Effektforsterker: Parasound vs Electrocompaniet vs Hegel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Effektforsterker: Parasound vs Electrocompaniet vs Hegel

hei alle, har i dag en Electrocompaniet ECI-5 og jeg er i utgangspunktet vanvittig fornøyd med lyden jeg får fra den. Men jeg føler at til de nye høyttalerne jeg har bygget så trenger jeg litt mere krefter. Hvis jeg skulle gå "bananas" og utvide med en effekt så kunne jeg jo brukt ECI-5 som forforsterker (ihvertfall til å begynne med).

Men det finnes jo mye å velge mellom, ihvertfall siden jeg ikke har tenkt meg ut noen prisklasse enda. Jeg har hørt både Hegel og selvsagt Electrocompaniet, men ikke Parasound. Men de siste får jo mye skryt både her på forumet og andre steder. Men hva er største forskjellen på Parasound sammenlignet med de to andre? Parasound har jo blant annet Halo A21 som har 250watt og koster ca 25000, mens samme effekt fra EC vil for eksempel være AW250, men da vil prisen gå opp til 47000, også har jo Hegel sin H20 til ca. 35000.

Selv syntes jeg kanskje EC gir en varmere og behageligere lyd enn Hegel, men Hegel er merkbart kraftigere (ECI-5 direkte sammenlignet med H200 på samme høyttalere), men er det verdt over 10000 mere? Hmm... Hva er erfaringene deres her på forumet?

PS: God Jul til alle

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv 2stk. EC 120DMB som er brokoblet (350-400watt?), og er meget fornøyd. Jeg betalte 14000kr for begge, og da ferdig oppgradert og nylig overhalt. Mye Krutt og god lyd for pengene Jeg vurderte selv A21. Disse finner man også brukt til en god pris.

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja brukten har jeg ikke tenkt på. Men har du hørt Parasound også, og hvordan er det i såfall til sammenligning?
    Har lest i ett forum at en person hos EC anbefaler det oppsettet du har forran mye annet de har, så har tro på at det er veldig bra, bør være mere en nok krefter ihvertfal

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt Hegel H200 sammen med Monitor Audio GS60 som har 3x6" basser. Kjøpte en Parasound NC2250 som er 2x250w for å teste. Har nå Parasound A51 som er enda kraftigere, mer oppløst og strammere i bassen enn NC2250.
    Forskjellen mellom H200 og NC2250 var enorm når det kom til spesielt bassområdet. H200 blir som en puslete 50 watter i forhold. Forskjellen var at H200 var strammere i bassen og mer åpen og detaljert- les også mer masete og bassfattig.
    Med NC2250 føltes det som bassen gikk mye dypere og at det ble som å gå opp minst 1 størrelse i modell til 3x7" i stedet for 3x6".
    H200 ble "sparket" ut av huset få timer etter at jeg koblet til NC2250.

Personlig tror jeg ikke H200 sin effektdel kan matche en A21 på noen områder.
    Når det kommer til effektforsterkeren til Hegel så tviler jeg på at den matcher A21, men jeg kan jo ta veldig feil siden jeg ikke ha hørt den.

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for bra innspill jeg har ikke tenkt på NC2250. Men en ting, er ikke A51 samme som A21 bare i 5 kanaler? Hvordan var A51 sammenlignet med NC2250 og H200 da?

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ligger en Parasound A21 på Torget akkurat nå. Kan ikke klage på den!

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Ligger en Parasound A21 på Torget akkurat nå. Kan ikke klage på den!
    Har selv hatt A-21,den står igjen som noe av det beste jeg har hatt i hus.
    Meget bra lyd med masse kraft i bunnen.
    Fin pris også på den som ligger ute på torget.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge en annen tråd her inne er det ikke forskjell på forsterkere så hvorfor bry seg 8)
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    I følge en annen tråd her inne er det ikke forskjell på forsterkere så hvorfor bry seg 8)
    Synd ikke denne tråden dukket opp litt tidligere,så hadde jeg sluppet tre effektforsterker/monoblokk utskiftninger i 2012......
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, denne diskusjonen tar vi ikke opp i denne tråden. Jeg ønsker erfaringer fra folk som ikke allerede har sprengt trommehinnene sine, så legges den ballen ned, ok?

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg har blitt enda mere nysjerrig på Parasound egentlig, får jo kanon omtale stort sett over allt. Leser jo mye "att og frem" om de da, at de blant annet er overpriset i Norge i forhold til USA, osv. Men de får jo bra omtale her i norske medier også.
    Men USA ja... de har jo også Krell, da blir det kanskje enda dyrere enn EC igjen eller? Er det noen som har det her i Norge nå forresten?

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du først er inne i de kretsene der, så ville jeg kanskje snust litt på Pass Labs også. Vannvittige krefter og spiller fantastisk på alle registre. Ihvertfall den jeg har hørt hos en kamerat. Han har et beist på sine Proac høyttalere. Går aldri tom for krefter den saken der virker det som.
    Tror den heter X-350 hvis jeg ikke tar feil.

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Hvis du først er inne i de kretsene der, så ville jeg kanskje snust litt på Pass Labs også. Vannvittige krefter og spiller fantastisk på alle registre. Ihvertfall den jeg har hørt hos en kamerat. Han har et beist på sine Proac høyttalere. Går aldri tom for krefter den saken der virker det som.
    Tror den heter X-350 hvis jeg ikke tar feil.
    Oops, jeg sjekket det opp. Blir nok for dyrt tror jeg, selv om jeg ikke har bestemt meg helt for prisklasse så blir det nok ikke noe til over 50 tror jeg, så da utgår nok ihvertfall Krell og Pass Labs også hvis jeg forstod det jeg leste rett. Men fristende? Ja

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mfufu
    Oops, jeg sjekket det opp. Blir nok for dyrt tror jeg, selv om jeg ikke har bestemt meg helt for prisklasse så blir det nok ikke noe til over 50 tror jeg, så da utgår nok ihvertfall Krell og Pass Labs også hvis jeg forstod det jeg leste rett. Men fristende? Ja
    Ja de koster litt, men om man går noen omveier så kan man spare mye. Han hentet vel sin i Danmark såvidt jeg vet. Sparte vel sånn ca 50% på det den gangen.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pass labs er saker ja. Har en brukt X250.5 som jeg slepte inn for et halvt år siden på min ML - den blir stående for å si det slik.

Det vanker en og annen brukt på Sentralen, men de er ikke av de billigste selv brukt. På den annen side trenger du ikke tenke på å handle noe mer 8)

Vet om en som har noen heftige blokker for salg, husker ikke modellen men det er noen store varmovner og om du er interessert kan jeg formidle kontakt.

Edit: Nå ligger det faktisk flere Pass labs ute for salg på Sentralen, og det var ikke de jeg tenkte på. Kjenner forøvrig han som bor i Asker - burde være grei å handle med.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mfufu
    Takk for bra innspill jeg har ikke tenkt på NC2250. Men en ting, er ikke A51 samme som A21 bare i 5 kanaler? Hvordan var A51 sammenlignet med NC2250 og H200 da?
    Jo nesten. A51 har 2400 VA trafo og er 2*300 i stereo. A21 har 1200 VA trafo.
    Prøvde aldri A51 og NC2250 og H200 på de samme høyttalerene. Brukte NC2250 på mine nåværende PL200. Byttet prosessor og fikk A51 inn på likt.
    Men opplever A51 som vanvittig kraftig i bassen. Stram og dyp.
    Oppover tilfører den en tanke varme og er likevel åpen og detaljert.

A21 og P3 ble testet mot integrerte beist til opptil 100.000 og kom meget godt ut og var et KUPP til prisen. Mot andre 250 wattere var den i følge testen sannsynligvis den kraftigste også.

NC2250 koster under 14.000 ny og er kanskje det beste produktet jeg noen gang har testet til prisen. En litt rocka og morsom forsterker.

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en brukt EC250r da? Du liker jo tydeligvis EC.... Ligger som regel på 15-20k for en som er 8-10 år gammel.
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roddis
    Hva med en brukt EC250r da? Du liker jo tydeligvis EC.... Ligger som regel på 15-20k for en som er 8-10 år gammel.
    Ja jeg liker EC lyden, ikke tvil om det. Og siden jeg ikke har det travelt så kommer jeg ikke til og forhaste meg så jeg kan vente og se hva som dukker opp på brukten, en 250R hadde vært stas det altså, og sikkert ikke bom i forhold til resten av anlegget.

Den Parasound'en som ligger på nett nå ville sikkert også vært ett bra kjøp, men når jeg la ut denne tråden så var vel tanken at nå skal jeg starte og se og ta meg gooood tid, ikke kaste meg over det første som kommer, hehe

I en ideell verden hadde allt en ville høre på stått på rekke og rad klar for AB testing. Da ville jeg gjerne hatt med Emotiva også som mange skryter av her, bare for å ha hørt det selv. Er jo litt i den "andre enden" av prisskalaen en for eksempel en 250R.

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vanker en og annen brukt på Sentralen, men de er ikke av de billigste selv brukt. På den annen side trenger du ikke tenke på å handle noe mer 8)
    Hehe tenk å slippe å tenke mere på forsterker, hadde vært fint. Kanskje jeg heller skulle spart opp drøye 100000 over ett par års tid og gå for NEMO? 8)
    På lang sikt kan det jo kanskje hende at det hadde vært det "billigste" for folk flest, for da hadde man slippet og ta tapet med og bytte forsterker hvert tredje år

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det tok meg tre mnd å finne effekten jeg ville ha. Ble veldig positivt overrasket av Emotiva så kunne lett ha blitt 2x XPA-1. Brukt da, prøver å holde meg til å kjøpe brukt så en slipper det verste tapet.
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •