Automatisk stereo mode på receivere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Automatisk stereo mode på receivere

Jeg har en Yamaha RX-V757 (som er fornøyd med). Den har en egenskap som irriterer meg:

Dersom kilden leverer 5.1, så avspilles denne som 5.1. Som forventet. Dersom samme kilde leverer 2.0, går den inn i en "Dolby PLx" modus og prøver å oppmikse 2.0 til 5.1. Dette er fint for 2.0 film, men det er forferdelig på musikk. Lyden smalnes inn mot senter og bunntrøkket forsvinner. Irritasjonen ligger i at jeg alltid må veksle mellom stereo mode og surround mode på receiveren når kilden bytter for å gjengi lyden bra.

Jeg kunne ønske meg at lyden ble gjengitt likt som kildematerialet, 5.1 som 5.1 og 2.0 som 2.0 uten oppmiksing til 5.1. Uten at jeg må endre modus på forsterkeren.

Hva gjør andre receivere i samme situasjon (Denon, Onkyo, nyere Yamaha, etc.)?

En sidenote er at min HTPC alltid leverer 5.1. Når jeg spiller spotify fra denne sendes musikken ut på L+R i 5.1. Der fungerer surround modusen perfekt! Men ikke fra min PS3 som skifter lydstrømmen over til 2.0.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På min Denon avr 2310 så går det automatisk alt etter hvilken kilde jeg velger.Det har jeg stilt inn i menyen. Men dersom jeg har sett en film i surround på BD å etterpå vil spille av en CD så må jeg skifte til stereo mode dersom jeg vil ha det.Tror det er nokså vanlig på de fleste recivere. Jeg bruker ca 1 sekund på å bytte så det er ikke det store irritasjonsmomentet for meg.... Det finnes verre ting å henge seg opp i he he

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På min LX83 kan jeg velge "Auto Surround" og da velger den automatisk riktig format ettersom hva den får. 5.1 blir 5.1 og stereo blir stereo. Fungerer kjempefint.

Og hvis ikke kna jeg bare velge stereo manuelt med ett tastetrykk.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett den til Straight. Da kjører en signalet den mottar uten noe tull. Gjør det på min Yamaha, og da spiller den DTS-MA når den mottar det, AC3 eller DTS når den mottar det, og også stereo når den mottar det.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fantastisk. Jeg har hatt denne receiveren i (oi) 7 år og ikke brukt straight før. Jeg har vært klar over funksjonen, men rett og slett ikke koblet det i hodet mitt. Tusen takk!
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •