Utgangseffekt vs opplevd effekt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Utgangseffekt vs opplevd effekt

Jeg er blank på området, men takknemlig for hjelp.

Hvis man har en surround-forsterker med oppgitt maks utgangseffekt på 7 x 160w og strømforbruk på 620w, vil det gi en større opplevd effekt ved å koble til to gulvstående, to bak/hylle og 1 senter, enn ved å bruke 7 høyttalere. For meg er 5 høyttalere aktuelt og vurderer forsterker for å drive disse. Vil de to ubrukte utgangene gi høyere effekt for de 5 som er i bruk? Og hva med den teoretiske effekten vs det reelle?

Produktene i eksemplet er Yamaha NS-777, NS-333 og NS-C444 + Onkyo TX-NR616.

I teorien skal 777 være gode for 200w. Vil dette bli et oppsett som utfyller hverandre, eller vil jeg få for mye/lite ut av frontene? Evt. vil det være mulig å bi-ampe fronthøytalerne i et 5-høytalersystem med denne forsterkeren? Da vil vel 777ene få nok power?

På forhånd takk.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tobeck
    Jeg er blank på området, men takknemlig for hjelp.

Hvis man har en surround-forsterker med oppgitt maks utgangseffekt på 7 x 160w og strømforbruk på 620w, vil det gi en større opplevd effekt ved å koble til to gulvstående, to bak/hylle og 1 senter, enn ved å bruke 7 høyttalere. For meg er 5 høyttalere aktuelt og vurderer forsterker for å drive disse. Vil de to ubrukte utgangene gi høyere effekt for de 5 som er i bruk? Og hva med den teoretiske effekten vs det reelle?

Produktene i eksemplet er Yamaha NS-777, NS-333 og NS-C444 + Onkyo TX-NR616.

I teorien skal 777 være gode for 200w. Vil dette bli et oppsett som utfyller hverandre, eller vil jeg få for mye/lite ut av frontene? Evt. vil det være mulig å bi-ampe fronthøytalerne i et 5-høytalersystem med denne forsterkeren? Da vil vel 777ene få nok power?

På forhånd takk.
    Den surround receiveren yter ikke 7 x 160 watt som oppgitt. Ja, den har 7 kanaler, og kan nok levere oppgitt effekt til 1-2 kanaler (vanlig @1kHz med 1% THD, over en tidsbegrenset periode).
    Den oppgitte totale effekten på 620w, er nærmere sannheten, og (jeg antar) ved 1/3 power og lav forvrengning. Regnestykket blir da mer reelt: 620w delt på 7 kanaler minus 50% i effekttap = 45 watt per kanal. Det er hva strømforsyningen klarer å levere til alle kanalene i drift.

Om du ser på Harman/Kardon sine tilsvarende produkter, så er det cirka denne effekten de er oppgitt med. Men de oppgir reell effekt over hele frekvensregisteret og alle kanalene i drift!

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har man en sammenligning av to kanaler i bruk, vs alle kanaler i bruk, vs oppgitt effekt. Er vel ett år eller to gammel denne testen, men tror ikke ting har forandres seg så mye.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Her har man en sammenligning av to kanaler i bruk, vs alle kanaler i bruk, vs oppgitt effekt. Er vel ett år eller to gammel denne testen, men tror ikke ting har forandres seg så mye.
    Takk - bra.
    Men hvor har du fått 140w i 6oHm på "own rating" fra ?

Her står noe annet:
    Onkyo TX-SR605 - 7.1-Channel Home Theater Receiver | Model Information | Onkyo USA Home Theater Products

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Alle" tenker watt hele tiden, tenk heller kvalitet eller overdimensjonering.
    Du kan fint drive en 60 watt høyttaler med en 1000 watts forsterker, du vil tydelig høre når høyttaleren har nådd max. ytelse.
    Høyttalere har ikke watt, det er en annen kjent misforståelse, de FÅR watt fra forsterkeren. Om du har en strømsterk forsterker på 50 watt vil denne ofte lyte mer kraftfuld enn en mainstream receiver på xxx antalll fantasiwatt.
    Du kan biampe men det gir heller ikke dobbelt effekt, en tredje misforståelse, det gir samme effekt men fra 4 utgangstransistorer istedet for 2.
    Subwoofer må du ha, det lker koblingen til rommet og du opplever musikken og filmen mye bedre på lavt volum.
    Gå for en større receiver om du kan...

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Subwoofer må du ha, det lker koblingen til rommet og du opplever musikken og filmen mye bedre på lavt volum.
    Gå for en større receiver om du kan...
    Eller effekt til frontrekka....

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Takk - bra.
    Men hvor har du fått 140w i 6oHm på "own rating" fra ?

Her står noe annet:
    Onkyo TX-SR605 - 7.1-Channel Home Theater Receiver | Model Information | Onkyo USA Home Theater Products
    Er bare en link fra ett blad (husker ikke hvilket) jeg hadde liggende. At det stemmer nøyaktig med alle Recievere gjør det helt sikkert ikke, men det viser hvor svake Recievere egentlig er i forhold til oppitt effekt.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Er bare en link fra ett blad (husker ikke hvilket) jeg hadde liggende. At det stemmer nøyaktig med alle Recievere gjør det helt sikkert ikke, men det viser hvor svake Recievere egentlig er i forhold til oppitt effekt.
    Ok, den er grei. Det er jo målingene underveis som er mest interessante.

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som det skrives i tråden her er det viktig å se hvordan disse wattene er målt.

En annen sak man kan ha i tankene er impedans på høyttalerene. En høyttaler med følsomhet på 87db trenger f.eks 3 ganger så mye effekt som en høyttaler med 96db følsomhet for å spille på samme volum.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar, selv om noen ble litt vel avanserte for min kunnskap.

Jeg skjønner altså av dette at watten som er oppgitt er helt urealistisk, men at bi-amping vil gi mer futt til høytalerene, men ikke dobbelt. Jeg burde også ha subwoofer skjønner jeg. Det er ikke veldig aktuelt å gå for noe dyrere på nåværende tidspunkt heller.

Men en annen sammenligning med min nåværende forsterker. Dette er en 6-7 år gammel Pioneer med oppgitt watt på 5x100, husker ikke modellbetegnelse. Hovedgrunnen til at jeg vil bytte forsterker er for HDMI og nettverk/DLNA. Vil Onkyo'en gi bedre guffe til fronthøytalerne, eller har Pioneer mer realistiske watt-tall og den gir bedre effekt? Pioneeren har heller ikke oppsett for bi-amping, så jeg vil anta at jeg vil sitte igjen med et mye bedre anlegg etter et evt bytte, men jeg begynner å lure på om jeg kan ta feil. Tips?

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tobeck
    Takker for svar, selv om noen ble litt vel avanserte for min kunnskap.

Jeg skjønner altså av dette at watten som er oppgitt er helt urealistisk, men at bi-amping vil gi mer futt til høytalerene, men ikke dobbelt. Jeg burde også ha subwoofer skjønner jeg. Det er ikke veldig aktuelt å gå for noe dyrere på nåværende tidspunkt heller.

Men en annen sammenligning med min nåværende forsterker. Dette er en 6-7 år gammel Pioneer med oppgitt watt på 5x100, husker ikke modellbetegnelse. Hovedgrunnen til at jeg vil bytte forsterker er for HDMI og nettverk/DLNA. Vil Onkyo'en gi bedre guffe til fronthøytalerne, eller har Pioneer mer realistiske watt-tall og den gir bedre effekt? Pioneeren har heller ikke oppsett for bi-amping, så jeg vil anta at jeg vil sitte igjen med et mye bedre anlegg etter et evt bytte, men jeg begynner å lure på om jeg kan ta feil. Tips?
    Wattene er nok ikke urealistisk oppgitt men det kan være litt veiledende. Typisk så er en Onkyo receiver målt til 7x160w når man kjører en kanal med 1khz tone og gjerne i 6 ohm med relativt høy forvrenging. Dette er en ganske urealistisk situasjon i den virkelige verden da ingen sitter å rene sinus toner i en kanal av gangen. Kan sammenlines litt med å måle toppfarten på en bil i nedoverbakke uten noen passasjerer og i medvind

Ser du et dyrt effekttrinn så kan det være målt til 7x100w i 8ohm med 20-20000hz pinknoise med liten forvrengning. Dette er en mye mere realistisk måling som samsvarer mer med hvordan du kommer til å bruke forsterkeren. Disse wattene avsløres ganske lett når du ser på vekten til to tilsynelatende forsterkere. Vet ikke helt hva en midrange onkyo modell veier men la oss si 10kg, effektrinnet jeg skisser opp i eksemplet mitt veier typisk 30kg. De ekstra 20 kiloene er der for en grunn.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ender
    En høyttaler med følsomhet på 87db trenger f.eks 3 ganger så mye effekt som en høyttaler med 96db følsomhet for å spille på samme volum.

9dB forskjell tilsvarer ca 8 ganger mer effekt, ikke 3.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Eller effekt til frontrekka....
    Onkyo 616 har ikke preout front såvidt jeg kan se, da kan man ikke koble på ekstern effektforsterker.
    Er ikke Yamaha 777 litt vanskelige å drive? Jeg ville gå for minst en receiver med preout, da kan man senere slenge på effektforsterker om der dukker et tilbud opp på bruktbørsen f.eks.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    9dB forskjell tilsvarer ca 8 ganger mer effekt, ikke 3.
    Helt enig, brain fart fra min side. F.eks for 87 - 90 - 93 - 96 -> 1watt ved 87db - 2w - 4w - 8 watt ved 96 db = 8 ganger effekt. Gikk litt fort før i dag 8)

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Onkyo 616 har ikke preout front såvidt jeg kan se, da kan man ikke koble på ekstern effektforsterker.
    Nei, du har helt rett.

Onkyo TX-NR616 | Lyd & Bilde

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •