Effektamp tilkobling --> Ingen lyd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Effektamp tilkobling --> Ingen lyd

Hei!
    Plugget i dag Emotiva XPA-5'en min til Yamaha RX-V1067 for første gang og fyrte i gang en film, og får ingen lyd gjennom høyttalerne, istedet kommer lyd ut TV-høyttalerene.

Har koblet en QED Audio2 fra hvit front pre-out til venstre front input (CH1) på Emotiva'en, og en annen fra rød front pre-out til høyre front input (CH5).
    Videre er også høyttalere koblet riktig på effektforsterkeren. Jeg finner ingen brytere som skulle være aktuelle, og har nå vært gjennom det jeg finner av menyer på Yamaha'en og bruksanvisninger og troubleshooting på både Emotiva og Yamaha...

Hva er det for en liten bryter eller option jeg har oversett noe sted? :/

mvh
    Erling

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg ser etter er vel en eller annen form for switch som sier at jeg skal bruke pre-out utgangene fra Yamaha'en, slik at den registrerer det er høyttalere tilkoblet... Jeg antar det er derfor lyden kommer ut av tv'en istedet for anlegget.
    Blu-Ray er koblet i AV1 med HDMI, og en annen HDMI fra OUT1 til TV.

Kan i tillegg nevne at når Emotiva'en er koblet ut av bildet får jeg fint lyd i anlegget. Så det er et eller annet som gjør at den ikke registrerer at PREOUT skal brukes...

Active alphamale sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva mener du med at du har brukt pre. front?:?:
    B&W 802 D3 ht - B&W ​cmc2 - ADA TRINNOV TEQ 8 rcs - OPPO kilde - MAC MINI kilde - CLASSÉ ssp 800 DELTA - YAMAHA mx-A5000 - KLIPSCH surr - PARADIGM sub1*2stk - PARASOUND jc1 mono eff - WEISS dac/interface - PHILIPS tv - BENQ projector

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cilveran
    Det jeg ser etter er vel en eller annen form for switch som sier at jeg skal bruke pre-out utgangene fra Yamaha'en, slik at den registrerer det er høyttalere tilkoblet... Jeg antar det er derfor lyden kommer ut av tv'en istedet for anlegget.
    Blu-Ray er koblet i AV1 med HDMI, og en annen HDMI fra OUT1 til TV.

Kan i tillegg nevne at når Emotiva'en er koblet ut av bildet får jeg fint lyd i anlegget. Så det er et eller annet som gjør at den ikke registrerer at PREOUT skal brukes...
    Har du sjekket at det er ubalanserte utganger som er aktivert bak på XPA-5, og ikke XLR? At lyden kommer i TV'n når BluRay er koblet i AVR er jo ganske snodig. Jeg trodde pre-outs alltid var aktivert, har aldri hatt en amp hvor dette må switches fysisk. Det skal jo være mulig å bruke noen kanaler pre-out og noen direkte på receiver.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fobster
    Har du sjekket at det er ubalanserte utganger som er aktivert bak på XPA-5, og ikke XLR? At lyden kommer i TV'n når BluRay er koblet i AVR er jo ganske snodig. Jeg trodde pre-outs alltid var aktivert, har aldri hatt en amp hvor dette må switches fysisk. Det skal jo være mulig å bruke noen kanaler pre-out og noen direkte på receiver.
    Skulle være ifølge xps manualen jeg lasta ned er det en bryter for hver input på xpa'n for og svitsje mellom balansert og ubalanserte innganger.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har forsøkt å både ha den switchet på balansert og ubalansert. Alle lys på XPA-5'en lyser som de skal slik jeg forstår det.
    Endte til slutt opp med å se film uten effektforsterkeren kobla til. Har hatt en lang dag med overtid og tannlegebesøk, så etter litt rydding og omkobling var jeg dritlei og ga opp (hadde dessuten besøk). Men nå er det å sove også kikker jeg på det i morgen igjen med friske øyne...

Alphamale:
    Det jeg mente er at jeg har jo preout på alle kanaler på Yamaha'en, og jeg valgte å sende frontkanaler videre til effektforsterkeren. Jeg har for øyeblikket kun 2x JBL LS80'er tilkoblet. Når jeg kjører dem direkte i Yamaha'en får jeg lyd. Kjører jeg dem via XPA-5'en blir det stille, og TV-høyttalerene sparker inn. Jeg får dille litt til med det i morgen.

Tusen takk for svar alle sammen! Håper fortsatt på mirakelkuren her fra forumet, men får se hva morgendagen bringer
    God natt!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kjenner ikke jeg til verken Emotiva eller Yamaha (er Denon-mann), men normalt så trenger man jo ikke aktivere noe pre-outs for å kunne bruke en effektforsterker. Det har jo ingenting å si for receiveren som det forøvrig,etter det jeg kan forstå,er koblet rett både til TV og Emotiva. Du kan jo prøve å koble til noen av de andre kanalene på Emotivan. Det har jo ikke noe å si hva som står på den,den består jo av 5 LIKE forsterkere. Prøv å bruk nr 2 og 3 f.eks selv om jeg har lite tro på det. Hvis Yamahaen lager lyd i høyttalerne når du KUN bruker dens forsterkere så skulle jeg tro at du på et eller annet vis har koblet Emotivaen til feil pre-outs eller feil i en eller annen form ,selv om du sier du har koblet rett... Sjekk nøye,med GODT LYS (he he), om du har koblet riktig. Med vanlig signalkabel så skal jo den knappen stå på unbalanced,men det vet du jo.
    EDIT:
    hmm sitter å leser manual nå og det ser ut som det er noe som heter POWER AMP ASSIGN (side 92 i svensk manual) på Yamahaen som du må stille inn noe på.Har du sjekket dette? Hmm tror det må være det. Du må stille receiveren inn på power amp assign til 5CH BI-AMP for å aktivere pre-outs. Les også side 22 om det som omhandler pre-outs og forsterker.Hvis det ikke er dette så skjønner jeg null.....da må du kjøpe deg en Denon. Mye lettere å forstå :-)

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av edguy
    Nå kjenner ikke jeg til verken Emotiva eller Yamaha (er Denon-mann), men normalt så trenger man jo ikke aktivere noe pre-outs for å kunne bruke en effektforsterker. Det har jo ingenting å si for receiveren som det forøvrig,etter det jeg kan forstå,er koblet rett både til TV og Emotiva. Du kan jo prøve å koble til noen av de andre kanalene på Emotivan. Det har jo ikke noe å si hva som står på den,den består jo av 5 LIKE forsterkere. Prøv å bruk nr 2 og 3 f.eks selv om jeg har lite tro på det. Hvis Yamahaen lager lyd i høyttalerne når du KUN bruker dens forsterkere så skulle jeg tro at du på et eller annet vis har koblet Emotivaen til feil pre-outs eller feil i en eller annen form ,selv om du sier du har koblet rett... Sjekk nøye,med GODT LYS (he he), om du har koblet riktig. Med vanlig signalkabel så skal jo den knappen stå på unbalanced,men det vet du jo.
    EDIT:
    hmm sitter å leser manual nå og det ser ut som det er noe som heter POWER AMP ASSIGN (side 92 i svensk manual) på Yamahaen som du må stille inn noe på.Har du sjekket dette? Hmm tror det må være det. Du må stille receiveren inn på power amp assign til 5CH BI-AMP for å aktivere pre-outs. Les også side 22 om det som omhandler pre-outs og forsterker.Hvis det ikke er dette så skjønner jeg null.....da må du kjøpe deg en Denon. Mye lettere å forstå :-)
    Du må gå inn i setup på yamaha og velge power amp assign. Der kan du velge hvordan oppsett du skal kjøre. (samme meny som du velger å bruke biamp) der må du sette opp så du får f.eks 5.1 + front. (aner ikke hvilket oppsett du har, om du lister det opp så kan jeg si hvilken du skal sette det på) har hendt jeg har måtte gjøre det på min, dog andre veien

EDIT: power amp assign ligger under >setup>speaker>manual configuration
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, fantastisk! Tusen takk Edguy og Thohaug, dette høres veldig korrekt ut, så jeg tenker det skal fungere. Sjekker det ut når jeg kommer hjem i kveld!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei testet ut dette i dag med min forsterker, stilte på 5ch +front da er det external amp på front står det, så prøfte jeg bare på basic og funket da også.
    Nå har jo jeg en rx 2010 forsterker da, ville ikke tror d var all verdens forskjell :P
    får krysse fingrene at det funker for deg da

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vel være signal kablene og da, men ville nå ikke tror det, jeg har og qed qunex 1 og 3.

Men hør og på om det er "sussing" eller om du hørrer noe i høyttalerene når du skruer på emotiva'en.
    Hørrer du det er det får den ikke signal.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen!

Da kobla jeg til alt igjen, akkurat som i går kveld, men av en eller annen sær grunn fungerte det plutselig? Verken jeg eller kompisen min som var på besøk her både i går og i dag forsto noenting...
    Uansett, jeg gikk inn og kikka på de setting'ene under "power amp assign", og den hadde da stilt seg på 7ch normal, hvor det sto at:
    Main max ch; 7ch
    Bi-amp; None
    Extra Sp; F.PRNS
    Ext.Amp; None

Dette hadde jeg god lyd med, men opplevde også at jeg får lyd uansett hva jeg stiller "power amp assign" på. Er det dog noe som gir meg "rett" lyd?
    For øyeblikket kjører jeg kun 2x JBL LS80 som front (koblet via effektamp'en, og ingen høyttalere kjørende direkte fra receiver), og ellers har jeg ikke rukket å investere i resten av høyttalersettet enda. Dette skjer utover våren tenker jeg...
    Jeg har også forresten vært innom manual speaker setup tidligere og satt opp innstillinger til at oppsettet kun består av 2 fronter av størrelse Large, og ingenting annet (dette var det samme i går).

Uansett, tusen takk for all hjelp!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •