Ny forsterker..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny forsterker..

Hei. Skulle ha oppgradert stereoen med ny forsterker, slik at jeg kan koble på effektforsterkeren.

Den nye forsterkeren må ha optisk-inngang slik at jeg får lyd fra dataen over på anlegget, samt phonoutgang til effektforsterker. Prisen bør ikke være så høy, og kan godt være å finne på bruktmarkedet.

Håper på svar.

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du ser egentlig etter en forforsterker??
    Og det du ser etter koster veldig mye, det eneste jeg vet om som er rimelig da må man inn på proffmarkede og da får man med masse man ikke trenger og man får ikke med fjernkontroll f.eks denne MOTU Audio Express USB&FW Lydkort 6 x 6 Hybrid Firewire/USB2 interface - Prolyd eller så må det bli noe som dette Hegel HD20 DAC D/A-konverter - Sort
    Stereo/hjemmekino : Yamaha rxv1800, Monitor Audio GS10, Xtz 99 w10.16.
    Headfi : Hifiman he-400, Shure srh940, Shure se425, Avid mbox mini.

Newcomer Luvaton sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av esbandos
    Hei. Skulle ha oppgradert stereoen med ny forsterker, slik at jeg kan koble på effektforsterkeren.

Den nye forsterkeren må ha optisk-inngang slik at jeg får lyd fra dataen over på anlegget, samt phonoutgang til effektforsterker. Prisen bør ikke være så høy, og kan godt være å finne på bruktmarkedet.

Håper på svar.
    Oppgradere fra hva?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har pr idag en Yamaha RX-V465, men den har jo ikke pre-out.. :\

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zoso87
    Så du ser egentlig etter en forforsterker??
    Og det du ser etter koster veldig mye, det eneste jeg vet om som er rimelig da må man inn på proffmarkede og da får man med masse man ikke trenger og man får ikke med fjernkontroll f.eks denne MOTU Audio Express USB&FW Lydkort 6 x 6 Hybrid Firewire/USB2 interface - Prolyd eller så må det bli noe som dette Hegel HD20 DAC D/A-konverter - Sort
    Tror du har misforstått fullstendig hva han mener
    Det er da ikke vanskelig å finne en forsterker eller receiver med pre-out og optisk lydinngang.
    Men når jeg ser på specs på den Yamahaen du har så har den da vitterlig pre-out? Surround og subwoofer står det jo på baksiden. Koble effekten til surround-preout så har du det jo :-) Etter det jeg kan se så har den også optisk inngang. Men hvorfor ikke koble pc til med hdmi?
    Det jeg undrer litt på er at du sier du vil oppgradere STEREOEN,men du har jo en surroundreceiver så er det egentlig en ny RECEIVER du vil ha? Fort å blande begrepene her å gjøre oss andre "dumminger" forvirra

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkeren min, eller receiver'en som du sier, har jo på en måte pre-out, ja.
    Er slik jeg har det koblet pr idag.
    Men den pre-out'en på receiver'n er egentlig ment for bakhøytalere, så får å få effektforsterkeren til å funke, må jeg aktivere 7.1 surround på recieveren for å få lyd i anlegget, og da blir det "lav" lyd på en måte. Slik jeg har det idag, står effektforsterkeren på volum 7 av 10, og recieveren på -40db (går ned til 0 på fullt volum).

Når jeg da f.eks har spilt musikk via dataen som går via optisk kabel, og slår over på TV'en/dekoderen, må jeg ha dekoderen på volum 1 for å kunne høre i et normalt nivå. Skrur jeg dekoderen til volum 2, blir det for høyt. Og jeg kan kun bruke volumknappene på effektforsterkeren dersom jeg skal skru ned lyden uten å gjøre det via dekoderen. Kronglete forklart, men håper dere skjønner..

Dekoderen er koblet inn på recieveren via Audio-Inn.

Prøvde en annen reciever som har pre-out for frontsettet, og der funker alt normalt. Der kan jeg styre all lyd via fjernkontrollen til recieveren.

(PC går via optisk, da den via HDMI måtte over på en annen kanal (recieveren), og jeg måtte da switche mellom Audio-inn (TV) og HDMI1 (data). Nå står resiceren på Audio-inn hele tiden)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av esbandos
    Forsterkeren min, eller receiver'en som du sier, har jo på en måte pre-out, ja.
    Er slik jeg har det koblet pr idag.
    Men den pre-out'en på receiver'n er egentlig ment for bakhøytalere, så får å få effektforsterkeren til å funke, må jeg aktivere 7.1 surround på recieveren for å få lyd i anlegget, og da blir det "lav" lyd på en måte. Slik jeg har det idag, står effektforsterkeren på volum 7 av 10, og recieveren på -40db (går ned til 0 på fullt volum).

Når jeg da f.eks har spilt musikk via dataen som går via optisk kabel, og slår over på TV'en/dekoderen, må jeg ha dekoderen på volum 1 for å kunne høre i et normalt nivå. Skrur jeg dekoderen til volum 2, blir det for høyt. Og jeg kan kun bruke volumknappene på effektforsterkeren dersom jeg skal skru ned lyden uten å gjøre det via dekoderen. Kronglete forklart, men håper dere skjønner..

Dekoderen er koblet inn på recieveren via Audio-Inn.

Prøvde en annen reciever som har pre-out for frontsettet, og der funker alt normalt. Der kan jeg styre all lyd via fjernkontrollen til recieveren.

(PC går via optisk, da den via HDMI måtte over på en annen kanal (recieveren), og jeg måtte da switche mellom Audio-inn (TV) og HDMI1 (data). Nå står resiceren på Audio-inn hele tiden)
    Det har da ikke noe å si hva det står pre-out er beregnet for. Så lenge den er der kan du bruke den.Du kobler jo fronthøyttalerne til effektforsterkeren uansett.Men kan jo være en spesiell innstilling som jeg ikke kan noe om.Du kjenner receiveren best å vet vel åssen det skal være. Skjønte ikke det med "lav lyd" men jeg ville definitivt satt volumpotmeteret på effektforsterkeren til max og så regulere volumet på receiveren. Det er det mest fornuftige. Skjønte ikke helt forklaringen med volumet på receiveren heller. Har du den ALLTID stående på -40? Hvor regulerer du volumet da henne? PC? -40 er ikke spesielt høyt heller hvis du har den vanlige volumskalaen som går fra -80 og nedover. Hvorfor bruker du egentlig dekoderen til volum? Du bør jo bruke receiveren hele tiden mener nå jeg. Men uansett tilbake til spørsmålet om ny receiver. Det er jo bare å leite på brukten. Du vet jo hva du trenger så det er jo like greit at du leter selv fremfor å få andre til å gjøre jobben Jeg er dessuten sikker på at uansett hva du velger av nyere receivere enn den du har så blir det bedre!!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har helt glemt av denne tråden her..

Uansett.. Jeg har lyden på reciever og effektforsterker urørt, og justerer lyden med dataen og dekoderen (TV).
    Grunnen til at jeg får "lav" lyd i denne recieveren, er jo at effektforsterekeren er koblet på pre-out for bakhøytalere. Jeg har da heller ingen mulighet for å justere på EQ'en på recieveren.

Når jeg prøvde en reciever med pre-out for for-høytalere, kunne jeg bruke EQ'en og lyden ble normal.
    Slik det er nå, kan jeg ha effektforsterkeren og recieveren på max volum og det er fremdeles ikke "høyt".. Har en kompis som har samme type høytalere (AL1000), og når han skrur opp mot max (volumskala -80 -> 0), så er det omtrent ikke værende i rommet når han har på volum -15..

Har sikla endel på NAD sitt utstyr, bla NAD 216 kombinert med Pioneer VSX-1050 dersom jeg finner noe til en OK pris.

(Forresten, er bare å skrike ut dersom noen vil bytte i en reciever som har pre-out til for-høytalere)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såg litt på baksiden av reciveren din og stusset litt på hvorfor i all verden den KUN har pre out for surround back, og subwoofer?? Som regel er det jo frontene som har behov for effekt. Nå kan kanskje dette settes opp i menyen på reciveren, men jeg regner med du har prøvd

De fleste recivere i dag litt over middelklassen, har pre out, og her kan man finne mye bra brukt også Bare sjekk at de har pre out for iallefall front. Ser du nevner VSX1050, den har IKKE pre out som jeg kan se...

Nå vet jeg ikke budsjettet ditt, men her har du f.eks et par meget potente recivere:
    http://www.finn.no/finn/torget/annon...chQuery=yamaha
    http://www.finn.no/finn/torget/annon...chQuery=yamaha
    Når det gjelder effektforsterkere så kan man alltids finne f.eks Nad c272, eller c275 på brukten Her f.eks:
    http://www.finn.no/finn/torget/annon...uery=Nad%20c27
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •