Advarsel Eci 3 Advarsel - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 43
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg forstår trådstarters og andres frustrasjon, men jeg vil spesielt fraråde fremgangsmåten til Mr Chill her. Jeg mistenker at det lett blir slik fordi folk kanskje ikke vet hvordan de skal gå frem.

Dersom man ikke får varen og man ikke har vedkommendes navn kan man henvende seg til sin bank for å få opplyst hvilken bank mottaker har, så henvnder man seg til mottakers bank og legger frem dokumentasjon på at man har overført penger og kan på den måten få opplyst hvem som eier kontoen.

Når det er i boks sender man et krav til kontoeier og ber om at pengene overføres til ens egen konto. Det er viktig å sette en frist i kravet.

Får man ikke oppgjør innen fristen sender man en ny henvendelse der man viser til tvangsfullbyrdelsesloven (lovdata.no, søk etter tvangsfullbyrdelsesloven). Det er bestemte regler for frister og innhold i et slikt varsel.

Så sender man saken over til namsmannen i vedkommedes kommune. Man må betale rettsgebyr (860kr) men kan kreve dette dekket av skyldneren. Det vil da bli tatt utleggsforretning og man får anledning til å sikre kravet sitt.

Dersom vedkommede ikke gjør opp etter dette kan man kreve tvangsdekning. Kostnadene til tvangsdekning legges til kravet. Dette kan for eksempel innebære at en bil eller fast eiendom legges ut på tvangssalg. Det kan også innebære tvangstrekk i lønn eller i en konto med innestående penger.

Dersom det ikke finnes midler til å dekke kravet vil kravet stå til det finnes midler. Dersom det ikke finnes midler er det heller ikke noe poeng å sparke inn døra eller liknende. Dessuten er det ikke lov.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg forstår trådstarters og andres frustrasjon, men jeg vil spesielt fraråde fremgangsmåten til Mr Chill her. Jeg mistenker at det lett blir slik fordi folk kanskje ikke vet hvordan de skal gå frem.

Dersom man ikke får varen og man ikke har vedkommendes navn kan man henvende seg til sin bank for å få opplyst hvilken bank mottaker har, så henvnder man seg til mottakers bank og legger frem dokumentasjon på at man har overført penger og kan på den måten få opplyst hvem som eier kontoen.

Når det er i boks sender man et krav til kontoeier og ber om at pengene overføres til ens egen konto. Det er viktig å sette en frist i kravet.

Får man ikke oppgjør innen fristen sender man en ny henvendelse der man viser til tvangsfullbyrdelsesloven (lovdata.no, søk etter tvangsfullbyrdelsesloven). Det er bestemte regler for frister og innhold i et slikt varsel.

Så sender man saken over til namsmannen i vedkommedes kommune. Man må betale rettsgebyr (860kr) men kan kreve dette dekket av skyldneren. Det vil da bli tatt utleggsforretning og man får anledning til å sikre kravet sitt.

Dersom vedkommede ikke gjør opp etter dette kan man kreve tvangsdekning. Kostnadene til tvangsdekning legges til kravet. Dette kan for eksempel innebære at en bil eller fast eiendom legges ut på tvangssalg. Det kan også innebære tvangstrekk i lønn eller i en konto med innestående penger.

Dersom det ikke finnes midler til å dekke kravet vil kravet stå til det finnes midler. Dersom det ikke finnes midler er det heller ikke noe poeng å sparke inn døra eller liknende. Dessuten er det ikke lov.
    Skulle nesten tro du jobbet i inkassobransjen Kjipt når slikt skjer, har heldigvis vært forskånet for slikt selv. Håper dette ordner seg til det beste for trådstarter. Litt enig i at det burde vært OK å nevne nicket til vedkommende her inne, på lik linje med at man kan skryte av noen man har hatt en positiv opplevelse med.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ulempen med å åpne for å nevne nick er at man kan starte svartmalingskampanjer som er helt uberettigede.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man klarer å holde tråden saklig, uten å miste hodet helt så kan jeg ikke se at det er svartmaling. Vi er da vel stort sett oppegående individer her inne (med noen få unntak som det pleier å være på de fleste forum). Men nok om det, om det er gjeldende retningslinjer, så skal ikke jeg utfordre disse

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zoso87
    Han svindler nok aldri noen igjen, de fleste slutter jo heller ikke før man lærer dem at det ikke bare er politiet de skal være redd for..
    Jeg fant jo ut at han hadde drevet en liten nettbutikk som drev med salg av styling deler til BMW, leste kommentarene på et BMW forum rundt denne butikken, det var ikke god lesing for å si det slik :P haha, folk som ikke hadde fått det de hadde betalt for og blitt lovet ditt og datt i mange mnd, helt håpløst.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nå hadde det seg slik at vedkommende sendte over pengene før det faktisk kom til at jeg måtte sparke ned døren hans, å ringe foreldre og jobben hans for å fortelle situasjonen er da ikke ulovlig og er vel noe jeg ser på som en helt ok fremgangsmåte med tanke på at vedkommende stjal penger fra folk, moren hans kommenterte faktiskt "ånei, ikke nå igjen". Noe som tydet på at flere hadde brukt samme metode som meg, jeg truet jo aldri folk på livet, bare forklarte situasjonen og sa at jeg ville ha igjen pengene mine så skulle de ikke høre noe mer fra meg.

Tilfeldigvis var det rundt juletider og jeg sa til dem at det ville vært utrolig kjipt med meg busende inn døra på selveste julaften. Ser vel på dette som mer flittig bruk av psykologi (Utpsyking) for å få vedkommende til å gi seg. Var jo mer ulovlig det han hadde gjort mot meg, han hadde jo faktisk stjelt penger fra meg, og er ikke akkurat som at politiet gidder prioritere slike saker.

Man kan alltids politianmelde eller følge denne oppskriften som du beskriver her, men det tar LANG tid og koster i tillegg penger, da syns jeg det er bedre prøve seg på litt uskyldig psykologi først. Om man strekker den så langt at man faktisk sparker inn dør og går til angrep på folk er jo en helt annen sak.

PS! Selvfølgelig skal man da ikke truet folk på livet med slike telefonsamtaler...

Sitat Opprinnelig postet av ketped
    Jeg har nå telefonnummeret og adressen hans. Er fortsatt ikke 100% sikker men har også funnet banken hans så den vil bli kontaktet snart.
    Jeg har også kontaktet han som ble lurt på HFS så får vi se om han henger seg på.

Grunnen til at jeg skal ta dette helt ut er for å hindre at andre skal ødelegge det som har blitt bygd opp her inne.
    Jeg bruker mye tid på hifi og det gir meg veldig mye.
    Syns det er bra at du står på...Ønsker det bare lykke til i saken

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill

Man kan alltids politianmelde eller følge denne oppskriften som du beskriver her, men det tar LANG tid og koster i tillegg penger, da syns jeg det er bedre prøve seg på litt uskyldig psykologi først. Om man strekker den så langt at man faktisk sparker inn dør og går til angrep på folk er jo en helt annen sak.

PS! Selvfølgelig skal man da ikke truet folk på livet med slike telefonsamtaler...
    Det er jo også greit å tenke over at å sparke inn døra hos folk kan være direkte farlig, vet aldri hvem man treffer.

Når det er sagt så har jeg selv fått en fyr dømt til å tilbakebetale meg penger via namsmannen, men denne type "kjeltringer" har ofte ingen inntekt og heller ikke nevneverdig av verdi. Dette er over 10 år siden, og jeg har fortsatt ikke fått noen penger.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det er jo også greit å tenke over at å sparke inn døra hos folk kan være direkte farlig, vet aldri hvem man treffer.

Når det er sagt så har jeg selv fått en fyr dømt til å tilbakebetale meg penger via namsmannen, men denne type "kjeltringer" har ofte ingen inntekt og heller ikke nevneverdig av verdi. Dette er over 10 år siden, og jeg har fortsatt ikke fått noen penger.
    Hehe, absolutt greit sjekke ut facebook profilen til vedkommende først eventuelt, hadde vært litt kjipt banke på døren til en person som var 2,5m, 150kg og medlem av hells angels eller noe :P

Er vel en Big bang theory episode som går på noe liknende, hvor sheldon og de skal dra hjem til en fyr som har stjålet alt gullet dems fra world of warcraft kontoen dems, også er han mye større enn dem :P hehe ganske morsom episode...

PS! Hadde det vært USA har vel vedkommende lov til å åpne ild mot deg om man gjør noe liknende?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tjommi
    Om man klarer å holde tråden saklig, uten å miste hodet helt så kan jeg ikke se at det er svartmaling. Vi er da vel stort sett oppegående individer her inne (med noen få unntak som det pleier å være på de fleste forum). Men nok om det, om det er gjeldende retningslinjer, så skal ikke jeg utfordre disse
    Det forandrer allikevel ikke det faktum at forumet ikke kan kontrollere hvorvidt det er velfortjent eller ikke det som presenteres.

Ved et tilfelle der en ny produktserie ble presentert hevdet et medlem på forumet å ha kontaktet representanten en rekke ganger for å få handlet. Han forklarte videre at han oppfattet foretaket og folkene bak som useriøse og anbefalte andre å styre unna. Imidlertid viste det seg at vedkommende aldri hadde kontaktet firmaet, men i stedet hadde kontaktet produsenten og forsøkt å kuppe agenturet på produktene som ble presentert. Han hadde altså til hensikt å føre en urettmessig svartmalingskampanje.

Hvordan skal man vite hva som er rett og hva som er ren spekulasjon av det som skrives på forumet? Jeg tror rett og slett at man må holde seg til hifidiskusjoner og styre unna den type krangler i det offentlige rom.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Chill, poenget mitt var at det er ulovlig å sparke inn døra hos noen.

Husk forresten på at å true med å "sladre" er helt ok, men å true med å sparke inn døra kan oppfattes som trusler om vold. Det er faktisk også ulovlig. Om det kommer frem på et tidspunkt om noe skulle utvikle seg til en sak kan det falle ganske uheldig ut.

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, det kan være jeg som venter på innsiden.

Enig i snickers sin fremgangsmåte. Det tar tid, men er den mest fornuftige metoden. I slike saker hvor det til tider kan være snakk om mye penger er det veldig viktig at ting går ryddig for seg i tilfelle senere politisak/anmeldelse.

Nick bør ikke henges ut på åpent forum, slikt bør taes opp med moderatorteamet på pm.

Active dottidott sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var borti en som ikke ville betale de siste 25000 av en motorsykkel som han kjøpte av meg. (bodde 80 mil unna) Var to "kompiser" som skulle i området han bodde helgen etter. De kunne stikke innom han på tur oppover. Da skulle jeg få igjen sykkelen med signert salgsmelding og pengene som han hadde betalt for den kunne jeg beholde. Ringte og fortalte han dette og pengene sto på konto dagen etter.
    Kommer nok til å kontakte disse to hvis jeg kommer opp i samme situasjon igjen. Kan ikke si jeg bryr meg om hvor ulovlig det er heller.
    Misliker slike idioter enormt.:evil:

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Chill, poenget mitt var at det er ulovlig å sparke inn døra hos noen.

Husk forresten på at å true med å "sladre" er helt ok, men å true med å sparke inn døra kan oppfattes som trusler om vold. Det er faktisk også ulovlig. Om det kommer frem på et tidspunkt om noe skulle utvikle seg til en sak kan det falle ganske uheldig ut.
    Helt klar over det. Nå ordla jeg meg ikke akkurat slik hvor jeg sa jeg skulle "sparke inn døra" hans, var vel heller mer slikt...

"Hvor kult er det å ha meg på besøk på selveste julaften når du sitter med familien din for å kreve inn noen penger"

Noe mer ala slik...Er en del år siden så husker ikke helt, men var ingen truende tone...

Er vel ikke ulovlig invitere seg selv på besøk til vedkommende? Spesielt ikke på julaften vel? hehe... :P

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjip situasjon! Sjølv har eg hatt flaks til no, og betaler stort sett på forskudd. Men er meir skeptik pæ finn enn her på forumet.

Sjølv oppgir eg alltid fult namn, adressa og nummer ved eventuell handel.

Active Rocke-Rolf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brekke ankelen kan man også!

Intermediate Jan Frode sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rocke-Rolf
    Brekke ankelen kan man også!
    Hehe, sant nok
    Stue: Primare I32 - Primare DAC30 - Sonus Faber Venere 2.5 - Viablue SC-2 - HTPC - Chromecast Audio - Ipad Air - Spotify Premium

Reserveutstyr/ til salgs: Nakamichi Amplifier 2
    - Arendal Sound 1723 Tower -System Audio Saxo 30 - Onkyo A-9010 - Sennheiser Momentum

Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror folk at postoppkrav er så mye tryggere? Ganske dyrt å betale 10.000 for ei eske med reklame f.eks. Om noen betaler 10.000 for en "forsterker" som viser seg å være ei eske med reklame eller en murstein så har du ingen angrerett på denne handelen. Selv om du åpner eska på posthuset mens betjeninga ser på. Så hvis noen virkelig vil svindle så spiller d liten rolle om man overfører på forskudd eller velger oppkrav.

Selv bruker jeg stort sett betale forskudd, men noen ganger spør folk om jeg kan sende i oppkrav. Da sier jeg at hvis de overfører frakta på forskudd (200-500kr) så sender jeg med resterende beløp i oppkrav.

Vil også si at om man setter inn penger på en mandag å ikke har hørt fra selger innen torsdag så er dette alt for tidlig å rope ut på ett forum at man har blitt svindlet. Ikke ment som kritikk mot trådstarter, kan jo godt hende han har rett. Men dette er på generell basis.

Selv bruker jeg nesten regne 2-3 dager som "få avgårde pakken-tid" å begynner ihvertfall ikke mase etter sendingsnr eller noe før MINST ei uke er gått. Om man ikke hører noe fra selger på 14 dager å heller ikke har mottatt noen vare, da kan man så smått begynne å sjekke ut saker og ting.

Kjøper jeg en ting til 400kr så gidder jeg ikke sjekke ut så mye må jeg ærlig innrømme. Skal jeg derimot kjøpe en ting til 5-10 lapper så gjennomfører jeg ikke handel uten å ha tatt en telefonsamtale med selger først. Da har man ihvertfall nr til vedkommende å får dannet seg ett inntrykk av personen under samtalen8)

Bare min mening angående kjøp/salg

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det forandrer allikevel ikke det faktum at forumet ikke kan kontrollere hvorvidt det er velfortjent eller ikke det som presenteres.

Ved et tilfelle der en ny produktserie ble presentert hevdet et medlem på forumet å ha kontaktet representanten en rekke ganger for å få handlet. Han forklarte videre at han oppfattet foretaket og folkene bak som useriøse og anbefalte andre å styre unna. Imidlertid viste det seg at vedkommende aldri hadde kontaktet firmaet, men i stedet hadde kontaktet produsenten og forsøkt å kuppe agenturet på produktene som ble presentert. Han hadde altså til hensikt å føre en urettmessig svartmalingskampanje.

Hvordan skal man vite hva som er rett og hva som er ren spekulasjon av det som skrives på forumet? Jeg tror rett og slett at man må holde seg til hifidiskusjoner og styre unna den type krangler i det offentlige rom.
    Ja jeg ser jo den men jeg har tatt vare på all komunikasjon og det kan jo moderatorene gjerne se. Da kan de kontakte ham for hans verson og se noe dokumentasjon på det.
    Det er jo muligheter men skjønner jo at det er for mye å be moderatorene om.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner at det kan virke som en kort tid med 3 dager men når han sier at skulle sende det på tirsdag og ikke gjør det burde han jo gi beskjed. Enig?
    Når jeg prøver å kontakte ham svarer han ikke.
    Nå kan du tenkes at han har blitt arlvorlig syk, div ulykker o.l. men når det dukker opp flere som har erfart det samme fra denne personen så regner jeg med om det har gått 3 dager eller 3 uker ikke har noen betydning.

Det nummeret jeg hadde fått tak i er ikke gjyldig lenger og når jeg sjekker ligninga hans viser det jo 0,- så det er vel ikke en som nyter godt av olje millionene der nede i stavanger.

Selv om jeg blir jævli forbannet over ha bli lurt vil jeg ikke sparke ned døra til folk. Selv om det skal noe til for å møte en som er større enn mine 196cm og 132 kg.

Nei jeg kjører dette på den riktige måten jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan av egen erfarenhet säga att Mr. Chill sitt sätt att lösa detta på desvärre är det enda som i realiteten fungerar. Allt utom det med dörren självklart.

Väljer man att bli stämplad som tjuv för femtusen spänn har man aldrig haft någon som talat om för en vad som är rätt eller fel i livet.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •