Integrert forsterker med pre inn/ut

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer Luvaton sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Integrert forsterker med pre inn/ut

Må sjekke om logikken min funker her.

Jeg kunne tenke med å prøve annen pre på mitt Bryston 9b effekttrinn, samt jeg har lyst å teste biamp/brokobling av dette mot frontene mine.
    Isteden for å kjøre pre + ekstra effekttrinn (for surround), kom ideen om en integrert med utvendig kobling av pre/effekt.
    Tanken er da og bruke pre-delen i den integrerte til å drive Bryston og kjøre pre ut fra surroundprosessor til effektrinnet i den integrerte til bakhøyttalere ved filmvisning.

Noen som har testet dette?
    Er der noe fornuft i dette eller er jeg helt på jordet?

Luvaton

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du ønsker altså en integrert med pre out. Der du kobler pre delen i byston ved musikk avlytting?

Og ved film så kobler du pre out fra din kinoamp til bryston?

Du er altså ute etter en preamp til stereo? Om det er tilfellet, se etter en ren preamp med ht bypass.
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep
    Du ønsker altså en integrert med pre out. Der du kobler pre delen i byston ved musikk avlytting?

Og ved film så kobler du pre out fra din kinoamp til bryston?

Du er altså ute etter en preamp til stereo? Om det er tilfellet, se etter en ren preamp med ht bypass.
    Nei ikke helt slik.

Ved å bruke en preamp med HT bypass, trenger jeg et ekstra effektrinn til bakkanalene.
    Om jeg bruker en integrert forsterker med kobling mellom effekt og pre bak, kan jeg fjerne denne koblingen og kjøre pre ut til Bryston, samtidig kan jeg kjøre pre ut fra surroundprosessor inn på effektrinnet til den integrerte og bruke denne på bakkanalene.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    8200A - Audiolab
    Audiolab 8200A review - YouTube
    edit; norsk audioteknikk hadde de tidligere.. men ser ikke ut som der er noen importør i landet lenger.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    8200A - Audiolab
    Audiolab 8200A review - YouTube
    edit; norsk audioteknikk hadde de tidligere.. men ser ikke ut som der er noen importør i landet lenger.
    Audiolab føres bl.a. av Oslo Hificenter, så det kan fremdeles skaffes.

Når det gjelder det trådstarter spør om finnes det et par alternative jeg kjenner til, og sikkert en del andre.

Det man trenger er en integrert forsterker med utvendig kobling mellom pre- og effektdel. De fleste steroampene til NAD har dette, og dermed mulighet for slik kobling. Og jeg mener Mcintosh MA7000 har denne muligheten(og da sannsynligvis noen av de rimeligere integrerte til MC.). Det man da kan gjøre er å fjerne broen/kablene mellom pre og effektdelen. Da kan du koble surround receivers preout inn på main in(det går da rett til effekttrinnet i den integrerte) og koble fra preout på den integrerte til Bryston effekttrinnet. Jeg er usikker om trådstarter likevel vil ha noe nytte av dette fordi komponenten jeg lister opp ikke har ht-passthrough såvidt jeg vet. Dermet vil man slite med å route signalet fra frontkanalene via pre og inn i Bryston. En kriseløsning kan være å koble receiver eller den integrerte(pre delen) med XLR og den andre med RCA. Dette krever dog at Bryston forstekreren har inngangsvelger.

Marantz og Denon sine dyrer modeller har også pre out og power direct inngang. Men her er jeg usikker på om man får koblet pre og power internt fra hverandre.

Konklusjonen er vel at dette egentlig er en litt dårlig ide.

Geir Arne

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    8200 har:
    4 Operating modes
    Integrated
    Pre-Power
    Pre
    Pre-Power AV

prøvde å finne forskjellen mellom pre-power og AV, men ble litt forvirret av hele greia :P
    Audiolab 8200A review | Amplifiers Reviews | TechRadar

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går ikke dette, som ganilsen påpeker. det er mye bedre du kjøper en liten effektforsterker der kan drive dine surround kanaler og da prøver biamp av din Bryston på fronterne først.
    Det blir veldig komplisert om du må ha en integrert forsterker med home theater inngang for å drive dine surround kanaler, du vinner ikke noe ved dette mener jeg da du da må ha en separat omskifterboks for å mate enten film eller stereosignalet inn i din Bryston.
    Kanskje einis sitt forslag fungerer, vet ikke, blir litt for komplisert fortsatt mener jeg.

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Konklusjonen er vel at dette egentlig er en litt dårlig ide.

Geir Arne
    Tror jeg også konkluderer med dette og legger dette på hylla.
    Får se på andre løsninger

Takker for inspill

Luvaton

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •