Sender ikke NRK Dolby Digital lyd lenger?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sender ikke NRK Dolby Digital lyd lenger?

Hei!

Tidligere da jeg så på NRK endret receiveren min automatisk lydmodus til Dolby Digital, på samme måte som den gjør når jeg ser på Discovery, Animal Planet eller National Geographic. Nå har den sluttet med det på NRK. Jeg kan heller ikke finne det hvis jeg blar gjennom lydmodusene manuelt. Har NRK sluttet å sende DD eller har det noe med receiveren min å gjøre?

Jeg får heller ikke opp DD gjennom HBO Nordic appen på Samsung Smart TV, selv om HBO hevder de sender 5.1 surround.

Takk for alle svar

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Hos meg har jeg DD 2.0 på Nrk HD. Har parabol da. De sender vanlig pcm i sd.
    Men har kobla adb`en rett i reciever da og aktivert DD plus i tuneren.
    Er nok noe sånt i tv og du må aktivere tenker jeg. Kjenner ikke til Samsung da jeg har Philips..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Men det som er rart er at jeg med helt likt oppsett fikk opp DD på receiveren før, og fortsatt får det opp på mange andre kanaler =/

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Mojo Pin
    Hei!

Tidligere da jeg så på NRK endret receiveren min automatisk lydmodus til Dolby Digital, på samme måte som den gjør når jeg ser på Discovery, Animal Planet eller National Geographic. Nå har den sluttet med det på NRK. Jeg kan heller ikke finne det hvis jeg blar gjennom lydmodusene manuelt. Har NRK sluttet å sende DD eller har det noe med receiveren min å gjøre?

Jeg får heller ikke opp DD gjennom HBO Nordic appen på Samsung Smart TV, selv om HBO hevder de sender 5.1 surround.

Takk for alle svar
    Hva er det som gir deg TV signaler ...?? Kabel, fiber, parabol, Riks TV .?
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter og ser på NRK nå, i full surround... Har det på alle tre kanalene i HD. Jeg får mine signaler via fiber/altibox.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Hva er det som gir deg TV signaler ...?? Kabel, fiber, parabol, Riks TV .?
    Kabel med kort rett i TV'en fra Canal Digital.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Mojo Pin
    Kabel med kort rett i TV'en fra Canal Digital.
    Vet ikke hvordan du gjorde det før, men de fleste TV, er klarer IKKE å dekode 5.1 signaler....det må du ha en boks til å gjøre.....mulig de nye smart TV.'ene til Samsung gjør det, men får å få 5.1 lyd fra TV signaler må du ha en boks/tuner....pr. i dag.
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvordan du gjorde det før, men de fleste TV, er klarer IKKE å dekode 5.1 signaler....det må du ha en boks til å gjøre.....mulig de nye smart TV.'ene til Samsung gjør det, men får å få 5.1 lyd fra TV signaler må du ha en boks/tuner....pr. i dag.
    Men jeg får jo inn DD når jeg ser Discovery, så TV'en må klare å dekode det. Har bare 2 gulvhøyttalere + senter, så trenger forsåvidt ikke 5.1.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får fint DD ved bruk av kort i tv'en fra Canal Digital. Nå har jeg riktignok bare 2 fronter og senter pga plassmangel, men all kommentering på idrett kommer kun ut av senter hvertfall.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men i alle dager? Sender ikke NRK MelodiGrandPrix finalen i 5.1 surround?
    Hos meg (satellitt CD) får jeg kun 2.1......

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Men i alle dager? Sender ikke NRK MelodiGrandPrix finalen i 5.1 surround?
    Hos meg (satellitt CD) får jeg kun 2.1......
    Foreløpig så har vel NRK IKKE sendt noen egenproduksjoner i 5.1....skulle jo tro at MGP ville være noe å prøve seg på...SVT har vel sendt sine MPG sendinger i 5.1 ihvertfall 3 år nå....
    Hadde jo vært OK å få litt mer av stemningen fra Spektrum med litt 5.1....
    Norsk RingKringKasting er noe helt for seg selv.....:-)

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foreløpig så har vel NRK IKKE sendt noen egenproduksjoner i 5.1....skulle jo tro at MGP ville være noe å prøve seg på...SVT har vel sendt sine MPG sendinger i 5.1 ihvertfall 3 år nå....
    DD 5.1 i NRK er en lang tragedie....men penger til kjoler har de :roll:
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MGP i 5.1 kanaler? syns det er alfor mye med 1.0 kanaler på MGP å jeg.
    Rart ikke NRK sender noe i 5.1 ja, under sine egne produksjoner. Så stor mediebedrift burde da klare det, i 2013.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lyd /manglende lyd fra NRK

Får 2 kanals lyd på NRK HD, mens på BBC HD får eg 5,1 D Digital, fra canal digital parabol. Men ser eg på nrk via philips tv /rikstv med får eg 5,1 D Digital og på NRK HD. hvorfor, hvorfor ikkje via parabol. Har nye komponenter, canal digital, nyeste pvr dekoder, philips tv m innebygget riks tv og Pioneer lx76 souround reciver

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Suldalboy
    Får 2 kanals lyd på NRK HD, mens på BBC HD får eg 5,1 D Digital, fra canal digital parabol. Men ser eg på nrk via philips tv /rikstv med får eg 5,1 D Digital og på NRK HD. hvorfor, hvorfor ikkje via parabol. Har nye komponenter, canal digital, nyeste pvr dekoder, philips tv m innebygget riks tv og Pioneer lx76 souround reciver
    Ja si det du...

De gikk ut med flagget til topps og proklamerte NRK i 5 kanaler for lenge siden. Da det ikke kom stort skyldte de på manglende utstyr, eller det rette utstyret. Så kom det annet utstyr på plass men ble det mer 5.1 av det - ser ikke slik ut i alle fall.

Tror problemet er at det er oss lyd nerder som etterspør dette. Halve Norges befolkning(kvinner) gir jo b.. i lyd og 80% av menn er vel like dann, så det prioriteres nok ned til fordel for kjoler og fjas
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, så sant så sant
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

BBC HD sender alt i 5.1, selvom mange programmer bare har 2.1 lyd....
    NRK sender bare 5.1 lyd når de har programmer som inneholder 5.1 lyd...Halvbroren, Hjem og Game of Thrones pluss noen filmer innimellom.
    Ingen automatikk i dette, noen sitter i hovedkontrollen og må "slå på" 5.1 lyden når den skal sendes....og noen ganger glemmer de det...og 5.1 lyden kommer etter noen minutter...way to go NRK
    NRK har svært få om noen egensproduserte programmer som har 5.1 lyd
    Samme gjør f. eks SVT, TV 3 HD, Svensk TV 4.....mest 2.1 og noen få programmer=serier og/eller filmer....
    Den lyden som sendes ut via RIKS TV er bare noe tull....kun lyd i to kanaler, samme hva som sendes...selvom det ser ut som om den sender 5.1 lyd på displayet...og nå som jeg har fått ny TV så skjønner jeg hvorfor folk klager på lyden på serien Halvbroren....hvorfor NRK/RIKS TV velge dette formatet skjønner jeg ingenting av....min 4 år gamle Panasonic hadde mye bedre lyd på RIKS TV enn min nye....:-( Når jeg bytter fra RIKS TV til parabol så er lyden 10 ganger bedre...
    Og 5.1 lyd har jo bare hensikt på filmer/serier og musikk.....:-)

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

BBC HD sender alt i 5.1, selvom mange programmer bare har 2.1 lyd....
    NRK sender bare 5.1 lyd når de har programmer som inneholder 5.1 lyd...Halvbroren, Hjem og Game of Thrones pluss noen filmer innimellom.
    Ingen automatikk i dette, noen sitter i hovedkontrollen og må "slå på" 5.1 lyden når den skal sendes....og noen ganger glemmer de det...og 5.1 lyden kommer etter noen minutter...way to go NRK
    NRK har svært få om noen egensproduserte programmer som har 5.1 lyd
    Samme gjør f. eks SVT, TV 3 HD, Svensk TV 4.....mest 2.1 og noen få programmer=serier og/eller filmer....
    Den lyden som sendes ut via RIKS TV er bare noe tull....kun lyd i to kanaler, samme hva som sendes...selvom det ser ut som om den sender 5.1 lyd på displayet...og nå som jeg har fått ny TV så skjønner jeg hvorfor folk klager på lyden på serien Halvbroren....hvorfor NRK/RIKS TV velge dette formatet skjønner jeg ingenting av....min 4 år gamle Panasonic hadde mye bedre lyd på RIKS TV enn min nye....:-( Når jeg bytter fra RIKS TV til parabol så er lyden 10 ganger bedre...
    Og 5.1 lyd har jo bare hensikt på filmer/serier og musikk.....:-)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også stusset på dette, etter at jeg investerte i et bluray/lyd anlegg til TVen i stua. Bruker Riks-TV antenne rett i TV med innebygget DVB-T tuner. Lyden kjøres via ARC på HDMI til lydanlegget.
    Det virker som om det kun er 2.1 som sendes. Det er ihvertfall ikke dialoger i senteren, og det gjør modusen særdeles uegnet for film. Ender opp med å kjøre lyden fra filmer som feks Halvbroren ut på TVens høyttaler.
    Får 5.1 lyd på TV sendinger når jeg bytter til GET til sommeren, og kommer ikke til å savne Riks-TV.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Ssøndag kveld 0303 NRK 2.kl 2130....nydelig klassisk musikk i 5.1

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •