser Momentum

Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper brokoblingen er fjernet ja :shock:

Går XPA'en i rødt hvis du kjører hver side hver for seg?
    F.eks hvis du kun kobler til venstre høyttaler via Amputgang 1&2 for så teste høyre høyttaler fra 1&2.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.

Broene er selvsagt fjernet ja

Har prøvd begge Y leddene, på kun en side, og forskjellige kanaler på ampen for å sjekke, den ene kanalen blinker rødt å slår seg av..

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.

Skal det være lys i alle utgangene, på led fronten? Nå bruker jeg bare 2 utganger, men er lys i alle 5 led lysene...

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som noen kabler er borte i hverandre å det derfor kortslutter. Har en kompis som kjører Denon Reciever + Emotiva XPA-5, der 4 av XPA-5 kanalene går til B&W604s2 sine. Han kjører også selvsagt y-ledd ut fra left og right pre-out på Denonen og inn i XPA-5. Funker knall hos han ihvertfall.

Anbefaler å sjekke at også phonekablene ikke kommer i kontakt med hverandre. Vet ikke om det har noe å si, men vil tro det. Test med kun ett y-ledd ut til en og en høytaler først, for å lettere holde kontroll på at ingen kabler går i hverandre.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.

Jeg har koblet riktig ja? Bassene +\- på utgang 1 +\-, mellomtone/diskant på utgang 2 å samme med 4 og 5.. Å signal kabel fra LF preout til splitter til 1 og 2, å samme med 4 og 5... Er vel ikke så mange andre måter å gjøre det, men mulig eg gjør feil?

Har også prøvd de forskjellige amp settingene i menyen,bi amp, normal, osv.. Hr ingen påvirkning..

Prøvde bytte om Y leddene, men samme, blir rødt lys i ene utgangen, akkurat som om det er en kortslutning el noe...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.

Når jeg tar ut F.eks bassene på kanal 1, altså ene delen av Y leddet, så er mellom tone og diskant normal fra kanal 2. Når eg kobler til begge, går kanal 1 i rødt...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.

Virker som det kan være feil med Y leddene? Er nye monster Y ledd fra komplett...

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Broene er selvsagt fjernet ja

Har prøvd begge Y leddene, på kun en side, og forskjellige kanaler på ampen for å sjekke, den ene kanalen blinker rødt å slår seg av..
    Er det kun kanal 1 som feiler? Altså den samme ene uansett hvordan du kobler opp videre?
    I så fall prøv komplett oppsett der du ikke bruker kanal 1, men de fire andre.
    Hvis dette fungerer er det den kanal 1 til XPA'en som er defekt.

Klarer du å kjøre en høyttaler fra kanal 1 alene?

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde bytte om Y leddene, men samme, blir rødt lys i ene utgangen, akkurat som om det er en kortslutning el noe...
    Du kan kanskje la være å bruke den som lyser rødt, å prøve nr. 3 i stedet for den. Da finner du ut hvor feilen ligger.

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du sier alt funker når du kjører uten å biampe, så høres det ut som det ene y-leddet er defekt. Å det er jo kjapt å teste. Bare å bruke det y-leddet du vet fungerer på 2 kanaler, og bruke det på de 2 kanalene du får rødt på. Funker det da så er jo svaret enkelt.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som begge Y leddene er dårlige, trenger å bøye disse en del for å få kobla 1 og 2, å 4 og 5 sammen, prøve litt forskjellig nå, fikk ene Y leddet til å funke på 3 og 4, men virker som at d funker kun når jeg har riktig bøy på ledningen, altså Y leddene er vist hårsår å av dårlig kvalitet. Alle utgangene funker som de skal når jeg kjører singel wire. Skal dra å fikse nye bedre Y ledd, satser på at det gjør susen..

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

xpa-5

Jeg har nå xpr-5. -hadde tidl. xpa-5 og min erfaring var at den var kresen på kabler! hos meg gikk kanal 5 i protekt med en monster kabel. -byttet til emotiva rca og det ordnet seg.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.

Takk for tips. Tar jo så laaang tid å få noe fra emotiva skal prøve hifiklubben sine argon Y ledd.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldrig hatt noen problemer med Elkjøps/Clas Ohlssons billige lakriss y-ledd, koster jo nesten ingenting heller. Disse er jo også ca 10 cm lange, altså ingen problemer med "bøy" der...
    Ikke juster biamp i receiverens meny jo, det er bare om du bruker receiveren alene du skal justere noe der....

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde samme problemet med en gang på min xpa5 men det var pga det var så trangt bak på receiveren min at y leddene så vidt kom borti hverandre. La i mellom en tape bit så var problemet løst. Sikker på det ikke er noe slikt som er problemet?

Jeg har emotiva sine RCA kabler, det tok akkurat 7 dager fra jeg kjøpte de til de kom. Hadde før andre RCA kabler og det fungerte fint det også.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er sikker på det ja... Merkelige er at begge Y leddene funker på kanal 3 og 4 KUN, å alle utgangene funker utmerket singelwire, å singel signalkabel.. Er blått lys i alle 5 lampene, ska det være lys i alle 5 når jeg bare bruker 2 kanaler F.eks.?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik, som på bildet, y ledd til høyre, altså 3 og 4 funker, men ikke 1 og 2.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •