Det er ingen forskjell på forsterkere! - Side 16

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 16 av 16 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16
Viser resultater 301 til 310 av 310
    Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Så siden folk ikke er skikkelige mennesker så har de ikke arrangert blindtesten dere har rekvirert og derfor har tråden blitt uinteressant?

Jeg innser at dette kan dere så mye mer om enn oss andre at her burde vi hørt på dere og gjennomført en blindtest sporenstreks. Jeg beklager så masse det ubehaget jeg har påført dere. Skal gå rett i skammekroken med meg.
    Har noen sagt at du eller noen andre i tråden må arrangere blindtesten? Det har allerede vært lenket til blindtester her, ingen utført av trådens deltakere.

Og du må vel være enig i at det er usedvanlig mye vissvass i denne tråden som er lite relevant? Jeg aksepterer helt fint at folk ikke er enig med meg, og forteller hvorfor, men når folk syller en tråd med Off-topic og dårlig dikusjonteknikk, så blir det unødvendig frustrerende. Det er mye mere givende å ha en saklig diskusjon, om så samtlige andre debattanter er uenig i det jeg sier.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så siden folk ikke er skikkelige mennesker så har de ikke arrangert blindtesten dere har rekvirert og derfor har tråden blitt uinteressant?

Jeg innser at dette kan dere så mye mer om enn oss andre at her burde vi hørt på dere og gjennomført en blindtest sporenstreks. Jeg beklager så masse det ubehaget jeg har påført dere. Skal gå rett i skammekroken med meg.
    Nå synes jeg du er en av de få i denne tråden som har kommet med vettuge argumenter og informasjon. Min post var ikke en motreaksjon mot dine innlegg for å si det sånn.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det handler kanskje mer om at folk nettopp er skikkelige mennesker som har et sanseapparat som har sine egenskaper og svakheter dette handler om også.

Er man klar over hvordan sansene påvirkes og kan lures av summen av sanse inntrykk, og prosesseringen av disse osv, kan man redusere noen fallgruver når man tester, selv om man vel ikke alltid behøver å teste blindt av den grunn.

Er ellers selv ikke i tvil om at det er store hørbare forskjeller på effekt forsterkere i praksis, men er ikke sikker på om man får dette så godt frem med de begrensingene trådstarter angir for hvordan man tester dette.

En effekt forsterkers evne til å drive en virkelig høyttaler er vel mye av forklaringen på dette, og har man vært borti høytalere som er en utfordring for forsterkeren å drive på en god måte, så blir vel dette fort ganske tydelig. Infinity Kappa 9.2 er vel en grei høyttaler å teste på hvis man skal få frem dette… :-D

Synes ellers mange innlegg i denne tråder er spennende lesning, og synes det er fint du deler litt av din store tekniske kunnskap med oss Snickers.

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noen forskjell på biler heller. 300 hk oppleves helt likt uansett hvilken bil de sitter i eller hvilket drivstoff de kommer fra ikke sant?

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hørte en gang om noen Russiske forskere som mente at mennesket ikke har en sjel fordi den hverken kunne påvises med måleinstrumenter, eller ved disseksjon av hjernen til avdøde mennesker. I og med at jeg er levende, kan jeg hverken bevise eller motbevise dette. Likevel avviser jeg argumentet om at det som ikke kan måles, ikke eksisterer. Medmindre man leser Dan Brown da selvsagt, og tror at kroppen blir noen milliontedels gram lettere i det sjelen forlater kroppen når man dør. For kanskje blir vi en dag i stand til å måle absolutt alt, også det vi av mangel naturvitenskapelig innsikt og teknologi kaller subjektive oplevelser i dag?

Men hva har dette egentlig med forsterkerkonstruksjoner å gjøre? Alt og ingenting! For noen er det sikkert interessant å teoretisere rundt eventuelle forskjeller i ytelser mellom forsterkere fra ulike produsenter, der byggekvalitet, strømforsyning, konstruksjon, komponenter etc er tilnærmet like. At det som faktisk (altså fysisk) er likt, også fungerer likt eller nesten likt, og dermed også oppleves likt eller nesten helt likt, er ikke akkurat noen bombe. Det ligger heller ingen potensiell sprengkraft i det at noen produsenter kan selge like (gode) produkter til en lavere pris enn konkurrentene, enten gjennom høyere produksjonsvolum, eller fordi ikke alt blir så mye bedre ved å være "proudly handmade in the US of A".

Men hva har dette egentlig med saken å gjøre? Ja, for blir ikke dette rett og slett en avsporing fra denne trådens tema. Eller for å si det mer korrekt; litt i overkant "OT"? Jeg skal si det som det er, kjære medforumister. For meg dreier denne hobbyen seg utelukkende om èn, og bare èn ting: nemlig å få dekket et følelsesmessig behov. I min dyrkelse av denne hobbyen, er det ingen plass for objektive, vitenskapelige eller teknisk uangripelige tilnærminger, der min opplevelse bare kan legitimeres gjennom å oppfylle en bevisbyrde.

Finnes det en sjel? Kan følelser bevises eller pleies gjennom objektivitet som f.eks blindtester? Er ikke denne tråden et morsomt paradoks, dere? :-)

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det begynner å bli en fryd å lese denne tråden.

Det intressante med det siste innlegget er at slike personer er fryd og en drøm for enhver utstyrsprodusent. De bryr seg ikke om "objektive, vitenskapelige eller teknisk uangripelige tilnærminger", mens utstyret som brukes i aller høyeste grad er det. Forsterkerprodusentene bruker mye energi på å få kundene sine opp på dette nivået. En del av løsningen er teknikk og ytelse. En annen del er å skape en opplevelse, en følelse. Det er det siste som skaper best salg. Hvordan få "raving customers".

For noen år tilbake snakket jeg med tidl teknisk sjef til en norsk forsterkerprodusent og han sa at i hovedsak finnes det to "veier" å gå kommersielt for audioutstyr: Man kan enten satse på low-price, high volumes. Marginene i denne sammenhengen vil være moderate, men man tar det igjen på volum. Komponentene som man velger er primært valgt basert på pris og ytelsen på utstyret er gjerne karakterisert som "godt nok". Denne modellen er svært konkurranseutsatt, spesielt fra Asia. En norsk produsent hadde neppe overlevd i et slikt marked.

Den andre veien er å satse på high-price, low volumes. Her må marginene være betydelig høyere på grunn av det lave volumet. Man velger bedre komponenter, så kostprisen går opp. Mine erfaringer fra elektronikkbransjen er at prisøkningen på høykvalitetskomponenter fra standardkomponenter ikke er like stor som prisøkningen som prisen fra standard til high-end utstyr tilsier. Det betyr at man betaler for noe annet: Design. Eksklusivitet. Opplevelse. Høyere marginer. Man er avhengig av å skaffe seg kunder som trakter etter disse egenskapene mer enn selve teknikken. Og klarer man dette, har man sikret seg kunder.

Og det er på mange måter kommersielt opplagt. Hadde jeg startet som en produsent av forsterkere, så er det klart at jeg måtte opp i kvalitet. Opp i ytelse. Opp i eksklusivitet. Hvis ikke hadde jeg aldri overlevd på markedet.

Yter high-end bedre? Tja. Det er åpenbart at man må velge bedre tekniske løsninger enn "mainstream" for at ikke opplevelsen av produktet skal knuses. Men samtidig er vanlig kommersielt utstyr veldig konkurranseutsatt og produsentene hopper bukk over hverandre for å være best.

Jeg tror, både som lydmann og som elektronikkmann, at det er forskjeller på forsterkere. Tradisjonelle forsterkertopologier (klasse A, A/B f.eks.) er velkjent teknologi. På lave og moderate effekter er det nok rimelig enkelt å få forsterkere til å oppføre seg helt eksemplarisk med minimal forskjell mellom ulikt ustyr. Forskjellene kommer nok mer til syne når man tar ut betydelig mer effekt.

(Utgangs)transistorene er en svært ulinær sak. Slik alle transistorer er. En forsterkerkobling jobber rundt et arbeidspunkt hvor man kan på lavere signalnivåer kan anta at utstyret oppfører seg linært. (Ulinæritet=forvrengning). Men en transistor er ikke linær når man begynner å ta ut betydelig effekt. Da begynner "personlighetene" til forsterkeren å komme frem: valg av utgangstransistorer, tilbakekobling, design av strømforsyning, drivertrinn, etc. Alt dette er med å farge hvordan forsterkeren oppfører seg. Målbart? Ja, man vil alltid finne betingelser hvor forsterkere oppfører seg ulikt. Hørbart? Tja. Mnei.

Jeg unner dem som finner tilfredsstillelse i anlegg til 150k. Jeg unner meg forsåvidt også de som finner tilfredsstillelse i TV fra rema 1000 til 999,-. Jeg hører ikke til hverken av disse kategoriene, men jeg stiller krav til utstyret jeg har og bruker både privat og profesjonelt.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    Det er vel bare for de med B&W ht, at forsterkere hørest like ut

He he, neida bare kødder. Men jeg har hørt stor forskjell på forsterkere. Det var på en utgammel DOXA, og på en spell ny Yamaha reciever. Detaljene kom frem når jeg koblet bort Doxaen. Mulig kondensatorene var tørket litt ut på doxaen.
    Min erfaring tilsier at det er lett å bli litt lurt av slik oppgradering og bytte av komponenter.

Med en oppgradering er det lett å lytter til musikken på en litt ny måte og gjennoppdager informasjon som egentlig var fint hørbart tidligere også..... Har du prøvd å bytte tilbake til Doxa forsterkeren og se om ikke detaljene du la merke til med Yamaha forsterkeren er hørbare der også...?

Er kondensatorene tørket ut, så vil nok forsterkerens ytelse reduseres ganske mye. Man får vel lett et forhøyet støygulv og forvrengning pga at spenningen i stømforsyningen varierer og ikke klarer å gå nok effek osv, som får små detaljer i musikken til å drukne, så det er godt mulig at du du har rett det du angir også...:-D
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Min erfaring tilsier at det er lett å bli litt lurt av slik oppgradering og bytte av komponenter.

Med en oppgradering er det lett å lytter til musikken på en litt ny måte og gjennoppdager informasjon som egentlig var fint hørbart tidligere også..... Har du prøvd å bytte tilbake til Doxa forsterkeren og se om ikke detaljene du la merke til med Yamaha forsterkeren er hørbare der også...?

Er kondensatorene tørket ut, så vil nok forsterkerens ytelse reduseres ganske mye. Man får vel lett et forhøyet støygulv og forvrengning pga at spenningen i stømforsyningen varierer og ikke klarer å gå nok effek osv, som får små detaljer i musikken til å drukne, så det er godt mulig at du du har rett det du angir også...:-D
    Nei, jeg prøvde ikke å koble opp igjen Doxaen, i og med at forandringen var så klart hørbar.

Alle kondensatorene i en forsterker får vel mindre kapasitet etter hvert? Ikke bare de i strømforsyningen.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    Nei, jeg prøvde ikke å koble opp igjen Doxaen, i og med at forandringen var så klart hørbar.

Alle kondensatorene i en forsterker får vel mindre kapasitet etter hvert? Ikke bare de i strømforsyningen.
    Det er vel helst elektrolytt kondensatorene som er de som har det med å tørke ut over tid og får redusert kapasitet.

De andre lektroniske komponentene som inngår i en forterker kan vel også få litt andre egenskaper over tid, noen sverger vel til innkøring av audio komponenter også...

De Doxa forsterkerene jeg har sett under panseret på har vel vært serdeles enkle konstruksjoner med få komponenter. (uten sikkrings kretsløp osv....) Vil tro at det hovedsakelig er elektrolytt kondensatorene i strømforsyningen i disse som vil utgjøre den største ytelses messige forkjellen over tid.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas
    Det begynner å bli en fryd å lese denne tråden. Det intressante med det siste innlegget er at slike personer er fryd og en drøm for enhver utstyrsprodusent. De bryr seg ikke om "objektive, vitenskapelige eller teknisk uangripelige tilnærminger", mens utstyret som brukes i aller høyeste grad er det. Forsterkerprodusentene bruker mye energi på å få kundene sine opp på dette nivået. En del av løsningen er teknikk og ytelse. En annen del er å skape en opplevelse, en følelse. Det er det siste som skaper best salg. Hvordan få "raving customers".
    Hvis du sikter til produsenter som satser på eksklusivitet, eller high price/low volume, har du et poeng. Men du kan sikkert ikke ha unngått å legge merke til at de fleste forumbrukere i likhet med undertegnede, har landet på produkter fra produsenter som balanserer høyt produksjonsvolum med høy kvalitet og moderat/lav pris på en meget god måte. Snittprisen på receivere og forsterkere til den typiske forumbruker her inne, ligger nok under 20000kr. Såkalte raving customers handler nok primært Burmeister, Krell ol, fremfor f.eks Yamaha, NAD, Onkyo og Pioneer. Paradoksalt nok kan man finne raving customers i motsatt ende av markedet også, noe interessen for Emotiva-produkter her på forumet illustrerer på en god måte.

Poenget mitt var forøvrig ikke å promotere gleden av placebo, eller en ukritisk holdning til kost/nytte. Det er viktig å ha nok kunnskap om hvordan man kan sette sammen optimale kombinasjoner av utstyr. Jeg fastholder imidlertid at teknikken ikke er målet, men middelet for å nå målet; nemlig gleden ved musikk og film.

Ellers synes jeg innlegget ditt var et meget godt innspill til temaet. Jeg må si meg fornøyd i den grad jeg har bidratt til å få en skrivefør ingeniør på banen :-)

Side 16 av 16 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •