Onkyo TX-NR616 setup hjelp.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer Alekhoff sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Onkyo TX-NR616 setup hjelp.

Hei,

Jeg har kjøp meg en Onkyo TX-NR616 reciver og venter på Jamo S606 HCS3 pakke, som sannsynligvis kommer imorgen. Denne pakken kommer uten en selvstendig bass, men har planer om å kjøpe det i slutten av denne måneden når lønnen kommer på konto!

Jeg har funnet ut at jeg skal droppe senter høyttaleren, mest på grunn av at jeg ikke har plass midt under/over TVen. Og etter det jeg har lest blir det da best å kjøre "Phantom Center", noen som kan bekrefte dette?
    Jeg tror jeg kommer til å bygge en liten boks i MDF til å sette tven på, å dermed få senteren rett under TVen. (noe sånt, ble en kjapp sketch up bare for å vise:

Så da sitter jeg igjen med et 4.0 oppsett, skal bi-ampe frontene.
    Hadde også tenkt å kjøre Audessey auto oppsett, men lurte på om jeg skulle sett høyttalerne til smal eller big, ser det er litt delte meninger der.
    Og hvilken crossover skal jeg velge?
    Jeg bør vel velge full-band på frontene siden jeg ikke har senter eller sub?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alekhoff
    Hei,

Jeg har kjøp meg en Onkyo TX-NR616 reciver og venter på Jamo S606 HCS3 pakke, som sannsynligvis kommer imorgen. Denne pakken kommer uten en selvstendig bass, men har planer om å kjøpe det i slutten av denne måneden når lønnen kommer på konto!

Jeg har funnet ut at jeg skal droppe senter høyttaleren, mest på grunn av at jeg ikke har plass midt under/over TVen. Og etter det jeg har lest blir det da best å kjøre "Phantom Center", noen som kan bekrefte dette?
    Jeg tror jeg kommer til å bygge en liten boks i MDF til å sette tven på, å dermed få senteren rett under TVen. (noe sånt, ble en kjapp sketch up bare for å vise:

Så da sitter jeg igjen med et 4.0 oppsett, skal bi-ampe frontene.
    Hadde også tenkt å kjøre Audessey auto oppsett, men lurte på om jeg skulle sett høyttalerne til smal eller big, ser det er litt delte meninger der.
    Og hvilken crossover skal jeg velge?
    Jeg bør vel velge full-band på frontene siden jeg ikke har senter eller sub?

Hei,

Jeg benytter selv phantom og så lenge du sitter i sweetspot fungerer dette meget bra.

Uten sub setter du fronter til large. Dermed spiller de bass også. Da er ingen deling nødvendig.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fram til du får sub, så ville eg nok kjørt large ja. Vil tru det er det romkorreksjon vil setta den til og. Eg ville starta med å kopla til alle høgtalarane (med bi amp på front), gå inn i menyen og still frontane til bi amp, og så kjørt romkorreksjon.

Mi personlege meining er at senter er eit must til film. Eg hadde før tv ståande oppå senter. Det fungerte greit. Minuset var at eg ikkje fekk vinkla senteren opp mot øyrehøgde. Når du får sub er det berre å kopla den til og kjøra romkorreksjonen igjen. Etterpå kan du gå inn og fotandra på delefrekvens oh sånt, dersom du ikkje er heilt nøgd. Feks viss ht fortsatt står som large...

Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Fram til du får sub, så ville eg nok kjørt large ja. Vil tru det er det romkorreksjon vil setta den til og. Eg ville starta med å kopla til alle høgtalarane (med bi amp på front), gå inn i menyen og still frontane til bi amp, og så kjørt romkorreksjon.

Mi personlege meining er at senter er eit must til film. Eg hadde før tv ståande oppå senter. Det fungerte greit. Minuset var at eg ikkje fekk vinkla senteren opp mot øyrehøgde. Når du får sub er det berre å kopla den til og kjøra romkorreksjonen igjen. Etterpå kan du gå inn og fotandra på delefrekvens oh sånt, dersom du ikkje er heilt nøgd. Feks viss ht fortsatt står som large...
    Ok, da kjører jeg Phantom senter i starten. Får vel sette igang å bygge et slags stand til TVen slik at jeg kan ha senter under TVen.
    Vet ikke helt hvor mye jeg skal stole på bygge kvalitet på jamo senteren, tviler sterkt på at den tåler vekten av GT50 (24kg eller noe sånt)

Takk for innspill.

BTW: Tror du det går greit å bygge stant i 19mm mdf? Muligens lime to plater sammen på toppen der TVen skal stå ?
    Eller bør jeg ha noe mer solid materiale?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stiver du av med vertikale plater, slik at det ikkje vert langt mellom kvar bæring, skulle vel det gå fint. Men no er jo ikkje mdf veldig stivt/robust matetiale. Kvifor ikkje bruka hobbyplater feks? Eg bygde mitt veldig kjapt av 2stk hobbyplater...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kunne jo også ha en liten hylle, eller skinne, over tv`en hvor senteren hviler på, med med en skrue i veggen og litt fiskeline el. lign. kan du da få den til å peke lett nedover.

Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Du kunne jo også ha en liten hylle, eller skinne, over tv`en hvor senteren hviler på, med med en skrue i veggen og litt fiskeline el. lign. kan du da få den til å peke lett nedover.
    Hmm, hørtes interessant ut, tror jeg må tenke litt på den løsningen også!
    Har ikke så mye klarering over TVen pga en mur vegg som idiotisk nokk er lagd til en hylle. Altså mur veggen går opp bak TVen. og kanskje 40 centimeter etter toppen på tven går det en 90 graders vinkel inn i veggen slik at man får en hylle.

EDIT-1:
    Ble litt dårlig forklart. Har vurdert å sette senteren der, går det greit?
    Er det bare til å vinkle senteren ned?

Satt sammen noe kjappt i sketch up igjen siden forklaringen ble så dårlig.
    Her er det jeg mener:

Kan jeg sette senteren opp på den hyllen av mur over tven og bare vinkle den ned, med litt høyere føtter bak eller noe? Eller er det mer optimalt og bygge en kasse til å sette TVen opp og ha senteren rett under TVen?

Edit-2:
    Noen som har en formening om jeg burde bruke spikes på fliser eller bare la de stå på det vanlige "stande"? vet det følger med spikes i tillegg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •