Det er ingen forskjell på forsterkere! - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 13 av 16 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 310
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ATWindsor
    Her er respons i 8 ohm på 10 Watt og impedans under samme forhold fra miller LABs

Fra henholdsvis
    Yamaha A-S500
    HK AVR 350
    HK AVR 990

De første er billige, og den siste er ihvertfall langt under prisklassen på de tidligere forsterkerne som er vist. Disse ser ut til å ha en respons og impedans som er langt under det hørbare, og vesentlig bedre enn de tidligere eksemplene uten feedback-loop.

Kanskje overskriften må endres til "Det er forskjeller mellom forsterkere, og de billigste er best"

Snickers, vet du om man kan eksportere filer med DSP-settings inkludert i JRMC? Fant ikke ut noen måte å få eksportert en fil med EQ-settings "inkludert".
    Da må det jo bli "de billigste forsterkerne er bedre med resistiv last enn de dyreste er med høyttalere som last".

Tror ikke du kan eksportere det nei.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Da må det jo bli "de billigste forsterkerne er bedre med resistiv last enn de dyreste er med høyttalere som last".

Tror ikke du kan eksportere det nei.
    Er det ikke det samme som ble målt i grafene du viste til?

Og hva endrer seg med høytalere som last forutsatt forsterkeren kan levere nok kraft, og en lav utgangsimpedans (som disse har)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må enten gå voldsomt opp i dimensjoner på en del ting eller kjøre på med mer motkobling. Sistnevnte går gjerne kraftig ut over lydkvaliteten.

For å regulere spenningen nøyaktig til et trinn i forsterkeren må man for det første gjerne ha en god shuntregulator. En kontroller med lav støy og noen effekttransistorer av god kvalitet, diverse småkomponenter, etterfulgt av noen kondensatorer, en liten kondensatorbank før regulatoren, dette x2 for å få en til hver rail. Det drar fort på seg med komponenter om man ønsker å ha en 2-3 slike. Vil man kjøre separate trafotapninger eller trafoer til disse i tillegg blir det enda mer.
    Da begynner det å bale på seg med ekstra komponenter, og ikke minst utviklingskostnader ja. Veldig lærerikt, takker så mye! Jeg tar gjerne imot flere målinger og kilder dersom noen har. Det hadde hvert interessant å se en mellomklasse-forsterker direkte sammenlignet med en high-end ekvivalent.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svenske LTS har utført en rekke blindtester med positivt resultat. De bruker noe de kaller for før og etter metoden. Bryston er en av de få forsterkerne de har opplevd som transparent. Ikke overraskende med tanke på hvor bra Bryston måler.
    Aktuellt - Ljudtekniska Sällskapet

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Svenske LTS har utført en rekke blindtester med positivt resultat. De bruker noe de kaller for før og etter metoden. Bryston er en av de få forsterkerne de har opplevd som transparent. Ikke overraskende med tanke på hvor bra Bryston måler.
    Aktuellt - Ljudtekniska Sällskapet
    Hva består "før og etter"-metoden av egentlig? Og er det info om det på nettsiden? Kunne ikke finne noe.

Ellers en interessant lenke som er delvis relatert, "Digitale" forsterkere med likt innhold har ganske stor forskjell i pris:

Attack of the Clone Amplifiers — Reviews and News from Audioholics

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klasse D forsterkere har helt annen oppbygging enn AB.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av capy
    Klasse D forsterkere har helt annen oppbygging enn AB.
    Ja, det vet vel de fleste, men hva så?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du mener lyden fra en hvilke som helst forsterker, uansett klasse, låter likt? Eller er det blindtester mellom AB og D du er på jakt etter nå? Litt vanskelig å følge flukten din fra påstandene fra første post. Husk; du er ikke på diskuter.no nå.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du mener lyden fra en hvilke som helst forsterker, uansett klasse, låter likt? Eller er det blindtester mellom AB og D du er på jakt etter nå? Litt vanskelig å følge flukten din fra påstandene fra første post. Husk; du er ikke på diskuter.no nå.
    Det er vel i og for seg ingen flukt. Sitat:

Og da under følgende forutsetninger

1. Forsterken er ikke lastet tett opp mot maks ytelse (der det skjer forvrengninger).
    2. Forsterkeren er noenlunde kompetent designet (skjønner dette er ett diffust mål, da det ikke er så veldig konkret, men man kan jo lage forsterkere dårlige om man er udugelig, eller ønsker å en viss type forvrenging, la oss si designet av ett merke man har hørt om og som har som mål å ha en lineær respons og at den ikke er kjempegammel)
    3. Det er en transistor-forsterker, og ikke en teknologi som forvrenger lyd, slik som rør.

Det blir - etter min vurdering - litt som å si at Petter Northug og jeg går like fort på ski, så lenge vi passer på at ingen av oss går fortere enn at jeg orker å henge med.

Men musikk er ikke jevne sinustoner inn i en rent resistiv last. Vi snakker om ganske store variasjoner i pådraget og i smekk - mer enn det en del forsterkere greier å levere - kombinert med til dels vriene høyttalerimpedanser og vriene fasevinkler.

Lett å høre forskjeller på forsterkere, spør dere meg. Krell mot Bryston. Bryston mot Lyngdorf. EC mot Krell/Bryston. Bryston mot Primare. BelCanto Ref. 1000 monoblokker mot Jeff Rowland 102. Lett match.

Den som tror at alle forsterkere låter likt, har dessverre gått glipp av en hel del. Men har kan hende spart seg for ganske stor bekymringer og investeringer.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hypotesen i første post begrenser i utgangspunktet ikke hva slags klasse det er (selv om enkelte klasser delvis utelukker seg selv, om noen av de underlige rørkonstruksjonene). Det er du som begynte å snakke om at klasse AB og D var forskjellig, ikke jeg, jeg ser på det kun som to forskjellige måter å designe forsterkere på.

Og hvorfor er forumet relevant, synes du virkelig er noe eksempel på å ikke holde meg til saken i denne tråden? Jeg har sett mange innlegg som er off topic og lite saklige i denne tråden, men personlig mener jeg det er mere faste medlemmer enn meg som har stått for hovedsaken av det.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B

Det blir - etter min vurdering - litt som å si at Petter Northug og jeg går like fort på ski, så lenge vi passer på at ingen av oss går fortere enn at jeg orker å henge med.

Men musikk er ikke jevne sinustoner inn i en rent resistiv last. Vi snakker om ganske store variasjoner i pådraget og i smekk - mer enn det en del forsterkere greier å levere - kombinert med til dels vriene høyttalerimpedanser og vriene fasevinkler.
    .
    Er ikke det mer å støtte opp om hypotesen enn å motsi den? Hele poenget med hypotesen er jo at det som skiller de som er relevant for lytteren er evnen til å levere kraft (eller farten i løypa for en skiløpers del), og ikke så mye andre ting.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke det mer å støtte opp om hypotesen enn å motsi den? Hele poenget med hypotesen er jo at det som skiller de som er relevant for lytteren er evnen til å levere kraft (eller farten i løypa for en skiløpers del), og ikke så mye andre ting.
    Vel - det er mulig at jeg har misforstått hele greia, men jeg oppfatter "hypotesen" slik at så lenge vi holder oss langt unna forsterkernes maks-kapasitet, vil det låte likt. Noe som ikke stemmer med mine erfaringer. Selv på hviskenivå er det stor forskjell i lytteopplevelsen.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AtW, du har sett grafene, om du enda er i tvil så må du komme deg på butikken og låne deg noen forsterkere for å teste selv. Det er ikke alt i livet man kan emulere seg frem til ved å sitte foran pcen. OPPLEV DET SELV! Du tar jo bare til deg det som passer deg. Hersketeknikk? Eller er du bare vanskelig?

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AtW, du har sett grafene, om du enda er i tvil så må du komme deg på butikken og låne deg noen forsterkere for å teste selv. Det er ikke alt i livet man kan emulere seg frem til ved å sitte foran pcen. OPPLEV DET SELV! Du tar jo bare til deg det som passer deg. Hersketeknikk? Eller er du bare vanskelig?
    Hvordan mener du jeg bare tar til deg det som passer meg, hva konkret er det du mener jeg ikke har tatt til meg? Jeg har ikke tenkt å emulere meg fram til noe spesielt ved PCen, men det er jo vesentlig enklere å se hva som er gjort av seriøs forskning på området enn å sette opp ett middels komplisert forsøk på egenhånd.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Vel - det er mulig at jeg har misforstått hele greia, men jeg oppfatter "hypotesen" slik at så lenge vi holder oss langt unna forsterkernes maks-kapasitet, vil det låte likt. Noe som ikke stemmer med mine erfaringer. Selv på hviskenivå er det stor forskjell i lytteopplevelsen.
    Det er riktig, om du er uenig i det, så er jo det greit nok, men i innlegget jeg svarte på virket det som de fleste innvendingene dine gikk på ting relatert til hvor kraftig forsterkeren var.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan mener du jeg bare tar til deg det som passer meg, hva konkret er det du mener jeg ikke har tatt til meg? Jeg har ikke tenkt å emulere meg fram til noe spesielt ved PCen, men det er jo vesentlig enklere å se hva som er gjort av seriøs forskning på området enn å sette opp ett middels komplisert forsøk på egenhånd.
    Du får lese tråden en gang til da, og så komme deg på butikken. Videre diskusjon er poengløst.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får lese tråden en gang til da, og så komme deg på butikken. Videre diskusjon er poengløst.
    Om du synes det er poengløst å diskutere, så synes jeg du skal la være. Når du bare kommer med påstander om ting jeg gjør galt uten å være villig til å konkretisere hva påstandene gjelder engang, så bidrar du ikke spesielt mye til tråden.

Om du derimot har informasjon om seriøse tester angående dette, så er jeg meget interessert.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ATW, de grafene jeg postet er ganske uavhengig av hvilket nivå det spilles på. Ved høyere effekter kommer det betydelig flere forskjeller inn i bildet. I denne størrelsesorden er det ikke vanskelig å høre disse forskjellene, selv ikke på lavt nivå.

Jeg støtter forslaget om at du bør teste dette selv. Det blir liksom litt bortkastet jobb for en del av oss å skulle dokumentere, bevise, forklare og forsøke å overbevise deg om at det ikke spiller likt, når det krever så ufattelig lite innsats å prøve dette i praksis.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ATW, de grafene jeg postet er ganske uavhengig av hvilket nivå det spilles på. Ved høyere effekter kommer det betydelig flere forskjeller inn i bildet. I denne størrelsesorden er det ikke vanskelig å høre disse forskjellene, selv ikke på lavt nivå.

Jeg støtter forslaget om at du bør teste dette selv. Det blir liksom litt bortkastet jobb for en del av oss å skulle dokumentere, bevise, forklare og forsøke å overbevise deg om at det ikke spiller likt, når det krever så ufattelig lite innsats å prøve dette i praksis.
    Det er greit nok, og jeg har ikke protestert på at forskjellene eksisterer i modellene du har postet. (dog er jeg litt skeptisk til at det er så veldig tydelig hørbart med en så liten forskjell, jeg ville trodd det var mer i grenseland hørbart) Men er du enig i at dette er litt spesielle modeller med ingen feedback-loop og høy utgangsimpedans. Tenker du man vil se tilsvarende store forskjeller med impedansene på modellene jeg postet?

Det krever ikke lite innsats. Du vet like godt som meg at mangel på blindtesting gjør dataene dårlig. Det er ikke en triviell jobb å sette opp en blindtest med mange forskjellige forsterkermerker. I tillegg er det ingen andre i tråden som lærer noe særlig mer av det.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva består "før og etter"-metoden av egentlig? Og er det info om det på nettsiden? Kunne ikke finne noe.
    Står forklart her:
    FE-lyssning - Wikipedia
    Abonnerer du på bladet (300 SEK pr. år), så vil du lese tester som utføres på denne måten.

De har forøvrig testet noen rimelige surround receivere. Yamaha, Denon og Marantz. Yamahaen kom ikke så bra ut og hadde merkbar farging. Denon og Marantz låt identisk og innmaten var like foruten bildedelen (eies av samme selskap visstnok) og hadde veldig lite farging og var relativ nøytral låtende.

Side 13 av 16 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •