Effektforsterker til B&W DM683

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Effektforsterker til B&W DM683

Jeg går snart i innkjøp av nytt stereo anlegg.
    Valget falt da på ett sett med B&W DM683 etter prøvehøring hos HifiKlubben Hamar!

Mulig disse skal moddes/trimmes etterhvert, men er knall høytalere fra før, så kommer ikke til å gjøre noe med det første!

Jeg har også kommet frem til at jeg skal gå for kombinert DAC og forforsterker, NAD M51.

Men... Jeg er ikke sikker på effektforsterker valget enda. Jeg har prøvehørt med Lyngdorf SDA2175, og syntes dette spilte godt. Manglet kanskje litt nederst, iforhold til toppen. Men all-over syntes jeg dette spilte veldig fint!

Jeg skal uansett supplere med en subwoofer etterhvert, så det lille jeg syntes manglet kommer nok etter da.

Men mitt spørsmål er egentlig, er det pga SDA2175'n eller M51'n? Eller er det rett og slett bare sånn DM683 er?

Jeg lurer også på om dere har noen forslag til en effektforsterker (IKKE DYRERE enn SDA2175), som matcher NADen og B&W'ene bedre enn Lyngdorfen? Det kan heller ikke være VELDIG stor i høyden, da jeg helst vil at den skal passe i tv benken!

Veit det er mange forskjellige tråder om dette, og har lest mye rundt dette, men velger fortsatt å legge ut min egen tråd!

Mvh Petter

EDIT:
    Jeg kan vell legge med at dette er de kablene jeg har sett meg ut:
    - 2x2,5m VDH The D-352 HYBRID
    - VDH The ROCK Hybrid

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp den sherborn saken på 2x250watt ifra lsound. Lyngdorfen du viser til er veldig svak. Nad m51 er en fantastisk dac og pre. :-)

Alternativt kan du finne en rotel på ca 2x 200 som passer perfekt til bw.

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøvde en rotel 1572(?) mener jeg den het på 2x250w ice. Denne var det fin lyd i men når den måtte levere litt strøm på høyt volum slo den seg bare av... Emotiva passer bra til B&W men størrelses messig passer det nok ikke da de er ganske store av seg.

Og når du skriver du skal modde 683, hva tenker du på da?
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sherbourn PA 2-250 - Stereo

Eller rotel rb1582. Som ikke er klasse d. Www.Dynabel.no har denne.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp kabler på biltema, like bra og gir deg mer penger til forsterker!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så litt på den Sherbourn ampen nå, men har aldri hørt om dette merket. Er det kjent/bra?
    Og skorob, har du prøvd NADen sammen med en sånn Sherbourn og DM683? Sånn at du veit hvordan det fungerer? Evt Rotel 1582 som jeg også har sett litt på.

Ja, tenkte litt på Emotiva en stund, men slo de fra meg ettersom de er relativt STORE i høyden! Kan i værstefall sette effektforsterkeren øverst, men vil helst ha muligheten til å bruke de "hullene" i tv benken

Det jeg tenker på med modde 683 har jeg ikke tenkt helt igjennom enda, men hvertfall delefilter, port, internkabling osv, egentig det meste bortsett fra elementer og "tårnet" ;D

CNK... *HOST* Det er vell litt drøyt å påstå det...? Lydbildet blir noe HELT anna med gode kabler, er ikke bare tverrsnitt som har noe å si, men også hvordan kabelen er bygd opp. Jeg har sammenlignet dette, og det er merkbar stor forskjell!

Tenker jeg sier maks 15.000 kr for effektforsterker!

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Kjøp den sherborn saken på 2x250watt ifra lsound.
    Jeg ville stillt meg skeptisk til den oppgitte effekten når den trekker maks 650watt fra nettet. Det er, om jeg ikke husker feil, samme som Parasound Halo A23. Denne er oppgitt til 2x125W(bare som en sammenligning).

Lsound påstår dog at det sitter en 1200VA trafo i denne, noe som er rikelig, men jeg finner ikke dette på produsenten sin side.

Personlig ville jeg nok kikket på Parasound i det prisleiet der. Om man er villig til å kjøpe brukt kan man få en Halo A21. Den river ut det som finnes av potensiale i disse vil jeg tro. Blir denne for stor kan A23 være et alternativ. Men en god amp utvikler som regel en del varme, og plassering i en liten benk er ikke egnet for mye annet enn kl.D forsterkere.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stiller meg egentlig litt skeptisk til de fleste "ukjente" merker, men det er jo bare meg da

Varme i denne sammenheng, med "trang" tvbenk er ikke noe problem, da jeg har viftekjøling i benken

Men det jeg helst er ute etter er kombinasjoner folk faktisk har hørt, sånn at de nærmest kunne skrevet under på at den kombinasjonen duger! (Sett bort ifra rommet det skal stå i osv).

Er kjedelig å kjøpe katta i sekken!

EDIT:
    Og om det ikke skulle være nok med viftekjølingen, KAN jeg i værstefall sette effektforsterkeren på toppen av tv benken!

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt tips er å kjøpet enten en Emotiva XPA-2 evt sherbourn, kjøp så 2,5mm2 høyttalerkabler eller større på biltema etc. Angående signalkabler hadde jeg ikke lagt alt for mye penger i, eneste jeg er med på er at RCA-kablene er skikkelig skjermet.

Jeg har hatt komboen b&w 683 på Emotiva XPA-2 og den spiller tungt, høyt og rent hvis du ber den om det, veldig bra kombo i mine ører. Hadde også en Nad m51 på hjemmlån, fantastisk sak men har ikke kjøpt den enda.

Modding av 683, skeptisk.. Tror b&w gutta vet hva de driver med når de beregner delefilter. Angående internkabling så er det ikke akkurat store lengdene/spenningstapene som kan oppstå så hvorfor bytte?

En ting til, ang emotiva XPA-2. Har aldri fått denne varm i det heletatt. Hverken med 683ene, Jbl LS 80 eller JBL 4670. Nærmeste jeg har vært er en liten lunk.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det hovedsaklig effektforsterker jeg er ute etter råd om, da jeg egentlig har bestemt meg for kabler, og jeg har hørt "jalla-kabler" og ordentlig kabler ved siden av hverandre, og det er to HELT forskjellige ting

Men, ja, Emotivaen har jeg hørt er bra.
    Hva gjorde at du byttet ut denne komboen da? Etter som du sier du har_hatt_det

Så litt på disse også:
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...=95378&cat=all

Hvordan er de evt?

Mvh Petter

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, grunnen til bytte er vel gode gamle oppgraderingssyken. Ville ha noe som spillte høyere og bedre. Bytta først b&w 600 serie i kinoen med JBL sin LS serie, syntes disse spillte mye råere og bedre. Bytta så ut LS serien i kinoen med Pro serien til JBL som sikkert er totalt overkill men har fortsatt LS 80 til musikk. Blitt veldig glad i disse så jeg klarer ikke selge de

Men for all del, 683 er en meget kapabel høyttaler. Ligger budsjettet rundt 10k så får du faktisk LS 80 brukt rett over budsjett. Varmeste anbefalning fra meg.

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Modding av delefilter og internkabling i de høres ut som et prosjekt som er dømt nedenfor og hjem spør du meg...B&W har vel såpass med år på baken at de vet hva de driver med med tanke på hvordan elementene deres skal deles og delefilteret skal være oppbygd. Internkablingen deres er foresten van den hul så det er ikke billigste sort det heller, men værså god og prøv

Angående varme fra emotiva så blir min xpa 5 god og varm etter ett par timer med film/musikk på greit volum men ikke så varm at den ikke kan holdes på. Men den hjelper til med varmen på ett 12kvm rom
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Newcomer Janajoh sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørte Emotiva xpa2 på 683 her om dagen.. SATTAN!

I wants!

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring med B&W 683 er at man bør unngå NAD :P Har hørt NAD C372 alene, samt brokoblet sammen med en C272, det låter DRITT. Skarpt og fært, og en sub skal ikke behøve å stå på for i det heletatt for å få bass i et lite rom..

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at Sherbourn har fått god kritikk på nettopp 683 på lsound.no sine sider . Men seff, pris og ytelse tilsier at dette ikke er noe Parasound A21, men den virker iallefall relativt solid!

Jeg tenker litt på pris her da . Ellers er jo Rotel bankers, da det "eies" av B&W og er vel det merket som brukes i utviklinga av nettopp 683! Masse produsentbilder ifra både BW og Rotel som viser dette .

EDIT: Rotel RC-1550 og Rotel RB-1582 | Lyd & Bilde .

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Ser at Sherbourn har fått god kritikk på nettopp 683 på lsound.no sine sider . Men seff, pris og ytelse tilsier at dette ikke er noe Parasound A21, men den virker iallefall relativt solid!

Jeg tenker litt på pris her da . Ellers er jo Rotel bankers, da det "eies" av B&W og er vel det merket som brukes i utviklinga av nettopp 683! Masse produsentbilder ifra både BW og Rotel som viser dette .

EDIT: Rotel RC-1550 og Rotel RB-1582 | Lyd & Bilde .
    Bare så det er sagt så hadde jeg Halo på 683, og synes diskanten ble relativt lys og slitsom ved lengre lytteøkter, men diskant i 683 er generelt litt spiss/lys så det er nok ikke forsterker alene som må ta skylden for det..

Ang modding så synes jeg der var gode innlegg over her. Dette er tross alt en høytaler som har vunnet mye tester i sin prisklasse, og tror nok b&w har grei kontroll på hva de har konstruert..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er så i tvil...
    Alle sier at Lyngdorfen er for svak, de på Hifi Klubben sier at den passer ypperlig! De anbefalte faktisk denne forsterkeren, da jeg sa at prisen ikke betydde noe!

Er det ingen i område(Hamar, Ringsaker etc) her som har DM683 som jeg kan få en prøve høring? Med en eller annen effektforsterker! Sånn at jeg har noe sammenlignings grunnlag! Og for å høre hva som passer meg best! Får liksom ikke muligheten til å bestille en Emotiva (for eksempel) for å prøve med, for så og bare bytte til en annen uten å tape masse penger på det.

Angående moddinga, så er det for å få høytaleren til å matche enda bedre mine personlige behov

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av WyxZo
    Er så i tvil...
    Alle sier at Lyngdorfen er for svak, de på Hifi Klubben sier at den passer ypperlig! De anbefalte faktisk denne forsterkeren, da jeg sa at prisen ikke betydde noe!

Er det ingen i område(Hamar, Ringsaker etc) her som har DM683 som jeg kan få en prøve høring? Med en eller annen effektforsterker! Sånn at jeg har noe sammenlignings grunnlag! Og for å høre hva som passer meg best! Får liksom ikke muligheten til å bestille en Emotiva (for eksempel) for å prøve med, for så og bare bytte til en annen uten å tape masse penger på det.

Angående moddinga, så er det for å få høytaleren til å matche enda bedre mine personlige behov
    En modda 683 KAN bli verre å selge / tape mer i verdi når du skal selge.
    Hvorfor ikke prøve å finne en høytaler som passer fremfor å velge en som bare nesten passer deg?

Hva er det med 683 du liker / ikke liker, og så prøve å finne et bedre valg for deg i tilfelle? Det er tross alt et hav av høytalere og langt flere som selger enn klubben:-)

Pga litt lys og kvass diskant (etter min mening) og at den generelt trenger krefter for å virkelig våkne, hadde jeg personlig ønsket en kraftig forsterker.
    Tror kanskje du vurdert en Primare, ser for meg at det kunne funket bra..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syntes kanskje, som du sier ja.. litt kvass diskant i forhold til bassen hvertfall. Men så har jeg jo kun hørt de med lyngdorfen.

Og, jeg har jo alltid ønsket meg B&W egentlig, hahha. (veit ikke hvorfor)
    Men om jeg skulle hatt noen andre da, stuevennlige høytalere, til rundt 10k..

Hva skulle det evt blitt?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rotel

Er tingen. Alt i B&W i pris sjiktet under ett lite hus. Blir testet og prøvelyttet på Rotel fra B&W sin test benk, så Rotel er definitivt en perfekt match vet med sikkerhet at RB-1572 kommer til å tilfredstille deg på alle punkter

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •