forsterker til B&w 683 - rør forsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

forsterker til B&w 683 - rør forsterker?

Har nå fått kjøpt meg et par B&W 683 høyttalere som nok fortjener en litt bedre og kraftigere forsterker.
    Nå driver eg de med en gammel NAD 304, og har sett mange anbefaler NAD til disse høyttalerene. syns dette spiller veldig fint og klart på lavt volum, spessielt når forsterkeren har stått på en stund og blitt varm, da mellomtone og diskant roer seg og blir mye mykere. men mister fort både kontroll og dynamikk når eg skrur opp litt, noe som selvfølgelig skyldes den alt for svake forsterkeren.

og det hadde jo vert morro å prøvd noe nytt, så er det noen som har noen formening om hvordan disse høyttalerene vil låte på rør? for eksempel Musik Angel kt88?
    Har også vert inne på tanken på en vincent SV-233 eller noe lignende.

Forsterkeren må ha pre-out for tilkobling av sub.

har ikkje så alt for mye penger å rutte med for tida, så har satt budsjettet til dette prosjektet til rundt 5-6000 kr for forsterker.
    noe høyere kan eg gå dersom det blir rør.
    kan godt kjøpe brukt.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd Cambridge ? Syns de passer smell perfekt til alt av b&w dm og cm serie.

Newcomer Mikkel1977 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå på nyåret kommer jo Abrahamsen "gutta" ut med en ny serie med komponenter.. Kanskje vært å teste ut ? Vet det bla. Kommer en ny integrert på over 100w+ Monoblokker m.m..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har ikkje prøvd cambridge sine forsterkere nei, så kanskje det hadde vert noe å se litt meire på.

og ang. Abrahamsen : har du noe peiling på hvilken pris disse forsterkerene kommer til å havne på ? har kanskje en liten følelse av at å kjøpe brukt er veien å gå med så stramt budsjett?

har vert i kontakt med de som selger Music Angel og spurt om den forsterkeren passer bra med mine høyttalere. og han svarte at dette var en god combo, som han skjøl hadde testet ut. så om det er et salgstriks eller er ærlig svar kan man jo spørre seg skjøl om. det eg egentlig er mest redd for med denne forsterkeren er at det blir litt lite guffe når eg vil spille litt høyere.

Har også sett det ligger en Xindak XA 6950 til salgs ute på finn, noen erfaringer?

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mikkel_sb
    har ikkje prøvd cambridge sine forsterkere nei, så kanskje det hadde vert noe å se litt meire på.

og ang. Abrahamsen : har du noe peiling på hvilken pris disse forsterkerene kommer til å havne på ? har kanskje en liten følelse av at å kjøpe brukt er veien å gå med så stramt budsjett?

har vert i kontakt med de som selger Music Angel og spurt om den forsterkeren passer bra med mine høyttalere. og han svarte at dette var en god combo, som han skjøl hadde testet ut. så om det er et salgstriks eller er ærlig svar kan man jo spørre seg skjøl om. det eg egentlig er mest redd for med denne forsterkeren er at det blir litt lite guffe når eg vil spille litt høyere.

Har også sett det ligger en Xindak XA 6950 til salgs ute på finn, noen erfaringer?
    Spørs hvor høyt du liker å spille, disse høytalerne vil, etter egne erfaringer trekke godt fra forsterker når man spiller litt høyt! MA har "lite" watt for i tillegg ikke sinnsyk strømreserve. 683 trenger litt guff for å våkne er mine erfaringer.

Dog, rør spiller magisk, men bør tenke over hva høytalerne krever for å yte til ditt normale bruk.

Ikke at jeg har direkte erfaringer med denne, men;

Feks en brukt stereo90 kan passe noe bedre med litt mer krefter som vil passe bedre til 683. Brukt bør denne nærme seg din prisklasse hvis du er litt heldig!

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil anbefale deg egen effektforsterker. Har. Selv 683 og har prøvd flere forskjellige forsterkere på de og de må ha MYE strøm for å låte maksimalt av hva de kan. Brukte en and 275 effekt på 2x150 og denne fungerte det bra med men den hadde en tendens til å bli litt skarp i toppen ved godt volum. Skikkelig bra ble det ikke før jeg kjøpte en emotiva xpa 5 da våknet de skikkelig til liv

Skal du ha en stereo forsterker til disse så kjøp iallfall noe med skikkelig med krefter i.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har litt erfaring med 683, da jeg hadde de tidligere. En av grunnene til at jeg byttet de ut, er nettopp at de er dårlig på rock/metal-musikk og mister dynamikk og låter flatt når de blir presset litt opp i volum. I tillegg krever de en kraftig forsterker som tåler impedanse-droppen.

Skal du dra på en del, ville jeg ikke vurdert noe mindre effektmessig enn en Emotiva XPA-2, Oberon 4.1, Parasound A21, Rotel RB-1572 etc...

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    music angel kan vær verdt et forsøk. spiller nok ringer rundt den eldre naden med en klang du neppe får fra noen transistor i denne prisklassen.
    rørforsterkere generelt gir ikke harde kanter på signalet når de overstyres heller.
    kanskje du får returrett på den om du spør pent og?

: Velkommen til forumet

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Jeg har litt erfaring med 683, da jeg hadde de tidligere. En av grunnene til at jeg byttet de ut, er nettopp at de er dårlig på rock/metal-musikk og mister dynamikk og låter flatt når de blir presset litt opp i volum. I tillegg krever de en kraftig forsterker som tåler impedanse-droppen
    Hvordan forsterker brukte du på de? Jeg kan ikke si jeg kjenner igjen dette selv ved skikkelig høyt volum, de spiller med like mye pondus og blir ikke noe skarpere i toppen her ihvertfall med xpa 5 som effekt. Med naden jeg hadde merket jeg dette mer så det er nok veldig forsterkeravhengig. Men støtter deg fullt ut i at han burde gå for en skikkeligvkraftig forsterker.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Unison Research! Dukker opp av og til på brukten(slik som mitt eksemplar). Fantastiske til b&w's mellomtone+at man får rør i fortrinnet for tweeking. Er bare å pakke med seg høyttalerene på nyåret og komme vestover for en test om du vil

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha kino-combo er Roksan Kandy k2/k3 en svært bra sak med b&w. Disse har ht-bypass så kan kjøres som ren effekt under film. Ser du har et godt dempet rom, så bør absolutt kunne bli bra. Slet selv med at det kunne bli litt spist på høyt volum, men det var da i et særdeles dårlig rom.

Rotel rb-1070 var også meget bra sammen med mine b&w 703, men fikk aldri helt lydsignaturen jeg var ute etter med denon eller parasound som pre.

Newcomer AvB sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker MA KT88 på B&W CM9 og er meget fornøyd. Jeg kjøte MA'en på impuls da jeg tilfeldigvis kom over en brukt en til en rimelig pris. Da jeg kom hjem og fikk testet den så tror jeg ikke det gikk mer enn et halvt minutt før det slo meg at jeg hadde gjort et kupp.

Meningen var at jeg skulle bruke den midlertidig i et par måneder frem til nyttår, og deretter gå til anskaffelse av noe 15 ganger dyrere, men nå vet jeg ikke helt lenger..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stereoanlegget kommer i hovedsak til å bli brukt til musikk, av og til en film i ny og ne.
    Begynner å helle mer og mer over mot Musik Angel da eg har veldig lyst til å prøve meg på en rørforsterker. har heller ikkje behov for å kunne spille så vanvittig høyt, da anlegget står i et relativt lite rom og eg også har et mindre PA anlegg til bruk i festlige lag.
    Men får tenke litt på det frem til lønninga kommer, har fått litt forslag til merker eg kan sjå på, så kan jo gi tilbakemelding om hva valget falt på og hvordan det låter om det er av interesse
    Takk for hjelpen!
    :-D

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JosRuu
    Hvordan forsterker brukte du på de? Jeg kan ikke si jeg kjenner igjen dette selv ved skikkelig høyt volum, de spiller med like mye pondus og blir ikke noe skarpere i toppen her ihvertfall med xpa 5 som effekt. Med naden jeg hadde merket jeg dette mer så det er nok veldig forsterkeravhengig. Men støtter deg fullt ut i at han burde gå for en skikkeligvkraftig forsterker.
    Jeg har testet de i eget rom (blant annet) med Onkyo TX-SR805, Yamaha RX-V667, Harman/Kardon HK980, ShengYa SP-333, Densen B-300XS, Midgard Oberon 6.1

Med samtlige forsterkere synes jeg 683 har klappet litt sammen, lyttetrettheten kunne komme snikende... De mister dynamikk og dybde på spor med mye informasjon, spesielt når man drar på i volum. Etter min mening er de direkte dårlig på rock og metal.

De funker meget bra til musikk ala Katie Melua med en moderat kraftig forsterker, på normalt lyttenivå.

Jeg har aldri opplevd 683 som skarpe i toppen, de er godt dempet i øvre mellomtone. Typisk designet for moderne hjem med harde nakne flater....

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde oberst 6.1 en periode på de og da kunne de faktisk oppleves litt som du nevner på høye volum. Men etter å ha gått over til emotiva så har jeg ikke merket noe av det. Kan ikke si jeg har lagt merke til at de mister dynamikk osv. Mulig jeg spiller feil musikk for å merke det men jeg er iallfall storfornøyd med de. Så lenge de får nok mat vel og merke.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •