nad 216 thx problem

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 37
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

nad 216 thx problem

Hei.
    Jeg har 2 stk nad 216 thx med en nad 306 pre amp på infinity sm155.
    Jeg sliter litt med den ene forsterkeren et meget rart problem, skal forsøke og forklare så godt dom mulig.

den fungerer helt utmerket i normal sterio mode.

setter jeg den i bridged mode kommer problemet.

1. det er kun venstre inngang som fungerer.

2. når jeg skrur opp lyden så blir lyden mye høyere på problem siden( ampen) ,siden blir i mitt tilfelle lenstre siden den likte best venstre ville jeg behandle den med sjelen den hadde og bruke den på venstre dide .

dette medfører at den klipper mye raskere og slår høytaleren altfor sterkt, jeg kom til at jeg måtte justere balance 50% mot ikke problem siden før det kom i sterio..

alle kabler signalsiden er av identisk type og lengde det samme gjelder på speaker siden.

hva kan forårsake dette???

hilsen
    frustrert wanna be hifi freak

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke mye av det du skriver, men selvfølgelig virker bare venstre inngang om du setter den i bridge mode, forsterkeren er jo nå en monoforsterker.
    Du setter begge forsterkerne til bridge, kobler høyre og venstre signalkabel fra forforsterkeren til venstre inngang på begge effektforsterkere, altså, den forsterkeren du bruker til høyre kanal må ha den røde høyre signalkabel inn på venstre inngang også.
    Du kobler høyttalerne til som vist bak på forsterkeren, bruk bare de midterste terminaler, pluss og minus som vist ved terminalene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg vet det blir mono ved bridge. derfor jeg har 2 stk nad 216'er.

Det som er, etter hva jeg kan se så skal du ved bridge egentlig bruke høyre kanal inngang.
    Dette fungerer på den siden som ikke har problem (nad'en), på denne fungerer det også om jeg setter den i venstre kanal inngang (uten endring i lyd styrke).

på problem nad'en får jeg ingen lyd om jeg setter den i høyre kanal inngang, så jeg har satt den i venstre kanal inngang hvor jeg får lyd...

P.S.
    Jeg har tidligere jobbet som lyd og lys tekniker på det offentlige kukturhuset

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Når du kjører Nad 216 i bridge mode skal du bruke kun + terminalene på baksiden, ikke høyre eller venstre men begge de røde i midten.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du ser jo hva slags terminaler som skal brukes ved MONO:

http://medias.audiofanzine.com/image...thx-301877.jpg

EDIT: Høyttaleren skal kobles til de RØDE terminalene (de sorte er "deaktive" ved bridge mode). Samtidig må du bruke L inngangen på dem begge (seff bruker du L og R med individuell kabel ifra PREAMPEN!)

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om den fungerer normalt ved bruk av venstre inngang istedet for høyre bruker du bare det. Vanskeligt å si hva problemet er med høyre inngang siden den fungerer på den andre forsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    som sakt så har jeg arbeidet med lyd og bilde, samt jeg har elektronikk bakgrunn men jeg kann ikke forstå mitt eget problem her. derfor jeg spørr

ps (kobler du terminalene feil på denne nad'en er du blind) det er jeg ikke :P

hadde jeg hat en forskjell på lyd styrken når jeg kjørte den i sterio ville saken ha endret seg, men det er jo ikke tillfellet

Jeg har tenkt å sjekke idle current, men som sakt siden den virker å ha identisk styrke på høyre og venstre kanal i serio, har jeg mine tvil på at det er noe der ( lyd styrke problemet).

inngangs problemet må nesten ligge i bridge kretsen, men usikker på hva, da jeg ikke har noe oversikt over hvordan den er bygd opp.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alekbl
    Ja, jeg vet det blir mono ved bridge. derfor jeg har 2 stk nad 216'er.

Det som er, etter hva jeg kan se så skal du ved bridge egentlig bruke høyre kanal inngang.
    Dette fungerer på den siden som ikke har problem (nad'en), på denne fungerer det også om jeg setter den i venstre kanal inngang (uten endring i lyd styrke).

på problem nad'en får jeg ingen lyd om jeg setter den i høyre kanal inngang, så jeg har satt den i venstre kanal inngang hvor jeg får lyd...

P.S.
    Du skal IKKE bruke HØYRE,men VENSTRE INNGANG,altså den hvite!!!!
    Synd norsken din er så dårlig. Dysleksi? Gjør ikke noe det,men ganske vanskelig å forstå hva du egentlig mener :-)
    Men om du kobler til slik Niels sier så skal det bli riktig. Det er venstre (L) kanal (HVIT) som du skal koble rca-kabelen til. Ikke høyre (rød) som du sier du har brukt,hvis jeg forstår det rett? Hvis ikke det funker da så har du enten kobla noe feil på forforsterkeren eller det er en feil i selve 216 eller forforsterkeren.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har forøkt gjentatte ganger å si at det er INGEN feilkoblinger!!!!!.

Jeg vill prøve å forenkle saken og si nad 1 virker 100% som den skal ( denne får lyd og da riktig lydstyrke) denne kan jeg koble til på både venstre og høyre INNGANGS kanal og få riktig lyd uansett) ( bare 1 inngang i gangen selvfølgelig) la oss si dette var høyre utgang på pre amp.

Så tar jeg venstre UTGANG ifra pre amp til nad nr 2 (problem nad). på denne vill jeg ikke kunne få lyd i, om jeg setter linje signalet til høyre linje inn på nad2.

setter jeg den i venstre linje inngang så får jeg lyd, men den blir mye høyere enn på nad1 siden ( såpass høyt at den soft klipper ved ca halv styrke)

Jeg bruker identiske kabler med identisk lengde både, signal kabler og høytaler kabler. (signal kablene har god skjerming og passe korte) (høytalerkablene er ikke skjermet men av god tykkelse)

For å få det på det rene så bruker jeg BARE de røde høytaler terminal utgangene og da selvfølgelig bare 1 høytaler per nad. for øverigt så bruker jeg + på høyre amp terminal (rød farge) og - på venstre amp terminal (rød farge)

Jeg har verken hørt eller sett lignende problem før og har no clue hva som kan forårsake en feil av denne kaliber. så det er er hva som kan forårsake en slik feil jeg er på jakt etter.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må nok få Nad 2 sett etter på et verksted kanskje.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde et lite håp om at her var noen som kunne forklare hvordan noe slikt kan skje. verksted er nokk uaktuelt. Da skal jeg heller sette opp oscilloskop'et å sjekke signal veien selv. ifra start til slutt. sammenligne med verdiene på nad1, men det er en noe tidkrevende sak

Vill ikke vere frekk, men kansje noen vet om et forum som kan hjelpe med mere tekniske ting?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du snakker om "halv styrke" hva mener du da? Hvor på volumskalaen er du da? Ved hvilken prikk om man kan si det slik? Eller bruk ei urskive som mål :-) Bare lurer litt siden volumpotmeterne på en del NAD forsterkere kan ha en helt annen innstilling/gain enn andre. På de fleste forsterkere/forforsterkere så har man jo MAX volum når volumhjulet står på kl 12. Men en del NAD (og da særlig forforsterkere) har max volum på ca kl 11. Eller kansje enda litt før. Det har jeg selv erfart. Tenkte det kunne tas med i betraktning :-D
    Ellers så tenker jeg på det faktum at NAD 306 egentlig er en Integrert Forsterker,men med mulighet til å brukes som ren forforsterker dersom man tar bort de bøylene bakpå som binder for og effektforsterkerdelen sammen. Kan det være noen innstillinger der som du ikke har fått med deg? Bare sånn at vi får belyst alle tenkelige og utenkelige scenarioer :-)
    Sitter fortsatt med en følelse at det er noe feilkoblinger her. Ikke for å mase,for du har sikkert peiling siden du har vært tekniker :-D ,men alikevel. Hadde vært gøy om vi kunne løst problemet. Derfor gjentar jeg meg selv med å si hvordan det etter mitt syn skal kobles:
    Fra Nad 306:
    Bøylene bak er tatt bort. Én RCA kabel,altså én enkel kabel f.eks en med hvit plugg for venstre amp/høyttaler går fra Pre-out 2 L til den ene 216 ,mens en RCA-kabel f.eks med rød plugg går fra Pre-out 2 R til den andre 216. Det vil være korrekt kobling etter mitt syn. Er det slik du har gjort? På 216 settes da disse i mono slik du har gjort. Høyttalerne har du selvsagt koblet riktig :-)
    Skjønner jo hva du mener,å du har sikkert rett, (antakelig en feil på den ene 216) men jeg ble litt opphengt i dette problemet...he he.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er fullstendig klar over hvordan nad 306 fungerer. jeg har 2 av dem også.
    Jeg bruker bare pre. out 1 ifra nad 306, som forøvrig alltid står på max volum.

Der er selvfølgelig ikke noe tilkoblet effekt forsterker delen i nad 306 og på pre. out 2 har jeg ikke noe tilkoblet (ingen møkka bøyler der heller).

du glemte for øvrig at nad-216 må settes i bridge mode før den går i mono!

Ja det er slik jeg har koblet dette og når jeg mener med halv styrke så må jeg vri balance knappen 50% mot høyre før jeg får sterio bilde i god stolen.

Flytter jeg om venstre og høyre rca må jeg også vri om balanse knappen til motsatt side, så det er ikke før pre out. problemet ligger og det må da ligge i det forsterkertrinn som spiller for høyt mener jeg siden jeg har det problemet med kun venstre inngang som vill fungere i bridge mode.

Høytalerne har bare 1 tilkobling, så det kan ikke kobles i noen annen form enn de 8 ohm de er i.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er fullstendig klar over hvordan nad 306 fungerer. jeg har 2 av dem også.
    Jeg bruker bare pre. out 1 ifra nad 306, som forøvrig alltid står på max volum.

Der er selvfølgelig ikke noe tilkoblet effekt forsterker delen i nad 306 og på pre. out 2 har jeg ikke noe tilkoblet (ingen møkka bøyler der heller).

du glemte for øvrig at nad-216 må settes i bridge mode før den går i mono!

Ja det er slik jeg har koblet dette og når jeg mener med halv styrke så må jeg vri balance knappen 50% mot høyre før jeg får sterio bilde i god stolen.

Flytter jeg om venstre og høyre rca må jeg også vri om balanse knappen til motsatt side, så det er ikke før pre out. problemet ligger og det må da ligge i det forsterkertrinn som spiller for høyt mener jeg siden jeg har det problemet med kun venstre inngang som vill fungere i bridge mode.

Høytalerne har bare 1 tilkobling, så det kan ikke kobles i noen annen form enn de 8 ohm de er i.
    He he jeg glemte det ikke siden du allerede hadde satt den i bridge :-) Men jeg tror at du skal bruke pre-out 2,ikke 1 som du gjør. Så vidt jeg forstod av manualen så brukes ikke pre-out 1. Men de skal jo være like så har sikkert ikke noe å si,men tenkte bare at du kunne prøve hvis du ikke har gjort det. men feilen ligger sikkert som du sier i 216......

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan vet du hvilken forsterker som gir feil lydstyrke?
    Hvis NAD 1 gir lyd selv om du bruker høyre inngang ved brokobling, kan vi konkludere at det er ett eller annet som er galt med den. Ved brokobling skal den bare ta signal fra venstre inngang.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når jeg brokobler mine 2 nad 306 så spiller det ingen rolle hvilken inngang jeg bruker, lik nad 1.. så jeg anntar at jeg nå har 3 nad'er hvor det ikke spiller noen rolle og 1 hvor det spiller en rolle samt denne er noe rar, at det dermed ikke skulle spille noen rolle hilken inngang den bruker.. det er jo mono uansett.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Normalt skulle man tro at feilen ligger i den med lavest lyd. Kan feilen ligge i preampen? Har du prøvd å bytte høyre og venstre der?

En ting til: På 306 er det ikke merket av hvilken inngang som skal brukes ved brokobling, men på 216 er det tydelig merket av VENSTRE. Samme på mine eldre 3100/2100,ingen lyd på høyre inngang ved brokobling.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Hvordan vet du hvilken forsterker som gir feil lydstyrke?
    Hvis NAD 1 gir lyd selv om du bruker høyre inngang ved brokobling, kan vi konkludere at det er ett eller annet som er galt med den. Ved brokobling skal den bare ta signal fra venstre inngang.
    Ja er vel det jeg også har prøvd å banke inn he he he

[/QUOTE]når jeg brokobler mine 2 nad 306 så spiller det ingen rolle hvilken inngang jeg bruker, lik nad 1.. så jeg anntar at jeg nå har 3 nad'er hvor det ikke spiller noen rolle og 1 hvor det spiller en rolle samt denne er noe rar, at det dermed ikke skulle spille noen rolle hilken inngang den bruker.. det er jo mono uansett.

Du mener vel 216 (he he) ,men det er jo IKKE det samme hvilken inngang du bruker. Det er KUN den venstre på 216 som skal gi lyd ved brokobling. Å som manualen sier så er det sjelden at pre-out 1 på 306 brukes. Når 306 brukes som for-forsterker så er det pre-out 2 som skal brukes. Har du i det hele tatt prøvd det? Må si jeg erig med AV-Fallet her. ....men time will show :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg kunne ikke finne bruker manual på 216 dessverre, jeg fann en del skjema og service manual, så det kan komme til god nytte når/om man må frem med lodde stasjonen. men la oss si det er nad 1 som er problemet.
    da må det vere den som ikke går over i bridge.

men led indikator for bridge er tent og slukner når jeg setter den i sterio.
    forslag?

PS: kjører nå med pre. out 2 og koblet til venstre kanal på mine 2 216'er.. ingen endring

du er sikkert inne på noe med pre ampen kansje, men den fungerer fint i sterio den og.
    jeg kan ikke høre noen forskjell på 216'ene i sterio, men med 8 per side skal det vell godt gjøres å høres??

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    P.S.
    Klart, med en CV som dette er det nok lite vi amatører kan bidra med i denne sammenhengen. Ikke hør på oss, hør på deg selv.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •