Forslag til effektforsterker til XLS215?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Active Lolas sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forslag til effektforsterker til XLS215?

Jeg har en hjemmekino reciver som er Yamaha RX-V773.
    Da trenger man kraft til å drive frontene, som jeg tenker skal være Cerwin-Vega XLS215. 1 effektforsterker til hver tenker jeg. Blir CW CXA-8 for svakt, eller har noen bedre forslag til ca. samme pris?

Hvordan blir lydtrykket med en reciver - effektforsterker, enn forforsterker - effektforsterker? Forsvinner det mye eller ingenting, pga det er effekten som driver dem?

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    disse trenger masse watt for å spille "perfekt". min oppfatning hvertfall.. så 1 CXA-10 pr ht er nok det som må til da! med en receiver vil det ikke spille bra eller fint i det heletatt i forhold...

Active Lolas sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos
    disse trenger masse watt for å spille "perfekt". min oppfatning hvertfall.. så 1 CXA-10 pr ht er nok det som må til da! med en receiver vil det ikke spille bra eller fint i det heletatt i forhold...
    CXA-10 selges ikke i EU da de var ulovlige pga strømbruk eller no

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se i Cerwin Vega tråden, der er masse info der, ellers er der mange tråder om XLS215 også, søk litt.

Intermediate eriko86 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer ofte CXA10 på brukten. Er ikke lenge siden de stoppet salget på HFK. Men som Niels sier, Cerwin Vega tråden har en anbefalingsguide til 215 på første side.

Active Lolas sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er denne bra? QSC RMX 2450 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning

Faktisk 100-lappen billigere enn CXA-8, og som det ser ut som, er den mye, mye kraftigere? Eller er det bare skrytewatt iforhold til CW sin?

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se etter 2stk Xpa-1 på brukten, da har du krefter i massevis
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lolas
    Er denne bra? QSC RMX 2450 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning

Faktisk 100-lappen billigere enn CXA-8, og som det ser ut som, er den mye, mye kraftigere? Eller er det bare skrytewatt iforhold til CW sin?
    QSC er et av de aller mest anerkjente PA merkene, så det er ikke skrytewatt nei.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Sted
    Skien
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

watt

Tror ikke du skal se deg blind på watt. 2x750w liksom, finnes sikkert 100wattere som gjør denne til skam.

Beste tipset er alltid å prøve selv hjemme, CV forsterkeren er det sikkert mulig å få lånt med seg hjem fra en HiFi Klubben butikk ett eller annet sted.

Bortsett fra det er det vel tryggere å kjøpe forsterker fra samme produsent. Og som det blir nevnt over, er vel det å finne en CXA-10 på brukten et godt tips.
    JM Lab Electra 946
    Classé CP500/CA401
    Copland CDA 289
    Bel Canto e.One DAC 3
    ----------------------------
    B&W CM5/PV1
    Lyngdorf TDA2200
    Lyngdorf CD-1
    Electrocompaniet ECi2
    Arcam AVR 300
    Snell-K/Klipsch RB-25
    SVS PB 12 NSD

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Phatbob
    1. Tror ikke du skal se deg blind på watt. 2x750w liksom, finnes sikkert 100wattere som gjør denne til skam.

2. Bortsett fra det er det vel tryggere å kjøpe forsterker fra samme produsent.
    1: Det står faktisk oppgitt fra produsent etter hvilke standarder ift. Måling som ble fulgt og dersom man tar høyde for alle hørbare frekvenser 20hz-20khz så gir den faktisk ut 2x650w i 4 ohm. Dersom man ser på spisseffekt ved 1khz så gir den 2x750w 4 ohm. Skal like å se den "100 watteren" som gjør denne til skam effektmessig...

2: Hvorfor? Cerwin Vega er ikke akkurat kjent for å produsere gode forsterkere...

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Midgard Oberon? Bare et tips.. Da har man forsterkere man kan drive litt andre typer høytalere med også! Sjekk Finn, skal ligge et par eller to der. 8k er bruktprisen man bør gi i disse dager!

Disse blokkene har jeg og flere andre gode erfaringer med på CV også, stålkontroll!

MIDGARD oberon 6.1 - FINN Torget

Midgard Oberon 6.1 - FINN Torget

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MB-S124
    Midgard Oberon? Bare et tips.. Da har man forsterkere man kan drive litt andre typer høytalere med også! Sjekk Finn, skal ligge et par eller to der. 8k er bruktprisen man bør gi i disse dager!

Disse blokkene har jeg og flere andre gode erfaringer med på CV også, stålkontroll!

MIDGARD oberon 6.1 - FINN Torget

Midgard Oberon 6.1 - FINN Torget
    Har disse selv. De har mannevond kontroll over 215, og alt annet for den saks skyld.

Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er XPA-2 iforhold? Har ikke hatt gleden av å kjøre MA blokkene på hverken 1x15" 2x15" høytalerne til CV enda, men hadde vært festlig å prøvd!

Skal bare si at man fikk greit bakoversveis på et par CLSC-12 første gangen Midgardene ble fyrt opp! Behringer Europower som mange bruker på disse ble akterutseilt til de grader!

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MB-S124
    Hvordan er XPA-2 iforhold? Har ikke hatt gleden av å kjøre MA blokkene på hverken 1x15" 2x15" høytalerne til CV enda, men hadde vært festlig å prøvd!

Skal bare si at man fikk greit bakoversveis på et par CLSC-12 første gangen Midgardene ble fyrt opp! Behringer Europower som mange bruker på disse ble akterutseilt til de grader!
    Aldri brukt XPA-2 på 215, men på AL1000 låter det meget bra. Fyldig amerikansk lyd, men merker at dampingen i Midgard har vesentlig bedre tak på bassene.

Det er så imponerende at Midgard med sine drøye 6 kilo er merkbart kraftigere enn en forsterker på 35kg.

Active Lolas sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så dere mener Midgard Oberon 6.1 voldtar XLS215 mer enn QSC RMX 2450?

Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så dere mener Midgard Oberon 6.1 voldtar XLS215 mer enn QSC RMX 2450?
    Kjenner ikke QSC, men sammenlignet med tilsvarende forsterkertrinn med transistor Klasse AB av et noe mer jalla merke enn QSC så strammer Midgardblokkene opp bassen betraktelig! Om QSC er et PA-trinn hadde det vært uaktuelt for meg å ha en slik uansett, viftestøy og robust designet.. MA er et godt alternativ om man ønsker "noe lite og nett", god lyd og noe som ser estetisk bra ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Sted
    Skien
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    1: Det står faktisk oppgitt fra produsent etter hvilke standarder ift. Måling som ble fulgt og dersom man tar høyde for alle hørbare frekvenser 20hz-20khz så gir den faktisk ut 2x650w i 4 ohm. Dersom man ser på spisseffekt ved 1khz så gir den 2x750w 4 ohm. Skal like å se den "100 watteren" som gjør denne til skam effektmessig...

Eks. en hjemmekino reciver til 2000,- spenn er oppgitt til 7x80w, men det betyr ikke at den kan levere dette. I de aller fleste tilfeller gjør den ikke det.
    Glem det da, det jeg prøvde å formidle er vel det at mest watt er ikke alltid best.

2: Hvorfor? Cerwin Vega er ikke akkurat kjent for å produsere gode forsterkere...
    1. Eks. en hjemmekino reciver til 2000,- spenn er oppgitt til 7x80w, men det betyr ikke at den kan levere dette. I de aller fleste tilfeller gjør den ikke det.
    Glem det da, det jeg prøvde å formidle er vel det at mest watt er ikke alltid best.

2. De er ikke kjent for å produsere gode høyttalere heller.
    JM Lab Electra 946
    Classé CP500/CA401
    Copland CDA 289
    Bel Canto e.One DAC 3
    B&W CM5/PV1
    Lyngdorf TDA2200
    Lyngdorf CD-1
    Electrocompaniet ECi2
    Arcam AVR 300
    Snell-K/Klipsch RB-25
    SVS PB 12 NSD

Active Lolas sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Eks. en hjemmekino reciver til 2000,- spenn er oppgitt til 7x80w, men det betyr ikke at den kan levere dette. I de aller fleste tilfeller gjør den ikke det.

2. De er ikke kjent for å produsere gode høyttalere heller.
    1. Nei det er helt sant, derfor jeg spør

2. Haters gonna hate.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Sted
    Skien
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hate

1. Nei det er helt sant, derfor jeg spør

2. Haters gonna hate.
    Føler ikke no hat for CV, derimot kunne jeg tenkt meg et par AL1000 for fest og morro, selv om det jeg har egentlig spille høyt nok.

Det var et svar til Boggis, CV har laget forsterkere til bil og hjem i mange år. Hvorfor skulle ikke de være bra nok, man kjøper ikke CV for å lytte til jazz og akustisk musikk. Da trenger du heller ikke en forsterker som spiller volsomt detaljert og pent. Det du vil ha er plenty med krutt.
    JM Lab Electra 946
    Classé CP500/CA401
    Copland CDA 289
    Bel Canto e.One DAC 3
    B&W CM5/PV1
    Lyngdorf TDA2200
    Lyngdorf CD-1
    Electrocompaniet ECi2
    Arcam AVR 300
    Snell-K/Klipsch RB-25
    SVS PB 12 NSD

Active Lolas sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Føler ikke no hat for CV, derimot kunne jeg tenkt meg et par AL1000 for fest og morro, selv om det jeg har egentlig spille høyt nok.

Det var et svar til Boggis, CV har laget forsterkere til bil og hjem i mage år. Hvorfor skulle ikke de være bra nok, man kjøper ikke CV for å lytte til jazz og akustisk musikk. Da trenger du heller ikke en forsterker som spiller volsomt detaljert og pent. Det du vil ha er plenty med krutt.
    Hehe, men kan jo ikke si at CV ikke produserer gode høytalere pga du ikke hører de små detaljene i bakrunnen. Til det de er bygget for er de svært gode

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •