Hjelp - Denon 3313, Nad C275Bee, Dali 8008, B&W PV1D - kalibrering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp - Denon 3313, Nad C275Bee, Dali 8008, B&W PV1D - kalibrering

Hei

Med så mye innstillinger og generelt lite erfaring med Denon fra før og kalibrering så trenger jeg litt hjelp med å stille inn det nye anlegget. Dog jeg venter på Focal 836V snart, så vil jeg gjerne ha optimalt utbytte med Dali'ene.

Utfordringen står i innstillingene av crossover.
    Det eneste jeg har gjort er å stille EQ på PV1D til Out fordi de på hifiklubben sa jeg skulle gjøre det for å la receiver styre den.
    Kjører Audyssey oppsett og på auto. Dette låter best. Men jeg føler at subben til tider er for passiv i enkelte settinger og brumler/brummer for mye i andre settinger litt avhengig av sangen / type musikk.
    Rommet er 6x4.5m (27kvm) og høyttalerne står ganske symmetrisk i trekant mot meg. Sub står til venstre for kinostolene og de står 10-15 cm fra veggen bak. Høyttalerne står plassert på langveggen. Ligger et solid teppe foran lerret/høyttalere.
    Det jeg ellers opplever problem med er at det er alt for mye bass fra Dali'ene, mest sannsynlig der de står som "full band". Prøvde å gå på manuell og prøvde meg frem på 40-250hz men jo høyere opp jeg gikk dess mer brumming laget de.

Inne på Audyssey Setup så skjønner jeg ikke hva den Amp Assign skal stå på. Står på Main only. Men har 5.1 oppsett og kjører 2.1 utelukkende for musikk i stereo dsp.

Subwoofer mode står på LFE+Main
    LPF for LFE 120Hz

Manual Setup for speakers; 2Ch playback står på auto.
    Speaker/crossovers: står på individual

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om dette funker. Klarte ikke å klippe og lime fra photobucket sine linker på iPad mini.

Omnislash_photos's Library | Photobucket

Lagt inn noen bilder av innstillinger

Newcomer Ullaen sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pass på at Dynamic EQ er slått av på Denonen. dette med tanke på den bassen du plages med
    ------------------------------------------------------------------------------
    B&W 683, 603 S3, HTM61, XP610 & ASW675
    Denon X4000, Rotel 993
    DreamScreen Phantom Vertical Masking 106
    Sony HW50

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er slått av. Har skiftet så mye på innstillinger de siste 2 dagene, så vet vel omtrent ikke hva som er bra eller dårlig. Til slutt så sliter man med å høre forskjell også. (Forøvrig så sier jo denne linken at Dynamic EQ kan ha sine fordeler når man spiller på lave volumer Dynamic EQ from Audyssey - Rich Sound at Any Volume | Audyssey (ikke at det er her jeg føler jeg har problemer i utgangspunktet dog))

Og jeg bruker både 320kbps Spotify som kilde via Airplay eller rett fra Denon receiveren, og jeg kjører litt HQ youtube videoer, og av og til CDer fra Bluray spillern. (Åpenbart så er CD best)

Utfordringen med forskjellige kilder og musikksjanger er jo at lyden "oppfører" seg forskjellig. Vet ikke hva eller hvordan folk løser dette, eller om de finner en universell løsning? Har forøvrig ikke kjørt noe eget oppsett for film til PV1D´en ennå. Men det er ikke der jeg "plages"..

Dali høyttalerne har alt for mye "grov" bass i de lavere sjiktene..
    Vi testet med å høre feks Opeth sin rolige Windowpane. Gitaren blir "overdøvet" av "buldring" (ikke ekstremt, men det er nok til å merkes)

Vet ikke hvor mye som skyldes høyttalerne selv, eller om det er innstillinger.
    Har ikke benyttet disse høyttalerne til noe særlig seriøs musikklytting de siste årene, siden jeg bor i rekkehus og madamen ikke er noe spesielt glad i høyt volum. Lyden er ganske OK på 50% volum, men det er merkbart at det er mye bass der da også, men 60 og 70% så er det ganske tydelig.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har nye høyttalere på tur, så tror jeg mitt beste forslag er å vente med videre kalibrering/problemløsing. Dali 8008 kan være trøblete å få til, eller rettere sagt jeg har aldri hørt de spille bra
    Hadde de selv for flere år siden og testet de i 3 forskjellige rom med x antall forsterkere/receivere men har vel aldri hatt høyttalere som har irritert meg mer verken før eller siden.

Om noen er uenig med meg, så er det fint om noen faktisk liker dem, jeg bare beskriver min mening og erfaring.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, 836V er på tur såvidt jeg vet, bare må bli kvitt det "gamle" anlegget inkludert de 8008 høyttalerne..

Selger: Harman/Kardon AVR 240 (7.1) (7x50W 8ohm) (2x65W stereo 8ohm)
    Yamaha YST105SW (8") basskasse, 10 meter subkabel (monsterplugger)
    Dali 8008 (2x8")

(Receiver og høyttalere ser ut som "nye")

For høystbydende over 5000 NOK. (Kan hentes i Moss)

Du har kanskje rett, de blir aldri helt bra. Men jeg kjøpte dem den gang jeg kjøpte de fordi de hadde mye bass og en god del diskant, og et ganske greit lydbilde for summen.
    De kostet jo 8000kr når de var til salg hos Hifi-klubben.

Men ørene mine har begynt å like en litt annen type lydbilde på mine "eldre dager"

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har forøvrig fått 836V inn i huset... det var noe helt annet!

Men fikk bare en halv dag med testing før jeg måtte reise på 7 dagers jobbturnus.

Spent på hva jeg får til når jeg kommer hjem, men fant ut av blandt annet så er det færre innstillinger om jeg kjører Spotify via AirPlay enn feks den integrerte Spotify på 3313 receivern.

Men det er ingen tvil om at den Dynamic EQ presser bass og mye annet veldig opp som ødelegger et rent lydbilde.
    Dynamic EQ er forsåvidt veldig bra til film og når jeg har på lavere volumer når jeg ser film..

Derimot blir jeg ikke helt enig med meg selv, når det kommer til Dynamic Volum, og Audio Restore som har 3 settings; Heavy, Medium og Light (Kjører stort sett light som restorer litt på komprimert lyd)

Noen andre som har erfaringer med disse innstillingene?
    Noen ganger hører man seg døv på forskjellene..

Har forøvrig prøvd å kjøre 80Hz delefilter på front og det samme på sub via receiver... virker som det egentlig ødelegger mer enn det hjelper... nå står jo subben min plassert til venstre for meg som jeg har tatt bilder av på den linken jeg la ut lenger oppe her.. og ikke foran der den er mer tradisjonelt plassert.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Omnislash
    Men det er ingen tvil om at den Dynamic EQ presser bass og mye annet veldig opp som ødelegger et rent lydbilde.
    Nei, egentlig ikke. En slik opplevelse er relatert til "brukerfeil" ifm. plassering/kalibrering.

Sjekk gjerne denne tråden for mer info:
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...veren-din.html

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •