M-5si trenger ny forsterker.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

M-5si trenger ny forsterker.

Hei har noen flotte fine gamle Mirage høytalere som jeg gjerne skulle hatt liv i igjen, og til det mangler det en forsterker.
    http://miragespeakers.com/manuals.shtml
    Jeg har ikke tittet på audio produkter på mange år og føler meg derfor litt fortapt i HiFi verdenen. Jeg hadde tidligere en Teac forsterker, men den er desverre forsvunnet. Er litt usikker på hvor mye penger man burde bruke, men tenker at mellom 5 og 10 tusen burde holde.
    En venn av meg kom også med et forslag om å kjøpe en forforsterker og en effektforsterker (dere må gjerne arrestere meg om jeg bruker feil ord) for så å kunne bukke ut til et souround system senere hvis jeg skulle ha lyst.
    Jeg har også tenkt litt på hva slags lyd jeg ønsker fra høytalerene mine og hva jeg bruker dem til. Bruken er stort sett til musikk, men det kan vel også tenkes at jeg kobler opp DVD-spilleren og ser litt film med dem. Men musikk er hovedmålet. Jeg har ganske brett spekter i musikksamlingen min, men det er ikke tungrock/heavymetal der og det er også dårlig med hitliste pop og slikt. Ettersom lyden er ganske rund i høytalerene kunne jeg tenkt meg en litt presis lyd fra forsterkeren.

Så her er hva jeg trenger hjelp til:
    -tips fra noen som har et lignende system
    -tips om det er noe poeng i å titte etter forforsterker og effektforsterker, eller er dette vanvittig dyrt.
    -tips om hvilke forsterkere man burde titte mer på.
    -tips om gode butikker
    -evt tips om andre gode nettsteder for å finne produktomtaler.

Når jeg så har funnet noen forsterkere jeg liker, har jeg planer om å legge ut et depositum og prøve dem hjemme for å se at det er det jeg virkerlig vil ha, og for å se at de virkelig passer mine høytalere da det antagelig ikke er noe butikktestsenter som kan gi meg et riktig bilde av hvordan det kommer til å høres ut.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Disse krever ikke all verden. Prøv gjerne med en Marantz PM 7200 eller Cayin 252B.

En annen som kan funke veldig bra (brukt) er denne:
    http://www.avforum.no/avtorget/showp...hp?product=537

Eller definitivt denne:
    http://www.avforum.no/avtorget/showp...=13&page=3

Jeg tror du skal tenke integrert da man som regel har bedre kontroll med tilpasningen mellom pre/power og det ikke er stort å velge i i denne prisklassen uansett.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse krever ikke all verden. Prøv gjerne med en Marantz PM 7200 eller Cayin 252B.
    Vet du, eller eventuelt hvem som kanskje selger disse?
    Så kan jeg ta en tur innom en butikk og titte litt.

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bOMS
    Et ord (eller en butikk fo den saks skyld)!

HIFI-KLUBBEN :!: :!:

Good luck, may the sound give you the pleasure women miss 8) :shock:

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thlian

Hva slags svar er det der? Hi-Fi Klubben selger ikke Marantz og Cayin.
    Cayin 252b er helt klart den kraftigste av de 2 med sine 2*150 ærlige watt.Det er Norsk Audio Teknikk som selger Cayin.Du se bilder og lese test av Cayin her:http://www.interceptor.dk/cayin_252b.htm

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Hei!

Eller definitivt denne:

Jeg tror du skal tenke integrert da man som regel har bedre kontroll med tilpasningen mellom pre/power og det ikke er stort å velge i i denne prisklassen uansett.
    Høyttalerne hans krever ikke allverden sier du?
    Cayin 252B er jo ikke akkurat noe pingle.Den er kraftig nok til å "drepe" høyttalerne hans.Jeg har selv brukt Cayin 252B på Dynaudio Audience 82 og de er store og ikke akkurat lettdrevne.Cayin spillte til høyttalerne ikke ville være med på "leken" mer og enda hadde den en god del krefter igjen.Skal du ha en virkelig god forsterker med MYE power,så anbefaler jeg absolutt Cayin 252B!

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Syncron
    Hei!

Eller definitivt denne:

Høyttalerne hans krever ikke allverden sier du?
    Cayin 252B er jo ikke akkurat noe pingle.Den er kraftig nok til å "drepe" høyttalerne hans.Jeg har selv brukt Cayin 252B på Dynaudio Audience 82 og de er store og ikke akkurat lettdrevne.Cayin spillte til høyttalerne ikke ville være med på "leken" mer og enda hadde den en god del krefter igjen.Skal du ha en virkelig god forsterker med MYE power,så anbefaler jeg absolutt Cayin 252B!
    Må nesten forsvare Snickers her. Han sa ikke at høytalerne ikke er allverdens, de krever ikke allverdens. Med det mener han at de ikke suger margen ut av ehver forsterker... Stor forskjell her :wink: :wink:

At du har en større forsterker enn høytalerne maks kan klare er et luksusproblem. Det er jo det samme med bil. Har du en motor på 250 hk, er det du som fører som må håndtere dette riktig. Samme med forsterkere. Du må jo være ditt ansvar bevisst. Veldig ofte er det enten den ene eller andre veien. Enten kveler høytalerne forsterkeren din, eller så kan du skamkjøre en høytaler med for mye kraft.

Uansett er det positivt med "for mye kraft" (hvis en kan bruke et slikt utrykk), det gjør bare at høytaleren spiller bedre og finere på lave volumer også... :wink: :wink:

Legger meg på anbefalingene om Cayin og Marantz som gode forsterkere her....

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Syncron
    Sitat Opprinnelig postet av Thlian

Hva slags svar er det der? Hi-Fi Klubben selger ikke Marantz og Cayin.
    Cayin 252b er helt klart den kraftigste av de 2 med sine 2*150 ærlige watt.Det er Norsk Audio Teknikk som selger Cayin.Du se bilder og lese test av Cayin her:http://www.interceptor.dk/cayin_252b.htm
    Sorry Mack, kom bare ikke på i farta at Hifi-klubben har kuttet ut Marantz, Cayin vet jeg ikke helt skal jeg være ærlig!
    Men det er ingen som har fortalt mannen hvor han kan få tak i dette hen ennå da :?
    Marantz - Hifi-centeret
    Cayin - Norsk Audioteknikk

Bare et par forslag

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker og bukker for mye positiv tilbakemelding.
    Skal ta en tur til butikkene og høre og se litt på forstekerene, så kan jeg gi tilbakemelding etterpå om hva jeg synes.

Må nesten forsvare Snickers her. Han sa ikke at høytalerne ikke er allverdens, de krever ikke allverdens. Med det mener han at de ikke suger margen ut av ehver forsterker... Stor forskjell her
    Og slutt å mobbe høytalerne mine. De er ihvertfall store nok til at jeg kan bli kastet ut av ethvert boretslag jeg bor i :P
    Og da jeg kjøpte dem for 8-10 år siden var de ihvertfall store og slemme. Men det er klart når man sammenligner seg med mange forummedlemmer her er de kanskje litt små og pinglette. Men helt bra nok for meg

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    edit: dobbeltpost

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ta en tur til butikkene og høre og se litt på forstekerene, så kan jeg gi tilbakemelding etterpå om hva jeg synes.

Må nesten forsvare Snickers her. Han sa ikke at høytalerne ikke er allverdens, de krever ikke allverdens. Med det mener han at de ikke suger margen ut av ehver forsterker... Stor forskjell her
    Og slutt å mobbe høytalerne mine. De er ihvertfall store nok til at jeg kan bli kastet ut av ethvert boretslag jeg bor i :P
    Og da jeg kjøpte dem for 8-10 år siden var de ihvertfall store og slemme. Men det er klart når man sammenligner seg med mange forummedlemmer her er de kanskje litt små og pinglette. Men helt bra nok for meg
    Tror du misforstår. Ingen som mobber høytalerne dine.. :wink: Men det er fort gjort å misforstå, og spesielt dersom en ønsker å misforstå... :wink: :wink: Det viktigste er at du er fornøyd, ikke hva alle andre mener, ikke sant?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield

Tror du misforstår. Ingen som mobber høytalerne dine.. :wink: Men det er fort gjort å misforstå, og spesielt dersom en ønsker å misforstå... :wink: :wink: Det viktigste er at du er fornøyd, ikke hva alle andre mener, ikke sant?
    OK, tokk meg ikke så veldig nær av det, og valgte vel selv å misforstå. Og litt fornærmet selvfølgelig

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi snakker om impedanskurver og ingen ting annet når vi snakker om hva som kreves av forsterkeren. Mirage er ikke helt håpløse og spesiellt ikke når vi har med "kun" 2x 6,5" å gjøre.

Selv er jeg bortskjemt med 2x600W RMS som vel er nok til å brette bassene i Nautilus 801 rundt kassa. Imidlertid er det ikke det som er målet, og når høyttalerne "gir seg" er det som regel ikke fordi forsterkeren er for stor, men fordi den ikke har nok krefter til å avslutte membranbevegelsene på en skikkelig måte. Kraftig nok forsterker får høyttaleren til å "vokse" enormt.

Jeg tror du får veldig mye ut av høyttalerne med den nevnte Cayin 252B. Den skal også kunne holde dem "stramme" gjennom mellomtonen og ned i bassen. Marantz-en er litt mindre, men den er veldig god til prisen.

Ingen av disse forsterkerne kan sammenliknes med recievere opp til 10k. Til det er recieverne alt for dårlig. De kan imidlertid heller ikke sammenliknes med de aller kraftigste 150-watterne, og mot de fleste 200-wattere med brukbar kvalitet kommer begge til kort. Jeg tror uansett at det meste av potensialet i disse høyttalerne kan hentes ut med disse relativt moderate forsterkerne.

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv er jeg bortskjemt med 2x600W RMS som vel er nok til å brette bassene i Nautilus 801 rundt kassa.
    :lol: :lol: :lol:

+ At det går an å lese svara nøye før ein begynner å "kjefte" :wink: Ikkje direkte meint.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi snakker om impedanskurver og ingen ting annet når vi snakker om hva som kreves av forsterkeren. Mirage er ikke helt håpløse og spesiellt ikke når vi har med "kun" 2x 6,5" å gjøre.

Selv er jeg bortskjemt med 2x600W RMS som vel er nok til å brette bassene i Nautilus 801 rundt kassa. Imidlertid er det ikke det som er målet, og når høyttalerne "gir seg" er det som regel ikke fordi forsterkeren er for stor, men fordi den ikke har nok krefter til å avslutte membranbevegelsene på en skikkelig måte. Kraftig nok forsterker får høyttaleren til å "vokse" enormt.

Jeg tror du får veldig mye ut av høyttalerne med den nevnte Cayin 252B. Den skal også kunne holde dem "stramme" gjennom mellomtonen og ned i bassen. Marantz-en er litt mindre, men den er veldig god til prisen.

Ingen av disse forsterkerne kan sammenliknes med recievere opp til 10k. Til det er recieverne alt for dårlig. De kan imidlertid heller ikke sammenliknes med de aller kraftigste 150-watterne, og mot de fleste 200-wattere med brukbar kvalitet kommer begge til kort. Jeg tror uansett at det meste av potensialet i disse høyttalerne kan hentes ut med disse relativt moderate forsterkerne.
    Takk for et godt innlegg. Jeg får ta kontakt med en butikk som har dem inne slik at jeg kan prøve dem ut hjemme

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da skal jeg hente forsterker i morgen. Cayin 252B. Men kom plutselig på at jeg også trenger noen kabler til dem i den anledning. Og lurte derfor på om npen hadde noen gode tips i den anledningen.
    Jeg har ikke så mye penger til det i denne omgang siden jeg kjøper en såpass dyr forsterker. Synes ihvertfall det selv Så noen billige tips hadde passet bra

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er endelig annlegget på plass. så takk for de anbefalinger jeg har fått. Har ikke lekt meg så mye enda, men det ble en Cayin 252B som flere anbefalte, og den ser ut til å være i stand til både å vekke en nabo både to og tre etasjer over under og ved siden av meg. Ikke det at det var hensikten, men det er alltid hyggelig å vekke noen til musikk også.

Så da skal jeg slutte å bumpe denne tråden også og la den synke til buns i de døde tråders dyp, helt ned dit hvor enerene og nullene blir overskrevet med nye tall i ny sammenheng som starter på toppen igjen

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Amen.

Skal vi ikke få høre noen ord om lyden?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo dere fortjener vel det, men jeg trenger noen dager på meg der, og lurer egentlig på om det trengs en ominredning av rommet for å få det riktig. Men jeg er veldig fornøyd med de første testene. Den gir en veldig presis lyd, men samtidig har den en veldig god klang. Og det var veldig deiling å kunne høre detaljene i lyden igjen, kunne sitte med lukkede øyne og plasere instrumentene i rommet. Men som sagt, trenger litt lenger tid før jeg kan gi en ordentlig tilbakemelding.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •