Hvilken forsterker er best og bruke til subwoofer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken forsterker er best og bruke til subwoofer

Som topic sier.
    Behringer EP4000, EPX4000 Eller Crown XTi 4002

Er lit usikker på hvilken sub jeg går for, En på 1000 Watt RMS eller 2000 Watt RMS. Tc sounds 12" er Høyest på valglisten

Har hørt at Crown ikke egner seg så mye til subwoofere ?, Og hvordan er det mellom EPX4000 og EP4000 ?. EPX har jo switching powersupply

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker to Crown 4002 til å drive 4 PD.186 i bassrefleks. Er kjempefornøyd. Bruker de stort sett kun til film.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    av behringerene ville jeg valgt EP4000. Den er velprøvd og mye brukt. EPX er et litt mer uskrevet blad, i mine øyne.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva vil egentlig switching powersupply si ? er det bedre en den "gamle" typen ? (type stor tung strømforsyning)

Når jeg ser på foreksempel Crown XTi så ser det jo ikke ut til at det er store komponenter til og drive et stort element, Men når man ser på bilder fra EP4000 så er det en stor strømforsyning og da tenker iallefall jeg at denne ser ut til og kan levere mye Power !.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nettopp anskaffet en Crown XTi 4002 selv, driver en TC Sounds 5400 LMS-U.
    Den har innebygget DSP, noe som er gull verdt spør du meg. Koble den opp mot en PC med USB kabel (+last ned gratis software) og du er igang. Meget oversiktlig og brukervennlig meny med mange parametere som kan settes.
    Den driver min LMS-U uten problemer, selv med en 3dB økning @20Hz. Kjører den i brokoblet modus på 4 ohms last, da den er 2 ohms stabil.

I tillegg så går ikke viften hele tiden, den er meget stillegående. Det er visstnok mye viftestøy fra EP4000.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Jeg har nettopp anskaffet en Crown XTi 4002 selv, driver en TC Sounds 5400 LMS-U.
    Den har innebygget DSP, noe som er gull verdt spør du meg. Koble den opp mot en PC med USB kabel (+last ned gratis software) og du er igang. Meget oversiktlig og brukervennlig meny med mange parametere som kan settes.
    Den driver min LMS-U uten problemer, selv med en 3dB økning @20Hz. Kjører den i brokoblet modus på 4 ohms last, da den er 2 ohms stabil.

I tillegg så går ikke viften hele tiden, den er meget stillegående. Det er visstnok mye viftestøy fra EP4000.
    Så du klarer og drive din 18" fullt ut med XTi 4002 ?
    isåfall så klarer den da og kjøre en 12" i samme serie som din 18" fullt ut

Leste mye på engelske forum at den ikke var noe serlig til subwoofer forsterker, da den clippet mye ? tror jeg rett og slett har lest for mye nå. mulig jeg henger meg opp i det lille negative jeg har lest.

Men for meg er det viktig at en forsterker klarer og kjøres leenge uten at den gir opp.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Exide
    Så du klarer og drive din 18" fullt ut med XTi 4002 ?
    isåfall så klarer den da og kjøre en 12" i samme serie som din 18" fullt ut

Leste mye på engelske forum at den ikke var noe serlig til subwoofer forsterker, da den clippet mye ? tror jeg rett og slett har lest for mye nå. mulig jeg henger meg opp i det lille negative jeg har lest.

Men for meg er det viktig at en forsterker klarer og kjøres leenge uten at den gir opp.
    Tror jeg gikk i samme fellen som deg, leste MYE. Og på et tidspunkt kom jeg over en artikkel hvor de hadde målt en XTi 100x, og den var visstnok helt elendig. Mye som tyder på at det var et mandagsprodukt.

Jeg så Immortals i går, og dro ganske så godt på. XTien klippet ikke selv ved de subsoniske partiene, TCen bare moste på! Kom egentlig frem til at jeg ga meg før utstyret...

Subben er grovkalibrert ved justering av gain, og lagt inn EQ for heving av avrullingen i bunn. Jeg er veldig fornøyd med komboen!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut !. Når man selv gir opp før utstyret så føler jeg at man er i mål !.

Husker jeg ble fortalt en gang at jeg måtte kjenne om forsterkeren var tung. for var den det var den bra ! (stor strømforsyning) men mye har vel skjed på de siste 7 årene, nå er vel det meste digitalt og klarer og levere like mye effekt som en forsterker med stor og tung strømforsyning ?.

om noen hadde vist meg fks EP4000 vs Crown XTi sin innmat hadde jeg garantert sagt at EP4000 måtte være mye sterkere. slik jeg ble lært den gang at det måtte se stort og veie mye for og funke !. Skulle likt og se målinger Crown vs EP4000.

Jeg må vel bare oppdatere meg selv lit på forsterker fronten.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går for Crown XTi 4002 og en TC Sounds LMS-R 15" DVC Subwoofer
    Håper denne comboen blir bra

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er bare noen tastetrykk unna og kjøpe den XTi 4002 Men skal ikke forhaste meg riktig enda, Noe drar meg mot en XTi 6002. Noen som har prøvd den ? hvordan er den vs 4002.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klasse D. Klasse D. Klasse D.

Nevnte jeg klasse D?

KLasse D.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tips ?

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du pengene, strømkursen (4002 kan dra rundt 16A, 6002 enda mer) og gjort de riktige beregningene angående hva driveren takler av power, så ser jeg ikke problemet med å velge en 6002.

Det sies at 6002 er i en "annen klasse" enn resten av XTi-serien. Du får nok plenty med power fra den ;-)

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Exide
    Hva med og komme med et SERIØST svar SERIØST svar ?

Nevnte og komme med et seriøst svar ?
    Spørsmålet var: "Hvilken forsterker er best og bruke til subwoofer"

Mirage svarte: Klasse D, og understreket med klasse D opptil flere ganger.

Absolutt et seriøst svar.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg tolket det lit feil da. trodde XTi var klasse D. men ser det er XLS som er D klasse.

så vil fks Crown XLS 2500 være et bedre valg ?

Og beklager til Mirage !. tok svaret dit feil da jeg tordde XTi var klasse D

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hold deg langt unna EPX 4000 om du skal ha noe som driver subber. De går rett i protection. Jeg har kjørt de i bridge 4 ohm. ( 2 stk fane colossus prime 18 xs ) på hver. Alle tre ampene jeg har vært borti kutter på eksakt samme volum. Hold deg unna.. Mulig den funker til monitoring men aldri til flate ut.... Det mest besynderlige er at limiter setting på baksiden ikke innvirker på hvordan den oppfører seg .....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •