Da var endelig tiden inne for å bestille seg ett litt mer skikkelig anlegg, og jeg søker hjelp til valg av receiver.

Dette er bare i startfasen, så det eneste jeg har skaffet meg er ett par Klipsch RF-82, pluss at det er en Emotiva XPA-2 på vei fra USA.
Jeg kommer først til å bygge ett 2.1 system og utvide til full surround etterhvert.
Forsterkeren som står her nå er en Pioneer vsx-2021 denne er solgt rett og slett pga at jeg syntes lyden var kjedelig, og alt annet var tungvint.

Jeg har hørt og prøvd flere Yamaha receivere, og liker både lyden og brukervennligheten godt. Jeg har vel og merke ikke prøvd de nyeste med MusicPlay, så hvor godt dette fungere vet jeg ikke.

Så er det over på Onkyo som ser veldig bra ut på papiret, jeg leser gode ting om den, men har ikke sett de i aksjon, og er heller ingen forhandler i området såvidt jeg vet som jeg kan prøve hos. Spotify funksjonen i Onkya ser ut til å være alt jeg trenger for å dekke mitt behov for Airplay lignende muligheter.

Effekt og slikt er egentlig ikke så viktig da jeg skal bruke effektforsterker. Når jeg utvider til surround er jeg ganske sikker på at det blir en til.

Jeg bruker PC som en av mediakildene, og en ting som plaget meg voldsomt på VSX-2021 var at når jeg byttet kilde vekk fra PC på receiver så trodde PC at HDMI kontakten ble koblet fra. Det resulterer i at jeg må inn i menyer og sette på dualview igjen hver eneste gang jeg har brukt en annen kilde. Dette var veldig irriterende.

Er dette noe som er likt på alle AV receivere?

Jeg er også interessert i å vite om receiveren gjør at TV må søke opp kanalene på nytt hver eneste gang når man skifter kanal gjennom dekoder?

Hva slags synspunkter er det ellers på disse to receiverene?
Er det mye forskjell i lyden disse produserer?

Jeg vet at disse ikke er dyre greiene akkurat, men jeg ser rett og slett liten grunn til å spytte over 10 000 i en receiver når disse har alt jeg trenger siden jeg ikke skal bruke de til å drive selve høyttalerne.

Anlegget kommer til å bli brukt 50/50 musikk/film

Jeg setter pris på alt av tilbakemeldinger, og håper dere kan hjelpe meg i å velge riktig receiver denne gangen!