Det er ingen forskjell på forsterkere!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 16 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 310
    Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Det er ingen forskjell på forsterkere!

Jeg drister meg til en litt frekk overskrift for å tiltrekke meg oppmerksomhet, men jeg ønsker å vite det om noen har noen troverdige data som motbeviser denne påstanden. Er det altså noen som har sett noen (seriøse) bevis/blindtester på at det faktisk er forskjell på forsterkere (kontrollerte blindtester, ikke "vi prøvde i stua, og atle som ikke viste hva som var hva plukket ut rett forsterker).

Og da under følgende forutsetninger

1. Forsterken er ikke lastet tett opp mot maks ytelse (der det skjer forvrengninger).
    2. Forsterkeren er noenlunde kompetent designet (skjønner dette er ett diffust mål, da det ikke er så veldig konkret, men man kan jo lage forsterkere dårlige om man er udugelig, eller ønsker å en viss type forvrenging, la oss si designet av ett merke man har hørt om og som har som mål å ha en lineær respons og at den ikke er kjempegammel)
    3. Det er en transistor-forsterker, og ikke en teknologi som forvrenger lyd, slik som rør.

Er det noen som har noen innspill? Er påstanden på jordet? Er påstanden motbevist? Jeg hører gjerne.

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, dristig tråd. Jeg må si at under de forutsetningene du lister er det lite forskjell på forsterkere i mine ører. Ja, man kan tildels høre forskjell på ulike forsterkere men om den ene er klart bedre enn den andre er virkelig opp til smak og behag. Billige forsterkere har mang en gang kommet bra ut mot dyrere high end saker i virkelige blindtester.

Et kriterie/forutsetning må være at forsterkeren er nogenlunde tilpasset (gain/impedans) til utstyret den er koblet til slik at du ikke får hiss og denslags ulumskheter.

Bare for å klare opp forskjellen mellom blindtester og ABX testing før diskusjonene evt tar helt av:

It is important to note the difference between blind and ABX testing as they produce different results.

Blind tests mean the listener does not know what they are listening and are asked to describe any differences they can hear which is a type of blind testing commonly used in audio. That kind of test often results in low priced hifi 'surprisingly' doing as well as high priced as factors such as image, product reputation is hidden from the listener. Some blind testing also invloves a competition betwen products were say two amps are pitched next to each other and the wimnner progresses to the next round. As you see I have bery broad in the defenition of blind testing.

ABX testing more of a test. You listen to product A and product B and are then played X, which is either A or B and have to say which it is. There can be more than A and B as some tests invlove multiple cables. Then any differences have to be clearly audible, which for the likes of cables has not been the case yet. I have also been broad in the definition of ABX testing.

For de som ønsker å fordype seg litt i dette bør virkelig se litt på lenkene i denne tråden, par stk av de som omhander forsterkere spesifikt:

Testing audiophile claims and myths

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips, endel interessante lenker der. Får ikke helt sikkert svar på problemstillingen, men om ikke annet så virker det som forsterkere er vanskelig å vise at er forskjellig, i motsetning til feks høyttalere, som folk ganske lett skiller i blindtester eller ABX

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers så gleder jeg meg til den dagen det blir gjengs mening at det ikke er forskjell på noe som helst, fordi 1000 personer ikke klarer 100% i blindtester.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å gjøre det veldig enkelt, kan du jo teste sjøl med Marantz og Harman Kardon...

Da skal hvemsomhelst greie å peke på tydelige forskjeller i spillestil.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å lage en forsterker som er lineær, har lavt støynivå og lite forvrenging, er noe enhver seriøs produsent klarer uten problemer, og det trenger ikke å være veldig dyrt.

Komponenter som er gode nok er ikke dyre. Det som koster mest er nok trafoen og elektrolyttkondensatorer til strømforsyningen. Inngangstrinnet blir vel gjerne laget av stort sett integrerte kretser, som gjør jobben med lineæriteten og støynivået veldig enkel.

Eneste måten man eventuellt kan høre forskjell på to gode forsterkere må være dersom produsentene velger å "krydre" frekvensresponsen.

Newcomer TANDBERGEREN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lytt til fire forsterkere, nær sagt uansett data på de, og forskjellene kommer på løpende bånd. OM du er i stand til å lytte etter de signifikante delene av musikken. Er nesten skremmende hvor store forsterkerne egentlig låter.

Data/bevis? Må oppleves rett og slett.

Eks: Tandberg TR2080 mot Tandberg TPA3016? Eller TIA3012

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom det er klare forskjeller kan det måles, og trenger ikke å bli opplevd.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Ellers så gleder jeg meg til den dagen det blir gjengs mening at det ikke er forskjell på noe som helst, fordi 1000 personer ikke klarer 100% i blindtester.
    Det er vel ingen som krever 100% rett i blindtester? Mitt inntrykk er også at gjengs mening er mye nærmere at det er stor forskjell heller enn ingen. Men jeg håper jo i fremtiden at gjengs mening er mye mere basert på målinger og faktakunnskap enn det er i dag, hvor det desverre er mye synsing, og vanskelig å finne gode målinger og data

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mine ører er effekttrinnet det som har mest å si for lyden av alle komponenter i anlegget - gidder ikke diskutere eller teste det da det er mine ører som bestemmer hva jeg hører 8)
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    I mine ører er effekttrinnet det som har mest å si for lyden av alle komponenter i anlegget - gidder ikke diskutere eller teste det da det er mine ører som bestemmer hva jeg hører 8)
    Det er jo greit nok det, men så etterspurte jeg en diskusjon basert på tester, jeg skal ikke hindre deg i å ikke diskutere eller teste, men da tror jeg ikke dette er rett tråd for deg.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok feil tråd for denne diskusjonen, men jeg må bare si at jeg er fascinert av utsagnet til "ingeniør'n":P Så du mener at det er større forskjell i lyden mellom en yamaha og onkyo stereoforsterker i samme prisklasse, enn mellom klipsch rf-82 og system audio aura 50?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig spanande utsagn! Føljer spent med på diskusjonen...

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roytarzan
    For å gjøre det veldig enkelt, kan du jo teste sjøl med Marantz og Harman Kardon...

Da skal hvemsomhelst greie å peke på tydelige forskjeller i spillestil.
    Hei. Har selv hatt receivere, prosessorer og stereo/effekt fra disse to markantene med flere! Hadde sist Yamaha A2010, og har nå Marantz Av 7005 prosessor. Forskjell er det fra Yamaha og Harman kardon og Onkyo til Marantz. Marantz er mer laidback og "silkemykt" enn alle andre jeg har testet. Effektforsterkere f. eks Primare A30.5 er mer laidback enn Adcom fem-kanaleren jeg har nå.

Det ER så visst forskjell på forsterkere, men Primaren er ikke dårligere enn Adcomen eller omvendt. Adcom passer bedre i kjeden nå enn når jeg hadde Yamaha, for med Primare sammen med Marantz ville det blitt altfor laidback og rolig sammen med de livlige Klipschene mine Primare er ikke dårligere av den grunn. Men adcom'en er mer nøytral og er ærlig på å gi ut den lyden den får inn fra kilde(r/ene). Dermed ville noen like bedre Primare for den er mer "krydret" på det laidbacke planet i motsetning til Adcom.

Det som derimot har mer betydning er rommet, for jo bedre rommet er egnet for hifi og lyd generelt - jo mindre er forskjellen på forsterkere er min erfaring.
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vanskelig å finne dokumenterte blindtester under kontrollerte former som påviser forskjeller mellom forsterkere.

Denne viser forskjeller, men da mellom rør vs. transistor og nederste kolonne tror jeg skydtes klipping fra den ene.
    -abx-poweramps-jpg

Noe av utfordringen ligger nok i at forskjellene blir såpass små at det trengs både trente lyttere, materialet som faktisk vil skille mellom forsterkerne og gode nok lytteforhold.

Trente lyttere trenger færre omganger før de klarer å detektere forskjeller. Utrente lytterer trenger flere og da vil man i større grad få nullresultat ved korte tester. Et eksempel på dette er blindtest av MP3 med 192 kbps eller deromkring. Noen ganger har man fått nullresultat. Trolig fordi lytterne var ikke trent til å detektere små forskjeller. Andre tilsvarende tester med samme bitrate har gitt positivt resultat.
    Både lyttere og lytteforhold vil ha innvirkning på blindtester.
    Som noen sa: Det er ikke vanskelig å få nullresultat i en blindtest om man ønsker det.

Når det er sagt. Så er jeg av den personlig mening at når forsterkere kommer opp på et visst nivå og ikke er laget for å ha egenlyd (noe mange er), så vil de låter mer eller mindre identisk så sant de takler lasten. Og pris har stort liten betydning om en forsterker er lydlig transparent eller ikke.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja ja, Peter Walker fra Quad sagde jo dette for mange mange år siden, dette som selvfølgelig også for å markedsføre sine egne 606 forsterkere.
    Jeg vil si, det kommer an på hvilke høyttalere du har.....

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bøtter med slike tester der ute. Både produsenter, ivrige lydfolk, og magasiner gjør dette hele tiden. Syns temaet er dekket. Har du testet google?

Det gir prosenter og promiller i avvik, men forteller ofte lite om lyden, og hvordan den leveres gjennom dine høytalere. Det blir diagram og tall.

God jul folkens

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med fare for å repetere meg selv, kloke ord fra Niels Nielsen atter en gang!

8)

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er helt sikker på at denne kinoen hadde hatt 100% lik lydkvalitet om det var en gjeng med yamaha forsterkere som var koblet til Snell THX reference anlegget

Side 1 av 16 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •