Bi amping av front høytallere..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bi amping av front høytallere..

Hei !

- Har en Yamaha RX-A1020 på bestilling, etter mye lesing att og fram havnet valget da på denne forsterkeren. Har et par Yamaha NS-555 frontsett og NS-333 bak høyttalere og en 400 senter og en XTZ W-10" zub..

Skal kjøre dette i et 5.1 surround system, mens reciveren opprinnelig er en 7.2 forsterker..Har da lest meg opp på at man da kan bi-ampe front høytallerne..på mine høyttalere har jeg en bro kobling imellom høyttaler kontaktene bak på de, så mitt spørsmål er da hvordan jeg kobler dette opp i bi-amp modus? istede for 2 høyttaler kabler så kobler jeg da 4 , altså 2 til hver høyttaler?

Takker på forhånd for svar !

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil ikke hjelpe mye, da det i teorien blir en biwiring, ikke biamping.
    Strømforsyningen er den samme for alle kanalene, det er nok ikke så himla mye mer å hente selv om du bruker 2 ubrukte kanaler.

Kommer du til det punktet at du føler receiveren er en begrensning, så koble på et eget effekttrinn for frontene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Strømforsyningen er den samme for alle kanalene, det er nok ikke så himla mye mer å hente selv om du bruker 2 ubrukte kanaler.

Kommer du til det punktet at du føler receiveren er en begrensning, så koble på et eget effekttrinn for frontene.
    - Okey, så man får ikke hentet ut noe mere da altså? så da skal jeg bare koble høyttalerne rett i og rett og slett bare ikke bruke de andre kanalene? Hva mener du med effektrinn? som i egen effektforsterker eller? takk for svar

Intermediate Jan Frode sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det blir jo biamping så lenge han bruker 2kanaler og 2 par kabler pr høyttaler.

Nytteverdien av dette kan dog diskuteres.
    Stue: Primare I32 - Primare DAC30 - Sonus Faber Venere 2.5 - Viablue SC-2 - HTPC - Chromecast Audio - Ipad Air - Spotify Premium

Reserveutstyr/ til salgs: Nakamichi Amplifier 2
    - Arendal Sound 1723 Tower -System Audio Saxo 30 - Onkyo A-9010 - Sennheiser Momentum

Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan Frode
    Det blir jo biamping så lenge han bruker 2kanaler og 2 par kabler pr høyttaler.

Nytteverdien av dette kan dog diskuteres.
    Greit nok at det er en separat forsterkerkrets for hver kanal, men hjelper lite når man drar på og strømforsyningen må deles på x-antall kanaler. Svært få receivere har strømforsyning nok til alle kanalene i full drift, de fleste klarer kun to av det som er oppgitt.

Med andre ord, kan det sammenlignes med å bi-wire - svært lite nyttig.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit nok at det er en separat forsterkerkrets for hver kanal, men hjelper lite når man drar på og strømforsyningen må deles på x-antall kanaler. Svært få receivere har strømforsyning nok til alle kanalene i full drift, de fleste klarer kun to av det som er oppgitt.

Jeg er helt enig med deg vedr nytteverdien av å biampe eventuelt biwire.

Men jeg forstod deg slik at du mente at det å bruke 2 kanaler pr høyttaler ikke var å biampe
    Stue: Primare I32 - Primare DAC30 - Sonus Faber Venere 2.5 - Viablue SC-2 - HTPC - Chromecast Audio - Ipad Air - Spotify Premium

- Arendal Sound 1723 Tower -System Audio Saxo 30 - Onkyo A-9010 - Sennheiser Momentum

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg gjør dette selv med Electraene mine, og det er merkbar forskjell. Receiveren er RXV1900 fra Yamaha så det er nok sammenlignbart med det TS ser for seg. Det er bare å gå inn i setup og velge biamp on. Da blir presence surroundkanalene brukt til å skille mellom høye og lave frekvenser. Vet ikke eksakt hvor grensen går, og gidder ikke finne bruksanvisningen for å sjekke. Men det kan bekreftes at det forbedrer lyden.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til Trådstarter.

Det er jo bare å teste dette ut med et ekstra sett med kabler.

Dersom du føler at dette gir deg noe ekstra så er jo det flott.

Som du ser så er det delte meninger vedr nytteverdien av dette, men det er jo dine egne ører som avgjør

MEN husk å fjerne forbindelsen mellom terminalene bak på høyttalerene dersom du skal biampe /biwire

Lykke til uansett

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olemt
    Jeg gjør dette selv med Electraene mine, og det er merkbar forskjell. Receiveren er RXV1900 fra Yamaha så det er nok sammenlignbart med det TS ser for seg. Det er bare å gå inn i setup og velge biamp on. Da blir presence surroundkanalene brukt til å skille mellom høye og lave frekvenser. Vet ikke eksakt hvor grensen går, og gidder ikke finne bruksanvisningen for å sjekke. Men det kan bekreftes at det forbedrer lyden.
    Har testet på mellomklasse Onkyo og litt billigere Yamaha, har ikke merket forskjell med "bi-amp". Det er ikke nivåforskjell du oppfatter som forbedring da?

Jeg har testet blindt også for å være sikker. Men selvsagt mulig at nyere større receivere er annerledes bygget og leverer opp mot spesifikasjonene på ALLE kanalene, og ikke bare to.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skjønner ikke hele den greia jeg :-o
    pleier ikke da bassen og bli kleinere i surr?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan Frode
    Til Trådstarter.

Det er jo bare å teste dette ut med et ekstra sett med kabler.

Dersom du føler at dette gir deg noe ekstra så er jo det flott.

Som du ser så er det delte meninger vedr nytteverdien av dette, men det er jo dine egne ører som avgjør

MEN husk å fjerne forbindelsen mellom terminalene bak på høyttalerene dersom du skal biampe /biwire

Lykke til uansett
    - Ser det er delte meninger om det ja, får vell bare koble opp og prøve det ut å høre om det er noe forskjell Tenkte egentlig mest på om jeg MÅTTE bruke alle kanalene på forsterkeren selvom jeg kjører 5.1 oppsett...takk for svar =)

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei du må ikke bruke alle kanalene. Og angående bi amp har jeg selv gjort dette og jeg merker forskjell så jeg råder deg til å prøve og høre for deg selv.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet på mellomklasse Onkyo og litt billigere Yamaha, har ikke merket forskjell med "bi-amp". Det er ikke nivåforskjell du oppfatter som forbedring da?

Jeg har testet blindt også for å være sikker. Men selvsagt mulig at nyere større receivere er annerledes bygget og leverer opp mot spesifikasjonene på ALLE kanalene, og ikke bare to.
    Er sikker på det ja. Spesielt merkes det i mitt oppsett at lyden har mer fylde på lave volum. Men dette er muligens fordi JMlab og Yamaha er en gunstig kombinasjon for biamping. Hvordan det låter med andre kombinasjoner er jo umulig å si før man har prøvd. Han jeg kjøpte høyttalerne av brukte jumpers med en Sansui forsterker. Diskanten var rett og slett helt ute av kontroll. Symbaler og S lyder i vokaler hadde en irriterende skarphet, akkurat som alle myter om JMlab sier. Oppkoblet på min Yamaha med bi amp låter det bare deilig og mykt. I prinsippet øker man jo effekten til frontene til 260 watt. Klart det har noe å si for lyden. Nå skal det sies at jeg også har disablet surroundkanalene, så strømforsyningen har bare frontene og senter å jobbe med.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JosRuu
    Nei du må ikke bruke alle kanalene. Og angående bi amp har jeg selv gjort dette og jeg merker forskjell så jeg råder deg til å prøve og høre for deg selv.
    - Okey, skal absolutt gi d et førsøk

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CharlzNOR
    - Okey, skal absolutt gi d et førsøk

På bildet der se man kontaktene bak, skal jeg bare koble opp der det står "front" vanlig + på + og - på -, ta bort brukoblingen og koble + på + etc på den rett på siden der de 2 kanalene står "bi-amp" under? er det nøye hvilken av kanalene som går til polene oppe og nede bak på høyttalerne? Så må man deretter aktivere dette på forsterkeren?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble litt feil der, men håper dere skjønte hva jeg mente...^^