Det er ingen forskjell på forsterkere! - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 16 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 310
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av St3ffaN
    Hva med å komme opp med noen linker til det trådstarter etterspør som underbygger ditt syn isteden?
    Gidder ikke. Jeg kan imidlertid linke til en bestemt bruker som har prøvd X ulike forsterkere. Hvorfor har vedkommende prøvd alt det der hvis alt høres likt ut, mon tro?

http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/St3ffaN

Utdrag:

Yamaha RX-V3067
    Yamaha RX-V1900
    Parasound HCA1200 effektforsterker
    Abrahamsen V4.0 effektforsterker (2x)
    Lyngdorf SDA2175 effektforsterker
    Parasound NC2125 effektforsterker
    Nad C272 effektforsterker
    Yamaha RX-V2700
    Yamaha RX-V663
    Yamaha RX-V661
    Yamaha RX-V550

Intermediate ROXY sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    4,308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et høyttaleroppsett med 5 stk Dynabel Exact + sub.
    Dette ble i oppsett 1 drevet av en Pioneer VSX LX 70 (klasse D).
    I oppsett 2 ble frontene drevet av en Abrahamsen V4.0 effekt (klasse A - AB).
    I oppsett 3 driver en Sherbourn 5 x 200w (klasse AB) alle 5 Exactene. Det ble noe helt annet.
    Det jeg vil fram til er å ha nok kraft til høyttalerne. Du kan ha forsterkere som gir "fin" lyd, men det hjelper ikke hvis de ikke gir nok kraft.

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Hva er fobedrer? Er det det samme som forbedrer?

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    Det er vel bare for de med B&W ht, at forsterkere hørest like ut

He he, neida bare kødder. Men jeg har hørt stor forskjell på forsterkere. Det var på en utgammel DOXA, og på en spell ny Yamaha reciever. Detaljene kom frem når jeg koblet bort Doxaen. Mulig kondensatorene var tørket litt ut på doxaen.

Hmm, det står vel ikke hverken at de høres eller ser like ut nei?

Menne, jeg har hatt både de høytalerne jeg har nå og andre B&W tidligere leenge, og har fått prøvd ganske mange forsterkere tilsammen. Mange..
    At det er forskjell på hvilken forsteker man kobler til er det ikke tvil om, og at det er enda mer forskjell på match mellom pre og effekt, ingen tvil.

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kategorier

Jeg syntes denne tråden er ganske interressant men ser at den fort blir litt svar hvitt. Et forslag til trådstarter er å legge til noen kategorier i post #1 da finnes endel nyanser her. Selv vil jeg si jeg står i kategori 2.

Forutsetninger

1. Forsterken er ikke lastet tett opp mot maks ytelse (der det skjer forvrengninger).
    2. Forsterkeren er noenlunde kompetent designet (skjønner dette er ett diffust mål, da det ikke er så veldig konkret, men man kan jo lage forsterkere dårlige om man er udugelig, eller ønsker å en viss type forvrenging, la oss si designet av ett merke man har hørt om og som har som mål å ha en lineær respons og at den ikke er kjempegammel)
    3. Det er en transistor-forsterker, og ikke en teknologi som forvrenger lyd, slik som rør.
    (4. Forsterkeren er nogenlunde tilpasset (gain/impedans) til utstyret den er koblet til slik at du ikke får hiss/støy og denslags ulumskheter.)

Kategori 1:
    Alle forsterkere er like gitt forutsetningene i post #1 (og #2) er møtt.

Kategori 2:
    Alle forsterkere er nødvendigvis ikke helt like men så like i lydkvalitet at selv de med "gullører" sliter med å sammenligne forsterkere i kontrollerte blindtester. Det er liten grunn til å velge en forsterker fremfor en annen basert kun på lydsignatur.

Kategori 3:
    Forsterkere kan høres veldig like ut men det er vesentlige forskjeller. Forskjellene kan være store nok ut til at det er verdt å lytte, lese tester og lignende av ulike forsterkere før evt anskaffelse.

Kategori 4:
    Det er helt klart forskjell på forsterkere, hvis du ikke hører forskjell er det enten noe feil med utstyret ditt eller øra dine!

PS: Kategoriene er sterkt inspirert av en lignende tråd på AVS forum.

Edit: Jeg antar trådstarter snakker om effektforsterkere i denne tråden og ikke forforsterkere, AV Receivere evt integrerte forsterkere(?). Snakker man om alle typer forsterkere er det såpass mange andre ting som spiller inn.

Newcomer TANDBERGEREN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Good call Ender.

Er ikke helt enkelt å finne et minste felles multiplum i slike saker.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er fobedrer? Er det det samme som forbedrer? Hvis ja, så ser du at (nesten) like ting ikke er de facto det samme.
    Ja, jeg mener forbedrer ja. Jeg synes det er ganske dårlig takt å tone og bare komme inn i en tråd å proklamere hvor dustete den er uten å bidra noe til diskusjonen på egenhånd.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ender
    Jeg syntes denne tråden er ganske interressant men ser at den fort blir litt svar hvitt. Et forslag til trådstarter er å legge til noen kategorier i post #1 da finnes endel nyanser her. Selv vil jeg si jeg står i kategori 2.

Forutsetninger

1. Forsterken er ikke lastet tett opp mot maks ytelse (der det skjer forvrengninger).
    2. Forsterkeren er noenlunde kompetent designet (skjønner dette er ett diffust mål, da det ikke er så veldig konkret, men man kan jo lage forsterkere dårlige om man er udugelig, eller ønsker å en viss type forvrenging, la oss si designet av ett merke man har hørt om og som har som mål å ha en lineær respons og at den ikke er kjempegammel)
    3. Det er en transistor-forsterker, og ikke en teknologi som forvrenger lyd, slik som rør.
    (4. Forsterkeren er nogenlunde tilpasset (gain/impedans) til utstyret den er koblet til slik at du ikke får hiss/støy og denslags ulumskheter.)

Kategori 1:
    Alle forsterkere er like gitt forutsetningene i post #1 (og #2) er møtt.

Kategori 2:
    Alle forsterkere er nødvendigvis ikke helt like men så like i lydkvalitet at selv de med "gullører" sliter med å sammenligne forsterkere i kontrollerte blindtester. Det er liten grunn til å velge en forsterker fremfor en annen basert kun på lydsignatur.

Kategori 3:
    Forsterkere kan høres veldig like ut men det er vesentlige forskjeller. Forskjellene kan være store nok ut til at det er verdt å lytte, lese tester og lignende av ulike forsterkere før evt anskaffelse.

Kategori 4:
    Det er helt klart forskjell på forsterkere, hvis du ikke hører forskjell er det enten noe feil med utstyret ditt eller øra dine!

PS: Kategoriene er sterkt inspirert av en lignende tråd på AVS forum.

Edit: Jeg antar trådstarter snakker om effektforsterkere i denne tråden og ikke forforsterkere, AV Receivere evt integrerte forsterkere(?). Snakker man om alle typer forsterkere er det såpass mange andre ting som spiller inn.
    Ja, det høres ut som en ganske god presisering (og takk for lenken til en annen tråd som samme emne). Personlig så synes jeg det virker som tilfellet er Kategori 2, kanskje tilogmed 1 basert på at det virker å være vanskelig å finne forskjeller i blindtester, og at forsterkeres tekniske spesifikasjoner ofte er vesentlig bedre enn høyttalerne de driver.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert bare fantasi som skiller en Pioneer VSX-919 og en Abrahamsen V2.0 med andre ord.
    Det er typisk slike utsagn som roter til og ødelegger en interresant tråd. Disse to forsterkerne er ikke i nærheten like nok til å kunne sammenlignes, og det vet du utmerket selv. Hvis vi kan holde oss litt seriøse her, så kan vi nok alle lære litt av denne tråden.

Sitat Opprinnelig postet av capy
    Så da er det vel bare å konkludere med at om man utelukker nok faktorer, så høres alle fransistorforsterkere like ut, så lenge forsterkerne veier like mye (for DEN faktoren, den skal få bli i regnestykket). Ken Ishiwata ville vært stolt av oss.
    Vekten er den mest naturlig og håndfaste faktoren vi kan ta med. Den vil si svært mye om potensiale til en bra designet A/B-forsterker, siden det hovedsaklig er trafo og kjøling som veier. Kondensatorbanken vil forhåpentligvis følge trafoen, og vips så har man potensiell effekt. Som "Ender" nå har utdypet, så er det ikke mange faktorer vi vil utelukke, bare de neglisjerbare.

Ellers så synes jeg det har kommet noen gode innspill fra andre her, og jeg kan kjøpe teorien om at det er vrient å lage en forsterker som takler vanskelige laster. Jeg kan rett og slett ikke nok om forsterkerteori til å motsti. Hvis noen kunne utdypet det litt, kunne det hvert meget interresant.

Men hva er det som begrenser en forsterkers evne til å gjøre akkurat dette? Klarer ikke å se for meg at etter flere tiår med utvikling så er det kun "overprisede"(beklager) merker som har truffet blink der. Som nevnt tidligere så er ikke kvalitetskomponenter spesiellt dyre heller.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange som åpenbart ikke har lest åpningsinnlegget og forstått topic. Tråden er i stor grad sabotert av off-topic innlegg, subjektiv synsing og surmuling.

Desverrer virker det som det er vanskelig å opprettholde en saklig debatt på dette forumet.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    961
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Mange som åpenbart ikke har lest åpningsinnlegget og forstått topic. Tråden er i stor grad sabotert av off-topic innlegg, subjektiv synsing og surmuling.

Desverrer virker det som det er vanskelig å opprettholde en saklig debatt på dette forumet.
    Helt enig,mye tull !

O

Active St3ffaN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gidder ikke. Jeg kan imidlertid linke til en bestemt bruker som har prøvd X ulike forsterkere. Hvorfor har vedkommende prøvd alt det der hvis alt høres likt ut, mon tro?
    Hva har forsterkerene jeg har hatt med saken å gjøre? Jeg kan fortsatt ikke se noen linker til dokumentasjon?

Du kan heller snu på spørsmålet og spørre deg selv hvorfor jeg ikke har så og si noen av disse forsterkerne i dag hvis det er så stor forskjell? Jeg synes det er merkelig at du gidder å sjekke min bruker og profil, men ikke gidder å diskutere topic.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man skal føre en usaklig diskusjon der man bare avfeier en hel bransje og samtidig påstå at det ikke finnes dokumentasjon, fordi man går ut ifra at alle som tester utstyr kun innbiller seg forskjeller, hvorfor i ******* er man da på et diskusjonsforum som omhandler temaet?

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Hvis man skal føre en usaklig diskusjon der man bare avfeier en hel bransje og samtidig påstå at det ikke finnes dokumentasjon, fordi man går ut ifra at alle som tester utstyr kun innbiller seg forskjeller, hvorfor i ******* er man da på et diskusjonsforum som omhandler temaet?
    Vil gjerne at denne tråden kommer på et litt konstruktivt nivå igjen, sporer litt av her. Minner om trådstarters opprinnelige spørsmål.

Sitat Opprinnelig postet av ATWindsor
    Jeg drister meg til en litt frekk overskrift for å tiltrekke meg oppmerksomhet, men jeg ønsker å vite det om noen har noen troverdige data som motbeviser denne påstanden. Er det altså noen som har sett noen (seriøse) bevis/blindtester på at det faktisk er forskjell på forsterkere (kontrollerte blindtester, ikke "vi prøvde i stua, og atle som ikke viste hva som var hva plukket ut rett forsterker).

Newcomer Gemini68 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Trådstarter begynte med:

Jeg drister meg til en litt frekk overskrift for å tiltrekke meg oppmerksomhet, men jeg ønsker å vite det om noen har noen troverdige data som motbeviser denne påstanden. Er det altså noen som har sett noen (seriøse) bevis/blindtester på at det faktisk er forskjell på forsterkere (kontrollerte blindtester, ikke "vi prøvde i stua, og atle som ikke viste hva som var hva plukket ut rett forsterker).

Og da under følgende forutsetninger

Er det noen som har noen innspill? Er påstanden på jordet? Er påstanden motbevist? Jeg hører gjerne.
    Har lest igjennom hele tråden og kost meg ;-).

Hadde vært artig å få noen innspill fra diverse journalister. Tenker på hvordan de kan "krydre" tester av utstyr i absolutt alle prisklasser.

Min egen konklusjon er enkel; bruk ørene og kjøp det du har råd til.
    Musikk og film skal være moro!

Yamaha RX-V1067 - JBL ES80, ES 25C, Proson HFC1266, XTZ 99 W8.16- Samsung LE46C535 - PS 3 slim.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ender
    Vil gjerne at denne tråden kommer på et litt konstruktivt nivå igjen, sporer litt av her. Minner om trådstarters opprinnelige spørsmål.
    Jada, man vil gjerne mye her i verden, men at denne tråden sklir ut, burde ikke komme som noen overraskelse.

Jeg blir stadig litt overrasket over hva folk faktisk stiller spørsmål ved. Lengre opp her er det faktisk antydet at det ikke er forskjeller på 7 forskjellige recievere kjøpt over 10 år.

Men for å faktisk svare på trådstarters spørsmål; Lån deg en Hegel og en Primare til samme pris, og hør på dem uten hørselvern på høyttalere som faktisk funker (ja, det er forskjell på høyttalere), og hvis du da fremdeles påstår at likt specca forsterkere av en viss kvalitet låter identisk, så bør du gå over til frimerkesamling isteden.

Hmm, det ble kanskje litt agressivt, men jeg er fyllesyk, og verden er mørk

Newcomer Della sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha,

Makeløst Eskil!

Støtter den. Fyllesyke og folk som er "ånnaser" er ingen bra kombo.
    Dersom det ikke er forskjel på produktene kan vi vel bare pakke sammen hobbyen alle mann :-D

Hva skal alle vi med kronisk byttesyke da ta oss til?? Men vi må selvsagt ta til etterretning at rommet farger lydbilde nesten like mye som hifien i enkelte tilfeller. Men alle produkter har en måte å farge lyden på, noen mer enn andre, det kan være alt fra bevisste valg til ting som høres ulikt ut pga av produsent mener spesielle ting bør prioriteres mer enn andre ting ( dempefaktor, strømtilførsel, kort signalgang, isolerte komponenter etc), alt dette fører til at det høres ulikt ut. I tillegg kommer klasse A/B/AB og D inn i bilde. Mye som farger lyden.

Prøv å starte denne tråden på hifi- sentralen, jeg utfordrer dere
    Della
    TV : 50PFL5008T
    Kilder : Pioneer BDP-LX55 - Airport Express - Violectric V800 DAC
    Forsterkeri : Primare SP32 - Primare A30.7 -Ayon Spark mkii - Orpheus II og 2x Orpheus III Mono
    Høytalere : Piega Coax 70,2 - Piega Premium 5 - Piega Premium 3
    Styrt av: Ipad2/Iphone5

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Det er hevet over enhver tvil at det selges mange audioprodukter som ikke gir noen mening, ihvertfall ikke tatt i betraktning prisen. Så det er ikke noe argument i seg selv, men det er jo forskjell på forsterkere, de leverer forskjellige effekt, og de har forskjellige funksjoner.

Ellers ser jeg ikke helt hvorfor man må mene det er en forskjell bare fordi man er på ett AV-relatert forum? Og jeg tror også det er klokt å være forsiktig med å utbasunere enorme forskjeller, folk har gjort det før og brent seg på blindtester.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er hevet over enhver tvil at det selges mange audioprodukter som ikke gir noen mening, ihvertfall ikke tatt i betraktning prisen.
    Akkurat det er det vel ingen som er uenige i. Men det gjelder alle bransjer.

Ellers ser jeg ikke helt hvorfor man må mene det er en forskjell bare fordi man er på ett AV-relatert forum?
    Det er vel lite vits med et forum hvis utgangspunktet er at alt er likt? Hva skal vi diskutere her da? Været?

Og den store svakheten med blindtester er som noen har nevnt her tidligere, at de må utføres på utstyr om er altetende, og da gjelder ikke lenger konseptet med matching.

Det er uansett ingen tvil om at et godt matchet anlegg til 50laken spiller fletta av et dårlig matchet anlegg til det dobbelte av prisen.

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis påstanden stemmer er det rart at samtlige som har hørt en god del forskjellige forsterkere i prisklasse fra en tusenlapp til rundt 50 hjemme hos meg er helt enige. Og da ikke om at dyrest er best.

Side 5 av 16 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •