Jordsløyfe etter monoblokker ble koblet til

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer viz0id sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jordsløyfe etter monoblokker ble koblet til

Hei.

Jeg har anskaffet meg 2stk Oberon 4.1 blokker som jeg har koblet via pre-out på Pio LX-85 receiveren min. Da jeg gjor dette så fikk jeg brumming i alle kanaler.

Jeg har forsøkt å ta ut kabel-tv, da jeg får dette inn via coax, men da denne er galvanisk adskillet så hjalp ikke det. Det som imidlertid hjalp var å koble fra signalkablene mellom monoblokkene og receiver.

Hvilke muligheter har jeg her? De eneste 2 mulighetene jeg ser er å enten adskille en av leddene fra jord, å bruke ujordet kabel eller å teste med en slik en:

ARGON Ground Loop Isolator | Hi-Fi Klubben

Noen som har noen andre forslag så tar jeg imot all hjelp med stor takk!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av viz0id
    Hei.

Jeg har anskaffet meg 2stk Oberon 4.1 blokker som jeg har koblet via pre-out på Pio LX-85 receiveren min. Da jeg gjor dette så fikk jeg brumming i alle kanaler.

Jeg har forsøkt å ta ut kabel-tv, da jeg får dette inn via coax, men da denne er galvanisk adskillet så hjalp ikke det. Det som imidlertid hjalp var å koble fra signalkablene mellom monoblokkene og receiver.

Hvilke muligheter har jeg her? De eneste 2 mulighetene jeg ser er å enten adskille en av leddene fra jord, å bruke ujordet kabel eller å teste med en slik en:

Noen som har noen andre forslag så tar jeg imot all hjelp med stor takk!
    Har du prøvd å koble monoblokkene til en annen stikkontakt? Vet ikke om det hjelper,men er verd et lite forsøk.

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av edguy
    Har du prøvd å koble monoblokkene til en annen stikkontakt? Vet ikke om det hjelper,men er verd et lite forsøk.
    Takk for svar!

Ja jeg har testet å plugge monoblokkene til annen stikkontakt. Har også prøvd å koble monoblokkene og receiver i samme "padde", og inn i samme stikk i veggen. Hjalp ikke det heller

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Bruker du rca -xlr overganger inn på monoblokkene?

Hvis ja, så vil jeg tippe at brumminga blir borte hvis du hadde hatt xlr i begge ender.

Har opplevd dette flere ganger med forskjellige sluttforsterkere.

Løsningen på problemet har vært å bruke et galvaniskskille (en slik boks som du linket til), og hvis jeg ikke har hatt det for hånd, har jeg skrudd løs selve rca-kontakten fra (xlr-rca)-overgangen, slik at rca-kontakten henger i løse lufta. (Ikke er i kontakt med metallet til xlr-rca-overgangen).

Håper dette løser problemet ditt.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gammelt jungeltriks er å koble fra antennekabelen hvis du har kabel.
    Er ikke sjeldent at det er jordfeil på kabelnettet, som av og til kan gi brum.

Da vet du hvertfall hvor brummet kommer fra.

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Koble fra stikkontaktene en etter en for å finne synderen. Som ovenfor nevnt så ta ut antennekabelen og sett inn et galvanisk skille - det hjelper ofte

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ShellMotul
    Hei!

Bruker du rca -xlr overganger inn på monoblokkene?

Hvis ja, så vil jeg tippe at brumminga blir borte hvis du hadde hatt xlr i begge ender.

Har opplevd dette flere ganger med forskjellige sluttforsterkere.

Løsningen på problemet har vært å bruke et galvaniskskille (en slik boks som du linket til), og hvis jeg ikke har hatt det for hånd, har jeg skrudd løs selve rca-kontakten fra (xlr-rca)-overgangen, slik at rca-kontakten henger i løse lufta. (Ikke er i kontakt med metallet til xlr-rca-overgangen).

Håper dette løser problemet ditt.
    Hei! Jeg bruker overgang ja fra RCA til XLR inn på monoblokkene. Jeg har ikke mulighet til XLR-XLR med den receiveren jeg har. Så derfor håper jeg at løsningen ligger i den Ground Loop Isolatoren jeg har bestillt! Knall bra at du bekrefter at feilen godt kan ligge der! Fordi når jeg har jukka litt i rcakabelen som går inn i overgang til XLR i monoblokka så har noen ganger signalet blitt redusert og nesten forsvunnet.

Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Gammelt jungeltriks er å koble fra antennekabelen hvis du har kabel.
    Er ikke sjeldent at det er jordfeil på kabelnettet, som av og til kan gi brum.

Da vet du hvertfall hvor brummet kommer fra.
    Jeg har kobla ut antennekabel å testet dette, det hjalp ikke Takk for tips!

Sitat Opprinnelig postet av Palace
    Koble fra stikkontaktene en etter en for å finne synderen. Som ovenfor nevnt så ta ut antennekabelen og sett inn et galvanisk skille - det hjelper ofte
    Synderen er monoblokkene, når disse kobles ut forsvinner støy.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har opplevd at jeg må ha dyre rca-kabler, så kjøper du xlr-kabler til 1000kr så får du kanskje ikke den brummelyden?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos
    jeg har opplevd at jeg må ha dyre rca-kabler, så kjøper du xlr-kabler til 1000kr så får du kanskje ikke den brummelyden?
    Jeg gikk fra signalkabler til 500kr og til 2300kr og fikk mere støy. Jeg har heller ikke mulighet for XLR-XLR og kjører RCA til XLR. Hos meg så hjalp det å sette monoblokkene på egen stikkontakt, men jeg tipper at støyen hos meg, kom av at disse var koblet på samme stikke som HTPC'n. Nå er alt støyfritt

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grimrippa
    Jeg gikk fra signalkabler til 500kr og til 2300kr og fikk mere støy. Jeg har heller ikke mulighet for XLR-XLR og kjører RCA til XLR. Hos meg så hjalp det å sette monoblokkene på egen stikkontakt, men jeg tipper at støyen hos meg, kom av at disse var koblet på samme stikke som HTPC'n. Nå er alt støyfritt
    PSU til stasjonær og stikket til laptop er kjente syndere. Greit å ha de på en annen kurs eller stikk.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos
    Fikk låne noen nordost kabler (rca, da jeg ikke har mulighet for XLR) til 1500 kroner. Det hjalp ikke med de heller. Takk for tips alikevel

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    PSU til stasjonær og stikket til laptop er kjente syndere. Greit å ha de på en annen kurs eller stikk.
    Det er sant, men synes det er rart at dyrere kabler hadde en mer negativ effekt? Trudde det skulle være mere skjermet mot støy eller røper de mer jo "bedre" anlegget blir?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grimrippa
    Det er sant, men synes det er rart at dyrere kabler hadde en mer negativ effekt? Trudde det skulle være mere skjermet mot støy eller røper de mer jo "bedre" anlegget blir?
    Det største forskjellen mellom billige og dyre kabler er avansen i leddene 8)
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eureka!

Nå har jeg fått Ground Loop Isolatoren i hus og den gjor susen, all brumming forsvant og alt er bare i skjønneste orden! (enn så lenge bank i bordet!)

Til folk som har samme problem så kan jeg anbefale den jeg kjøpte gjennom hifiklubben:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt det ordnet seg.

Xlr-rca-overganger kan være dumme sånn sett, selv om det ikke er så ofte de skaper problemer.

Grunnen til at bruk av xlr-rca-overganger noen ganger skaper støy er at jordpinnen kortsluttes sammen med den ene signalpinnen inn på forsterkeren.

Pinne 1: Ground eller jord, som er forsterkerens "referansepunkt".
    Pinne 2: Kalles ofte "Hot", og er den pinnen signalet blir sendt inn på.
    Pinne 3: Kalles ofte "Cold", hvis denne pinnen brukes, får den inn et signal som er invertert i forhold til signalet på pinne 2.

Hvis to identiske signaler blir sendt inn på pinne 2 og 3 ved samme tidspunkt, vil signalene "utligne" hverandre, og forsterkeren har ingenting å forsterke opp.

En riktig ballansert kabel ar laget slik at elektromagnetisk støy påviker, og forplanter seg likt i lederne som kabelen består av. Hvis støyen er lik i leder 2 og 3, vil den utlignes i forsterkeren, og forsterkeren forsterker ikke opp støyen.

På en xlr-rca-overgang er pinne 3 og 1 koblet sammen, og brukes som "referansepunkt". Pinne 2 brukes til signal. Det betyr at all støy som evt. befinner seg på jord-lederen vil bli kjørt rett inn på pinne 3, og forsterkeren forsterker opp denne støyen.

Det er nok denne støyen du har hatt problemer med.

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ShellMotul
    Godt det ordnet seg.

Xlr-rca-overganger kan være dumme sånn sett, selv om det ikke er så ofte de skaper problemer.

Grunnen til at bruk av xlr-rca-overganger noen ganger skaper støy er at jordpinnen kortsluttes sammen med den ene signalpinnen inn på forsterkeren.

Pinne 1: Ground eller jord, som er forsterkerens "referansepunkt".
    Pinne 2: Kalles ofte "Hot", og er den pinnen signalet blir sendt inn på.
    Pinne 3: Kalles ofte "Cold", hvis denne pinnen brukes, får den inn et signal som er invertert i forhold til signalet på pinne 2.

Hvis to identiske signaler blir sendt inn på pinne 2 og 3 ved samme tidspunkt, vil signalene "utligne" hverandre, og forsterkeren har ingenting å forsterke opp.

En riktig ballansert kabel ar laget slik at elektromagnetisk støy påviker, og forplanter seg likt i lederne som kabelen består av. Hvis støyen er lik i leder 2 og 3, vil den utlignes i forsterkeren, og forsterkeren forsterker ikke opp støyen.

På en xlr-rca-overgang er pinne 3 og 1 koblet sammen, og brukes som "referansepunkt". Pinne 2 brukes til signal. Det betyr at all støy som evt. befinner seg på jord-lederen vil bli kjørt rett inn på pinne 3, og forsterkeren forsterker opp denne støyen.

Det er nok denne støyen du har hatt problemer med.
    Kjekt å få en forklaring på problemet! Artig at det ordna seg like vel selv om diagnosen min ikke var helt riktig da

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har akkurat same probleme sjøl. Skal prøve en slik som du har linka til . Men eg har også den same summe lyden i suben. Har noen et forslag kor eg skal løyse det ?

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett på galvanisk skille

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stinkyb
    Har akkurat same probleme sjøl. Skal prøve en slik som du har linka til . Men eg har også den same summe lyden i suben. Har noen et forslag kor eg skal løyse det ?
    Jeg hadde også summelyden i subwooferen. Hadde i alle kanalene! Hvis du ikke mente at du bare hadde summelyden i sub og ikke i andre?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har summelyden i frontene å subwooferen . Kan det vere en ide å prøve en Ground Loop på subwooferen også ?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •