Det er ingen forskjell på forsterkere! - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 16 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 310
    Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Tviler på at så godt som alle jeg kjenner syns en micromega ser så mye grommere ut enn en hegel h4a at de automatisk syns den spiller bedre..
    Eller at en integrert denon jeg kjøpte på loppis for 200kr ser så mye bedre ut enn en aw250.

Såe..
    Siden det nå er faktum i tråden at øyet avgjør hva som høres best ut, her står det en Rotel nederst i midten og en Micromega oppå den, og en AW250 oppe til høyre. Hjemme hos meg.

Hvilken syntes alle tilfeldig besøkende spilte best?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Dette er frekvensresponsen til diskanten i en høyttaler som også har gjort det bra i test:

Hehe. Er det noen høyttalere som ikke har fått gode tester?
    Selv en høyttaler som er nærmest feilkonstruert og måler særdeles dårlig får gode tester.

Denne er jo en slager. Anekoisk måling on-axis. :-D
    -gemme-katana-axis-jpg

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ATWindsor
    Det vil alltids kunne måles forskjeller med gode nok instrument, men ikke alle forskjeller er hørbare, store forskjeller vil holde, men det er enklere å se om det er hørbar forskjell med blindtester enn kun med specs/elektriske/akustiske målinger.
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Arrogant har jeg aldri hevdet å ikke være.

Jeg trenger ikke å revurdere noe som helst, jeg har ører, og vet at det er relativt store lydmessige forskjeller på forsterkere.
    Selv om ikke den ene forsterkeren lager middag, mens den andre pusser opp badet, og den tredje jobber deltidsjobb for å betale huslånet.

Men det er kanskje så store forskjeller som må til?

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    BOOM Den satt! Slagkraftig argument. Lyst til å heller kommentere den forrige posten min, som var et forsøk på å få tråden på rett sport igjen? Du har jo mye bedre forutsetninger til å vite dette enn meg, så kjør på.
    Slapp av. Qrt er bare misunnelig på dem som har bedre høyttalere enn han(Les:Klipsch):twisted:

Men nå må denne tråden tilbake på topic, ellers er jeg redd den er moderert bort i morgen.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Er andre forskjeller også. F.eks crossover forvrengning som er meget hørbart. Og det kommer ikke frem i vanlige målinger (THD+noise).
    Det kommer helt fint frem på målinger av harmonisk forvrengning, men for eksempel kutter jo Rotel alt over 5. harmonisk. Når de fleste i tillegg summerer alt av harmonisk forvrengning inn i THD er det vanskelig å lese det ut fra det tallet.

Men at det er et stort problem, og at det kommer inn ved alle nivåer er pissprat og svada. For det første kjører de aller fleste klasse AB såpass høy bias at man må opp i flere watt før man over hodet "crosser over". For det andre vil man med et godt matchet transistorpar og skikkelig fintuning av bias kunne gjøre problemet forsvinnende lite.

Dette var vanskelig på 60-tallet, men ikke i dag.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, du har sagt det hele veien med øl, men sammenlikningen er ikke spesielt god, fordi det er ingen som mener at om forsterkere kan skilles greit i blindtester så er det ikke hørbar forskjell. Derfor er det ikke noe paradoks at folk smaker forskjell på øl.
    blindtest av øl
    Testresultater butikk-juleøl 2012 - DinSide
    samme ølet får terningkast 1 og 6. bryggeriet innrømte annensteds at det ikke er forskjell på de.. de som utførte testen var ikke akkurat nybegynnere.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke noen her har sagt at det ikke er forskjeller mellom høyttalere som er hørbare, det er også godt underbygd med blindtester.
    Poenget var heller at en høyttaler godt kan være ren og skjær søppel, konstruert av en sjimpanse, men allikevel få glimrende tester.

Newcomer wabble sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, du har sagt det hele veien med øl, men sammenlikningen er ikke spesielt god, fordi det er ingen som mener at om forsterkere kan skilles greit i blindtester så er det ikke hørbar forskjell. Derfor er det ikke noe paradoks at folk smaker forskjell på øl.
    Sakser ut til deg, dette er fra test av AVR-3313 og SR6007:
    "Selv om receiverne er identiske på innsiden, låter de derimot ikke helt likt. Marantz og Denon har nemlig litt ulikt klangideal på produktene sine, og har tunet produktene deretter i sluttfasen. Der hvor Marantz SR6007 har mer energi i overtonene, låter Denon litt mer nedtonet her og har i stedet en enda fyldigere mellomtonegjengivelse. Dette gjør dialogene på film fyldigere, og jeg innbiller meg at Denon har en litt mektigere og fyldigere gjengivelse når man spiller lavt. Men forskjellene er naturlig nok små."
    --
    Audio Physic Tempo 25 | Bel Canto DAC2.5 | Bel Canto REF500M | Panasonic 50" VT50 | Apple TV 3.gen | Playstation 3 | Nordost Frey ht og bal ic | Supra LoRad 2.5 pc | Supra LoRad MD06-EU/SP nf/v

Active St3ffaN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva så? Kan det skilles fra hverandre i blindtester så er det en forskjell, kan det ikke skilles fra hverandre i blindtester så er det snansynligvis ikke forskjeller? Det er du vel enig i, uansett produkt?
    Jeg er ihvertfall helt enig.

Dette er også en interessant tråd, link til kilde finnes i første innlegg:
    http://avforum.no/forum/hoyttalere/1...oyttalere.html

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    blindtest av øl
    Testresultater butikk-juleøl 2012 - DinSide
    samme ølet får terningkast 1 og 6. bryggeriet innrømte annensteds at det ikke forskjell på de. de som utførte testen var ikke akkurat nybegynnere.
    Nå er du bare teit, einis

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer helt fint frem på målinger av harmonisk forvrengning, men for eksempel kutter jo Rotel alt over 5. harmonisk. Når de fleste i tillegg summerer alt av harmonisk forvrengning inn i THD er det vanskelig å lese det ut fra det tallet.

Men at det er et stort problem, og at det kommer inn ved alle nivåer er pissprat og svada. For det første kjører de aller fleste klasse AB såpass høy bias at man må opp i flere watt før man over hodet "crosser over". For det andre vil man med et godt matchet transistorpar og skikkelig fintuning av bias kunne gjøre problemet forsvinnende lite.

Dette var vanskelig på 60-tallet, men ikke i dag.
    Ifølge det jeg har hørt, så maskerer støygulvet det fra harmoniske målinger og man må måle på litt spesielle måter for å kunne detektere det.
    Og det er et problem ifølge flere som har studert signalteknikk fortsatt.
    Men hva vet jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Er helt sikker på at denne kinoen hadde hatt 100% lik lydkvalitet om det var en gjeng med yamaha forsterkere som var koblet til Snell THX reference anlegget

wow, er dette et ekte bilde?

alle de lerretene jeg har sett hos diverse naboer har vært veldig svake på kontrast og veldig grovkornete

har liksom tenkt for meg selv at "innser du ikke selv at du ser på noe som man nesten ikke kan skille en person fra en annen , nei takker til gode gamle tven min"

tror kansje jeg må suge til meg litt mere info om prosjektorverdenen jeg

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget var heller at en høyttaler godt kan være ren og skjær søppel, konstruert av en sjimpanse, men allikevel få glimrende tester.
    Ja, det er sant, men det viser ikke annet enn at store deler av hifi-pressen er lite troverdige, det er sant det, men hjelper oss ikke så mye i denne sammenhengen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og den tråden som er linket til, der er "trained listensers" folk med en generell utdannelse?

På lik linje med at en lege skal avgjøre hvorvidt et hus er bra tegnet, og han har automatisk rett fordi han er lege?

EDIT: Ja, altså, St3ffan sitt innlegg!

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wabble
    Sakser ut til deg, dette er fra test av AVR-3313 og SR6007:
    "Selv om receiverne er identiske på innsiden, låter de derimot ikke helt likt. Marantz og Denon har nemlig litt ulikt klangideal på produktene sine, og har tunet produktene deretter i sluttfasen. Der hvor Marantz SR6007 har mer energi i overtonene, låter Denon litt mer nedtonet her og har i stedet en enda fyldigere mellomtonegjengivelse. Dette gjør dialogene på film fyldigere, og jeg innbiller meg at Denon har en litt mektigere og fyldigere gjengivelse når man spiller lavt. Men forskjellene er naturlig nok små."
    Hva skal dette fortelle meg? Det finnes masse subjektive påstander om at det er store forskjeller mellom forsterkere (eller tilogmed kabler for den saks skyld), en til fra eller til endrer ikke noe?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skal dette fortelle meg? Det finnes masse subjektive påstander om at det er store forskjeller mellom forsterkere (eller tilogmed kabler for den saks skyld), en til fra eller til endrer ikke noe?
    Det er subjektive forskjeller som skiller epler fra pærer smakmessig.
    Men det finnes vel få måter å bevise dette på.

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    Slapp av. Qrt er bare misunnelig på dem som har bedre høyttalere enn han(Les:Klipsch):twisted:

Nå har det seg sånn at Qrt har hatt klipch i hus, og det var ikke et øre som ikke blødde..

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av St3ffaN
    Jeg er ihvertfall helt enig.

Dette er også en interessant tråd, link til kilde finnes i første innlegg:
    http://avforum.no/forum/hoyttalere/1...oyttalere.html
    Artig, har faktisk sett testen før, men da anonymisert hvilken høyttaler som var hvilken. Men jeg deduserte meg fram til hvilken som var hvilken utifra respons, crossover osv.

Men når man faktisk kjenner til hva vitenskapen bak hva som gjøre høyttalere gode så er det ikke så overraskende. ML-designet er artig, men lite egnet til god lydproduksjon i noenlunde normale situasjoner.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Det er subjektive forskjeller som skiller epler fra pærer smakmessig.
    Men det finnes vel få måter å bevise dette på.
    Virkelig? Tror du det er vanskelig å sette opp en blindtest som viser forskjell mellom epler og pærer? Det tror ikke jeg.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virkelig? Tror du det er vanskelig å sette opp en blindtest som viser forskjell mellom epler og pærer? Det tror ikke jeg.
    Når motstanderne motsier testmetodene, så er det det.

Side 9 av 16 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •