Det er ingen forskjell på forsterkere! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 16 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 310
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Mjusiker'n
    Det er bøtter med slike tester der ute. Både produsenter, ivrige lydfolk, og magasiner gjør dette hele tiden. Syns temaet er dekket. Har du testet google?
    Da synes jeg du kan legge ved linker.
    ABX blindtester med tilstrekkelige antall for statistisk signifikans under kontrollerte former.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg byttet fra Onkyo 609 til yamaha 2067 uten å merke noen særlig forskjell på MA rx6. Det kan godt være jeg hadde merket det viss jeg hadde byttet øyeblikkelig midt i et lydspor, men når jeg koblet om (5-10 min) merket jeg bare at suben måtte skrus opp kraftig på Yamahaforsterkeren (sikkert forskjellig spenning på pre out)

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mjusiker'n
    Det er bøtter med slike tester der ute. Både produsenter, ivrige lydfolk, og magasiner gjør dette hele tiden. Syns temaet er dekket. Har du testet google?

Det gir prosenter og promiller i avvik, men forteller ofte lite om lyden, og hvordan den leveres gjennom dine høytalere. Det blir diagram og tall.

God jul folkens

Hva mener du med "promiller og prosenter i avvik"? Det er jo mange som tester forskjellige tekniske spesifikasjoner til forsterkere, men dette lar seg jo ikke nødvendigvis lett oversette til hva som er hørbare forskjeller. Men om du har bøtter og spann med gode tester av hva som er hørbart, så er jeg veldig interessert.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roytarzan
    For å gjøre det veldig enkelt, kan du jo teste sjøl med Marantz og Harman Kardon...

Da skal hvemsomhelst greie å peke på tydelige forskjeller i spillestil.
    ...eller Lyngdorf og Parasound på Dali...:shock:

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant emne som jeg gjerne deltar i :-) Blir litt som at det er kjempestor forskjell på kabler,en diskusjon som ender inn i evigheten ....men så var det hva man egentlig mener med forskjell? Snakker vi om klangen i forsterkeren bare? For der er det jo masse forskjell uten at man trenger målbare data for å finne ut av det. Eller "spillemåte" ? (fant ikke noe bedre ord i farta..) Finnes jo like mange begreper for å beskrive lyd som det finnes begreper for å forklare åssen vin smaker! Tørr lyd,f.eks ? Hva i huleste er det? Nei vi kan diskutere til vi blir blå i trynet for det finnes så mange smaker for hva som er rett eller lik lyd at det blir umulig å måle det. Man kan heller ikke måle hva som er den beste vinen....eller måle at 2 viner er like. Det er rett og slett for mange faktorer som spiller inn. For hva slags utstyr/høyttalere skal vi egentlig måle med for å finne ut om forsterkere er "like" ? Å hvem skal bestemme hvorfor det ene eller det andre er bedre å måle med? OFF..kjenner jeg gikk lei nå,he he. Går å trener litt å ser frem til mange gøye svar om noen timer :-) :-) :-)

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja, det er ikke sikkert jeg bruker juletiden min til å overbevise noen som helst her. Ønsker dere all lykke med denne tråden

Selv fortsetter jeg å lytte til en alt for dyr forsterker som låter knallbra (syns jeg, og det er det viktigste for meg).

Smooth sailing

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er større forskjell i lyd på forsterkere enn på kabler.
    De som mener noe annet er bare forumtroll.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Er helt sikker på at denne kinoen hadde hatt 100% lik lydkvalitet om det var en gjeng med yamaha forsterkere som var koblet til Snell THX reference anlegget
    Med mindre Mcintosh krydrer lyden noe særlig, så tror jeg at folk hadde slitt sterkt med å merke forskjell mellom 100kg mcintosh og 100kg yamaha (hvis det finnes kraftige nok yamaha-forsterkere, men dere tar tegningen), selv på et så heftig sett med høyttalere.

Newcomer TANDBERGEREN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    Dersom det er klare forskjeller kan det måles, og trenger ikke å bli opplevd.
    Se for deg fire biler.
    De har like sterk motor
    De aksellererer like fort
    De bruker like mye bensin
    Men de kjører så vitterlig forskjellig disse, Skodaen, Golfen, Audien, Forden, Toyotaen, etc, etc.

Eller føler man at man bør oppleve det likevel?

Newcomer TANDBERGEREN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    I mine ører er effekttrinnet det som har mest å si for lyden av alle komponenter i anlegget - gidder ikke diskutere eller teste det da det er mine ører som bestemmer hva jeg hører 8)

Ingen annen del enn høyttaleren farger lyden så mye.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TANDBERGEREN
    Se for deg fire biler.
    De har like sterk motor
    De aksellererer like fort
    De bruker like mye bensin
    Men de kjører så vitterlig forskjellig disse, Skodaen, Golfen, Audien, Forden, Toyotaen, etc, etc.

Eller føler man at man bør oppleve det likevel?
    . Det er så veldig mange flere faktorer som spiller inn på en bil, at det blir håpløst å bruke som analogi I dette tilfellet. En A/B-forsterker derimot er såre enkel.

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    . Det er så veldig mange flere faktorer som spiller inn på en bil, at det blir håpløst å bruke som analogi I dette tilfellet. En A/B-forsterker derimot er såre enkel.

Helt enig med deg her. En klasse A/B forsterker er egentlig en såre enkel sak. Selvfølgelig kan ulikt valg av komponenter evt få/mange tilbakekoblingssløyfer etc gi ulik signatur på lyden ut men dette er lite sammenlignet med f.eks hvordan ulike høyttalere presenterer lyden.

En høyttaler er mer analogt med bilekspemplet som nevnes over. Du kan ha samme element med like stor motor og tilføre samme effekt men den vil høres totalt forskjellig ut avhengig av kassevolum, kasse design, materialvalg osv.

Som jeg startet med i post #2 mener jeg det er lite som skiller forsterker X mot forsterker Y gitt forutsetningene i tråden. Koker ned til om man liker den ene lydsignatur X bedre enn Y, forskjellene er ofte marginale.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om forsterkere oppfattes like så er det fordi de har samme strømkabel. Alt annet er ubetydelig.
    Så egentlig kan vi bare stemme over hvilket design vi liker best også kan alle andre forsterkerprodusenter legges ned :roll:

OK, det er midt på natten og jeg er ikke helt upåvirket av slalombrus, men det er de eneste gangene slike "diskusjoner" er interessante også.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt merkelig diskusjon dette her. Det er jo ikke slik at produsenter IKKE farger lydbildet, for det gjør de jo. Vi kan godt snakke om reine forsterkerkretser, men hva er poenget med det, ingen ferdige produkter har bare denne kretsen innebygget!? SNR har klart noe å si også her, for ikke å snakke om kondensatorene. Litt rart at sammenligningen med biler ble avfeid så fort, jeg syntes det fungerte som et godt (og overdrevet) eksempel. Tankegangen gikk rett hjem hos meg i alle fall. En transistorforsterker er ikke bare en transistorforsterker. Så enkelt er det.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audiofile er rare folk. Noen mener det ikke er forskjeller på forsterkere, andre kan høre hvor rent vannet som produserte strømmen som ampen drives med var.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen gråsoner i topologien. Så lenge utvikleren har fulgt skikk og bruk når det gjelder støyskjerming, kretskort-ruting, etc. Og har brukt gode komponenter der det trengs, så kan man sammenligne forsterkere kilo for kilo. Forskjellen vil være neglisjerbare dersom jobben er gjort skikkelig og det ikke er lagt inn noen form for eq. PA-forsterkere kan nok skille seg litt ut, siden prioriteringene der er annerledes.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av capy
    Litt merkelig diskusjon dette her. Det er jo ikke slik at produsenter IKKE farger lydbildet, for det gjør de jo. Vi kan godt snakke om reine forsterkerkretser, men hva er poenget med det, ingen ferdige produkter har bare denne kretsen innebygget!? SNR har klart noe å si også her, for ikke å snakke om kondensatorene. Litt rart at sammenligningen med biler ble avfeid så fort, jeg syntes det fungerte som et godt (og overdrevet) eksempel. Tankegangen gikk rett hjem hos meg i alle fall. En transistorforsterker er ikke bare en transistorforsterker. Så enkelt er det.
    Mener du det er vanlig blant forsterkerprodusenter å farge lyden med vilje? Har du noen kilde på det? Og hvorfor skulle de gjøre det.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ATWindsor
    Mener du det er vanlig blant forsterkerprodusenter å farge lyden med vilje? Har du noen kilde på det? Og hvorfor skulle de gjøre det.
    Hadde heller spurt om hvorfor de ikke skulle gjort det ?

Lyd ingieniører er jo som kjent bare mennesker de også og det foregår mye 'tuning' etter hva som høres bra ut så selvsagt vil forsterkern farges av designeren.

Også har man da disse store amerikanske\asiatiske mega konsernene som kjører enhver enhet via x antall test grupper, vil aldri tro yamaha ikke tester forsterkerne med fokus-grupper og tuner de etter feedback.

Ser jo dette på forskjellige av-fora rundt om, her f.eks er det visst nok skrevet ned og vedtatt at det er store forskjeller på forsterkere, men ikke så mye og hente på kabler, andre fora er det helt motsatt hvor de påstår at kablene du bruker har mer og si på lydsignatur enn elektronikken du har.

Om du har mulighet for og justere EQ manuelt som med mange receivere nå så tror jeg du har selv meget god kontroll på hvordan signaturen kommer til og bli.

Uansett, er fortsatt rommet og medfølgende akustikk og høytalerne som spiller som har mest og si om lyden.

Angående kabler, vel folk ønsker og bedras og som forhenværende religiøs person kjenner jeg igjen en tros basert overbevisning når jeg ser den.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Hadde heller spurt om hvorfor de ikke skulle gjort det ?

Lyd ingieniører er jo som kjent bare mennesker de også og det foregår mye 'tuning' etter hva som høres bra ut så selvsagt vil forsterkern farges av designeren.

Også har man da disse store amerikanske\asiatiske mega konsernene som kjører enhver enhet via x antall test grupper, vil aldri tro yamaha ikke tester forsterkerne med fokus-grupper og tuner de etter feedback.

Ser jo dette på forskjellige av-fora rundt om, her f.eks er det visst nok skrevet ned og vedtatt at det er store forskjeller på forsterkere, men ikke så mye og hente på kabler, andre fora er det helt motsatt hvor de påstår at kablene du bruker har mer og si på lydsignatur enn elektronikken du har.

Om du har mulighet for og justere EQ manuelt som med mange receivere nå så tror jeg du har selv meget god kontroll på hvordan signaturen kommer til og bli.

Uansett, er fortsatt rommet og medfølgende akustikk og høytalerne som spiller som har mest og si om lyden.

Angående kabler, vel folk ønsker og bedras og som forhenværende religiøs person kjenner jeg igjen en tros basert overbevisning når jeg ser den.
    Fordi det er helt idiotisk? Det er mye bedre å farge lyden med filtre/EQ enn å ha en forsterker som helt uten fleksibilitet og hensyn til resten av systemet farger all lyden på en fast måte du ikke kan andre. Forsterkeren skal ta ett signal å forsterke det lineært, vil du forandre lyden har du filtre/Eqer o.l å gjøre det med. Mulig du tenkte på at mange receivere også har denne type funksjonalitet som man kan velge å bruke eller ikke bruke, men om du tenker på selve "forsterkerdelen" så er det dårlig design å farge lyden i mine øyne.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Audiofile er rare folk. Noen mener det ikke er forskjeller på forsterkere, andre kan høre hvor rent vannet som produserte strømmen som ampen drives med var.
    Meget bra kommentar! Det er nok mye placebo i hifiverden. Sitter garantert endel produsenter av hifi utstyr i 100.000,- klassen som ler hele veien til banken. For ikke å snakke om kabel produsenter...

Side 2 av 16 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •