DC-12 beste forsterker-kombi?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Active Dali B5005 sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DC-12 beste forsterker-kombi?

Hei,

For en ukes tid siden hentet jeg meg et fint par DC 12. Har frem til no brukt en gammal Denon forsterker på ussle 2x40. Fikk låne en QSC GX5 av en kompis med en 116 idag og kunne endelig dra litt på. FYTTI KATTA for et trøkk :P Kan med hånden på hjertet si at de rævkjører de tidligere CV høytalerene jeg har hatt (Ve-15/12, CLSC 15, LS )

Men litt ontopic ,

har tidligere eid en XTI 2000 og syntest den spilte godt sammen med CLSC 15. Det jeg lurer på er om jeg skal gå til innkjøp av en C375 (e.v.t 372) sammen med DC 12? Vill jeg kunne dra skikkelig på uten frykt for og at noe går fyken? Eller skal jeg kjøpe en PA-effekt, vill det ha noe forskjell på 12"?

En ting til jeg lurer på om dere gidder og svare. Siden DC serien ikke har sikringer(skyt meg visst eg tar feil) så er jeg litt redd for og sprenge noe. Hvor mye skal det til for og sprenge for eks bassen? Får eg noen forvarsler før det skjærer seg eller?

På forhånd takk!

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,577
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde DC-15 på en Acurus A-250, og denne trakk en kilowatt fra strømnettet når bassen slo. Altså en meget kraftig forsterker.

Alikevel sprengte jeg stort sett alt av elementer i DC-15. Bakdiskanter og mellomtoner var særs utsatt.

Jeg fikk ingen indikasjon på at det var overbelastning før det var for sent.

Så ta det litt varsomt med disse gamle smykkene. Du kan gjerne spille høyt, men ikke grisespill. Erstatningselementer er vel litt vanskelig å få tak i.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    Jeg hadde DC-15 på en Acurus A-250, og denne trakk en kilowatt fra strømnettet når bassen slo. Altså en meget kraftig forsterker.

Alikevel sprengte jeg stort sett alt av elementer i DC-15. Bakdiskanter og mellomtoner var særs utsatt.

Jeg fikk ingen indikasjon på at det var overbelastning før det var for sent.

Så ta det litt varsomt med disse gamle smykkene. Du kan gjerne spille høyt, men ikke grisespill. Erstatningselementer er vel litt vanskelig å få tak i.
    Akkurat, syke greier :P

Er litt redd for den overbelastningen du snakker om.. kansje jeg har vært litt heldig idag da, har grisespilt som bare det
    Uansett ganske sjeldent eg kan spille såpass høyt med tanke på at det er andre i huset her og :-D

Har lest litt endel om at bakdiskantene er ganske utsatt når det kommer til overbelastning, men ikke mellomtonen. Er det et svakt punkt i DC serien, eller CV generelt?

Skal kjøpe inn noen rep-kit tenkte eg itilfelle noe går galt. Kan ikke se for meg at eg selger de høytalerene med det første for og si det sånn.. de er helt vill!

Men kunne du anbefalt en c372, eller kansje noe litt mer strømsterkt?

Takker for responsen!

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    400
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se om du får tak i en Nad 208, men da trenger du en forforsterker også.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,577
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dali B5005
    Akkurat, syke greier :P

Er litt redd for den overbelastningen du snakker om.. kansje jeg har vært litt heldig idag da, har grisespilt som bare det
    Uansett ganske sjeldent eg kan spille såpass høyt med tanke på at det er andre i huset her og :-D

Har lest litt endel om at bakdiskantene er ganske utsatt når det kommer til overbelastning, men ikke mellomtonen. Er det et svakt punkt i DC serien, eller CV generelt?

Skal kjøpe inn noen rep-kit tenkte eg itilfelle noe går galt. Kan ikke se for meg at eg selger de høytalerene med det første for og si det sånn.. de er helt vill!

Men kunne du anbefalt en c372, eller kansje noe litt mer strømsterkt?

Takker for responsen!
    372 er vel kansje litt liten, men i lag med 272, så bør det bli konge. 12 tommeren krever vel litt mindre fra forsterkeren også.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    372 er vel kansje litt liten, men i lag med 272, så bør det bli konge. 12 tommeren krever vel litt mindre fra forsterkeren også.
    Yess, kansje jeg burde gått for noke mer power enn naden leverer ja. Tenker mest på nad pågrunn av lydkvalitet, får en litt softere diskant med nad vs effektforsterkere etter min erfaring.

Litt offtopic,

Noen her som vet hvilke andre CV serier som har samme elementer som DC? Altså elementer som passer rett inn i kassen. Ve -12 , cls , xls, ls?

Takker

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DC har dobbeltspolet basser og blir derfor vanskelig å bytte ut.
    Diskantene ryker relativt lett på DC, men aldri klart å sprenge mellomtonen på en DC. Vi som hadde disse i min ungdom behandlet de temmelig røft og det ble brukt alt fra slitne 20 wattere til flere hundre watts PA forsterkere. Men mellomtonen klarte vi aldri å ta. Mellomtonen er laget av Perless (fransk).
    Når jeg mener røft så kunne bassene bunne (høres ut som en kinaputt som smeller) flere hundre ganger i løpet av en fest og de virket fremdeles.

Intermediate HoPPe`S sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved å bruke søkefunksjonen så finner du masse svar, for eksempel i cv tråden.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    DC har dobbeltspolet basser og blir derfor vanskelig å bytte ut.
    Diskantene ryker relativt lett på DC, men aldri klart å sprenge mellomtonen på en DC. Vi som hadde disse i min ungdom behandlet de temmelig røft og det ble brukt alt fra slitne 20 wattere til flere hundre watts PA forsterkere. Men mellomtonen klarte vi aldri å ta. Mellomtonen er laget av Perless (fransk).
    Når jeg mener røft så kunne bassene bunne (høres ut som en kinaputt som smeller) flere hundre ganger i løpet av en fest og de virket fremdeles.
    takk for informasjonen !

Har heller ikke klart å sprenge noen av Cv'ene eg har hatt opp igjennom årene. Verken bassene eller diskantene. Men med engang eg gikk opp i stuen og spilte på daliene( etter jeg var vandt til CV) så sprengte eg faktisk ene diskanten :P

uansett, har forstått at DC er dobbelspolet, men hvorfor er det da vanskeligere og skaffe et erstatningselement? Pågrunn av størrelsen eller delefilteret da?

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoPPe`S
    Ved å bruke søkefunksjonen så finner du masse svar, for eksempel i cv tråden.
    Har sett HoPPe`s , men gidder ikke bla igjennom 100 vis av sider for og finne akkurat det jeg lurer på, visst du skjøner :P

Intermediate eriko86 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bakdiskant som lett tar kvelden, samt noe kort levealder på bassoppheng er vel DC issues. Frontdiskanten er samme som i AT, mens mid og bass er unike for serien, med unntak av 1215mk2 som også har den Peerlessen.

Flotte høyttalere, gratulerer!

Intermediate HoPPe`S sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nad 372 skal kunne funke fint på DC-12 da DC-12 er i 4 ohm, jeg mener å huske eller tar jeg feil med at ved brokobling av 372 og 272 kan man ikke bruke 4 ohms HT?

AT-100 har samme diskanter som DC, 1215 har samme diskant og mellomtone som DC ( det finnes to typer 1215).

Da kunne du ha spørt der.

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv klart å smelte delefiltre, knerte begge bakdiskanter og revne opphengene på et par DC12 på en og samme fest :P
    Kjørte mine tidligere CLSC-12 ved siden av på en annen forsterker men av samme type og disse taklet det fint(de er noe mer tungdrevne dog), følsomheten ble det kompensert for ved å justere ned gain på forsterkeren som DC12ene hadde.
    eieren av disse DC12ene var igang med å bytte ut oppheng på bassene da han ved ren nysgjerriget løftet på isolasjonen og fikk se et delefilter som hadde rent nedover i kassa :P
    Mine VS12 har fått samme julingen som både mine gamle CLSC og disse DCene, og de har holdt godt!

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoPPe`S
    Nad 372 skal kunne funke fint på DC-12 da DC-12 er i 4 ohm, jeg mener å huske eller tar jeg feil med at ved brokobling av 372 og 272 kan man ikke bruke 4 ohms HT?

AT-100 har samme diskanter som DC, 1215 har samme diskant og mellomtone som DC ( det finnes to typer 1215).

Da kunne du ha spørt der.
    Kan stemme det du sier, mener og ha lest litt om det når jeg skulle velge forsterker til VE 15 jeg hadde tidligere.

Jeg tenkte litt på nyere serier. Hva passer rett i kassa på DC? Er jo så og si umulig og finne elementer til 1215 og AT-serien. Går helt fint om jeg må bytte delefilter. Vill bare vite hva som passer liksom, hehe :P

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MB-S124
    Har selv klart å smelte delefiltre, knerte begge bakdiskanter og revne opphengene på et par DC12 på en og samme fest :P
    Kjørte mine tidligere CLSC-12 ved siden av på en annen forsterker men av samme type og disse taklet det fint(de er noe mer tungdrevne dog), følsomheten ble det kompensert for ved å justere ned gain på forsterkeren som DC12ene hadde.
    eieren av disse DC12ene var igang med å bytte ut oppheng på bassene da han ved ren nysgjerriget løftet på isolasjonen og fikk se et delefilter som hadde rent nedover i kassa :P
    Mine VS12 har fått samme julingen som både mine gamle CLSC og disse DCene, og de har holdt godt!
    Haha, oisann. Hørtest ikke så veldig fett ut . .:P Smeltet delefilter ja, håper eg ikke klarer det ^^

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eriko86
    Bakdiskant som lett tar kvelden, samt noe kort levealder på bassoppheng er vel DC issues. Frontdiskanten er samme som i AT, mens mid og bass er unike for serien, med unntak av 1215mk2 som også har den Peerlessen.

Flotte høyttalere, gratulerer!
    akkurat, takker for informasjonen

Jo takk, veldig fornøyd ^^

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en super strøken denon pma 1560 bedre kombo finnes ikke til dc12, har bakdiskanter og delefilter om jeg ikke husker feil,, send meg pm evt,!!!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av johno
    Jeg har en super strøken denon pma 1560 bedre kombo finnes ikke til dc12, har bakdiskanter og delefilter om jeg ikke husker feil,, send meg pm evt,!!!
    Denne var faktisk råsterk på DC-12. Var bra med krefter i de gamle Denon forsterkerene. Den var også bra på DC-15 og 1515.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dali B5005
    akkurat, takker for informasjonen

Jo takk, veldig fornøyd ^^
    Jeg er "gammal" å hadde DC-12 i nærmere 16 år (fra 1994) og fremover) før jeg solgte de. Jeg behandlet mine pent og de var nesten strøkne når jeg solgte de. Hadde aldri problemer med hverken bassoppheng eller sprengte elementer til tross for at jeg flere ganger spillte både opptil og over smertegrensen av hva de kunne tåle. Men brukte alltid store effektforsterkere for DC trenger mye effekt/strøm for å komme til sin rett. De første 2-3 årene brukte jeg en Denon PMA -1315 på 2x115w. Solgte den og handlet surroundprosessor og 2 stk NAD 214 som jeg brokoblet. Trodde det skulle gi høyttalerne enda et løft,men det viste seg at Denon forsterkeren knuste den komboen. 214 var ikke strømsterke nok til å holde kontroll på bassen. De gamle integrerte forsterkerne til Denon var utrolig gode :-D
    Etter en tid fikk jeg så låne en PA-modell av Dynamic Presciscion. Husker desverre ikke modellen,men den var enormt kraftig.Dobble vifter for kjøling så den leverte enorme mengder strøm. Det var uansett hakeslepp med en gang. Lyden ble oppløst på en himmelsk måte og jeg kunne bare skru volumet opp til uante høyder uten at høyttaleren bukket under eller at lyden ble komprimert og skarp. Ble sittende tankefull og lurte på hva jeg hadde holdt på med med de små 214 ;-)
    Desverre så var det bare et lån,og på den tiden (tidlig 2000tall) så kostet den brukt mer enn jeg hadde råd til. I stedet anskaffet jeg en brukt Rotel RB 993 på 3x200watt. Ikke i nærheten av DP,men jaggu ikke langt unna heller for å si det på en litt rar måte. Den hadde også stålkontroll på bassen og leverte varene i de resterende årene før jeg solgte HT. Forsterkeren bruker jeg enda. Den får stå til den tar kvelden ,så fornøyd er jeg med den.
    Så min erfaring er at med rett forsterker,dvs MØE strøm og WATT så skal ikke sprengte elementer være noe problem og det er bare en fordel for å kunne utnytte DC-serien på best måte. Husk likevel at uansett type forsterker så er det ingen høyttalere som tåler å spilles grisehøyt i flere timer. Man må bruke huet

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal sies at de DC12ene som gikk fyken på denne nevnte festen ble drevet med en altomac 2.4, jeg vet ikke om man skal tro på databladene til de forsterkerne, men krefter har dem. Jeg bruker kun Oberon på mine CVer når det skal spilles opp til fest og det er den triveligste komboen jeg har hørt foreløpig

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •