Onkyo 1010 spørsmål

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Onkyo 1010 spørsmål

Onkyo 1010 på mine B&W CM9...hvis jeg skruer lyden opp til et nivå jeg overhodet ikke mener den skal kutte så gjør den det...når jeg slår på igjen står det "check sp wire" kan ikke se at noen ledninger er feilkoblet eller at noen ledningsstusser er borti karosseriet på forsterkeren...den er ganske varm nå,spiller pantera å vifta går...har spilt høyere før men aldri blitt då varm,sjekker ofte..hvorfor driver den å kutter?

Active
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nordlending82
    Onkyo 1010 på mine B&W CM9...hvis jeg skruer lyden opp til et nivå jeg overhodet ikke mener den skal kutte så gjør den det...når jeg slår på igjen står det "check sp wire" kan ikke se at noen ledninger er feilkoblet eller at noen ledningsstusser er borti karosseriet på forsterkeren...den er ganske varm nå,spiller pantera å vifta går...har spilt høyere før men aldri blitt då varm,sjekker ofte..hvorfor driver den å kutter?
    Høres rart ut. Håper du ikke har sprengt et element i høytalerne.

Jeg har også en Pioneer LX 85 som kuttet ved ganske høyt volum, og etter mye prøving frem å tilbake, viste det seg at jeg hadde et sprengt element i en av frontene

Normalt sett skal vel forsterkeren kutte for ikke å bli overbelastet.

Her er det kanskje andre som har mer peiling

Newcomer PureHifi sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    invister i et effektrinn

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,661
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags nivå snakker du da?
    Har du frontene som fullrange ,eller deler du av,og lar sub ta seg av dypbassen når dette skjer ?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakker om volum 70 av 100,det er ikke ekstremhøyt på onkyo,en annen ting er at den receivern er så avansert at jeg ikke forstår meg på den..må nok søke eksperthjelp

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakker om volum 70 av 100,det er ikke ekstremhøyt på onkyo,en annen ting er at den receivern er så avansert at jeg ikke forstår meg på den..må nok søke eksperthjelp
    Onkyo recivere trenger en del luft rundt seg for kjøling da de blir ganske varme. Står din Onkyo i en TV benk som gir lite sirkulasjon så kan du ha problemet der. Jeg har min stående på gulvet uten noe over nettopp på grunn av varmeutvikling.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Sandnes
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er vel relativt tungdrevne høyttalere som har litt lite motstand, så er mulig at den går varm, men rart at den kommer opp med den feilkoden da...

Har du forsøkt å sette den på 4ohm i steden for 6ohm? Da skal den gå endel kaldere.
    Har du kjørt romkorreksjon?

70 på volum begynner vel å bli passe høyt, men er ikke helt inni den der skalaen, kjører Relative(THX) selv.
    Er mye greiere å vite hvor høyt du har spillt da, hvis du har kjørt romkorreksjonen å ser en blu-ray på volum 0, referanse, da er volumet det volumet filmen er "mikset til"(selv om det har en tendens til å være sinnsykt høyt!)

Ellers er det bare å sette seg ned å gå igjennom bibelen/bruksanvisningen så du får stillt det skikkelig inn, har mye å si på lyden!

Sist men ikke minst, hvordan har du koblet til høyttalerene?
    Vanlig, eller bi-amp? Har du koblet til rett plass og evt. valgt bi-amp i instillingene og fjernet broen på høyttalerene hvis du kjører det!?
    Onkyo TX-NR1010 - KEF XQ40 - KEF XQ50 - KEF IQ10 - B&W ASW 3000 - Sony HW65ES - Panasonic 55ST50 - Panasonic DMP BDT 320 - Onkyo DX 7555 - ATV 3 - XBOX 360 - Xbox One S

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har biampa dem ja...har ikke kjørt romkorrigering,vil dette ha noe å si når jeg ikke spiller musikk på surround?

Vil lydkvalitet bli dårligere i 4 ohm kontra i 6 ohm..keg er rimelig grønn,trodde å kjøpe høytallere å receiver var plug and play,men den gang ei..igår da den slo seg av spilte jeg musikk i surround uten å vite det,litt rart at den kobla ut da resten av anlegget er syltynne søylehøyttalere fra Elkjøp,så dem skal ikke trekke kraft i det hele tatt..

Og hva er THX?

Active YeOlde sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har biampa dem ja...har ikke kjørt romkorrigering,vil dette ha noe å si når jeg ikke spiller musikk på surround?

Vil lydkvalitet bli dårligere i 4 ohm kontra i 6 ohm..keg er rimelig grønn,trodde å kjøpe høytallere å receiver var plug and play,men den gang ei..igår da den slo seg av spilte jeg musikk i surround uten å vite det,litt rart at den kobla ut da resten av anlegget er syltynne søylehøyttalere fra Elkjøp,så dem skal ikke trekke kraft i det hele tatt..

Og hva er THX?
    Har du i det hele tatt åpnet manualen?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Sandnes
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å være frekk, men hvis du er "grønn" på området bør du absolutt se i manualen, aller helst sett igjennom den før det ble pakket ut og koblet til, men det er jo for seint nå.

Jeg har en anelse om at du ikke har valgt bi-amp i instillingene, slik at den tror bare at du har koblet til vanlig med en kabel(2-leder) til hver av høyttalerene!
    Hvis dette ikke stilles inn korrekt kan du risikere å ødelegge både høyttalere og receiver!

Ja, romkorreksjon har noe å si uansett så sant du ikke velger å stille inn alt manuelt, men det er jeg ganske sikker på at du ikke har kunskapen til...
    Onkyo TX-NR1010 - KEF XQ40 - KEF XQ50 - KEF IQ10 - B&W ASW 3000 - Sony HW65ES - Panasonic 55ST50 - Panasonic DMP BDT 320 - Onkyo DX 7555 - ATV 3 - XBOX 360 - Xbox One S

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel får bruke natta å morgendagen til å lese bruksanvisning å prøve å stille inn,jeg er vel mer sånn mannfolk flest,bruksanvisningen blir bare dyttet ned i en skuff å kun tatt frem ved nødstilfeller...har skjedd mye på denne fronten,så hadde ingen aning om at dette var blitt så avansert.men her er det mye å lære,en ting er å se på menyen men en annen ting er å skjønne hvor mye hertz og ohm man skal bruke her og der...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått stilt inn en del nå,blir bedre...har en kompis som jobber på hifiklubb i Sverige som frarådet meg å kjøre romkorreksjon...regner med det er en smakssak??

Vel så satt jeg å hørte på brothers in arms...introen på den er lang med mye buldring,lyn og torden...å da hører jeg en konstant klikking inni forsterker..som om man skifter utgang..å det er bare under introen å bare på den sangen..soundgarden trodde ikke det var nå feil.men om det eskalerte å skjedde oftere så burde jeg ta kontakt igjen..noen som har opplevd det samme?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Sandnes
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aner ikke hvorfor han ikke anbefaler det, da det i alle tilfeller jeg har vært borti har vært en stor forbedring på lyden. Det stiller jo inn avstanden til høyttalerene korrekt, justerer volumet slik det blir likt, deler frekvensen hvis du har sub...

Men det jeg har hørt, er at i stedenfor å plassere mikrofonen rundt forbi slik det står du skal i manualen, så tar du heller å kjører flere målinger rett rundt sweetspot.

Den klikkingen irriterer meg også! Kommer på høyt volum, men så fort jeg pauser filmen/musikken stopper den, kommer også et slikt klikk en gang i blant.
    Men jeg har også et problem med klikking som kommer i fra høyttalerene f.eks når jeg bytter kanal på dekoderen min.
    Så jeg sendte den første tilbake å fikk en ny, men den nye har akkuratt samme plagsomme klikkingene!
    Har snakket med han som reparerer Onkyo her til lands å han hadde ikke vært borti disse klikkelydene før, han sa at det var generelt lite galt med de siste modellene fra onkyo.

Men, er bare litt nyskjerring, fant du ut hvorfor den kuttet?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe...jo jeg hadde ikke fjernet broene på ingangene på høyttalerne...å ikke hadde jeg satt receiver på biamp heller...så der ble jeg offer for mi egen uvitenhet

Den klikkingen har du den hele tiden eller bare under spesielle forhold?har kun hørt den på brothers in arms intro.håper ikke det blir verre,at man ikke må skifte merke.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Sandnes
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det jeg var redd for, men det ser jo heldigvis ut til at det ikke har tatt noe skade av det. Men hvordan kom du på at du skulle bi-ampe?
    Nå vet du vertfall det til neste gang, det er faktisk ikke så dumt å ta en rask titt i manualen før du begir deg ut på noe du ikke har kunnskap om, det kunne fort kostet deg dyrt! :-P

Har kun opplevd den "rele"klikkingen fra receiveren noen ganger under hard belasting, altså på høyt volum.

Active
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merker jeg får angst av disse klikkelydene dere beskriver. Nå har jeg riktignok ikke spilt høyere enn -15db, men sålangt har jeg ikke hatt noe klikkelyder.

Hvor høyt spiller dere før disse klikkene opptrer?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med biamping fikk jeg tips av hos hifi kompis i Stockholm,men han glemte å fortelle hele prosessenhelt klart at jeg har vært heldig med at jeg ikke skada noen komponenter,så takk for hjelpen "skåra"

Ang volum så er jeg vel på 70 og opp når klikkingen starter.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Sandnes
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdaget klikkelydene for alvor når jeg så en film på volum 0/alt for høyt(fikk øresus et par dager:???: ) husker ikke på om det var på The Matrix eller Promotheus jeg merket det, klikket helt febrisk inni der til tider, men ellers normalt merker jeg ikke noe til det.
    Ser vanligvis film på volum -20 til -10.

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Og hva er THX?
    Den skal stå på 6ohm, den går kaldere fordi den leverer mindre effekt med 4ohm innstillingen. Hvis jeg husker rikitg utfra manualen til min reciever(Onkyo 3008 ) anbefaler de ikke å biampe med høyttalere under 8ohm.

Anbefaler deg på det sterkeste å kjøre romkorreksjon!!! Audyssey MultEQ XT32 romkorreksjon som er i denne recieveren er jo et must å benytte for å få optimalt utbytte av den.
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Sandnes
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den kobler inn en ekstra krets med noe mer motstand etter som jeg ble fortalt av Dalens Elektronikkservice. Så ja du får lavere effekt ut til høyttalerene på 4 ohm.
    Men tror (og håper) at den kutter hvis den går for varm, så da er det nok lurt å velge 4 ohm hvis det er noe som skjer, min går veldig varm, men har ikke hatt noe problemer med det så langt...

Kan ikke huske at det stod noe det i manualene på mine, 707 og 1010

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •