Oppsett av hjemmekino m/ CM9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 48
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lightbulb Oppsett av hjemmekino m/ CM9

Hei,

Skal nå investere i mitt første "ordentlige" oppsett. Jeg har fra før et anlegg som gir bra trykk, men nå er det på tide med mer nyanserte og forhåpentligvis audiofile opplevelser. Målet er å sette sammen et anlegg som fungerer bra som hjemmekino, men som også kan gi fra seg gode toner fra f.eks BB King, Dire Straits, John Mayer, Jeff Beck osv.. Old-School rap er også en liten lidenskap, men jeg tror jeg skjønner (selv med min begrensede kunnskap om temaet) at dette kan bli vanskelig å kombinere uten kompromisser. Blues vinner duellen på hva som er viktigst, hvis jeg skal være helt konkret. Tror også gode høyttalere har mer morrofaktor å bidra med i denne sjangeren.
    Fokuset er uansett film, da mest tid går med til dette.

Startbudsjettet er 30-35000,- som skal dekke et innkjøp av et 2.1 system som senere kan utvides. Som beskrevet i tråden så er jeg ute etter så god lyd som mulig som "mann i gata" kan høre forskjell på. Så hvis en pris på 10 000 mer for forsterkerdelen av oppsettet vil gi "en noe klarere diskant" så er det sannsynligvis ikke verdt det for min del. Dere skjønner sikkert hvor jeg vil med det eksemplet.

Jeg har avtalt en demo hos Hifi-klubben (Veldig behjelpelige, dette har jeg stor tro på) hvor jeg skal få høre på B&W CM9. Har allerede hørt Dali Ikon 6 MK2 og må si jeg er mektig imponert, men basert på hva jeg leser og hva jeg har hørt hos bekjente tror jeg CM9 vil være et mer naturlig valg. Dette er uansett ikke veldig relevant ifht tråden.
    Valg av høyttalere er udiskutabelt, da jeg er avhengig av WAF.

Er fullt klar over at det er øret som bestemmer her, men jeg har noen helt grunnleggende spørsmål. Jeg er ikke ute etter den enkeltes preferanse ifht hvilke merker som kjører best sammen, men noen korte og greie svar vedr. hva man bør velge av komponenter til forsterkerdelen av oppsettet.

Det som forvirrer meg er følgende:
    Man har Stereoforsterkere og Receiver, samt hjemmekinoforsterkere og Receiver.

Er det et selvfølgelig valg med hjemmekinoforsterker/receiver når dette skal brukes mye til film (Som nevnt så settes det god pris på musikk også, men film blir prioritert når kompromisser skal inngås)?

Kan jeg f.eks kjøpe NAD T187 Hjemmekinoforforsterker og la denne kjøre frontene alene, eller er den avhengig av en effektforsterker for å i det hele tatt fungere?

Alternativet er en Hjemmekinoreceiver, f.eks NAD T777 Hjemmekinoreceiver. Slik jeg skjønner det så kan denne drive frontene foreløpig og når jeg bestemmer meg for å utvide fra 2.1 til 5.1 så kan jeg finne en egen effektforsterker til frontene?

Med mine begrensede kunnskaper så kan jeg jo foreløpig bare se på pris. For en amatør som meg så vil jo en forforsterker med et effekttrinn se ut som den optimale kombinasjonen, da dette oppsettet gjerne koster 2-3 ganger så mye som en Hjemmekinoreceiver.
    Har jeg skjønt det riktig hvis jeg oppfatter at Receiveren er en "alt-i-ett" pakke, som med riktige utganger kan kombineres med et effekttrinn?

Er redd for å gå til innkjøp av en Receiver, for så å finne ut av at jeg bommet helt med tanke på lydkvaliteten, kontra forforsterker/effektforsterker.

Er klar over at jeg har en litt uoversiktlig framstilling, men det er så mye informasjon å ta inn over seg at jeg følte jeg måtte poste en tråd som forklarte min konkrete problemstilling.

Som tidligere nevnt så er jeg helt fersk, så jeg ønsker svar som er lette å forstå
    Setter veldig stor pris på eventuelle tilbakemeldinger som kan brukes ved mitt innkjøp!

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du se mye film hadde jeg helt klart gått for en surroundreceiver. Denne vil nok ikke gi deg like bra lyd i ren stereo som en stereo forsterker i samme prisklasse vil gjøre men de fleste surround receivere låter også veldig bra i stereo. Jo dyrere receiver du kjøper jo bedre vil den spille i stereo også.

En surroundforforsterker har ingen effektdel og kan kun sende signalet videre til en effektforsterker.
    Den naden du nevner vil du kunne bruke fint uten effektforsterker men du må huske på at iallfall B&W høyttalere er glade i strøm så en effektforsterker på sikt er ikke dumt. Da kan jeg anbefale Emotiva som leverer mengder med krefter og låter bra til en rimelig penge.

En receiver er en "alt i ett" pakke som de aller fleste kjøper. En forforsterker (prosessor) og effektrinn koster somregel skjorta og for oss vanlige dødelige er det ikke sikkert det er verdt forskjellen i pris kontra en litt dyrere receiver.

I den prisklassen du ser på fronter i så har du ganske mye å velge i så bruk litt tid på høre på forskjellige. CM9 er ikke noe dårlig valg i mine ører, de låter veldig fint og mellomtonen gjør at jeg syns de spiller bedre enn daliene. Med din musikk smak burde de passe bra men blir kanskje litt kjedelige til rap. Selv har jeg 683 og syns dette er en artigere høyttaler som passer bedre til slik musikk. CM9 spiller penere men jeg syns faktisk 683 passer bedre til musikk med litt trøkk i. Misforstå meg riktig, 683 spiller også veldig pent hvis den må det

Angående sub burde du prøve å høre på XTZ,SVS da dette er merker som leverer mye for pengene.

Har prøvd å svare så godt jeg kan men det er sikkert flere som kan komme med mere tillegg
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først og fremst, takk for en god tilbakemelding. Likte svaret ditt.

"En surroundforforsterker har ingen effektdel og kan kun sende signalet videre til en effektforsterker.
    Den naden du nevner vil du kunne bruke fint uten effektforsterker men du må huske på at iallfall B&W høyttalere er glade i strøm så en effektforsterker på sikt er ikke dumt. Da kan jeg anbefale Emotiva som leverer mengder med krefter og låter bra til en rimelig penge."

Slik jeg ser det så mener du da NAD Hjemmekinoreceiver som har mulighet for å koble til en effektforsterker senere og at dette vil bli et OK oppsett for en vanlig dødelig?

Hva tror du/dere forskjellen i kvalitet på lyd vil være med en surroundreceiver m/ effekttrinn kontra forforsterker og effekttrinn?

For det du mener med innlegget er at NAD nr.2 (Hjemmekinoforforsterkeren) ikke kan kjøre høyttalerne alene, den er avhengig av en effektforsterker?

Er det slik at receiveren har flere muligheter mtp oppskalering av bilde og andre morsomme funksjoner som f.eks AirPlay, Spotify osv, mens forforsterkeren har mindre funksjoner da hele fokuset er lagt på lydkvaliteten?

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du bare skal kjøre stereo, bør du seriøst vurdere en vanlig stereoforsterker. Gir deg mye bedre lyd for pengene, og du slipper å slipper å betale for en haug med funksjonalitet som du ikke bruker. Velger du en med hjemmekinoinngang, kan du benytte denne som effektforsterker til frontene dersom du velger å gå for surround. De fleste hjemmekinoreceivere har mulighet til å bli benyttet som forforsterker (pre-out) om man ønsker å oppgradere. En stereoforsterker er gjerne penere å se på også, kontra en hjemmekinoreceiver.

En ren forforsterker trenger en effektforsterker for å lage lyd.

Forstår det slik at du er ny til temaet. Du skal vite at du også får MYE bra andre steder enn Hifi-klubben, spesielt på elektronikksiden, syns ikke de har s mye å tilby på elektronikksiden. Om du har mulighet, ta deg en tur i andre butikker og hør litt. Hvor i landet holder du til?Vienna Acoustics Mozart Grand SE er i samme prisklasse som CM 9 og får mye skryt. Har selv forgjengeren som jeg er godt fornøyd med, og i sot pianolakk har den skyhøy WAF.

Som det er nevnt allerede, B&W trenger mye strøm, så velg deg en strømsterk en. Det er mye å spare på å kjøpe brukt, spes på elektronikksiden er dette greit, og man kommer ofte ned mot halv pris på produkter som er særdeles pent brukt og har samme funksjon. Har selv kjøpt flere forsterkere brukt uten noe som helst problem.

Et par alternativer til brukt:

Musical Fidelity A1008 med DAC - Torget

Primare i32 *Class D* - Torget

Ellers er Bladelius Thor II og Krell Kav 400xi gode alternativer som jevnlig dukker opp brukt rett i overkant av 10k.

Nye:

Musical fidelity Mi3:

Stereofil - Butikken for stereo og hjemmekinoelskere i Grensen 9!

Anthem Integrated 225:
    Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - Anthem Integrated 225

Densen B-110+
    Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - Densen B-110+

Bladelius Tyr:
    Bladelius Tyr - Norsk Audio Teknikk

Er enig med forrige taler om at SVS eller XTZ vi gi deg mye når det gjelder sub. Greit å finne brukt også. Ingen vits i legge mye her, da jeg regner med at den primært skal brukes til film. Bor du i nærheten av Svinesund, så får du en XTZ 99W10.16 til godt under 3k, vil jeg tro.

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Dersom du bare skal kjøre stereo, bør du seriøst vurdere en vanlig stereoforsterker. Gir deg mye bedre lyd for pengene, og du slipper å slipper å betale for en haug med funksjonalitet som du ikke bruker. Velger du en med hjemmekinoinngang, kan du benytte denne som effektforsterker til frontene dersom du velger å gå for surround. De fleste hjemmekinoreceivere har mulighet til å bli benyttet som forforsterker (pre-out) om man ønsker å oppgradere. En stereoforsterker er gjerne penere å se på også, kontra en hjemmekinoreceiver.

En ren forforsterker trenger en effektforsterker for å lage lyd.

Forstår det slik at du er ny til temaet. Du skal vite at du også får MYE bra andre steder enn Hifi-klubben, spesielt på elektronikksiden, syns ikke de har s mye å tilby på elektronikksiden. Om du har mulighet, ta deg en tur i andre butikker og hør litt. Hvor i landet holder du til?Vienna Acoustics Mozart Grand SE er i samme prisklasse som CM 9 og får mye skryt. Har selv forgjengeren som jeg er godt fornøyd med, og i sot pianolakk har den skyhøy WAF.

Som det er nevnt allerede, B&W trenger mye strøm, så velg deg en strømsterk en. Det er mye å spare på å kjøpe brukt, spes på elektronikksiden er dette greit, og man kommer ofte ned mot halv pris på produkter som er særdeles pent brukt og har samme funksjon. Har selv kjøpt flere forsterkere brukt uten noe som helst problem.

Et par alternativer til brukt:

Musical Fidelity A1008 med DAC - Torget

Primare i32 *Class D* - Torget

Ellers er Bladelius Thor II og Krell Kav 400xi gode alternativer som jevnlig dukker opp brukt rett i overkant av 10k.

Nye:

Musical fidelity Mi3:

Stereofil - Butikken for stereo og hjemmekinoelskere i Grensen 9!

Anthem Integrated 225:
    Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - Anthem Integrated 225

Densen B-110+
    Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - Densen B-110+

Bladelius Tyr:
    Bladelius Tyr - Norsk Audio Teknikk

Er enig med forrige taler om at SVS eller XTZ vi gi deg mye når det gjelder sub. Greit å finne brukt også. Ingen vits i legge mye her, da jeg regner med at den primært skal brukes til film. Bor du i nærheten av Svinesund, så får du en XTZ 99W10.16 til godt under 3k, vil jeg tro.

Lykke til!
    Takk for at du tok deg tid til en såpass inngående tilbakemelding.

Oppsettet vil bli brukt mye til film, men jeg mistenker at lysten til å høre musikk i stua vil øke da utstyret blir såpass bra (ihvertfall i mine øyne).
    Er enig i at stereoforsterkerne er mye penere. De skal skjules så godt det lar seg gjøre (Igjen, min bedre halvdel har sitt å si om saken), men er uansett greit å kunne vise fram noe fint til guttaboys.

Man kan altså finne en stereoforsterker som har hjemmekinoinngang (Hva er dette i praksis? En output for HDMI-signaler?)
    Liker ikke å stille så grønne spm, men det er så utrolig mye informasjon å sette seg inn i..

Hva slags funksjonaliteter vil jeg miste med en stereoforsterker kontra hjemmekinoreceiver?
    For meg er det viktigste at jeg kan sette på en Blu-Ray og nyte lyden, samt at det vil være mulighet for minst 5.1. Det kan jo være noen funksjoner jeg selv ikke er klar over at jeg behøver?
    Er det noen "filmlyd-kvaliteter" som er bedre med en hjemmekinoreceiver, eller går forskjellen kun på funksjonalitet?

Høyttalere vil jeg gjerne kjøpe nytt med hensyn til garanti og det faktum at jeg muligens ikke øyeblikkelig vil høre om høyttalerne er skadet på noen måte eller ikke (Liker ikke å måtte sitte med den usikkerheten).

Forsterker er jeg mer åpen for å kjøpe brukt, men igjen så må jeg få satt meg inn i hva slags funksjoner jeg er avhengig av så jeg ikke blir sittende med katta i sekken.
    Likte forøvrig veldig godt Densen-forsterkeren du linket til, rent utseendemessig.

Holder til i Sarpsborg, så mulighetene for å dra over grensen er absolutt til stede..

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal ha 5.1 er det vel kun en surroundreceiver som er aktuelt med mindre du skal legge masse penger i egen stereo forsterker i tillegg.

Men, ikke for å være flåsete på noen som helst måte, du virker ikke til å ha all verdens erfaring med denne bransjen enda så du vil helt garantert storkose deg med en surroundreceiver også når du kun spiller musikk i stereo.
    Skal du ha AirPlay osv må du vel også holde deg til en receiver så vidt jeg vet.

Jeg har kun en receiver og en effektforsterker jeg bruker og dette spiller veldig bra i stereo så jeg ser ikke behovet for å ha egen stereo del til musikk bruk.

Og som det ble nevnt, så finnes det andre Hifi butikker enn bare Hifi klubben så du burde dra litt rundt hvis du har noen i området rundt deg og høre på litt forskjellig. Ikke les deg blind på tester men hør på ting selv.

Og receiver kan du fint kjøpe brukt da du kan gjøre veldig gode kjøp handlet selv en ett år gammel pioneer for ca 1 med siden og utifra nypris fikk jeg ca 17 000,- i rabatt på den
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjemmekinoinngang er en funksjon som gjør at du kan koble stereoforsterkeren til en hjemmekinoforsterker, og bypasse volumdelen i den slik at volumet styres av hjemmekinoforsterkeren. Den virker da som en effektforsterker, med andre ord.

Du har flere veier å gå:

- Gå for en hjemmekinoreceiver, f.eks Yamaha 3020. Dette vil ikke være i nærheten av å få ut potensialet i CM 9, men samtidig vil du nok syns det er bra. Så lenge du har bare stereo, vil du ikke få brukt funksjonalitet som romkorreksjon, og ikke minst alle forsterkerkanalene. Dumt å betale for syv forsterkere og bare bruke to...

- Gå for en stereoforsterker, f.eks Bladelius Tyr. Dette vil virkelig trøkke til, og få ut mye mer av potensialet i høyttalerene. Denne kobles til med vanlig stereokabel fra BD-spilleren og du får filmlyden mikset ned på samme måte som med receiveren. Dersom du med tiden vil gå over til surround, trenger du bare supplere med en receiver og tre høyttalere. Siden den da ikke trenger å drive frontene, trenger den ikke være så kraftig, og da heller ikke dyr.

- Receiver med effekttrinn. Slik jeg ser det, er dette bortkastet, da du vil ha en smidigere løsning om du går til surround og bruker en stereoforsterker med hjemmekinoinngang til frontene.

Personlig ville jeg valgt en stereoforsterker. Jeg har selv en Bladelius Thor koblet til en BD-spiller, og det spiller fantastisk på musikk, og kanonbra på film. En tommelfingerregel er at en god receiver spiller like bra som en stereoforsterker til halve prisen på musikk. Prøv et skikkelig stereooppsett, og se om du savner surround. Mitt tips er at det vil du ikke. Skulle jeg ta feil, vil du da med små grep lett kunne utvide til surround.

Er enig i betraktningene dine ift bruktkjøp. Kjøp nye høyttalere, og velg en brukt forsterker. Ikke så sikker på at du vil savne en sub med de høyttalerene heller, jeg klarer meg fint. Be Hifiklubben om å koble opp en Nad M3 eller en 390 eller en Denon PMA2020 for å se hvilket nivå du kan forvente.

Tips: Her er en Bladelius Thor II brukt:

Stereoanlegg, Bladelius og Black Magic - FINN Torget

Priset til 14000,- Jeg ga 12k for min for et par år siden, så du bør kunne prute. Alle som annonserer på Finn ligger alltid skyhøyt i pris. Dette er etter min og manges mening en kanonforsterker som vil sparke godt med liv i CM9. Kan garantere deg flott lyd med den kombinasjonen. Høy WAF også.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JosRuu
    Hvis du skal ha 5.1 er det vel kun en surroundreceiver som er aktuelt med mindre du skal legge masse penger i egen stereo forsterker i tillegg.

Men, ikke for å være flåsete på noen som helst måte, du virker ikke til å ha all verdens erfaring med denne bransjen enda så du vil helt garantert storkose deg med en surroundreceiver også når du kun spiller musikk i stereo.
    Skal du ha AirPlay osv må du vel også holde deg til en receiver så vidt jeg vet.

Jeg har kun en receiver og en effektforsterker jeg bruker og dette spiller veldig bra i stereo så jeg ser ikke behovet for å ha egen stereo del til musikk bruk.

Og som det ble nevnt, så finnes det andre Hifi butikker enn bare Hifi klubben så du burde dra litt rundt hvis du har noen i området rundt deg og høre på litt forskjellig. Ikke les deg blind på tester men hør på ting selv.

Og receiver kan du fint kjøpe brukt da du kan gjøre veldig gode kjøp handlet selv en ett år gammel pioneer for ca 1 med siden og utifra nypris fikk jeg ca 17 000,- i rabatt på den
    Helt enig i påstanden om at en surroundreceiver vil være mer enn godt nok, særlig med tanke på minimal erfaring.
    Tror nok dette blir løsningen. Så får jeg begynne å leke meg med kalibrering etterhvert, samt skaffe meg et eget inntrykk av hvordan jeg ønsker at lydbildet skal være.

Målet er egentlig å ha en fin startpakke som jeg kan bygge interessen videre på, tror det er begrenset hvor mye som kommer ut av å lese tester o.l., men syns det er mye penger, så jeg ønsker å føle at jeg har gjort et kjøp som er hensiktsmessig for meg.

Det blir mange lytterunder framover, så jeg skal ta en titt på andre butikker. Hifi-klubben er egentlig noe jeg valgte da jeg føler at jeg får veldig god service og gode tips, det er verdt mye for en førstegangskjøper. Hadde jeg visst akkurat hva jeg ville ha så kunne jeg ha gått inn på bruktmarkedet og hentet meg nøyaktig det oppsettet jeg ønsker, men dengang ei
    Noen forslag til forhandlere i Østfoldsområdet/Sverige (får inntrykk av at du ikke er så langt unna dette området selv)?

17 000,- i rabatt var imponerende.. Er det noen åpenbare defekter man bør være obs på?

Fin hjemmekinfo, forresten. Ser at du har en Pioneer. Har hørt at dette merket er rå på kraft sammenlignet med andre forsterkere. Stemmer dette basert på din egen erfaring?

Litt off-topic:
    Kjører Hifi-entusiaster kun fronter/sub?
    Vil jo tro at musikkopplevelsen, særlig konsertopptak, kan få mer dybde ved hjelp av surround?
    Mulig jeg er ute og plukker blåbær nå..

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjemmekinoinngang er en funksjon som gjør at du kan koble stereoforsterkeren til en hjemmekinoforsterker, og bypasse volumdelen i den slik at volumet styres av hjemmekinoforsterkeren. Den virker da som en effektforsterker, med andre ord.

Du har flere veier å gå:

- Gå for en hjemmekinoreceiver, f.eks Yamaha 3020. Dette vil ikke være i nærheten av å få ut potensialet i CM 9, men samtidig vil du nok syns det er bra. Så lenge du har bare stereo, vil du ikke få brukt funksjonalitet som romkorreksjon, og ikke minst alle forsterkerkanalene. Dumt å betale for syv forsterkere og bare bruke to...

- Gå for en stereoforsterker, f.eks Bladelius Tyr. Dette vil virkelig trøkke til, og få ut mye mer av potensialet i høyttalerene. Denne kobles til med vanlig stereokabel fra BD-spilleren og du får filmlyden mikset ned på samme måte som med receiveren. Dersom du med tiden vil gå over til surround, trenger du bare supplere med en receiver og tre høyttalere. Siden den da ikke trenger å drive frontene, trenger den ikke være så kraftig, og da heller ikke dyr.

- Receiver med effekttrinn. Slik jeg ser det, er dette bortkastet, da du vil ha en smidigere løsning om du går til surround og bruker en stereoforsterker med hjemmekinoinngang til frontene.

Personlig ville jeg valgt en stereoforsterker. Jeg har selv en Bladelius Thor koblet til en BD-spiller, og det spiller fantastisk på musikk, og kanonbra på film. En tommelfingerregel er at en god receiver spiller like bra som en stereoforsterker til halve prisen på musikk. Prøv et skikkelig stereooppsett, og se om du savner surround. Mitt tips er at det vil du ikke. Skulle jeg ta feil, vil du da med små grep lett kunne utvide til surround.

Er enig i betraktningene dine ift bruktkjøp. Kjøp nye høyttalere, og velg en brukt forsterker. Ikke så sikker på at du vil savne en sub med de høyttalerene heller, jeg klarer meg fint. Be Hifiklubben om å koble opp en Nad M3 eller en 390 eller en Denon PMA2020 for å se hvilket nivå du kan forvente.

Tips: Her er en Bladelius Thor II brukt:

Stereoanlegg, Bladelius og Black Magic - FINN Torget

Priset til 14000,- Jeg ga 12k for min for et par år siden, så du bør kunne prute. Alle som annonserer på Finn ligger alltid skyhøyt i pris. Dette er etter min og manges mening en kanonforsterker som vil sparke godt med liv i CM9. Kan garantere deg flott lyd med den kombinasjonen. Høy WAF også.
    Ser at du er ivrig tilhenger av Stereoforsterker med hjemmekinoinngang.
    Basert på dette skal jeg absolutt forsøke et oppsett som du nevner. Til syvende og sist så er det vel øret som bestemmer.

Jeg liker hvor enkelt det høres ut å ha en surroundreceiver som kan utvides med en effektforsterker, men jeg ser dine argumenter.

Setter pris på tilbakemeldingen, jeg syns det er interessant at det finnes såpass ulike meninger. Det gjør temaet veldig spennende og jeg gleder meg veldig til å finne ut hva som blir min greie framover.

Føler at en like stor del av opplevelsen her er forventningene og testingen av utstyr. Vi må jo alle begynne et sted..

Er overrasket over kompetansen til mange medlemmer her inne, inkludert dere. Mulig at de fleste amatører velger å ikke legge inn noen innlegg i frykt for å bli stemplet.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jokkumsen
    Basert på dette skal jeg absolutt forsøke et oppsett som du nevner. Til syvende og sist så er det vel øret som bestemmer.

Jeg liker hvor enkelt det høres ut å ha en surroundreceiver som kan utvides med en effektforsterker, men jeg ser dine argumenter.

Setter pris på tilbakemeldingen, jeg syns det er interessant at det finnes såpass ulike meninger. Det gjør temaet veldig spennende og jeg gleder meg veldig til å finne ut hva som blir min greie framover.

Føler at en like stor del av opplevelsen her er forventningene og testingen av utstyr. Vi må jo alle begynne et sted..

Er overrasket over kompetansen til mange medlemmer her inne, inkludert dere. Mulig at de fleste amatører velger å ikke legge inn noen innlegg i frykt for å bli stemplet.
    Vi amatører er vell her en plass, det ender vell opp med hvilke funksjoner du ønsker. Har brukt reciever tidligere med formål til å utvide i fremtiden, solgte nyling unna å går for reint stereo oppsett.

For min del var det veldig greit å bruke reciveren som kildevelger, ellers er vell romkorreksjon og airplay fint å ha. En ting er sikkert, recievere faller fort i verdi! Kommer noe nytt hele tiden.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fordelen er at dersom du ønsker dette, så trenger du bare kjøpe en receiver, så er du der.

Blir spennende å se hva du velger. Er du i Oslo, ta en prat med Morten på Norskaudioteknikk, han er særdeles serviceinnstilt. Sjekk opp Bladelius Tyr, den tror jeg kan være et godt alternativ om du velger nytt.

Skjeberg er vel ikke så langt unna, så da kan du jo sjekke ut den Thor II som lå på Finn.

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Skal nå investere i mitt første "ordentlige" oppsett. Jeg har fra før et anlegg som gir bra trykk, men nå er det på tide med mer nyanserte og forhåpentligvis audiofile opplevelser. Målet er å sette sammen et anlegg som fungerer bra som hjemmekino, men som også kan gi fra seg gode toner fra f.eks BB King, Dire Straits, John Mayer, Jeff Beck osv.. Old-School rap er også en liten lidenskap, men jeg tror jeg skjønner (selv med min begrensede kunnskap om temaet) at dette kan bli vanskelig å kombinere uten kompromisser. Blues vinner duellen på hva som er viktigst, hvis jeg skal være helt konkret. Tror også gode høyttalere har mer morrofaktor å bidra med i denne sjangeren.
    Fokuset er uansett film, da mest tid går med til dette.

Startbudsjettet er 30-35000,- som skal dekke et innkjøp av et 2.1 system som senere kan utvides. Som beskrevet i tråden så er jeg ute etter så god lyd som mulig som "mann i gata" kan høre forskjell på. Så hvis en pris på 10 000 mer for forsterkerdelen av oppsettet vil gi "en noe klarere diskant" så er det sannsynligvis ikke verdt det for min del. Dere skjønner sikkert hvor jeg vil med det eksemplet.

Jeg har avtalt en demo hos Hifi-klubben (Veldig behjelpelige, dette har jeg stor tro på) hvor jeg skal få høre på B&W CM9. Har allerede hørt Dali Ikon 6 MK2 og må si jeg er mektig imponert, men basert på hva jeg leser og hva jeg har hørt hos bekjente tror jeg CM9 vil være et mer naturlig valg. Dette er uansett ikke veldig relevant ifht tråden.
    Valg av høyttalere er udiskutabelt, da jeg er avhengig av WAF.

Er fullt klar over at det er øret som bestemmer her, men jeg har noen helt grunnleggende spørsmål. Jeg er ikke ute etter den enkeltes preferanse ifht hvilke merker som kjører best sammen, men noen korte og greie svar vedr. hva man bør velge av komponenter til forsterkerdelen av oppsettet.

Det som forvirrer meg er følgende:
    Man har Stereoforsterkere og Receiver, samt hjemmekinoforsterkere og Receiver.

Er det et selvfølgelig valg med hjemmekinoforsterker/receiver når dette skal brukes mye til film (Som nevnt så settes det god pris på musikk også, men film blir prioritert når kompromisser skal inngås)?

Kan jeg f.eks kjøpe NAD T187 Hjemmekinoforforsterker og la denne kjøre frontene alene, eller er den avhengig av en effektforsterker for å i det hele tatt fungere?

Alternativet er en Hjemmekinoreceiver, f.eks NAD T777 Hjemmekinoreceiver. Slik jeg skjønner det så kan denne drive frontene foreløpig og når jeg bestemmer meg for å utvide fra 2.1 til 5.1 så kan jeg finne en egen effektforsterker til frontene?

Med mine begrensede kunnskaper så kan jeg jo foreløpig bare se på pris. For en amatør som meg så vil jo en forforsterker med et effekttrinn se ut som den optimale kombinasjonen, da dette oppsettet gjerne koster 2-3 ganger så mye som en Hjemmekinoreceiver.
    Har jeg skjønt det riktig hvis jeg oppfatter at Receiveren er en "alt-i-ett" pakke, som med riktige utganger kan kombineres med et effekttrinn?

Er redd for å gå til innkjøp av en Receiver, for så å finne ut av at jeg bommet helt med tanke på lydkvaliteten, kontra forforsterker/effektforsterker.

Er klar over at jeg har en litt uoversiktlig framstilling, men det er så mye informasjon å ta inn over seg at jeg følte jeg måtte poste en tråd som forklarte min konkrete problemstilling.

Som tidligere nevnt så er jeg helt fersk, så jeg ønsker svar som er lette å forstå
    Setter veldig stor pris på eventuelle tilbakemeldinger som kan brukes ved mitt innkjøp!

NAD har jeg dårlig erfaring med som receiver, var mye tull med de før iallefall og hadde veldig lite utstyr.

Uansett så er det enkleste å anbefale til film og musikk en surroundreceiver MED effektforsterker.

Hjemmekinoforsterker/prosessor og effekt er veldig bra, men koster deretter også.

BW trekker mer strøm, så du må regne mer effektbruk til de enn til Dali.

Dersom du velger kun hjemmekinoreceiver og høytalere så vil du fort merke at du får god lyd til film, men heller dårlig utbytte til musikken.

Med kinoreceiver og effekt + høytalere så får du sjangsen til å ha en veldig god start som du får både i pose og sekk til film og musikk.

Når det gjelder fronter og bruk av musikk i surround så varierer det for min del ettersom hva jeg spiller av. En bluraykonsert med surroundlyd spilles sef av som straight surround.

Fin og rolig musikk synes jeg passer best i pure direct stereo, mer basstung musikk som feks blues eller rock ville nok jeg spilt i surround.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    NAD har jeg dårlig erfaring med som receiver, var mye tull med de før iallefall og hadde veldig lite utstyr.

Uansett så er det enkleste å anbefale til film og musikk en surroundreceiver MED effektforsterker.

Hjemmekinoforsterker/prosessor og effekt er veldig bra, men koster deretter også.

BW trekker mer strøm, så du må regne mer effektbruk til de enn til Dali.

Dersom du velger kun hjemmekinoreceiver og høytalere så vil du fort merke at du får god lyd til film, men heller dårlig utbytte til musikken.

Med kinoreceiver og effekt + høytalere så får du sjangsen til å ha en veldig god start som du får både i pose og sekk til film og musikk.

Når det gjelder fronter og bruk av musikk i surround så varierer det for min del ettersom hva jeg spiller av. En bluraykonsert med surroundlyd spilles sef av som straight surround.

Fin og rolig musikk synes jeg passer best i pure direct stereo, mer basstung musikk som feks blues eller rock ville nok jeg spilt i surround.
    Virker som hjemmekinoreceiver med effektforsterker er veien å gå, ja.. Airplay-funksjonen tror jeg vil falle veldig i smak for fruen også, det er jo hyggelig.
    Hvor mye effekt ville du anbefalt til receiveren, sett at denne driver kun frontene?
    Effektforsterker må jeg vente med, mtp budsjettet..

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Airplay kan du løse med en Apple TV til 799,- Som også gir deg filmleie, HBO ( snart) og Netflix mm...

Ikke helt enig med Danke, men det har du sikkert fått med deg.

Hvor sannsynlig er det at du kommer til å utvide til 5.1 de neste to årene? Hvis den er liten, ser jeg liten grunn til å kjøpe en receiver for å drive to høyttalere. Blir som å kjøpe en 4WD SUV, når du kjører rolig på tørre sommerveier i bynære strøk... Du bør la behovet ditt styre valget ditt.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Airplay kan du løse med en Apple TV til 799,- Som også gir deg filmleie, HBO ( snart) og Netflix mm...

Ikke helt enig med Danke, men det har du sikkert fått med deg.

Hvor sannsynlig er det at du kommer til å utvide til 5.1 de neste to årene? Hvis den er liten, ser jeg liten grunn til å kjøpe en receiver for å drive to høyttalere. Blir som å kjøpe en 4WD SUV, når du kjører rolig på tørre sommerveier i bynære strøk... Du bør la behovet ditt styre valget ditt.
    Jeg er forsåvidt enig med deg, men det kommer an på hva trådstarter ønsker. Bedre vil man få det om man kjøper en stereoforforsterker eller forsterker med Homecinema inngang. Ja men det koster også...

Alltid er stereoforsterkere bedre til musikk, men jeg og mange med meg har erfart at en god effektforsterker gir bra lyd til hjemmekinoreceivere til musikkbruk. Jeg er faktisk ganske fornøyd selv, kjører Seas XTZ 99.26 bokhyllehøytalere med Yamaha 1900 som Pre og Xtz Ap100 effekt, jeg må si at jeg er meget fornøyd med det oppsettet... og det er ikke et betydelig dyrt oppsett heller.

Sef blir det bedre vilkår med musikk om man har råd til noe Bladelius.. Men da spørs det litt hva man prioriterer mtp musikk og film også. Kinoreceiver med effektanlegg gir god lyd til både musikk og film.

Jeg vil si at med min løsning er filmbruk perfekt og til musikkbruk meget bra, men det er sef etter mine preferanser som kun har hatt Argon, NAD, Denon, Yamaha, Pioneer og XTZ forsterkere...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Jeg er forsåvidt enig med deg, men det kommer an på hva trådstarter ønsker. Bedre vil man få det om man kjøper en stereoforforsterker eller forsterker med Homecinema inngang. Ja men det koster også...

Alltid er stereoforsterkere bedre til musikk, men jeg og mange med meg har erfart at en god effektforsterker gir bra lyd til hjemmekinoreceivere til musikkbruk. Jeg er faktisk ganske fornøyd selv, kjører Seas XTZ 99.26 bokhyllehøytalere med Yamaha 1900 som Pre og Xtz Ap100 effekt, jeg må si at jeg er meget fornøyd med det oppsettet... og det er ikke et betydelig dyrt oppsett heller.

Sef blir det bedre vilkår med musikk om man har råd til noe Bladelius.. Men da spørs det litt hva man prioriterer mtp musikk og film også. Kinoreceiver med effektanlegg gir god lyd til både musikk og film.

Jeg vil si at med min løsning er filmbruk perfekt og til musikkbruk meget bra, men det er sef etter mine preferanser som kun har hatt Argon, NAD, Denon, Yamaha, Pioneer og XTZ forsterkere...
    Joda, men nå har jo trådstarter skissert et budsjett på rundt 35 tusen, og da er jo ikke en Bladelius Thor II til 12-13k umulig. Krell KAV 400xi har jeg sett til rundt 10k så det er jo fullt ut mulig. Og CM 9 fortjener noe mer enn en billig receiver. Er ikke litt i tvil om hva jeg ville valgt av en brukt stereoforsterker til 10-15 k, og hvilken som helst receiver....

Som sagt, trådstarter må definere om det er stereo eller surround han vil gå for. Er det to høyttalere, ja da kjøper man en stereoforsterker.

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er en receiver som fungerer glimmers på B&W CM9
    Pioneer SC-LX76 surroundreceiver - Sort

Til denne prisen nekter jeg å tro du får noe bedre, ikke engang i stereo. Pioneer er kraftig, godt oppløst og låter nøytralt, noe som passer den noe varme CM9 som hånd i hanske. Mange kjører komboen Pioneer reveicer og CM9

Siden, når du føler for det ville jeg flesket til med et høykvalitets tokanals sluttrinn for frontene. Ikke kjøp et billig femkanalstrinn, det er mitt råd. Det vil neppe tilføre noe, heller trekke ned lydkvaliteten.

NB! CMC2 er senteren som passer sammen med CM9. Du bør holde deg til denne for klangmessig uniformitet.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, men nå har jo trådstarter skissert et budsjett på rundt 35 tusen, og da er jo ikke en Bladelius Thor II til 12-13k umulig. Krell KAV 400xi har jeg sett til rundt 10k så det er jo fullt ut mulig. Og CM 9 fortjener noe mer enn en billig receiver. Er ikke litt i tvil om hva jeg ville valgt av en brukt stereoforsterker til 10-15 k, og hvilken som helst receiver....

Som sagt, trådstarter må definere om det er stereo eller surround han vil gå for. Er det to høyttalere, ja da kjøper man en stereoforsterker.
    Ok, 35 er ikke så mye( det er nok men ikke for altfor mye) når man kanskje må ha høytalere og to-tre komponenter. Men greit, jeg også ville brukt Bladelius til musikk om det var det jeg trengte. Men nå har trådstarter sagt at han har planer om surround slik jeg har forstått det.

Til SACD og Bluraymusikk så må jeg si at surroundreceiver og en god effektforsterker, gjerne Bladelius eller lignende om man har råd til det.... er en god løsning.

Til kun musikk i stereo, og ikke noe annet, hverken film, konserter, spilling eller SACD så er jeg enig med deg. Gå for en god Stereoløsning.

Det trådstarter må er å bestemme seg for om han vil ha veldig nydelig musikk, eller nydelig film og meget bra musikk i flerkanaler..

Newcomer arnie sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva med en brukt Hegel H200

Hva med en brukt Hegel H200 , den kan brukes som effektforsterker på ett senere tidspunkt.

Fant denne på Hifisentralen :

Hegel H200 selges - Torget

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    Dette er en receiver som fungerer glimmers på B&W CM9
    Pioneer SC-LX76 surroundreceiver - Sort

Til denne prisen nekter jeg å tro du får noe bedre, ikke engang i stereo.
    Ikke for å være ufin, men dette er jo kraftig skivebom. Mener du virkelig at en dedikert stereoforsterker med nypris rundt 25k ikke spiller bedre enn en receiver til 10k? En receiver hvor du betaler for 7 forsterkere, bildebehandlingskretser, lydbehandlingskretser, lisenser, radio, tilkoblinger mm, istedet for en ren tokanals, hvor alle pengene er lagt inn i den ene kretsen? Ja, du om det. Ikke ofte jeg er så bastant, men her tar du feil.

Men for all del, sikkert en god receiver, men CM 9 fortjener bedre.

Arnie, Hegelen er ikke så verst, jeg testet den hjemme, og valgte da Krell KAV 400xi som jeg syns hadde mer dynamikk og bedre bass. Senere skiftet jeg til Bladelius Thor II, som nå bør kunne fås brukt rundt 11-12k, som jeg syns hadde de gode egenskapene fra Krellen, men var enda mer åpen i toppen.

Det er klart, skal man ha surround, og ha hvertfall senter i samme serie som frontene, så sprekker budsjettet kraftig. Senter til 8,5k, pluss bakhøyttalere og sub, blir fort 35k pluss i bare høyttalere. Så kommer elektronikk og kabler i tillegg, og da er det fort 45-50 totalt.

Det er viktig å ta en behovsanalyse i slike tilfeller. Gå og få demonstert film også på et godt stereooppsett, og se om ikke det er noe man syns man kan leve med. Mye god filmopplevelse i et godt stereoanlegg også, selv om det er tøft med surround. Lettere å integrere i heimen, og man får vel også lettere "byggetillatelse" hos interiørarkitekten hjemme...

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •