Det er ingen forskjell på forsterkere! - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 16 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 310
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Det er vel lite vits med et forum hvis utgangspunktet er at alt er likt? Hva skal vi diskutere her da? Været?
    Så vi skal konkludere med at påstanden til trådststarter ikke stemmer, for å rettferdiggjøre forumet?

Og den store svakheten med blindtester er som noen har nevnt her tidligere, at de må utføres på utstyr om er altetende, og da gjelder ikke lenger konseptet med matching.
    Dersom man har et system som er godt "matchet", og så skifter forsterkeren til en som ikke "passer", da burde det vel ihvertfall ikke være noe problem å høre forskjell?

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    Dersom man har et system som er godt "matchet", og så skifter forsterkeren til en som ikke "passer", da burde det vel ihvertfall ikke være noe problem å høre forskjell?
    Nei, er det noen som mener noe annet?

Jo vent, det er det jammen.

Jeg får nesten litt sånn "Ladaen min kjører like fort til butikken som Mercedesen din, derfor er det ikke forskjell på biler"-følelse her.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat det er det vel ingen som er uenige i. Men det gjelder alle bransjer.

Det er vel lite vits med et forum hvis utgangspunktet er at alt er likt? Hva skal vi diskutere her da? Været?

Og den store svakheten med blindtester er som noen har nevnt her tidligere, at de må utføres på utstyr om er altetende, og da gjelder ikke lenger konseptet med matching.

Det er uansett ingen tvil om at et godt matchet anlegg til 50laken spiller fletta av et dårlig matchet anlegg til det dobbelte av prisen.
    Eksakt, så at det selges er ikke noe argument i seg selv for at forskjeller eksisterer.

Hvorfor er det liten vits? For det første er det funksjonsmessige forskjeller på forsterkere, og for det andre er vel målet å få best mulig kvalitet for sine investerte midler. Hvordan man skal gjøre det og hvilke komponenter som er viktige i så måte er jo høst relevant.

Som andre har sagt, hvorfor skal manglende matching gjøre det vanskeligere å skille utstyr fra hverandre? Burde det ikke om noe være motsatt?

Sånt rent generelt mener jeg matching er noe tull. Alle ledd fram til høyttalerene har samme mål, å gi ut signalet med minst mulig forvrenging, det er ingenting å matche i mine øyne. Alle komponenter har samme mål i alle anlegg. Det eneste som man eventuelt kan matche er høyttalere og romakustikken. (til en viss grad), og eventuell fargin av lyden bær gjøres med ett filter, ikke med komponenter.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Hvis påstanden stemmer er det rart at samtlige som har hørt en god del forskjellige forsterkere i prisklasse fra en tusenlapp til rundt 50 hjemme hos meg er helt enige. Og da ikke om at dyrest er best.
    Hvorfor er det rart? Det er svært godt underbygd at å se komponenter gir helt andre resultater enn i blindtester, så man lar seg lett påvirke av at man vat hva man hører på, i tillegg så er selv små endringer i volum noe som spiller inn på oppfattet kvalitet. Alt ligger til rette for at folk skal høre forskjell, men det betyr ikke at det er forsterkerens tekniske kvaliteter som gir forskjellen.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja vent, det er det jammen.

Jeg får nesten litt sånn "Ladaen min kjører like fort til butikken som Mercedesen din, derfor er det ikke forskjell på biler"-følelse her.
    Så hva er da problemet med blindtester? Vanlige ABX-blindtester krever ikke mye, de krever ikke at man skal høre hva som er best engang, de krever kun at man skal høre forskjell.

Newcomer wabble sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I stereo opplevde jeg småtassene B&W M1 på en Rotel RSX-1550 som mer utfyllende i nedre mellomtoneområde ved lavere volum enn med Onkyo TX-NR818. Dette jevnet seg ut ved større pådrag på volumkontrollen. Rotel er oppgitt med 5*75 watt kontinuerlig ved 8 Ohm, Onkyo skal vel ha 2*135 tror jeg i tilsvarende måling.
    --
    Audio Physic Tempo 25 | Bel Canto DAC2.5 | Bel Canto REF500M | Panasonic 50" VT50 | Apple TV 3.gen | Playstation 3 | Nordost Frey ht og bal ic | Supra LoRad 2.5 pc | Supra LoRad MD06-EU/SP nf/v

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du ATWindsor mener altså at sålenge forsterkere er innenfor en viss standard/prisklasse, så er det ikke lydmessige forskjeller?
    Eller er det du prøver å få fram at hvis alle forsterkere hadde vært konstruert identisk, uten noen form for egenlyd, så hadde de vært lydmessig identisk? Fordi isåfall kan vi stenge tråden.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja vent, det er det jammen.

Nå misforstod du, men jeg tror ATWinsor klarnet opp i det. Det jeg mener er at mangel på matching ikke er noen grunn til å bortforklare mangelen på resultater ved blindtester.

Igjen med bilanalogien:P Det er fullstendig ute av sammenheng. Forskjellen mellom to biler med noenlunde samme specs kan være enorm, forskjellen mellom to forsterkere med noenlunde samme specs er i beste fall veldig liten. Det er bare ikke rom for store forskjeller i A/B-forsterkere.
    Dersom det ikke er målbart, men det likevel er en forskjell, så må den være særdeles liten.

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ATWindsor
    Hvorfor er det rart? Det er svært godt underbygd at å se komponenter gir helt andre resultater enn i blindtester, så man lar seg lett påvirke av at man vat hva man hører på, i tillegg så er selv små endringer i volum noe som spiller inn på oppfattet kvalitet. Alt ligger til rette for at folk skal høre forskjell, men det betyr ikke at det er forsterkerens tekniske kvaliteter som gir forskjellen.
    Tviler på at så godt som alle jeg kjenner syns en micromega ser så mye grommere ut enn en hegel h4a at de automatisk syns den spiller bedre..
    Eller at en integrert denon jeg kjøpte på loppis for 200kr ser så mye bedre ut enn en aw250.

Såe..

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Igjen med bilanalogien:P Det er fullstendig ute av sammenheng. Forskjellen mellom to biler med noenlunde samme specs kan være enorm, forskjellen mellom to forsterkere med noenlunde samme specs er i beste fall veldig liten. Det er bare ikke rom for store forskjeller i A/B-forsterkere.
    Dersom det ikke er målbart, men det likevel er en forskjell, så må den være særdeles liten.
    Forskjellen mellom to biler med nogenlunde samme specs er i beste fall veldig liten hvis man ikke interesserer seg for biler.
    Det er bare ikke rom for store forskjeller mellom biler sålenge de har motor, 5 seter og 4 hjul.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tviler på at så godt som alle jeg kjenner syns en micromega ser så mye grommere ut enn en hegel h4a at de automatisk syns den spiller bedre..
    Eller at en integrert denon jeg kjøpte på loppis for 200kr ser så mye bedre ut enn en aw250.

Såe..
    Du kan jo tvile så mye du vil, men dette er jo ganske godt underbygd i undersøkelser, er du ikke enig? Selv profesjonelle lar seg "lure" i ikke-blinde tester.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du ATWindsor mener altså at sålenge forsterkere er innenfor en viss standard/prisklasse, så er det ikke lydmessige forskjeller?
    Eller er det du prøver å få fram at hvis alle forsterkere hadde vært konstruert identisk, uten noen form for egenlyd, så hadde de vært lydmessig identisk? Fordi isåfall kan vi stenge tråden.
    Jeg mener at en kompetent designet forsterker som ikke drives tett opp mot sine grenser (kraftmessig), antakelig vil høres likt ut (eller helt minimalt ulikt) fra en annen forsterker som er kompetent designet og ikke drives tett opp mot sine grenser, selv om prisforskjellen er stor.

Jeg kan godt la meg overbevise om at jeg tar feil. Men antakelig skal det nok mere til enn bare påstander, det finnes mange som påstår forskjellen på kabler er stor også, og det er i aller beste fall i liten grad underbygd av undersøkelser, så subjektive påstander sier ikke så mye.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen mellom to biler med nogenlunde samme specs er i beste fall veldig liten hvis man ikke interesserer seg for biler.
    Sete, ratt, sporing, demping, bremser, interface for lydanlegg, speil, støynivå....Dette er ting hvem som helst merker forskjell på. Derfor fungerer ikke en bil som en analogi her. Den _eneste_ faktoren som betyr noe på en forsterker er lyden den klarer å levere, ihvertfall for denne diskusjonen.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare ikke rom for store forskjeller i A/B-forsterkere.
    Hvordan kan det da ha seg at jeg har hatt en integrert h/k som både hadde samme specs og kostet nøyaktig det samme som en vincent jeg bytta den ut med, med h/k`en fantes det ikke bass og med vincenten var det plenty?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sete, ratt, sporing, demping, bremser, interface for lydanlegg, speil, støynivå....Dette er ting hvem som helst merker forskjell på. Derfor fungerer ikke en bil som en analogi her. Den _eneste_ faktoren som betyr noe på en forsterker er lyden den klarer å levere, ihvertfall for denne diskusjonen.
    Så du har altså ikke interesse for stereoanlegg? Eller bil?
    La meg gjette; Toyota og Bose?

Newcomer wabble sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg ikke har lappen, og det er lørdagskveld så ønsker jeg å bidra litt utenfor bilsammenlikningene.

Øl smaker generelt sett godt, men det er like vel forskjeller. Alle her i mitt eksempel er like i mengde. Alle er fatøl i (foreløpig) blå bokser. Jeg kommer til å like smaken på dem alle sammen, men kanskje en stikker hodet litt lenger frem enn andre.
    --
    Audio Physic Tempo 25 | Bel Canto DAC2.5 | Bel Canto REF500M | Panasonic 50" VT50 | Apple TV 3.gen | Playstation 3 | Nordost Frey ht og bal ic | Supra LoRad 2.5 pc | Supra LoRad MD06-EU/SP nf/v

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener at en kompetent designet forsterker som ikke drives tett opp mot sine grenser (kraftmessig), antakelig vil høres likt ut (eller helt minimalt ulikt) fra en annen forsterker som er kompetent designet og ikke drives tett opp mot sine grenser, selv om prisforskjellen er stor.
    Jeg foreslår at du kopierer påstanden som tråden handler om inn i en lett tilgjengelig fil. For du blir nødt til å gjenta den med jevne mellomrom, etterhvert som folk begynner å vri på ordene dine slik som her.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo tvile så mye du vil, men dette er jo ganske godt underbygd i undersøkelser, er du ikke enig? Selv profesjonelle lar seg "lure" i ikke-blinde tester.

Så da har vi nettop etablert et faktum her, folk som ikke er spesielt opptatt av stereo blir lurt til å tro at en 5cm høy forsterker høres bedre ut en en som blir levert på egen pall og må bæres på høykant gjennom dørene?

That figures..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kan det da ha seg at jeg har hatt en integrert h/k som både hadde samme specs og kostet nøyaktig det samme som en vincent jeg bytta den ut med, med h/k`en fantes det ikke bass og med vincenten var det plenty?
    En påstand hvem som helst kan komme med, men ikke kan støtte oppunder.

Så du har altså ikke interesse for stereoanlegg? Eller bil?
    La meg gjette; Toyota og Bose?
    Nå gir du ingen mening, lyst å utdype?

Kan vi slutte med analogiene og komme tilbake til sakens kjerne? Det tjener ingen hensikt å dra inn hverken akevitt, øl eller biler.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå gir du ingen mening, lyst å utdype?
    Gjerne.

Bose er et produkt for folk som ikke bryr seg nevneverdig om lyd, men vil ha noe som funker til daglig bruk, og som hever seg litt over annet rask man får kjøpt på elkjøp.

Toyota er et bilmerke for folk som ikke bryr seg om bil, men som ikke vil bruke tid på bilhold. Dørge kjedelig kvalitet.

Side 6 av 16 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •