Plassering av Receiver / Effektforsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av Receiver / Effektforsterker

Hei folkens!

Da er hjemmekinoreceiver i hus (Yamaha RX-V1067), sammen med 2 x JBL LS80.
    I morgen eller onsdag ankommer Emotiva XPA-5 og jeg skal løpe ut og kjøpe kabler til alt sammen.

Jeg har bare et lite problem... For å få plass til begge forsterkere i TV-benken som står i leiligheten jeg leier, så er jeg mest trolig nødt til å plassere Yamaha'en oppå Emotiva'en;
    Er dette sterkt kontraindisert med tanke på varmeutvikling osv?

Mener å ha lest at Emotiva'ene generelt ikke genererer så veldig med varme, og når XPA-5'en foreløpig kun skal drive 2x JBL LS80, går det kanskje greit, eller?

Hele greia er et litt relevant spørsmål da plasseringen avgjør hvor lange kabler jeg skal kjøpe inn, både med tanke på effektforsterker-hjemmekinoreceiver, og høyttalerkabler.
    Er helt nybegynner på dette med effektforsterker, men snakket med hifiklubben når jeg var på besøk i Bergen i helga. Karen bak disken viste da en trippelskjermet kabel som han anbefalte meg, men opplyste også om at andre lengder utover 1m måtte spesialbestilles...
    PS: Skal jeg være absolutt helt ærlig husker jeg heller ikke hvilken type kabel jeg trenger. Fikk med meg den er analog, men har den et annet type navn? Uvitende ja, men viten får man ved å spørre og grave (og lese...)
    (Er det noe slikt jeg kan ha behov for? QED Qunex 2 kabel)

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvisdu må stable dem i et tett avlukk så vil jeg anbefale deg å sette receiver nederst. Emotivaen tåler den ekstra varmen, men prosessoren og det som er inni receiver blir varmt og kan bli skadet.

Har du vurdert å sette emotivaen på høykant bak stereoracken?

Du kan og mekke aktiv kjøling med en datavifte, en 12v adapter/ladder og et master grenuttak. Det oppsettet kan brukes for å trigge effektforsterker og hvis du ikke har remote trigger out på receiver.

Datavifte:
    https://www.deal.no/deal/default.asp...campaign=BL063

Adapter:
    AC 100V-240V Converter Adapter DC 12V 1.5A Power Supply EU 5.5mm x 2.1mm 1500mA | eBay

+

5x Female 2.1mm x 5.5mm DC Plug Removable Terminal Block Adapter 5PCS New DIY | eBay

Mastergrenuttak:
    Grenuttak med master/slave-funksjon - CO/TECH | Clas Ohlson

Ang kabler så er generelt HiFi klubben sine råd over grensen til svindel IMO. Ønsker du pene og gode kabler så kjøp fra Blue Jeans Cable -- Quality Cables at Reasonable Prices. Men hvis du ønsker å kjøpe fra Norge så er de vanlige høyttalerkablene du kjøper på Biltema og Clas ohlson krute gode. Signalkabler kjøper du billig, det har lite for seg å legge mye i dem.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte visst å svare på denne!

Tusen takk for bra tips Truls! Å sette emotivaen på høykant falt meg ikke inn som et alternativ en gang, så tusen takk for den! Er litt bekymra for å sette en 38kg effektforsterker oppå den yamaha'en :/ Får se litt hva jeg gjør, med dem oppå hverandre er det 10 cm klaring på hver side, men bare 1,5 cm i høyden mellom dem og mellom den som er på topp og "taket" i avlukket.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å sette forsterkeren på høykant er ikke noe man bør gjøre sånn uten videre.

F.eks. advarer Bryston mot dette i brukermanualen for 4B SST effekttrinnet - som jeg hadde en periode: Never operate the amplifier in a vertical position.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Ulf-B! Da skal jeg utvise litt forsiktighet på punktet og evt kontakte Emotiva før jeg gjør noe slikt

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan være lurt, det - bedre føre var, enn etter snar.....
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •