For-forsterker HAR faktisk noe å si på lyden ja!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer Della sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

For-forsterker HAR faktisk noe å si på lyden ja!

Heisan,

I forbindelse med den midlertidige flyttingen min måtte jeg finne en adekvat plass å lagre anlegget mitt til jeg kommer hjem igjen, slik markedet er nå er det jo hjelpestløst å prøve å selge noe

Nevnte lagringssted var utstyrt med et 5,0 Jamo høyttalersett (pris: 3000kr!!) drevet av en billig Yamaha receiver (Pris ca 3-5000kr). Kilden er en Airport Express og lossless Itunes. Beboeren har en madam som prøver å begrense hifi-friken hun deler postkasse med så mye som mulig, stakkers dame, og en liten banditt med bildilla som gjør den egentlige begrensingen.. :-D

På grunn av nevnte banditt turte han opprinnelig kun kople opp effektforsterkeren min, en Primare A 30,7. Lyden med denne koplet opp sammen med nevnte Yamaha ble litt bedre, men ingen revolusjon. Vi forstod tidlig at det er begrenset hva Jamo-frontene kunne få presset ut av lyd. Det skal nevnes at frontene er standard size fronter, ikke noe stativer.

Dagen etterpå, etter jeg hadde drevet psykisk terror, fikk jeg en melding om at han ville prøve prosessoren min også, en Primare SP 32. Det satt litt langt inne pga at vi måtte "modifisere" på den splitter nye TV-benken deres, og vi er LANGT fra noen kunstnere med sag/hammer/verktøy.

Vi fikk omsider plassert og koplet opp SP 32'en, og jeg satte meg tilbake i sofaen og leste nyeste utgave av Watt han hadde liggende, jeg visste jo at Jamo'ene ville sørge for at det ikke ble noen høydare.

Snakk om å bli satt på plass og stemplet som en hifi-snobb!!!!

Vi ble begge sittende med hakeslipp i lang tid før beboeren mumlet noe uhørbart og jeg våknet fra transen. Lyden var jo helt enorm.

Beboeren er en ekte hifi-nisse med en byttesyke de fleste her inne bare kan drømme om, så dere kan trygt si han har hatt en del ulike komponenter i hus, og dette oppsettet er så definitivt det beste som noengang har vært innom dette huset i hele dets levetid!!

Og alt dette pga et bytte fra en billig receiver til en moderat dyr prosessor.
    Della
    TV : 50PFL5008T
    Kilder : Pioneer BDP-LX55 - Airport Express - Violectric V800 DAC
    Forsterkeri : Primare SP32 - Primare A30.7 -Ayon Spark mkii - Orpheus II og 2x Orpheus III Mono
    Høytalere : Piega Coax 70,2 - Piega Premium 5 - Piega Premium 3
    Styrt av: Ipad2/Iphone5

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Sier meg veldig enig

Passiv stereo preamp kom i hus i dag.

Den Parkerer og Slår veldig grundig surround forsterkeren på stereo.

Nå har jeg 2 anlegg i et. 5.2.2 Hjemmekino + 2.0 Stereo med god lyd

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Er volumkontrollen lineær?

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon

Den Parkerer og Slår veldig grundig surround forsterkeren på stereo.

Nå har jeg 2 anlegg i et. 5.2.2 Hjemmekino + 2.0 Stereo med god lyd
    + 1. Men man skal heller ikke undervurdere en flerkanals-prosessor av litt kvalitet. Marantz'en min utklasserte Yamaha RX-A2010 for ett år tid siden, i stereo.
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville egentlig trodd forforsterker ville ha mer og si på lyd enn effekttrinnet.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Er volumkontrollen lineær?

Nope, snodig for den som er vant til fjernkonroll.

Det er 2 volumhjul. Et hjul tar steg på 6 dB pr trinn, det andre tar 1 dB pr trinn.

Grunnet den oppgraderingen som er gjort på den så er den utvidet med 1 volumhjul.
    Tror det gjalt noen faste motstander eller no sånt, har ikke salgsanonsen på den.

Newcomer Della sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Ville egentlig trodd forforsterker ville ha mer og si på lyd enn effekttrinnet.
    Jeg har begynt å få den troen jeg også. Av en eller annen grunn har jeg aldri testet ut for-forsterkere noe særlig før, men fra nå av skal jeg gjøre det, må bare komme meg i hus først !

Har også fått bekreftet fra rørforsterkerforhandler at den største effekten i rørbytte på rørforsterker er å bytte ut rørene i forforsterkerdelen.

Ser det var mye "rør" i det siste avsnittet..ops:
    Della
    TV : 50PFL5008T
    Kilder : Pioneer BDP-LX55 - Airport Express - Violectric V800 DAC
    Forsterkeri : Primare SP32 - Primare A30.7 -Ayon Spark mkii - Orpheus II og 2x Orpheus III Mono
    Høytalere : Piega Coax 70,2 - Piega Premium 5 - Piega Premium 3
    Styrt av: Ipad2/Iphone5

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av americanFord
    + 1. Men man skal heller ikke undervurdere en flerkanals-prosessor av litt kvalitet. Marantz'en min utklasserte Yamaha RX-A2010 for ett år tid siden, i stereo.

Her er det snakk om en liten Norsk boks som kostet meg litt over 3 tusinger.

Må nok ut med mange lapper for og finne en prossesor som spiller så rent som den lille boksen

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har vært nevnt ofte. Tendensen er at med en surround receiver og preout til effektforsterker tror vel de fleste de har en helgardering, men det er jo bare en halvgardering.
    Motsat, den klassiske Nad 3020 blir skryt opp i skyene, men det er faktisk bare effektdelen der er virkelig god, forforsterkeren er ikke noe tess.

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker ikke preamp i det hele tatt i stereo. MCD 301 har variabel utgang og er derfor koblet rett i sluttrinnet RB 1090. Og jeg har aldri hørt noe oppsett med preamp som slår dette.

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Opplevde selv at lydkvaliteten steg flere hakk når jeg benyttet en Primare Pre30 i stereo i stedet for Denon receiver. SP32 er vel regnet som enda bedre (i tillegg til å være multikanals)

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten gitarforsterker referanse kan være på sin plass. Det er rørene i forforsterkeren som er kritiske. Det er de du bytter regelmessig for å holde lydkvaliteten opp der den skal være. Effektrørene, ja du vet... De står i leeenge.

Sikkert ikke unaturlig at det er slik på transistor også. Lyden ligger i pre, effekten trykker det ut i volum. Sikkert noe å si på kvaliteten der også (watt/dynamikk), men tenker, uten å være doktorand, at grunnlaget (pre) er avgjørende.

Fin historie

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic
    Bruker ikke preamp i det hele tatt i stereo. MCD 301 har variabel utgang og er derfor koblet rett i sluttrinnet RB 1090. Og jeg har aldri hørt noe oppsett med preamp som slår dette.
    Får du justert lyden via fjernkontroll sånn?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic
    Da er det jo som at det er innebygget en "pre" amp i CDspillern . Blir som å ha en DAC med volumstyring .

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor
    Får du justert lyden via fjernkontroll sånn?
    Ja, volum er en av funksjonene på remoten til MCD301. Det er vel egentlig en standard McIntosh remote.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •