Hjelp til økt effekt på fronthøytalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til økt effekt på fronthøytalere

Hei. Jeg har et lite dilemma som jeg ønsker å lufte på forumet. Jeg håper noen kan ta seg tid til å komme med noen gode tips og erfaringer. Jeg har listet opp relevante komponenter og oppsett i bunnen av tråden.

Jeg håper ikke jeg har postet på feil plass eller brutt noen forumregler med denne tråden. Jeg vil også poengtere at HIFI ikke er min sterkeste side, så jeg beklager hvis det er mangelfull informasjon, eller hvis jeg har brukt terminologi som er dårlig.

Ønske:
    Oppnå mer volum på fronthøytalere. Primært med tanke på stereo (2.1), når jeg spiller musikk fra HTPC (FLAC, mp3 eller spotify).

Hvorfor:
    Jeg benytter i dag en Hegel HD2 DAC mellom HTPC og receiver. Denne er som kjent koblet med USB fra HTPC, og videre bruker jeg RCA/Phono til receiver. Jeg mister litt volum på grunn av teknologien i denne DAC'en. Hegel benytter seg visstnok ikke av noe som kalles op-amp, fordi dette ville forringe lydkvaliteten. (DAC henter strøm via USB, derfor har den lavere utgangsspenning).

Alternativ 1:
    Bytte ut receiver til en med mer effekt. På grunn av penge- og plassproblematikk har jeg da sett på en CAMBRIDGE Azur 551R. I tillegg til å gi meg mer utgangseffekt vil vel også denne gi meg støtte for DTS HD, samt HDMI INN/UT (så jeg kan benytte bitstreaming). Når det er sagt er ikke dette noen dealbreaker for meg, jeg er fornøyd med mitt oppsett, men kunne altså trengt meg litt mer gnell i stereo.

Alternativ 2:
    Skaffe en pre-amp / sluttrinn til fronhøytalerene. Receiveren min har pre-out, og det burde vel da være mulig å koble en pre-amp for Front R og Front L. Det jeg ikke helt skjønner er hvordan dette kobles. Bruker man bare en phono fra pre-out på receiver til inngang på pre-amp, og så koble fronthøytalerene på denne? Vil da all lyd som skal til fronthøytalerene gå via denne pre-ampen, uavhengig av om det kommer inn på phono-, optisk eller coaxkabel på receiver, og uavhengig om man spiller stereo eller surround?
    Kjøp av en 2x100w pre-amp vil gi meg en god boost, og burde bli billigere enn å bytte hele receiveren. Disse trenger vel heller ikke være så store? Videre - Vil sub, senter og bakhøytalere bare kunne være koblet til receiver som de er nå?

Alternativ 3
    ?????

Er det noen som kan øse av seg med litt kompetanse til meg? :-D
    Jeg ønsker altså bare mer "trøkk" på de to frontkanalene mine.

Receiver:
    NAD T744 - 5x50W.

Fronthøytalere:
    System Audio Saxo 30

Oppsett:
    HTPC (usb) ---> DAC (phono) ---> Receiver (phonoinngang (CD))
    HD Tuner (coax) ---> Receiver (coaxial inngang)
    Blu-Ray (optisk) ---> Receiver (optisk inngang)
    HTPC (optisk) ---> Receiver (optisk inngang)

Jeg har i tillegg en aktiv subwoofer, en senter og to bakhøytalere. Disse er koblet direkte til respektive innganger/utganger på receiver.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine 2 uerfarne øre.

Alternativ 3:
    Integrert stereo forsterker med prosessor inngang, det fins noen i forskjellige pris klasser men jeg kan ikke ramse opp noen utenom hegel h200/h300 (som er langt over budsjett tipper jeg)

Da kan dacen kobles på stereo forsterkern på vanlig vis og receiver sin pre ut til prosessor inngangen og brukes som en ren effektforsterker på denne kanalen.

Men Nad t744 er jo mildt sagt ganske gammel nå. Jeg hadde selv denne fram til i sommer og må si det var en ny verden av enkelhet og lyd messig oppgradering og få hdmi inngang på receivern så vil absolutt vurdert og oppgradere denne først skjedde veldig mye på receiver fronten de åra etter t744 kom på markedet.

Har sånn sett ikke hørt verken høytalerne dine eller cambridgen, men allikevel tipse om noe alà Yamaha RX-A1020 Black - Hjemmekino

lsound skulle ha 45 dagers åpen retur så om det ikke blir bra nok kan du vel heve kjøpet.

Uansett: Velkommen til avforum og vil si posten var langt mer beskrivende og gjennom tenkt enn de fleste :-)

Addendum: Har du prøvd med 'enhanced bass' innstillingen i receiver? da vil subben bli med på frontene ifra crossover punktet selv on frontene spiller så lavt de kan (forutsatt at de står som large)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Men Nad t744 er jo mildt sagt ganske gammel nå. Jeg hadde selv denne fram til i sommer og må si det var en ny verden av enkelhet og lyd messig oppgradering og få hdmi inngang på receivern så vil absolutt vurdert og oppgradere denne først skjedde veldig mye på receiver fronten de åra etter t744 kom på markedet.
    Jeg vet. Kort tid etter jeg kjøpte denne receiveren ble det standard med HDMI. Grr Når det er sagt har NAD'n gjort en brillefin jobb. Den har aldri tullet noe som helst. (En på jobb har nå levert tilbake 3 receivere i 10 - 15k+ klassen til HiFi-klubben pga. krøll (som eksempel ...))

Yamaha RX så fin ut den, men desverre 3 cm for høy. Størrelsen her er en absolutt dealbreaker. Max 15 cm høy.

Det er godt mulig en ny receiver er mest enkelt, og best. Men hadde jo vært kult å prøvd noen sluttrinn. Disse kan jeg jo bruke senere også.

Vedlagt er et mobilbilde av stueveggen. Det er rimelig custom hele greia, og det er smått med plass. WAF har for mye å si i disse dager :cry:

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KyrreS
    Yamaha RX så fin ut den, men desverre 3 cm for høy. Størrelsen her er en absolutt dealbreaker. Max 15 cm høy.
    Ja det blir nok mer kinkig, desverre så er de 'godesakene' ofte ganske store også :-P

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med et par sånne?

Beklager hvis dere anser meg som noob Mitt fagområde er data, ikke HiFi.

Grunnen til at jeg kunne tenke meg noe slikt som dette, kontra en ny Amp er:
    1. Pris
    2. Futureproof
    3. Slipper å kable om (Kjerringa klikker hver gang jeg skal til med dette)

Vil et par sånne blokker fungere, og vil det gi et løft?
    Vil et par sånne blokker faktisk være futureproof, altså at jeg kan få glede av dem med andre høytalere, og andre forsterkere, i fremtiden?

Her er noen spesifikasjoner på høytalerene mine

K.

Active norcane sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis ikke høyere forsterker en maks 15 cm blir mulig kan denne ha være noe.: XTZ Class AP-100 Black - Surround

Ellers finnes det veldig mye bra på brukten også hvis man bruker litt tid.

Men tror også at du hadde kommet langt med recievern du linket til: CAMBRIDGE Azur 551R Hjemmekinoreceiver | Hi-Fi Klubben

Med den siste løsningen blir det også en komponent mindre. Prøv og få lånt en med hjem for test så er du sikker

En effektforsterker kobler du ut ifra pre out bak på forsterkeren din. Audio pre out. Front left right og senter kan du bi ampe hvis du ønsker. En phono kabel til hver inngang på din gamle ut til den effekten. Høytalerkablene skal selvfølgelig kobles på effekt forsterkeren

Er det noe mer du lurer på ikke nøl med og spørre!!! De fleste her inne begynnte akkurat som deg!

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alternativ 1:
    Bytte ut receiver til en med mer effekt.
    Mer effekt er neppe løsningen. Det skal ikke mange wattene til før disse runger høyt. Allerede ved 16 watt skal de kunne bikke 100 dB. Er ellers alle innstillinger i kilde satt til 100 % volum?

Alternativ 2:
    Skaffe en pre-amp / sluttrinn til fronhøytalerene. Receiveren min har pre-out
    Er du sikker på at den har pre-out? Jeg ser lydutganger, men ikke pre-out. De linjeutgangene kjører 100% volum ut hele tiden og kan da ikke kobles direkte til effektforsterker.

Ønske:
    Oppnå mer volum på fronthøytalere. Primært med tanke på stereo (2.1), når jeg spiller musikk fra HTPC (FLAC, mp3 eller spotify).

Hvorfor:
    Jeg benytter i dag en Hegel HD2 DAC mellom HTPC og receiver.
    Selg denne og skaff deg et (skjerm-/)lydkort med (HDMI,*) coax eller optisk ut til receiver dersom du ikke allerede har dette.

*Dersom budsjett rommer for det, kjøp deg nevnte CAMBRIDGE Azur 551R (eller tilsvarende) som får plass i benken. Da får du både HD-lyd og romkorreksjon også.

Ekstern DAC er bare tull og fjaseri i disse prisklasser. Unødvendig oppsalg fra både produsenter og forhandlere. De innebygde DAC-ene i receivere gjør mer enn gode nok jobber. I det moderne stereo-oppsett, hvor så alt for få integrerte stereoforsterkere byr på innebygget DAC, gir det dog mer mening med ekstern DAC fremfor CD-spiller.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Selg denne og skaff deg et (skjerm-/)lydkort med (HDMI,*) coax eller optisk ut til receiver dersom du ikke allerede har dette.

*Dersom budsjett rommer for det, kjøp deg nevnte CAMBRIDGE Azur 551R eller tilsvarende som får plass i benken. Da får du både HD-lyd og romkorreksjon også.

Ekstern DAC er bare tull og fjaseri i disse prisklasser. Unødvendig oppsalg fra både produsenter og forhandlere. De innebygde DAC-ene i receivere gjør mer enn gode nok jobber. I det moderne stereo-oppsett, hvor så alt for få integrerte stereoforsterkere byr på innebygget DAC, gir det dog mer mening med ekstern DAC fremfor CD-spiller.
    Ser lite poeng og være så bastant spesiellt når man tar så feil I hans oppset er nok Hegelen verdt pengene. Han sa ikkenoe om at han skulle ha ny PC også. Regner med at an bruker USB fordi at han ikke har noe annet. HD2 syns jeg selv er en sykt god USB Dac.

Tror iditt tilfelle med den lille TV benken at ny reciver hadde vært det smarteste!

Er det akkurat 15cm klaring under TV bordet ditt? Yamaha RX-V471 Titan - Surround

Brukt? Som ny: Yamaha RXV-471 Titan 5.1 reciever selges! - FINN Torget

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcane
    I hans oppset er nok Hegelen verdt pengene. Han sa ikkenoe om at han skulle ha ny PC også.
    Hvem har vel sagt det? Han har HTPC, HTPC er kilden. HTPC-er kan oppgraderes etter ønske

Ikke for å gjøre dette til noen DAC-krangletråd, så jeg gråer dette ut litt. En DAC er en DAC, enten den sitter i en liten boks alene eller i en større en. Faktisk er fordelen med innebygde DAC-er at man slipper/reduserer et ineffektivt analogt ledd.

Måten HD2 er utformet på skiller den ikke fra noe som helst eksternt lydkort. Utgangene på HD2 er på 1,25 V så det er ikke rart at den har svakt volum slik sett. Asus sine Xonar-kort ligger vel på 2 V på RCA-utgangene, men generellt best å ta det digitalt hele veien til receiver.

HD2 er vel også plug&play så den bruker de originale usb-driverne som i tur betyr ingen ekte 24-bit over USB. AKM AK 4127 upsampler alt som kommer inn, men ekte 24-bit er det da ikke.

DAC-er var av langt mer varierende kvalitet tidligere, men dagens DAC-er selv i de billigste enheter gjør strålende jobber i å konvertere digitale signal til analoge. Dersom to DAC-er gir svært ulike resultater, justert for volum, er ene/begge defekt(e) eller dårlig konstruert(e). En DAC skal ikke påvirke lyden, ala EQ, den skal bare gjøre den analogt hørbar på en så riktig måte ift det digitale kildematerialet som mulig, og den prosessen er med dagen teknologi svært enkel og rimelig.

Selve chipen i HD2 er en svært så ordinær Burr-Brown PCM 1754, dårligere enn den i min og flokkevis av andre receivere av dagens receivere. Ikke at chipen alene bestemmer alt, men strømforsyning i HD2 er jo også svært svak (les: USB).

Hvilken DAC som sitter i den aldrede t744, som trådstarter uansett vurderer å skifte ut, fant jeg ikke i farten. Den Cambridgen som er nevnt bruker Cirrus Logic CS52526. Viktigst av alt bringer den HD-lyd og romkorreksjon til stuen. Med sine 11cm i høyden er det nok av plass til varmluften å ta seg bort.

Om du har lest lyd&bildes test av HD2 kan jeg forstå at du er begeistret, men norske tester av Hegel blir som norske filmanmeldelser av norske filmer. En ekstern DAC er ikke noe annet enn en CD-/DVD-/BD-spiller uten drev. Ingenting magisk, men enda et produkt å selge.

Britene likte ikke HD2 noe mer enn hva jeg likte storeboreren.

Det er ingen tvil om at en nyere receiver vil kunne gi et helt annet inntrykk en hva den aldrede NAD-en kan. Trådstarter kan da vurderere å beholde HD2, selv om den ikke vil gi noe høyere signal ut mot andre receivere heller. En sammenligning mellom HD2 og digitalt direkte fra HTPC til receiver anbefales på det varmeste. En slik sammenligning kan, dersom digital lydutgang på HTPC er tilgjengelig, anbefales allerede nå for å få opp volumet sammenlignet med å ta signalet via HD2.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste med HD2 er jitterreduksjonsystemet. Fungerer derfor også utmerket med andre dyrere Dacèr i loop. Har ikke bare lest men som du sikkert har skjønt har jeg en selv også Men vær gjerne uenig. Målet med denne tråden var og hjelpe trådstarter8)

Hvem har vel sagt det? Han har HTPC, HTPC er kilden. HTPC-er kan oppgraderes etter ønske

Ikke for å gjøre dette til noen DAC-krangletråd, så jeg gråer dette ut litt. En DAC er en DAC, enten den sitter i en liten boks alene eller i en større en. Faktisk er fordelen med innebygde DAC-er at man slipper/reduserer et ineffektivt analogt ledd.

Måten HD2 er utformet på skiller den ikke fra noe som helst eksternt lydkort. Utgangene på HD2 er på 1,25 V så det er ikke rart at den har svakt volum slik sett. Asus sine Xonar-kort ligger vel på 2 V på RCA-utgangene, men generellt best å ta det digitalt hele veien til receiver.

HD2 er vel også plug&play så den bruker de originale usb-driverne som i tur betyr ingen ekte 24-bit over USB. AKM AK 4127 upsampler alt som kommer inn, men ekte 24-bit er det da ikke.

DAC-er var av langt mer varierende kvalitet tidligere, men dagens DAC-er selv i de billigste enheter gjør strålende jobber i å konvertere digitale signal til analoge. Dersom to DAC-er gir svært ulike resultater, justert for volum, er ene/begge defekt(e) eller dårlig konstruert(e). En DAC skal ikke påvirke lyden, ala EQ, den skal bare gjøre den analogt hørbar på en så riktig måte ift det digitale kildematerialet som mulig, og den prosessen er med dagen teknologi svært enkel og rimelig.

Selve chipen i HD2 er en svært så ordinær Burr-Brown PCM 1754, dårligere enn den i min og flokkevis av andre receivere av dagens receivere. Ikke at chipen alene bestemmer alt, men strømforsyning i HD2 er jo også svært svak (les: USB).

Hvilken DAC som sitter i den aldrede t744, som trådstarter uansett vurderer å skifte ut, fant jeg ikke i farten. Den Cambridgen som er nevnt bruker Cirrus Logic CS52526. Viktigst av alt bringer den HD-lyd og romkorreksjon til stuen. Med sine 11cm i høyden er det nok av plass til varmluften å ta seg bort.

Om du har lest lyd&bildes test av HD2 kan jeg forstå at du er begeistret, men norske tester av Hegel blir som norske filmanmeldelser av norske filmer. En ekstern DAC er ikke noe annet enn en CD-/DVD-/BD-spiller uten drev. Ingenting magisk, men enda et produkt å selge.

Britene likte ikke HD2 noe mer enn hva jeg likte storeboreren.

Det er ingen tvil om at en nyere receiver vil kunne gi et helt annet inntrykk en hva den aldrede NAD-en kan. Trådstarter kan da vurderere å beholde HD2, selv om den ikke vil gi noe høyere signal ut mot andre receivere heller. En sammenligning mellom HD2 og digitalt direkte fra HTPC til receiver anbefales på det varmeste. En slik sammenligning kan, dersom digital lydutgang på HTPC er tilgjengelig, anbefales allerede nå for å få opp volumet sammenlignet med å ta signalet via HD2.

Newcomer HiFi-Mathias sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stiller meg bak hva Galnes sier. Få deg en ny og bedre receiver med hdmi og 5.1/7.1 pre-out, og test om HD2 blir noe bedre som mellomledd mellom HTPC og receiver.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcane
    Det beste med HD2 er jitterreduksjonsystemet. Fungerer derfor også utmerket med andre dyrere Dacèr i loop. Har ikke bare lest men som du sikkert har skjønt har jeg en selv også Men vær gjerne uenig. Målet med denne tråden var og hjelpe trådstarter8)
    Jeg er her også for å hjelpe trådstarter og løsningnen på problemet med lav lyd er å fjerne HD2. Så lenge man bruker den vil man oppleve lav lyd sammenlignet med andre eksterne lydkort/DAC-er med høyere utgangsvolt, eller digitalt hele veien hjem.

Seriekobling av DACer er meningsløst, spesielt om man er bekymret for at man skal kunne høre jitter, nettopp fordi man innfører et nytt jitterledd mellom de to DAC-ene koblet via coax. For ikke å snakke om hvor mye værre det er for målet om 100 % korrekt lydsignal når man innfører et analogt ledd.

Men hei, hvorfor selge deg bare en unødvendig DAC når man kan selge deg to? Ikke tro på alt selgere sier.

Jitter er et travelt ord for tidsforsinkelse og er ikke hørbart via digitale løsninger som coax, spdif og HDMI. Via usb er/var det litt annerledes, men mye har skjedd siden windows XP hvor man måtte til med asio-drivere for å overstyre KMixer (som ble fjernet allerede i Vista). Ulike digitale løsninger har ulik forsinkelse. ECC sørger forøvrig for å korrigere potensielle feil. Ulike midler for jitterreduksjon har fantes i receivere i en årrekke, og ble derfor overført til eksterne DAC-er.
    Yamaha er den man bør styre unna dersom man lider av fantasier om at man høre/se effektene av HDMI-jitter.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hoi! Her tok det av, det liker jeg. :grin:

Jeg ser vel også at ny receiver er den enkleste løsningen. Men aller først - Kan jeg bare slå fra meg bruken av sluttrinn / monoblokk?
    Galnes: Jeg har pre-out (?) Hvis du ser på linken som viser I/O på T744 så står det iallfall Audio pre-out der. Men er dette noe anna møl?

Når det gjelder DAC ... Jeg har lest litt om Hegel HD2, og det er jo ikke bare selgere som sier at denne er god. For eksempel Lyd og Bilde skrøt av den. Jeg tenkte som så, at konverteringen fra digital til analog denne DAC'en gjør, er bedre enn den min gamle receiver gjør. Jeg ønsket kort og godt et bedre lydbilde ved bruk av digital musikk fra PC. Jeg føler selv at jeg har oppnådd dette. Kanskje bare placebo? Kanskje receiveren kødder til signalet etter at DAC'n har gjort sitt? Eller går det analoge signalet fra DAC'n rett gjennom receiver og rett ut på høytalere?

Spørsmålet var hvordan booste volumet i stereo 2.1, fordi når jeg har gutta på fest så ønsker man gjerne litt mer.

Jeg har digital lydutgang fra HTPC. Dette er onboard optisk på et Asus P8H67 hovedkort. Denne kanalen bruker jeg når jeg ser på film. Da er optisk koblet direkte til receiver.

Det er ingen tvil om jeg får mer "trøkk" ved å gå direkte fra HTPC til receiver. Dette forklarte jeg vel delvis i første post: DAC'n gir mindre volum siden den ikke har egen strømforsyning.

Som jeg forklarte bruker jeg digitalt signal direkte mellom HTPC og receiver til film, mens ved musikkavspilning benytter jeg meg av DAC'n.

Når det gjelder HDMI, bitstream og DTS HD ... Jeg ser veldig lite Blu-Ray og 1080p mkv filer. Jeg ser kanskje 1 film i måneden som krever støtte for det råeste av lydspor. Det går mest i musikk fra spotify og andre digitale lydkilder. Videre ser jeg en del serier, men disse lastes i 720p uten DTS lydspor. Dette er grunnen til at jeg sier at de nye funksjonene i en receiver ikke er noen dealbreaker.

Det eneste jeg ønsker er mer volum i stereo, via DAC'n. Jeg skjønner at dette kanskje ikke er rett frem :wink:

Igjen .. Kanskje jeg bare kan kjøpe en ny receiver, droppe DAC'n, la receiver konvertere til analogt og leve happy? Jeg syntes den løsningen er for enkel.. Jeg likte ideen med et sluttrinn på fronthøytalere, som jeg kan bruke i fremtiden også. Men det er kanskje ikke sånn det fungerer?

Takk til tilbud / informasjon om nye receivere. Jeg skal sjekke opp rundt dette og tar kontakt hvis det er av interesse.

Et alternativ er å plukke vekk Blu-Ray spilleren fra TV-benken min. Jeg kan så montere en Blu-Ray spiller i HTPC. Dette vil gi meg noen centimeter ekstra til receiver, og således kan jeg ha høyere receiver enn 15 cm. Jeg skal måle opp nøyaktig. Når det er sagt er jeg fornøyd med Blu-Ray spilleren min, og liker ikke PC ROM for avspilning av film/musikk...

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde du hatt råd til Cambridgen er nok det det beste valget. Den gamle reciveren din vil alltid forbli en flaskehals! Samt at du har mulighet til og koble til alle kildene dine digitalt hvis ønskelig.

Hos meg blir det bedre med USB HD2 ved PC avspilling, men uansett så får du jo testet ut dette.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hoi! Her tok det av, det liker jeg. :grin:

Jeg ser vel også at ny receiver er den enkleste løsningen. Men aller først - Kan jeg bare slå fra meg bruken av sluttrinn / monoblokk?

Galnes: Jeg har pre-out (?) Hvis du ser på linken som viser I/O på T744 så står det iallfall Audio pre-out der. Men er dette noe anna møl?
    Jo, jeg fant et litt mer høyoppløst bilde en det jeg først fant, og der kunne selv svaksynte jeg se at der er pre-out. Så da burde det gå greit med effektrinn, selv om det ikke nødvendigvis er den beste løsningen når høyttalerne dine egentlig ikke har behov for noe mer watt enn hva receiveren din kan by på. Effektrinn til Saxo 30 burde på ingen måte være nødvendig. Synderen for den lave lyden er HD2. Om du vil har esktern DAC, er jo det ingenting i veien for det selv om jeg syns at det er litt sløsing, men da bør du finne en anne type

Fant også en slik setning om NAD-en; "has preouts but you can't use the preouts without completely disabling the amplifier". Stusset litt på den, greit nok med de kanalene du bruker pre-out på, men de andre burde gå greit.

Når det gjelder DAC ... Jeg har lest litt om Hegel HD2, og det er jo ikke bare selgere som sier at denne er god. For eksempel Lyd og Bilde skrøt av den. Jeg tenkte som så, at konverteringen fra digital til analog denne DAC'en gjør, er bedre enn den min gamle receiver gjør. Jeg ønsket kort og godt et bedre lydbilde ved bruk av digital musikk fra PC. Jeg føler selv at jeg har oppnådd dette. Kanskje bare placebo? Kanskje receiveren kødder til signalet etter at DAC'n har gjort sitt? Eller går det analoge signalet fra DAC'n rett gjennom receiver og rett ut på høytalere?
    Det er ikke umulig at selve DACen i HD2 er bedre enn den i T744, isolert sett, men når den svekker signalet så mye samt innfører et analogt ledd, og den begrensningen i hvor mye en DAC kan påvirke lyden sammenlignet med rommet, høyttalerplassering og romkorreksjon, blir det ikke nevneverdig. Og om du går for ny receiver vil nok den løsningen være enda bedre grunnet bedre DAC i receiveren enn både nåværende NAD og HD2-løsingen.

Receiveren din nå endrer ikke noe på signalet, med mindre noen equalizer er på. Det går rett gjennom.

Spørsmålet var hvordan booste volumet i stereo 2.1, fordi når jeg har gutta på fest så ønsker man gjerne litt mer.
    Og da blir det å bruke den optiske kabelen og la NADen ta hånd om musikken også.

Igjen .. Kanskje jeg bare kan kjøpe en ny receiver, droppe DAC'n, la receiver konvertere til analogt og leve happy? Jeg syntes den løsningen er for enkel.. Jeg likte ideen med et sluttrinn på fronthøytalere, som jeg kan bruke i fremtiden også. Men det er kanskje ikke sånn det fungerer?
    Jepp, og bedre lyd burde du få med nyere receiver, med bedre innebygget DAC samt romkorreksjon. Så kan jo du sjekke om HD2 passer bedre til Cambridge, eller hva du går for. Hvis ikke er jo det bare å legge den ut på brukten.

Et alternativ er å plukke vekk Blu-Ray spilleren fra TV-benken min. Jeg kan så montere en Blu-Ray spiller i HTPC. Dette vil gi meg noen centimeter ekstra til receiver, og således kan jeg ha høyere receiver enn 15 cm. Jeg skal måle opp nøyaktig. Når det er sagt er jeg fornøyd med Blu-Ray spilleren min, og liker ikke PC ROM for avspilning av film/musikk...
    Når du først har HTPC, er jo det en fin løsning. Litt større receivere har mye mer å by på. Har HTPC-en din HDMI-utgang koblet mot fremviser? Om den har støtte for lyd, vil jo den til receiver og videre til fremviser bli en god løsning. Selv om det ikke ofte går i blu-ray, så er det kjekt med HD-lyd når man først har mulighet for det.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt uklart hva som er problemet ditt. At du "mister" volum i DACen er jo ikke noe du trenger mer effekt for å løse.

Redusert utgangsnivå på DACen kan du jo bare kompensere med å skru opp lyden ytterligere. Er det sånn å forstå at volumkontrollen på forsterkeren din står i bånn, og fortsatt har du ikke nok lyd?
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant også en slik setning om NAD-en; "has preouts but you can't use the preouts without completely disabling the amplifier". Stusset litt på den, greit nok med de kanalene du bruker pre-out på, men de andre burde gå greit.
    Nad pleier og ha utvendige RCA jumpere mellom forforsterker og effekt trinnet, sikkert det de tenker på.

DAC'n i Nad'n er vel ikke så veldig mye og hoppe i taket over så en ekstern dac er nok ikke helt bortkasta, men kanksje prøvd en annen som forsterker signalet litt hadde gjort det du trenger.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Litt uklart hva som er problemet ditt. At du "mister" volum i DACen er jo ikke noe du trenger mer effekt for å løse.

Redusert utgangsnivå på DACen kan du jo bare kompensere med å skru opp lyden ytterligere. Er det sånn å forstå at volumkontrollen på forsterkeren din står i bånn, og fortsatt har du ikke nok lyd?
    Jepp. NAD'n er på bånn gnu og jeg merker at det er mer å gå på, på høytalerene. Det spiller som F, det er ikke det, men de gangene man har hatt litt innabords, og virkelig skal dra til, kunne jeg godt hatt noen db til.

Jeg skal øke gain på inngangen min, og se om dette hjelper noe særlig. Men for meg så kan det virke som mer effekt vil gi mer lyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha hørt på dere, lest litt rundt-forbi og snakket med en audiofil kompis av meg er det vel bare å innse at det smarteste jeg kan gjøre er å bytte receiver.

*Snufs* Jeg liker min NAD jeg Jeg får se om jeg kan få glede av den på hytta kanskje.

Takk til all hjelp, og for å ha økt forståelsen min litt

Nå får jeg begynne å leite rundt etter receiver. Hvis jeg først skal ha en ny en, kan jeg vel like godt kline til, slik at den kan få lov til å bli stående. Jeg hater å bytte ut perfekt fungerende utstyr. Når det er sagt må jeg vel innse at NAD'n i utgangspunktet ble kjøpt, og brukt, sammen med mindre høytalere opprinnelig.

Jeg har hørt at Cambridge er gode på å pøse ut watt på samtlige kanaler, men er kanskje ikke kjent for det beste grensesnittet mot TV (for intern amp meny).

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var det lureste Din neste utfordring blir og finne en som er under 15cm.... Cambridge og Yamaha er jo nevnnt. Noen fler??

Etter å ha hørt på dere, lest litt rundt-forbi og snakket med en audiofil kompis av meg er det vel bare å innse at det smarteste jeg kan gjøre er å bytte receiver.

*Snufs* Jeg liker min NAD jeg Jeg får se om jeg kan få glede av den på hytta kanskje.

Takk til all hjelp, og for å ha økt forståelsen min litt

Nå får jeg begynne å leite rundt etter receiver. Hvis jeg først skal ha en ny en, kan jeg vel like godt kline til, slik at den kan få lov til å bli stående. Jeg hater å bytte ut perfekt fungerende utstyr. Når det er sagt må jeg vel innse at NAD'n i utgangspunktet ble kjøpt, og brukt, sammen med mindre høytalere opprinnelig.

Jeg har hørt at Cambridge er gode på å pøse ut watt på samtlige kanaler, men er kanskje ikke kjent for det beste grensesnittet mot TV (for intern amp meny).

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •