Innstegs-forsterkeren som gir mest lydkvalitet og musikkglede?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Innstegs-forsterkeren som gir mest lydkvalitet og musikkglede?

jeg har nylig kjøpt meg et par Tannoy Mercury V1 bokhyllehøyttalere, som gir 86 DBb/w/m og maks kontinuerlig effekt på 50w, anbefalt forsterkereffekt mellom 10-70w fra produsent.

Jeg er ny i hifi-verdenen og synes det virker ekstravagant å dra ivei med forsterker med 5000 eller mere for å drive et par høyttalere til 2000. Eller er et det? Mitt spørsmål: kan noen anbefale meg en forsterker som gir masse lydkvalitet og musikkglede for en 2000-3000kr? Eller er gevinsten så stor ved å gå opp enda noen tusenlapper så stor at det er verdt det?

Jeg har så langt vurdert følgende, rangert etter hvor aktuelle jeg ser de per i dag
    1)Harman Kardon 980(80w),
    2)Marantz Pm 6003 (40w,på "salg" til 3000 på stereofil)
    3)Rotel Ra-10(mangler fjernkontroll, 40w)
    4)Yamaha As-5000,
    5) NAD C316BE
    men alt er av interesse.

Rommet jeg skal bruke er 7x4 m kjellerstue, hvor høyttalerene skal stå i to hjørner, lytteavstand 3-4meter, og vi snakker her om bakgrunnsmusikk eller rolig lytting i 70-85 db, ikke party-anlegg.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ditt alternativ nr. 1 har gått igjen som anbefaling i slike tråder, og ville nok antakelig blitt mitt valg.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Ditt alternativ nr. 1 har gått igjen som anbefaling i slike tråder, og ville nok antakelig blitt mitt valg.
    Ja, ifølge rangeringa til prisjakt.no er denne den nest mest populære stereofosterkeren i Norge, bare slått av HK 3490 som koster en tusenlapp mer og har mere watt men mindre strøm (?), radio og digital inn, så det er nok mange som er enige med deg og som kjenner til denne forsterkeren.

Har forsøkt å søke på HK 980 her på forumet, og har funnet litt blandet om den. Den "offisielle" tråden for denne forsterkeren har kun to inlegg, og begge er enig i at forsterkeren er for "bassete", og at den ikke klarer å levere nok strøm ved høye volum, samt at HK kanskje sliter litt med kvalitetskontrollen sin...den eneste testen på lyd og bilde er en kombinert test av forsterker+cd spiller i samme serie, og what hifi har ikke vurdert denne forsterkeren som interessant nok til å teste engang....sannelig ikke lett å kjøpe forsterker synes jeg. Andre nevner at HK 980 er sterk og rocka, men ikke altfor detaljert, mens andre mener den er bunnsolid og kraftig i lyden med detaljer nok, noen andre igjen som har sammenlignet med NAD virker å foretrekke HK og sier endel positivt.

Mulig det er masse fornøyde eiere av HK 980 som ikke nødvengvis bruker dette forumet, da.

Men jeg synes kanskje ikke at "bassete" høres lovende ut, jeg hører mest på rolig vokalister f.eks. Ane Brun/Bo Kaspers/Lana Del Rey/Sade/Mazzy Star/Marvin Gaye etc.etc., så vil ha en musikalsk, "voksen" lyd med masse detaljer....
    KEF Q700, SVS SB-2000,Yamaha A-S500, SMSL SD-022, Benq W1100

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig du kan finne en brukt Denon PMA1500 til den prisen. Vil ha noen år på baken, men det er knallgo'e forsterkere.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate hobbinn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt HK 980 flere ganger å kan egentligt ikke ambefale den for noe annet en prisen. Muligt jg er litt blassert men syns den forsterkeren faller sammen som et korthus på komplisert musikk, den maler detaljene med litt for bred pensel imho.

Vil egentligt ambefale deg å se på brukten for mest muligt bang for the buck.
    Til tanoy syns jg merker som Naim, Arcam, Cambridge, Cyrus og densen passer bra.

Ellers vet jg at Rega Brio R spiller meget bra på Tanoy V4 å den er kanskje innenfor rekkevide ny?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @hobbinn:
    Det er interessant tilbakemelding! Et kjapt søk på de merkene du nevner så finner jeg Cambridge 651A som er innenfor mitt priseleie, og kaster HK980 på hue ut av lista, Reagen kan også være aktuell.:
    1 ) Cambridge Audio Azur 651A (4000,- hifiklubben)
    2 ) Rega Brio R (5000,- stereofil.no)
    3) Marantz 6003? (3000,- stereofil.no)
    4) Rotel Ra 10 (3500,- sterefil.no)

Jeg har lest såpass mye blandet om Yamahaen og NADen at disse har jeg egentlig slutta å tenke seriøst på..

Sånn prismessig er Marantz 6003 attraktiv, den koster jo ikke mer en HKen, men denn vant pris hos whathifi i 2010, tror jeg det var, en god anbefaling i lydogbilde legger også vekt på detaljer i vokaler og at den er godt egnet ved moderate volum til akustisk musikk o.l.

Jeg har kanskje intrykk av at Marantzen ikke er så veldig kjent i Norge, men de få gangene den har vært nevnt her, har det vært i positiv ordlag.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke de Tannoy'ene såpass små at du kan ta dem med deg til nærmeste Soundgarden for prøvelytting på H/K?

Jeg mener å ha lest at de uansett ikke er så kravstore på effekt (impedansekurven). Tror du får mye god lyd av dem med alle alternativene dine. NAD er jo alltid et godt valg, ihvertfall på 2-kanal.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @supertramp: du har helt rett, akkurat den hk forsterken kan jeg få testa, da er det verre med sammenligninga med de andre på lista... men du har absolutt et poeng.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk ut Onkyo A-5VL, kjøpte denne til Klipsch RF62 mk2 og det spiller bare helt ufattelig bra, Jeg testet ut Rotel RA11 også syntes denne også var bra men manglet noe hestekrefter i forhold til Onkyoen

Onkyoen har også en bra innebygd dac og to digitale innganger, eneste minus er ingen pre out.

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svaret er uten TVIL Rega Brio-R. En kanonforsterker til ca 4500 ferdig prutet. 2 x 50 klangrike watt som drar store høyttalere. Meget god. Fåes på brukten for 3000-3500 rett som det er.

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Xindac 6950 er også en meget god forsterker til prisen, ligger på brukten mellom 3-4k =)
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

takk for hjelpen!

hei alle, jeg ser at det finnes mange gode forsterkere og mange personlige preferanser innen dette omerådet. Jeg forventer ingen konsensus, men det er jo interessant når noen har bastante meninger av typen "denne har jeg prøvd, og denne _må_ du kjøpe!" Det står vel mellom

Rega Brio R
    Rotel Ra-10 og
    Onkyo A-5VL,

da får vi se om jeg kan få hørt på noen av disse, og evt. hvilken pris jeg klarer å spore opp på de enkelte... Takk for innspill

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk du testet Tannoy'ene på H/K ?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei, men jeg tipper jeg tar med tannoyene på en liten lytte-turne' til Soundgarden og hifiklubben i januar når ting har roet seg i butikkene, da har jeg også bedre tid til sånt, så får jeg heller tåle å høre på musikk gjennom en gammel av-receiver enn så lenge..

Newcomer Lars_N sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom du til noen konklusjon? Skal hjelpe mor og far og finne noe som kan erstatte en gammel innstegs-NAD til B&W DM60(?) fra 90-tallet og har landet på omtrent de samme tre kandidatene som du har listet opp Rega Brio-R, Rotel RA-11 eller Onkyo A-5VL. Tittet innom Hifiklubben.no, men så ikke noe som fristet i prisklassen. Digitale innganger er et absolutt pluss, men intet must!

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror Nuforce DDA-100 bør være en heit kandidat her. Testet i The Absolute Sound og de hadde ikke hørt noe bedre til 1500$. Der koster den 549$.

Hos meg låt den nokså nøytralt og tyst mellom tonene. Skal du ha overdreven bass og "rockabilly" lyd er den et dårlig valg.

Den har bare 50 Watt dog, men kan peake på 250 så driver nok V1 uten problemer.

Newcomer Lars_N sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NuForce hadde nok gjort susen hvis den også hadde kunnet skilte med analoginnganger. Uttrykte meg ganske uklart, men digitalinnganger var en eventuell tilleggsbonus. De har fortsatt en gammel platespiller, kasettspiller og muligens en cd-spiller med kun analoge utganger som må kunne hookes på. Platespilleren har for øvrig innebygd RIAA, så må ikke være phono inngang.

Edit:
    Skjønte plutselig at svaret kanskje var mer myntet på trådstarter enn på meg. Da er heldigital sikkert topp

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •