Det er ingen forskjell på forsterkere! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 16 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 310
    Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    De siste 10 årene har jeg kjøpt 7 nye forsterkere/receivere. Ikke ved noen av kjøpene satt jeg meg ned og forventet forskjell på lyden og jeg kan ikke huske at jeg har merket noen forskjell på de heller.

Der det har vært forskjeller har vært på fjernkontrol, tilkoblinger og romkorreksjon. Romkorreksjonen har da gitt lydforskjeller pga av forskjell EQ satt.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ATWindsor
    Fordi det er helt idiotisk? Det er mye bedre å farge lyden med filtre/EQ enn å ha en forsterker som helt uten fleksibilitet og hensyn til resten av systemet farger all lyden på en fast måte du ikke kan andre. Forsterkeren skal ta ett signal å forsterke det lineært, vil du forandre lyden har du filtre/Eqer o.l å gjøre det med. Mulig du tenkte på at mange receivere også har denne type funksjonalitet som man kan velge å bruke eller ikke bruke, men om du tenker på selve "forsterkerdelen" så er det dårlig design å farge lyden i mine øyne.
    Ja jeg tror også det ligger i pre trinnet enn i selve forsterker biten, kunne kanskje utdypt det.
    Men det er jo mange her inn som virker til og mene det er stor forskjell på rene effekt forsterkere også. Har enda ikke prøvd meg på effekt enda så skal ikke ut-tale meg så mye om det, men ville blitt meget overaska om det var så alvorlig stor forskjell.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du det er vanlig blant forsterkerprodusenter å farge lyden med vilje? Har du noen kilde på det? Og hvorfor skulle de gjøre det.
    Ja det gjør de. EC og McIntosh er to eksempler. Av rørforsterkere er det jo rene EQen i mange tilfeller.

Hvorfor de gjør det? Trolig for å gjøre lyden med tilgivende og skape sitt egen "sound". De færresten har gode nok anlegg og akustiske forhold til å takle helt transparent elektronikk. Slikt blir ofte for avslørende. I tillegg spiller dårlige innspillinger en rolle. Litt euforisk forvrengning kan passe godt inn. Og man skaper en egen lyd som et varemerke og dermed skiller man seg også litt ut.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fint lite som skiller forsterkere, så lenge de bare skal drive en motstand...

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Ja det gjør de. EC og McIntosh er to eksempler. Av rørforsterkere er det jo rene EQen i mange tilfeller.

Hvorfor de gjør det? Trolig for å gjøre lyden med tilgivende og skape sitt egen "sound". De færresten har gode nok anlegg og akustiske forhold til å takle helt transparent elektronikk. Slikt blir ofte for avslørende. I tillegg spiller dårlige innspillinger en rolle. Litt euforisk forvrengning kan passe godt inn. Og man skaper en egen lyd som et varemerke og dermed skiller man seg også litt ut.
    Så man skal betale titusenvis ekstra for ett enkelt filter? Det er jo isåfall nesten enda verre enn om det ikke hadde vært noe forskjell.

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så man skal betale titusenvis ekstra for ett enkelt filter? Det er jo isåfall nesten enda verre enn om det ikke hadde vært noe forskjell.
    Dette er et spørsmål jeg selv har stilt mange ganger. Hvorfor betale 50000,- for en EC forsterker på 2x200W vs f.eks en Emotiva på 2x200W. Jeg ser/hører ikke helt den store (40000kroners) forskjellen.. Snakker selvfølgelig ikke om en 1 kilos elkjøp forsterker på 200W men to stk 30kilos forsterkere som er bygget etter kjente hifiprinsipper. Hadde mye heller lagt den differansen i høyttalere.

En annen sak som forundrer meg er at mange ser med forakt på å bruke EQ. Jeg er helt med på at produsenter tweeker forsterkerene for å ha en gitt "sound", men hvorfor ikke bruke EQ for å nettopp oppnå denne sounden?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det er fint lite som skiller forsterkere, så lenge de bare skal drive en motstand...
    Det er nok mange slike utfordringer når man skal designe en forsterker ja. Men jeg vil tro enhver seriøs forsterkerprodusent har folk som klarer å designe et sluttsteg med lav utgangsimpedans.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det handler om litt mer enn bare lav utgangsimpedans. En forsterker skal jo jobbe gjennom hele signalperioden, ikke bare peakene, og de fleste høyttalere trekker strøm langt utenfor forsterkerens komfortsone.

Et eksempel på dette er når Rotel moddet 1000 ASP. I utgangspunktet hadde denne relativt lav dempningsfaktor/høy utgangsimpedans ved høye frekvenser. Etter modifikasjonen var denne betydelig bedre, på papiret... Enkel matematikk tilsier da for eksempel at lastavhengigheten skulle gå ned, og at THD ved høye frekvenser skulle gå ned. I praksis var ikke loopen stabil, og THD gikk i taket, mens avviket som følge av last var større enn uten modifikasjonen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ender
    En annen sak som forundrer meg er at mange ser med forakt på å bruke EQ. Jeg er helt med på at produsenter tweeker forsterkerene for å ha en gitt "sound", men hvorfor ikke bruke EQ for å nettopp oppnå denne sounden?
    EQ blir vel for vanskelig for mange. Ikke fordi folk er dumme men fordi det er et ufattelig vanskelig fagområde. Det enkleste er jo å koble til noe og lytte, og så avgjøre om man likte det eller ei.

Jeg hørte for noen uker siden det beste automatiske EQ-oppsettet jeg noen sinne har hørt. Ikke bare var det bra, det var så skambra at jeg hadde vanskelig for å finne noe å sette fingeren på som jeg ville rettet på. Med omkring 10 EQ-punkter tok dette systemet innersvingen på alt jeg har hørt av påkostede romkorreksjonssystemer. Det er virkelig noe jeg ser frem til å oppleve som ferdig produkt.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EQ blir vel for vanskelig for mange. Ikke fordi folk er dumme men fordi det er et ufattelig vanskelig fagområde. Det enkleste er jo å koble til noe og lytte, og så avgjøre om man likte det eller ei.

Jeg hørte for noen uker siden det beste automatiske EQ-oppsettet jeg noen sinne har hørt. Ikke bare var det bra, det var så skambra at jeg hadde vanskelig for å finne noe å sette fingeren på som jeg ville rettet på. Med omkring 10 EQ-punkter tok dette systemet innersvingen på alt jeg har hørt av påkostede romkorreksjonssystemer. Det er virkelig noe jeg ser frem til å oppleve som ferdig produkt.
    Det er jo ikke verre enn å lege in 5 eller 10 presets folk kan velge imellom, om det blir for komplisert?

Ellers tror jeg ikke det er trivielt å lage en god forsterker, men for meg virker det som det noe de dyktige produsentene har behersket en stund. Blindtestene som det var lenket til tidligere tyder ihvertfall på at det var små forskjeller, om noen hørbar i det hele tatt mellom "vanlige" forsterkere.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5 til 10 presets som skal matche de uendelig potensielle rom og utstyrskombinasjoner i verden?

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo ikke verre enn å lege in 5 eller 10 presets folk kan velge imellom, om det blir for komplisert?

Ellers tror jeg ikke det er trivielt å lage en god forsterker, men for meg virker det som det noe de dyktige produsentene har behersket en stund. Blindtestene som det var lenket til tidligere tyder ihvertfall på at det var små forskjeller, om noen hørbar i det hele tatt mellom "vanlige" forsterkere.

Hehe, du har jo det med at omtrent alle rom er forskjellig da.. kan gjøre ting mer komplisert.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thohaug
    Hehe, du har jo det med at omtrent alle rom er forskjellig da.. kan gjøre ting mer komplisert.
    Selvfølgelig, men når folk tilsynelatende argumenterer for at det er en god ide å la forsterkeren farge lyden på en eneste måte uten engang å kunne slå det på og eller av, så er det ihvertfall bedre å ha 5 presets som man kan velge mellom enn en eneste en som man ikke kan slå av. (og det er jo en veldig enkel løsning, for de som ønsker noe slikt men synes en EQ er for komplisert)

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    5 til 10 presets som skal matche de uendelig potensielle rom og utstyrskombinasjoner i verden?
    Det er bedre enn en forsterker med "en preset" som man ikke kan slå av.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bedre enn en forsterker med "en preset" som man ikke kan slå av.
    Nei, det er potensielt mye, mye verre.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Problemet med slike blindtester er at de må gjøres med en høyttaler alle forsterkerne kan drive, på et nivå alle kan spille, med en pre som kan drive alle osv. Da har man på en måte utelukket i all vesentlighet en del av de tingene som skiller forsterkere.

10 presets, det ville hjulpet, da kunne man valgt mellom ulike klangbalanser. Imidlertid ville det ikke løst problemer som at forsterkeren ikke helt klarer å kontrollere bassen, romrelaterte utfordringer osv. Det er jo trist å ha 10 presets å velge mellom, vel vitende om at det representerer mindre enn 1% av alt EQ-en kunne ha gjort.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er potensielt mye, mye verre.
    Hvorfor skulle en preset man ikke kan slå av være bedre enn 5 man kan velge mellom og kan slå av?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi worse case scenario så gjør alle preset'ene romproblematikken verre.
    ( nå gikk jeg ut fra at utgangspunktet er en "uredigert" preset. Mulig jeg misforsto deg til å begynne med. Slalåmbrus er nevnt tidligere i tråden.)

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med slike blindtester er at de må gjøres med en høyttaler alle forsterkerne kan drive, på et nivå alle kan spille, med en pre som kan drive alle osv. Da har man på en måte utelukket i all vesentlighet en del av de tingene som skiller forsterkere.

10 presets, det ville hjulpet, da kunne man valgt mellom ulike klangbalanser. Imidlertid ville det ikke løst problemer som at forsterkeren ikke helt klarer å kontrollere bassen, romrelaterte utfordringer osv. Det er jo trist å ha 10 presets å velge mellom, vel vitende om at det representerer mindre enn 1% av alt EQ-en kunne ha gjort.
    Det hadde ikke vært noe for meg, men det var jo du som argumentere for at en EQ kunne være for komplisert?

At det er ett skille mellom forsterkere på hvor mye strøm/effekt de kan levere innenfor gode spec er det vel heller ingen som har benektet, det er jo mer eller mindre hele hypotesen som startet diskusjonen, at det er nettopp det som skiller de, og ikke lydkvalitet som sådan.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi worse case scenario så gjør alle preset'ene romproblematikken verre.
    Og worst case scenario så gjør forsterkerfargingen romprpblematikken verre, det er mer sannsynlig at det skjer med kun en "preset" og du kan ikke engang slå den av.

Side 3 av 16 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •