Er det noen vits med sub-out når forsterkeren ikke setter kryssfrekvens?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er det noen vits med sub-out når forsterkeren ikke setter kryssfrekvens?

jeg ser at endel stereo-forsterkere har sub-out uten at de lar deg sette kryssfrekvens(f.eks. Yamaha A-S500)? Er det fordi dette tas hånd om på en annen måte som jeg ikke har skjønt?

Låter det greit med 2.1 oppsett fra en forsterker som ikke setter en kryssfrekvens, eller er det bare å gi opp?
    KEF Q700, SVS SB-2000,Yamaha A-S500, SMSL SD-022, Benq W1100

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tenker jeg at høytalerne spiller i hele sitt potensiale register og kobler du opp en sub vil du sette delefrekvens på subben der høytalerne mister futtet, gjerne ved 40-50hz eller høyere etter preferanse.

Blir litt som med en receiver med fronter satt til large og sub i plus/bass boost modus.

Men tar forbehold om at jeg bare tipper :-)

Om det låter bra kommer selvsagt ann på hvem du spør og hvilke høytalere du har.

Vanlige fronter som drar godt under 30/40hz er ikke mange og koster gjerne langt mer enn noen mer vanlige og en par gode subber. Dette setter selvssagt krav til kalibrering men når man får det til kan det bli meget bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei,

jeg tenkte på noen små tannoy mercury V1, som skal klare ned til 45 hz, men da har sikkert lav gain på frekvensene rett over 45hz også, så det er mulig det ikke trenger å bli noen konflikt utav det, om man satt cross-over til subben på 50-80 Hz?

Det er interessant om noen her på forumet har prøvd et lignende set-up og har erfaringer med det?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge de spiller i fase så går det greit. Du trenger ikke være redd for å ha fronter og subb spillene ved samme frekvenser. Du kan jo også dele subb lengre oppe for å få litt mer punch utav systemet.

De fleste som har subbwoofer har jo overlappende frekvenser. Selv om de har delefilter/Xover ved en gitt frekvens så blir ikke det full stans når de passerer denne frekvensen. Det blir bare x antall db som forsvinner per okatv. f.eks 12db/okt eller 24db/okt. Som definerer avrullingen.

Ved delefrekensen har du en avrulling av fronter nedover i frekvens, også har du subbens avrulling oppover i frekvens. I ditt eksempel så har du ikke denne frekvensen gitt av forsterkeren. Frontene dine vil spille ned så langt de går, også vil subben bli delt der du deler den. Og rulle av.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Delefilter er ikke momentant, men gradvis, akkurat som en høyttalers respons er det i bassen, så å kjøre høyttalerne som normalt og da la en sub supplere er helt normalt, hvorfor introdusere delefilter til dine høyttalere om du ikke trenger det?
    Les REL sin set-up guide, eller en manual til en sub, står masse god info i den.
    Home Theatre Subwoofer World Wide | Set Up | REL Acoustics

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dr80
    hei,

jeg tenkte på noen små tannoy mercury V1, som skal klare ned til 45 hz, men da har sikkert lav gain på frekvensene rett over 45hz også, så det er mulig det ikke trenger å bli noen konflikt utav det, om man satt cross-over til subben på 50-80 Hz?

Det er interessant om noen her på forumet har prøvd et lignende set-up og har erfaringer med det?
    Kjørte lenge med receivern min med høytalere satt til large og sub i PLUS modus, da kjørte subben med fra 100hz og frontene ned till 40hz, dette lagde mye liv i stua og var uvurderlig pga noen dødsoner hvor plasseringen til subben kompanserte for dødsoner til frontene.

Er 'bare' som de andre nevner og sørge for at subben spiller ca like høyt i volum og i fase med frontene (db meter ala radioshack eller lignende er gull verdt) så er det ikke noe problem at de spiller i de samme frekvensene, når det sitter skikkelig så er det bare kos og god lyder i min mening

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kult! takk for input. da blir det sub! :twisted:

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at skal en ha en god 2.1 løsning fra en stereoforsterker så må en legge litt penger i suben.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tre tips som KAN forenkle integreringen mellom ht og sub:
    - Kjøp sub med trinnløs fasejustering eller gjerne full DSP.
    - Prøv å plugge evnt bassrefleksporter på høyttalerne.
    - Benytt (enkelt) måleutstyr. En lydtrykksmåler som gjør det mulig å se responsen forenkler integreringen betraktelig.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •