Bil forsterker.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bil forsterker.

Heisann! Nå er vell dette mest et forum for hjemmekino lyd etc(?), men jeg prøver alikevell!

Har en Forsterker fra boss til subbene i bilen min, denne ble levert ny sammen med subbene. Forsterkeren er på 2000w å subbene er 2x 1800w. men dette er brokobblet.

Nå til problemet: her om dagen etter litt spilling begynte forsterkeren å "spise" sikringer på måfå (di som står i forsterkern, ikke hovedsikr.) Har feilsøkt litt men fant ikke ut hva problemet kan være, har kobblet fra alt å prøvd forskjellige kombinasjoner. kobblet av høytalere å prøvd å byttet sikringer men den gnistrer bare å knerter dem som den vil. Forsterkeren går rett i protect mode.

Kobbler jeg fra alt å setter i sikringer på forsterkeren for så å sette på tenninga så "basser" subbene noe infernalsk før sikringene på ny blir "drept".

Har noen peiling på hva dette kan være? jeg er helt hjelpesløs her!

På forhånd takk for all hjelp!

-Daniel8-)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du belaster forsterkeren altfor mye selvsagt. Ikke rart det går galt. Du sier ikke noe om å mange kanaler forsterkeren har (det hjelper alltid å fortelle oss andre hva slags utstyr du har,modellnummer å hele pakka altså) ,men er det en 2 kanalsforsterker brokoblet så blir det antakelig altfor hard beslastning med 2 subber. Prøv å bare bruke den ene suben hvis du kan det. Å koble vanlig,ikke noe brokoblingsgreier.....
    Men om det ikke er dette så fortell helt nøyaktig hva du har av utstyr og hvordan dette er koblet,så er det mye lettere å hjlpe. Kan være mange feilkilder i en bil....har du jorda forsterkeren skikkelig eller?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Det er en 1 kanals forsterker (mosfet monoblock). Vil gå ut ifra at den er jorda godt nok siden den har funket meget bra i over et år etter at jeg flytta den over i den nye bilen. men den har stått i en annen bil i over 2 år med samme oppsett. Men det som er tingen er at jeg kan ikke sette strøm på forsterkern i det hele tatt lenger, uavhengig om subbene er kobblet til eller ikke så tar den sikringene.

Subbene er kobblet sammen på den ene kanalen forsterkeren har.

Forsterkeren ble levert i pakke sammen med subbene så den skal jo kunne drive disse, å det har den å gjort en god stund.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fiocchi
    Hei! Det er en 1 kanals forsterker (mosfet monoblock). Vil gå ut ifra at den er jorda godt nok siden den har funket meget bra i over et år etter at jeg flytta den over i den nye bilen. men den har stått i en annen bil i over 2 år med samme oppsett. Men det som er tingen er at jeg kan ikke sette strøm på forsterkern i det hele tatt lenger, uavhengig om subbene er kobblet til eller ikke så tar den sikringene.

Subbene er kobblet sammen på den ene kanalen forsterkeren har.

Forsterkeren ble levert i pakke sammen med subbene så den skal jo kunne drive disse, å det har den å gjort en god stund.
    Hmmm litt merkelig det der ja. Tror jeg ville gått over strøm og jordingskablene igjen nøye for å se om det er noe overslag noe sted. Kan jo være at det av en eller ennen rar grunn har blitt en feil der slik at forsterkeren blir jorda direkte til chassiet et sted. Da ryker sikringene for at det ikke skal ta fyr ... Er vel det eneste jeg kan komme på i farta sånn som du forklarer det.Regner med strømkabelen er trukket fra batteriet foran(hvis forsterkern er baki kofferten) og det er fort gjort at det kan bli hull på en kabel i en bil hvis man er uheldig.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det hadde vært hull på en kabel går jeg ut ifra at hovedsikringa (den som ligger i motor rommet) hadde tatt kvelden, men den var enda fin. sikringene som blir spist opp er di som sitter i selve forsterkeren :P

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det hadde vært hull på en kabel går jeg ut ifra at hovedsikringa (den som ligger i motor rommet) hadde tatt kvelden, men den var enda fin. sikringene som blir spist opp er di som sitter i selve forsterkeren :P
    Ikke nødvendigvis siden den ofte er kraftigere enn de som sitter i forsterkern,og feilen kan jo ligge i jordingskabelen og den har jo ingen forbindelse til hovedstrømmen,men som sagt så ville jeg uansett begynnt å feilsøke på kablene. Hvis ikke så må det jo være forsterkeren. Du kan jo prøve å koble den til et annet batteri med andre kabler. Da finner du fort ut om det er det eksisterende ledningsnettet det er noe galt med.Du finner uansett ikke ut av det bare med å tenke teori her på forumet ;-) Du må ut i bilen å begynne et sted.....Kom gjerne med oppdateringer :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant! skal prøve meg litt fram iløpet av uka. Skal si ifra hva jeg finner ut
    Takk for svar Edguy, setter pris på det ;D

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant! skal prøve meg litt fram iløpet av uka. Skal si ifra hva jeg finner ut
    Takk for svar Edguy, setter pris på det ;D
    jeg opplevde dette en gang på en gammel mtx forsterker,var rett og slett rca inngangene som hadde løsnet i loddinga på forsterkeren.

loddet de på ny og spilte i mange mange år etter dette

Newcomer TANDBERGEREN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kan det være alt fra selvsving i forsterkeren til dårlig jording et eller annet sted rundt forsterkeren som skaper selvsving i oppsettet.
    Start med å koble av signalene inn på forsterkeren. Oppfører den seg på samme måte da? Eller er den kanskje styrt slik at den slår seg på når det kommer signal til den? (Ingen remote?)
    Er mangt som kan gå galt, selv når man flytter et fungerende oppsett fra en bil til en annen. Men som sagt, lukter selvsving lang vei.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •