Xpa-5 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 27 av 27

Tråd: Xpa-5

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Må si jeg gleder meg rimelig mye til helga. Da kommer xpa`en i hus.

Men er det noen som har sammenlignet denne med http://www.hifiklubben.no/Products/n...sterker-27694/

Så jo en del på denne før emotivaen ble kjøpt.
    Planen var å kjøre denne i 2 kanaler først, så kjøpe inn flere og kjøre 1+1mono, og så 3xmono.
    Hvordan er lydsignaturen på disse?
    Jeg liker yamaha lyden veldig bra. Ikke så høy i toppen og mer rund.
    Htt blir jo oppgradert etterhvert. Har vært å hørt på en del, og aktuelle akkurat nå er det cm10 og dynaudio focus 340 men har jo enda en del forskjellig å høre på og det blir ikke med det første det blir oppgradert her i huset.

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde 275 før jeg fikk xpa 5 i hus og det er ganske stor forskjell på disse. Fikk mere kontroll syns jeg med xpa og mer "riktig" bass. Diskant og mellomtone ble også mye bedre da naden var litt kvass i toppen. På 683 vel og merke. Kan også spille høyere med xpa enn med naden men så høyt spiller jeg aldri så det var ikke utslagsgivende for meg. Det var alle de andre tingene som utgjorde den store forskjellen. Og du kan jo bi ampe xpa også hvis høyttalerne dine støtter det.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk xpa`en i hus på lørdags kveld.

Merket jo så klart en grei hørbar forskjell sammenlignet med bare receiveren. Men trodde det skulle være mer...
    Og dette var i pure direct på musikk bare. Mulig yamahaen min, 1020 er såpass kraftig at den klarer fint å dra zensorene mine uten noen særlig problemer.

Men har ikke fått testet den ut på film enda, og da er det jo tross alt 5 flere htt som yamahaen måtte dra alene. Så håper det er større forskjeller der.

Men har funnet ut at større høyttalere må i hus om ikke så lenge.
    Zensorene er en kjempehtt som inngangsbillet ser jeg jo, (men da med forbehold at elektronikken stemmer, og hvilken lydsignatur du liker) men har funnet ut at jeg må ha en del mer.
    Har på følelsen at xpa`en blir litt overkill på zensorene...
    Sist endret av Tomtis; 12-17-2013 kl 01:30

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merker lite om noe på 2 kanals musikk jeg og, men i filmer med mye aktivitet i alle 5 kanalene kan jeg glatt spille 10-15db høyere enn jeg kunne med receivern alene uten at det blir skarpt eller 'komprimert'
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det tilfellet at 683 låter bedre biampet med XPA-5 kontra XPA-2?
    Trodde kanskje det var det samme siden det er like stor trafo i disse, og at XPA-5 bare splitter opp kraften i 5 kanaler kontra 2?

Men ser jo at XPA-5 kan levere da 400 watt per høyttaler mens XPA-2 er maks 300 watt per kanal.
    Men skjønner samtidig ikke helt at XPA-5 kan generere såpass ekstra med strøm når strømtrekket bakpå begge forsterkerne er akkurat det samme

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir vel ikke fullt så enkelt, for med bi-amping deler du vel også høytalern din i to, og driver diskanten og mellomtone+bass på hver sin effekt kanal, så i best case vil da diskanten ha 200 watt disponibelt men vil aldri trenge det, mens mellomtone og bass har sine separate 200 watt til og mate seg.

Ideen her er vel heller da at man skal prøve og unngå harmoniske forvrengninger innad i forsterkeriet fra bassen til å forplante seg i diskanten, om man skal doble effekten som du ser så er det vel heller brokobling som må til for og oppnå det.

Og i de kritiske kommentarene rundt emotiva (som ikke høres ut som sure gubber) så er det de enhetene fra de med færrest kanaler som høres best ut.
    Dette er ikke noe jeg har fått testet selv så bare videreformidler noe jeg leste "et eller annet sted".

Watt beskrivelser begynner jeg selv og vurdere som totalt verdiløse nesten, de er selvsagt litt mer beskrivende for effekt trinn enn for receivere, men de alle lider av og prøve og gjøre et uhyre komplekst regnestykke til noe veldig enkelt noe.

Litt som og beskrive min kjørevei fra døra mi til Roma med og si at jeg skal ta til venstre i bånn av bakken og kjøre rett frem i 2500km.

Blir hovedsaklig noe man må prøve og høre på selv, noe som er kjipt når man må fjern importere varene :P

Synes f.eks at høytalere skulle hatt sensitivitets 'rating' pr oktav fra 20-20k, og tilsvarende hos forsterkere med maks watt og forvrengning, det kunne gitt litt mer info, men passer vel dårlig inn i reklame sammenheng :P
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Blir vel ikke fullt så enkelt, for med bi-amping deler du vel også høytalern din i to, og driver diskanten og mellomtone+bass på hver sin effekt kanal, så i best case vil da diskanten ha 200 watt disponibelt men vil aldri trenge det, mens mellomtone og bass har sine separate 200 watt til og mate seg.

Ideen her er vel heller da at man skal prøve og unngå harmoniske forvrengninger innad i forsterkeriet fra bassen til å forplante seg i diskanten, om man skal doble effekten som du ser så er det vel heller brokobling som må til for og oppnå det.

Og i de kritiske kommentarene rundt emotiva (som ikke høres ut som sure gubber) så er det de enhetene fra de med færrest kanaler som høres best ut.
    Dette er ikke noe jeg har fått testet selv så bare videreformidler noe jeg leste "et eller annet sted".

Watt beskrivelser begynner jeg selv og vurdere som totalt verdiløse nesten, de er selvsagt litt mer beskrivende for effekt trinn enn for receivere, men de alle lider av og prøve og gjøre et uhyre komplekst regnestykke til noe veldig enkelt noe.

Litt som og beskrive min kjørevei fra døra mi til Roma med og si at jeg skal ta til venstre i bånn av bakken og kjøre rett frem i 2500km.

Blir hovedsaklig noe man må prøve og høre på selv, noe som er kjipt når man må fjern importere varene :P

Synes f.eks at høytalere skulle hatt sensitivitets 'rating' pr oktav fra 20-20k, og tilsvarende hos forsterkere med maks watt og forvrengning, det kunne gitt litt mer info, men passer vel dårlig inn i reklame sammenheng :P
    Personlig trodde jeg XPA-2 vil overgå XPA-5 jeg da, for som du sier vil sjelden mellomtone/diskant benytte seg av 200watt.
    Tanken min da er at det er bedre at XPA-2 gir all strøm til hele forsterkeren med inntil 300 watt, enn at basselementene skal "begrenses" til maks 200 watt dersom høyttalerne hadde trengt 270 watt og mellomtone 30 watt sånn teoretisk da..

Hver modul i XPA-5 er vel begrenset til 200 watt etter hva jeg har lest, så XPA-2 er jo litt bedre bygget med tanke på mest effekt per kanal..

Alle forsterkere burde vært oppgitt med antall ampere i ut-effekt i tillegg

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •