Håper jeg har valgt riktig kombo

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Håper jeg har valgt riktig kombo

Hei,ny bruker herhar sett meg råd til å kjøpe mitt første high end anlegg om man kan kalle det for det.

Valget å høyttalere falt på B&W CM9,av den enkle grunn av at jeg synes dem er pene å se på,å prisklassen tatt i betraktning så regner jeg med lyden er bra.

Så var det receiver da,har lest å ringt opp å ned og i mente om akkurat det temaet,var fast bestemt på å kjøpe pioneer lx86 men ombestemte meg,så var den en kar hos soundgarden i Bodø som anbefalte meg onkyo 1010 ,det er en tung ***** så håper den kan forsyne cm9 med den strømmengden som deskal ha,så håper jeg dere er enige med meg

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er vel ikke CM9 det opplagte valget i en kinosetting eller for den som ønsker seg en gøyal høyttaler, men heller for en som ønsker seg en "hi-fi" høyttaler som spiller stort sett jazz, klassisk eller lignende musikk.

Det finnes massevis av muligheter i den prisklassen, så lytt og bedøm selv.

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkere og recivere har jeg ikke kunnskap om, men at CM9 er gode høyttalere er det ingen tvil om, men det er nok ingen "party høyttaler".
    Regner med du har lyttet og kjøpt CM9 på klubben i Bodø

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Palace
    Nå er vel ikke CM9 det opplagte valget i en kinosetting eller for den som ønsker seg en gøyal høyttaler, men heller for en som ønsker seg en "hi-fi" høyttaler som spiller stort sett jazz, klassisk eller lignende musikk.

Det finnes massevis av muligheter i den prisklassen, så lytt og bedøm selv.
    Jeg syns vel kanskje CM9 har et bredere bruksområde enn det du beskriver her, selv om du har rett i at det er mer en "hifi-høyttaler" enn en "partyhøyttaler". En allroundhøyttaler som spiller "behersket".

Den naturtro mellomtonen som cm-serien står for, tror jeg vil gjøre seg godt også i en hjemmekino.

Hvilken surroundforsterker en skal velge vil jeg være forsiktig med å si noe om da jeg ikke har noe erfaring med det. Men en strømsterk forsterker som ikke låter for mørkt bør man ha.

Selv om CM9 utvilsomt er en super høyttaler, er jeg enig i at det fins flere alternativer og at det er lurt å lytte til flere før en bestemmer seg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel min tid som partyløve er nok over,så har ingen formål å spille så vinduene pulserer,jeg ønsker fin lyd,å da er jo B&W rette merke vertfall,mer trykk vil jeg få den dagen jeg investerer i aktiv sub.

Var i Bodø i sommer å fikk hele et minutt demo av dem,sto tilfeldigvis oppmontert i butikk,så fikk en minutt demo,så starta klappjakta fra selger på "close" en deal,da jeg responderte at jeg kjøper Ingenting med mindre jeg kan betale kontant,han var svært pågående,vel vel....regner med å ha systemet i hende tirsdag/onsdag så gleder meg mildt sagt djevelsk!!ryktes om 200 timer innspillingstid...følger kanskje med litt info om alt mulig i esken til høyttalerne regner jeg medtakker for svarene ovenfor

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En onkyo 1010 ville nok ikke kunne dratt dem som den skulle , hadde sterkt anbefalt en Hegel H200 for dem som effekt om den er innen budskjettet ditt

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er bedre tjent med å kjøpe en rimelig receiver og effektrinn framfor en dyr receiver. Eller surround prosessor og effekt er enda bedre. En dedikert effektforsterker har mer krefter enn surroundreceivere.

Jeg ville ha kjøpt Emotiva skulle jeg ha noe rimelig og bra. Bestilles fra USA direkte fra nettbutikk.
    XPA-2 | 300W x 2 | Emotiva Audio | High-end audio components for audiophiles and videophiles, spanning 2-channel music systems, as well as 5.1 and 7.1 home theaters. Products include multichannel amplifiers, stereo amplifiers, and monoblock amplifier

De har også en surround prosessor:
    UMC-200 7.1 Home Theater Preamp/Surround Processor | Emotiva Audio | High-end audio components for audiophiles and videophiles, spanning 2-channel music systems, as well as 5.1 and 7.1 home theaters. Products include multichannel amplifiers, ster

Newcomer wabble sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rotel har alltid vært pent i mine ører med B&W-lyd, men jeg har ikke hørt CM9.
    --
    Audio Physic Tempo 25 | Bel Canto DAC2.5 | Bel Canto REF500M | Panasonic 50" VT50 | Apple TV 3.gen | Playstation 3 | Nordost Frey ht og bal ic | Supra LoRad 2.5 pc | Supra LoRad MD06-EU/SP nf/v

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror nok ikke type forsterker er det viktigste her, så om du hadde kjøpt Pioneer eller Yamaha istedenfor Onkyo hadde du sikkert ikke tråkket feil (jeg syntes ihvertfall generellt at det er liten forskjell på de). Det viktigste er at du har nok krefter.
    Nå kjenner ikke jeg CM9 annet enn fra lytting i butikk, men jeg har lest flere steder at de er tungdrevne, og Onkyo 1010 er vel ikke spesiellt kraftig tror jeg. Den har bra spec på oppgitte watt, men det skal taes med en klype salt (ikke missforstå, jeg liker Onkyo veldig godt). Hvis du føler noe mangler etter at du har hørt på en stund burde du prøve en effekt i tillegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takket for fint svar mfufunå er jeg ganske blank på hele dette med hifi,men ikke dermed sagt at ikke jeg kan bruke litt penger på kvalitetsstereo

Så dere får gjerne le av meg litt når jeg påstår jeg kan brokoble de 4 utgangene til fronthøyttalerne?men vet at cm9 er kravstore,så regner med jeg etterhvert må prøve en effektforsterker for å høre hva dem virkelig er god for,og om det det da er behov for det

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser hk sine spec på cm9 sier de er 8ohm høytalere med minimum på 3ohm, Jeg mistenker selv at receivere ikke har krafta til og gå så lavt i motstand så personlig ville jeg vurdert et separat effekt trinn.

Tror som mfufu at det egentlig ikke er noen dårlige receivere i denne pris klassen, kort sagt tror jeg uansett hvilken receiver du hadde valgt vil de fortjene et effekt trinn.

Som jeg har forstått det er det vel hovedsaklig i bass registeret resistansen faller ?
    så om man deler og lar sub ta seg av dette er det vel et mindre problem?

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Som jeg har forstått det er det vel hovedsaklig i bass registeret resistansen faller ?
    så om man deler og lar sub ta seg av dette er det vel et mindre problem?
    De pleier faktisk å ha en impedansøkning i bassregisteret, hvilkent gjør dem tunge å drive (slik jeg forstår det).
    På linken jeg la ved så kan dere skrolle ned til "Measurements" og se noen målinger på det (for de som er interesserte ):
    SEAS TOK

Sitat Opprinnelig postet av Nordlending82
    Så dere får gjerne le av meg litt når jeg påstår jeg kan brokoble de 4 utgangene til fronthøyttalerne?men vet at cm9 er kravstore,så regner med jeg etterhvert må prøve en effektforsterker for å høre hva dem virkelig er god for,og om det det da er behov for det
    Jeg hadde en Onkyo 808 frem til sist sommer hvor jeg brokoplet 2+2 utganger til frontene slik du sier. Du får jo noen flere transistorer til å forsterke signalet så det er ikke dumt syntes jeg, syntes det ble mere krefter da.

Men jeg syntes uansett at det ikke er så dumt å ha sub i hjemmekino. Hvis du vil ha best mulig lyd i stereo også, så ville jeg vurdert effekt i tillegg. Men det som er så bra er at du trenger jo ikke kjøpe allt på en gang, det er jo bare å prøve seg frem

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå som jeg har kjøpt høyttalere og receiver føler jeg at jeg har fått bukt med det værste sugetså da kan jeg kose meg med det en stund,å heller kjøpe sub når jeg har noen kroner til oversnå er det bare om å gjøre å få dette hjem å få det oppkoblet,innspilt å justertalt tar så lang tid,så håper det kommer innen onsdag,har også en Sony kdl nsx 800 som kommer hjem fra rep innen 2dager

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    som mufufu sier, så er pioneer gode saker! har hørt LX-serien har klasse D watt, kan dette stemme? men kanskje du etterhvert vil legge mer kraftige watt i sakene, så kanskje du går for Emotiva, Hegel, Rotel(effekt) eller lignende!

Newcomer Della sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei du,

Er det noen grunn til at du vil ha receiver? Dersom du ikke skal kjøre surround er da det da ingen grunn til å holde på med en slik altmuligboks?? :???:

Kjøp deg heller en forforsterker+effektforsterker, eller en vanlig integrert forsterker. Får mye mer godlyd for pengene da. Om du kjøper en kvalitetsintegrert kan den også brukes som effektforsterker dersom du ved en senere anledning vil oppgradere til kringomlyd.

Siden du vurderer en LX-86 så er du innenfor ganske så mange flotte forsterkere! B&W er i mitt hode veldig tilgivelig med klangen, så tror ikke du kommer til å bomme så voldsomt samme hvilket merke du går for. Det viktigste er at forsterkeren har litt stømforsyning, men om du legger deg på en pris rundt 15K så skal du virkelig lete for å finne en felle å gå i
    Della
    TV : 50PFL5008T
    Kilder : Pioneer BDP-LX55 - Airport Express - Violectric V800 DAC
    Forsterkeri : Primare SP32 - Primare A30.7 -Ayon Spark mkii - Orpheus II og 2x Orpheus III Mono
    Høytalere : Piega Coax 70,2 - Piega Premium 5 - Piega Premium 3
    Styrt av: Ipad2/Iphone5

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel nå har jeg tenkt å få et komplett surround anlegg til slutt så da så jeg meg nøyd til å kjøpe en receiver

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mfufu
    De pleier faktisk å ha en impedansøkning i bassregisteret, hvilkent gjør dem tunge å drive (slik jeg forstår det).
    På linken jeg la ved så kan dere skrolle ned til "Measurements" og se noen målinger på det (for de som er interesserte ):
    SEAS TOK
    Røper hvor lite jeg veit :-) er vel knapt 18 månder eller noe siden jeg skjønte hva en EQ kurve var for noe :-P

Angående pioneer er jeg enda klekkelig fornøyd med min lx85 (som ble kjøpt til samme pris som januar salget av lx86) men som de fleste receivere litt svak ved lave resistanser (og som jeg ser må man til et rent effekt ledd for og drive <4ohm laster komfortabelt)

Veit pio f.eks nekter og gi noe støtte om man kjører noe mindre enn nominelle 6 ohm's høytalere (som sikkert går langt under 6 ohm, har bare ikke funnet mange høytalere med resistans-frekvens grafer)

Men uansett har ikke holdt på med dette lenge så mye jeg ikke veit enda :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått mine CM9,makan til finish å rått utseendeimorgen kommer onkyo 1010 til meg,idag kjører jeg dem forsiktig på en Yamaha rx v357,en gammel som jeg bare bruker inn til jeg får den nye.

Merker jo klart at det er kvalitet i lyden til cm9,MEN nå sitter jeg å kaldsvetter å lurer på hvor mye bedre jeg kan forvente det blir med onkyoen??er så redd for å bli skuffa...så om dere har noe å mene om det vil jeg svært gjerne høre det,receiver til 14k må da gi meg noe

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som alle skriver hadde du vært bedre tjent med et effektrinn. Jeg ville ha angret kjøpet og kjøpt det jeg nevnte lengre oppe. En mye bedre løsning.

Men for all del. Vil sikkert fungere noenlunde med Onkyoen også. Hele potensialet får du derimot neppe hentet med en slik receiver.

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nordlending82
    Da har jeg fått mine CM9,makan til finish å rått utseendeimorgen kommer onkyo 1010 til meg,idag kjører jeg dem forsiktig på en Yamaha rx v357,en gammel som jeg bare bruker inn til jeg får den nye.

Merker jo klart at det er kvalitet i lyden til cm9,MEN nå sitter jeg å kaldsvetter å lurer på hvor mye bedre jeg kan forvente det blir med onkyoen??er så redd for å bli skuffa...så om dere har noe å mene om det vil jeg svært gjerne høre det,receiver til 14k må da gi meg noe
    Gratulerer med flotte høyttalere! Men ville nok heller valgt Denon eller Marantz-receiver sammen med B&W, evnt. helst en Marantz prosessor, en brukt AV 7005, + en fem-kanals effekt.
    Selv om Onkyo'n ikke er av det aller billigste slaget, er det viktig å vite at man betaler halvpartene for radio-feature rælet man egentlig ikke trenger, og som går på bekostning av lydkvaliten ;-) Her får du mer ut av en brukt prosessor, gjerne en ny en i 10 000 - 15 000,- segmentet.
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •