Det er ingen forskjell på forsterkere! - Side 14

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 14 av 16 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 SisteSiste
Viser resultater 261 til 280 av 310
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    ATW, hvorfor ikke begynne med bare å lytte til noe på vanlig måte? Greit nok om du ikke gidder, men da ser jeg ikke hvorfor du skal ta av andres tid heller.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    ATW, hvorfor ikke begynne med bare å lytte til noe på vanlig måte? Greit nok om du ikke gidder, men da ser jeg ikke hvorfor du skal ta av andres tid heller.
    Jeg har forklart hvorfor:

Å sette opp ordentlige blindtester er ganske mye jobb, og jeg føler det er å finne opp hjulet på nytt, det burde finnes endel blindtester av slikt fra før. Hvorfor ikke benytte den informasjonen som eksisterer? Jeg kan ikke skjønne at dette er så merkelig, å sette opp lyttetester er ingen trivialitet.

Å bare teste subjektivt er grunnen til at man er i den søplete hengemyra som audiobransjen er i dag, at"profesjonelle" anmeldere tester på en dårlig måte, som i sum bare fører til dårligere lydkvalitet på produktene. Så den eneste måten å få noe som er ordentlig relevant for folk er å sette opp en skikkelig test.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å herre for en latterlig tråd.

Jeg hadde Lyngdorf SDA 2175 på Dali Mentor 6,
    og byttet til Parasound Halo A52 på mine Klipsch RF62mk2.

Til og med min halvdøve, gamle mor, hørte forskjell på at den spisse
    diskanten forsvant ved litt volum på.

Hva er poenget med å dokumentere dette?

Dette er jo like idiotisk som å diskutere om Zebraen er svart med hvite striper eller omvendt...

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget

Dette er jo like idiotisk som å diskutere om Zebraen er svart med hvite striper eller omvendt...
    Jeg har ikke lest hele tråden, men jeg TROR at poenget til trådstarter er å finne i ditt innlegg, faktisk.

Og dette er kun en obersvasjon, ikke innlegg for/mot/frem/tilbake. Og absolutt ikke noe kritikk til verken den ene eller den andre

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Jeg har ikke lest hele tråden, men jeg TROR at poenget til trådstarter er å finne i ditt innlegg, faktisk.

Og dette er kun en obersvasjon, ikke innlegg for/mot/frem/tilbake. Og absolutt ikke noe kritikk til verken den ene eller den andre
    Jeg tror poenget til trådstarter er å lage en kveruleringstråd.

Sannsynligvis så har han endt opp med den forsterkeren som HAN synes låter best på sine høyttalere
    Ørene et jo også et måleinstument. Faktisk det aller beste til å måle forskjeller i forsterkere med...

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gidder ikke en gang lese denne tråden, da det blir det samme som å lure på om det er noen forskjell på biler eller øl, da de tross alt bare er biler eller øl...

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du vet like godt som meg at folk påstår man lett kan høre forskjeller på alt mulig rart, ting som kabler, forskjellige strømkabler osv. Forskjeller som forsvinner helt i blindtester. Folk bedømmer høyttalere helt annerledes i blindtester og ikke-blindtester. Hvorfor er det da så poengløst å dokumentere det, all erfaring tilsier at subjektive lyttetester jevnlig gir oss feil informasjon.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Palace
    Gidder ikke en gang lese denne tråden, da det blir det samme som å lure på om det er noen forskjell på biler eller øl, da de tross alt bare er biler eller øl...
    Men å komme med ett meningsløst innlegg som ikke bidrar noe, det gadd du. Hvorfor er det så mange som synes tråden er uinteressant som har ett sånt sterkt behov for å utbasunere det? Jeg tvinger ingen til å lese tråden.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å spore denne tråden inn på litt mere saklige ting:

Snickers is viste til grafer som tyder på at det er hørbare forskjeller på endel forsterkere.

Ear, Ayre og Dareel.

Dette er litt spesielle forsterkere(?) med ingen negativ feedback og høy utgangsimpedans. og endringene ser ut til å komme av variasjoner i lastens impedans.

Tror dere man vil kunne se tilsvarende hørbare forskjeller i forsterkere med mer kontrollert impedans, som feks de jeg lenket til lengre over (normalt billige forsterkere fra feks H/K)

Og jeg er fortsatt veldig interesser om noen har blindtester som ligger på nett.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår ikke helt aggresjonen som denne tråden provoserer frem. Greit nok at overskriften er litt ekstrem, men slik jeg forstår tråden så må det jo være interessant for de fleste å lære litt om forsterkerteori. At det er forskjell i lydsignatur er det ingen tvil om, det er spørsmålet om hvorfor som vi begynner å peile oss inn på. Det er ingen triviell sak, og det sier seg ikke selv hva grunnen er.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ATWindsor
    Du vet like godt som meg at folk påstår man lett kan høre forskjeller på alt mulig rart, ting som kabler, forskjellige strømkabler osv. Forskjeller som forsvinner helt i blindtester. Folk bedømmer høyttalere helt annerledes i blindtester og ikke-blindtester. Hvorfor er det da så poengløst å dokumentere det, all erfaring tilsier at subjektive lyttetester jevnlig gir oss feil informasjon.
    Kabler og forsterkere kan jo ikke sammenlignes.

Kabeldiskusjoner går på ørsmå nyanser,måleresultater, og er høyst subjektive.
    Forsterkere kan Gud og hvermannsen høre forskjell på, så hvorfor noen i det hele tatt skal gidde å dokumentere det, sier vel seg selv.

Samtlige hører nok forskjell på en Krell FBI og en Aiwa fra 80 tallet selv om de begge bare forsterker et inngangsignal.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabler og forsterkere kan jo ikke sammenlignes.

Kabeldiskusjoner går på ørsmå nyanser,måleresultater, og er høyst subjektive.
    Forsterkere kan Gud og hvermannsen høre forskjell på, så hvorfor noen i det hele tatt skal gidde å dokumentere det, sier vel seg selv.

Samtlige hører nok forskjell på en Krell FBI og en Aiwa fra 80 tallet selv om de begge bare forsterker et inngangsignal.
    Mange mener det er store forskjeller på kabler også, at blindtester av kabler er meningsløst. Betyr det at blindtestene faktisk var meningsløse? Om ikke annet, for å finne hva slags karakteristikker som er best. Det er gjort masse blindtester på høyttalere også, synes du de er meningsløse? Resultatene vil nok ha overrasket endel, selv om de viser at det eksisterer ganske store forskjeller mellom høyttalere

Og jeg har funnet henvisninger til noen blindtester av forsterkere på nett allerede, det maler ett bilde som er langt fra like tydelig som det du sier (at gud og hvermann kan høre forskjell)

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så konklusjonen er altså at du ikke gidder å gjøre en subjektiv test av dette innledningsvis.

I tillegg er alle eksemplene som er nevnt her for spesielle til at de er kvalifiserte for dine kriterier.

Da ender vi opp med at vi skal teste to forsterkere som er så like at det er umulig å høre forskjell på dem, så skal det settes opp en blindtest der det spilles lavt og hvor høyttalerne er en enkel last, så skal vi ende opp med at vi ikke hører forskjell. Så får du rett i overskriften, selv om vi vet at en slik test ikke er allmengyldig.

På den tiden du har brukt på å komme med dustete argumenter for hvorfor du ikke kan dra ræva di ut av sofaen og lytte selv kunne du satt opp en rekke blindtester.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Så konklusjonen er altså at du ikke gidder å gjøre en subjektiv test av dette innledningsvis.

I tillegg er alle eksemplene som er nevnt her for spesielle til at de er kvalifiserte for dine kriterier.

Da ender vi opp med at vi skal teste to forsterkere som er så like at det er umulig å høre forskjell på dem, så skal det settes opp en blindtest der det spilles lavt og hvor høyttalerne er en enkel last, så skal vi ende opp med at vi ikke hører forskjell. Så får du rett i overskriften, selv om vi vet at en slik test ikke er allmengyldig.

På den tiden du har brukt på å komme med dustete argumenter for hvorfor du ikke kan dra ræva di ut av sofaen og lytte selv kunne du satt opp en rekke blindtester.
    En subjektiv test sier lite, og det vet du godt.

Jeg har vel ikke sagt at eksemplene som er nevnt ikke kvalifiserer til mine kriterier?

Jeg lanserte en hypotese i første post, deretter har det komet eksempler, man kan vel alltids argumentere for og imot om det oppfyller det noe vage kriteriet "kompetent designet", men jeg har ikke vært uenig i at disse målingene tyder på hørbare forskjeller. Er det ikke da naturlig å følge opp om dette er forskjeller som kun er relevante for disse litt spesielt designede høyttalerene, eller om det også er relevant generelt?

Jeg tror du skal ha litt mer tiltro til min genuine nysgjerrighet enn å løpe rundt å tro at folk bare gjør ting for å ha rett. Fra ett nysgjerrighetsperspektiv er det en svært naturlig måte å følge opp med mtp spørsmål.

Ellers er det helt meningsløst å påstå at 5-10 minutter å svare på innlegg er noe i nærheten av tiden det tar å sette opp "en rekke blindtester", det er mange mange timers arbeid. (det har sågar vært helligdag den tiden i tillegg)

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ATWindsor
    Mange mener det er store forskjeller på kabler også, at blindtester av kabler er meningsløst. Betyr det at blindtestene faktisk var meningsløse? Om ikke annet, for å finne hva slags karakteristikker som er best. Det er gjort masse blindtester på høyttalere også, synes du de er meningsløse? Resultatene vil nok ha overrasket endel, selv om de viser at det eksisterer ganske store forskjeller mellom høyttalere

Og jeg har funnet henvisninger til noen blindtester av forsterkere på nett allerede, det maler ett bilde som er langt fra like tydelig som det du sier (at gud og hvermann kan høre forskjell)
    Til syvende å sist så er det lyden med øynene åpne som gjeller.

Blindtester på høyttalere har jo ingenting for seg siden det kommer an på hva du mater dem med?
    Kjøpte en gang et par Dali 850 i Grimstad.
    De spilte veldig bra på en forsterker til 200.000 de hadde koblet opp.
    Hjemme i stua mi spilte de ræva på en gammel 2 kanaler til Yamaha.
    Skuffelsen var stor skal jeg si deg.

Selv om ikke dette kan dokumenteres så er det hørbart.
    Er ikke det godt nok? Eller må det finnes et dokument som støtter opp eller underbygger påstanden min for at det skal være en troverdig påstand?

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til syvende å sist så er det lyden med øynene åpne som gjeller.

Blindtester på høyttalere har jo ingenting for seg siden det kommer an på hva du mater dem med?
    Kjøpte en gang et par Dali 850 i Grimstad.
    De spilte veldig bra på en forsterker til 200.000 de hadde koblet opp.
    Hjemme i stua mi spilte de ræva på en gammel 2 kanaler til Yamaha.
    Skuffelsen var stor skal jeg si deg.

Selv om ikke dette kan dokumenteres så er det hørbart.
    Er ikke det godt nok? Eller må det finnes et dokument som støtter opp eller underbygger påstanden min for at det skal være en troverdig påstand?
    Ja, det må faktisk det fordi:

1. ALLE påvirkes av å vite hva de hører på, også profesjonelle lyttere, det er så vanvittig godt underbygd i utallige tester at hva man tror om feks prisen på det man hører på spiller masse inn at dette er man nødt til å ta hensyn til.

2. Det finnes utallige påstander om lyd fra folk basert på subjektive påstander som er beviselig feil. Kanskje har du rett, men en subjektiv vurdering fra en tilfeldig forumbruker har liten verdi, fordi jeg lett kan finne folk som mener alt mulig rart, at strømkabelen har masse å si, at volumknappen har masse å si, at CDer blir bedre av å tegne på de med grønn tusj, at FLAC er dårligere enn CD osv osv. Det er ikke noe personlig, men jeg håper du forstår hvorfor subjektive påstander fra tilfeldige folk ikke har noen særlig vekt?

Og selvfølgelig har blindtester av høyttalere masse for seg. Man ønsker å vite hva som gjøre høyttalere bra, og høyttalere er den tekniske komponenten med desidert mest innvirkning på lyden i kjeden.

Newcomer wabble sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Palace
    Been there, done that: http://avforum.no/forum/receivere-fo...terkere-6.html Happy new year!
    --
    Audio Physic Tempo 25 | Bel Canto DAC2.5 | Bel Canto REF500M | Panasonic 50" VT50 | Apple TV 3.gen | Playstation 3 | Nordost Frey ht og bal ic | Supra LoRad 2.5 pc | Supra LoRad MD06-EU/SP nf/v

Newcomer Terrawa sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Skal forsøke meg på en påstand. Effekt er det som etter min mening er noe av det mest avgjørende for kvaliteten. Ellers er det bare kraftforsterkning av et allerede eksisterende signal. For lite effekt gjør lyden slapp og tam og grumsete:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Terrawa
    Skal forsøke meg på en påstand. Effekt er det som etter min mening er noe av det mest avgjørende for kvaliteten. Ellers er det bare kraftforsterkning av et allerede eksisterende signal. For lite effekt gjør lyden slapp og tam og grumsete:-D
    Uff, hva har du gjort nå?
    Nå kan du forvente illsinte svar av typen: "Så du mener at en yamaha reciever som er oppgitt til 140Wpc er bedre enn en Hegel på 100Wpc?" og "Så da kan vi bare alle kjøpe oss hver vår PA-forsterker, lukke forumet, slutte med hobbyen og legge ned hele hifi-bransjen". <edit>: Glemte nesten slageren: "Så da er vel en 300hk Mustang like rask som en 300hk Skyline?"

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Terrawa
    Så du mener at en yamaha reciever som er oppgitt til 140Wpc er bedre enn en Hegel på 100Wpc?
    Så da kan vi bare alle kjøpe oss hver vår PA-forsterker, lukke forumet, slutte med hobbyen og legge ned hele hifi-bransjen!!

Side 14 av 16 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •