Receiver + effekt? Trenger tydeligvis hjelp til å tenke

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Receiver + effekt? Trenger tydeligvis hjelp til å tenke

Hei!

Har bestemt meg for oppgradere stereoen noen hakk, men er usikker på hvor jeg skal begynne. Altså, hvis jeg ikke tenker på høyttalere i første omgang (selv om jeg tenker en del på det også, men får heller ta det i en annen tråd), så trenger jeg litt kjøpsråd og anbefalinger fra de med litt mer erfaring.

Jeg har følgende ønsker / forutsetninger / tanker / funderinger:

1) Ser for meg å kjøpe en receiver med støtte for Airplay. Jeg bruker Airplay en god del, og jeg har en stor musikksamling rippet i Apple Lossless på en filserver i kjelleren. Med en receiver koblet opp med nettverkskabel og Airplay ser jeg for meg enkel tilgang til musikken min på denne måten. Tenker jeg riktig her?

2) Ser også at en del av de nye modellene støtter Spotify direkte, men dette tror jeg ikke spiller noen rolle for min del. Nå bruker jeg Wimp ganske mye, og ser ingen grunn til å forandre noe særlig på det i denne sammenhengen. Vet at Wimp kan streame direkte til Airplay, så det burde være omtrent det samme som en innebygget Spotify-funksjon. Korrekt? Er ikke fremmed for å bytte til Spotify hvis det har noe for seg altså.

3) Hvis jeg tenker å kjøpe en effektforsterker i tillegg til receiveren, spiller det da noen særlig rolle hvor "stor" receiver jeg kjøper (altså med tanke på watt pr kanal) så lenge den har de øvrige spesifikasjonene jeg har lyst på? Har sett f.eks på Denons xx13 serie som koster fra 2 til 20 tusen på HFK, er det korrekt å tenke at jeg kan kjøpe hvilken som helst av dem så lenge den har AirPlay og pre-out (for den må ha pre-out har jeg skjønt, for å koble på effektforsterker?)

4) Henger muligens sammen med spørsmålet ovenfor med valg av receivermodell, men trenger jeg en DAC? Er DAC'en i (f.eks) disse Denon receiverne "god nok", eller må man ha enda en boks for å få frem godlyden? PS! Her har jeg ikke finlest så mye om de forskjellige modellene, men sånn på generelt grunnlag, er en DAC å anbefale?

5) Jeg vil koble på en platespiller (Rega RP1) som fremdeles ligger innepakket i original emballasjen og vil ut. Jeg har også et riaa-trinn fra Rega som jeg kjøpte sammen med spilleren. De to største modellene til Denon (fra 3313) har noe de kaller platespillerinngang (MM). Vil det si at jeg ikke trenger riaa-trinnet jeg har liggende? Spiller ikke så stor rolle, men en boks mindre er tross alt en boks mindre. Og mindre ledninger å irritere seg over.

6) Head-Fi: Jeg har et par Denon AH-D7000 som jeg er strålende fornøyd med. Disse har jeg pr i dag koblet opp til en Maverick Audio TubeMagic DAC og jeg synes dette spiller bra. Er det riktig å tenke at jeg bare kan koble dette til receiveren og spille som før?

Budsjett: har ikke noe fast, men ser for meg sånn 15-20k til receiver + effekt og kanskje det samme til høyttalere? Kan strekke meg i alle retninger egentlig, men liker å gjøre et godt kjøp og få mye lyd for pengene. Kjøper nok ny receiver for å få med de siste nyvinningene, men er ikke fremmed for å kjøpe høyttalere og effekt brukt. Ser egentlig for meg et par gode stativhøyttalere, rommet det skal stå i er ikke all verdens stort. Jeg vil gjerne at det skal se bra ut i tillegg til å spille bra. Har f.eks sett på et par B&W Nautilus 805s som ligger ute på brukten nå, gamle men fremdeles gode? Effekt: Det ligger et par Hegel H200 ute, Emotiva XPA-2 er nevnt i flere tråder jeg har lest og ligger også på brukten. Vil ha god og naturlig lyd først og fremst, men må også kunne spille med litt trykk på høyere volum hvis jeg skulle finne på det en gang i blant. Bør jeg tenke på en musikalsk sub i tillegg til stativhøyttalere?

Mange spørsmål her, men jeg er ikke så inne på dette altså, og du trenger jo ikke svare på alle Kom gjerne med innspill på ett eller flere av punktene. Nå vil jeg bare ha enkel godlyd i stua uten så alt for mye bokser og mikkmakk.

Mvh
    Messel

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1: Ja.
    2: Du trenger ikke bytte til Spotify
    3: Bare receiveren har de features du må ha er det jo greit egentlig.
    4: Test først dac i receiver, da kan du låne dac med hjem fra Soundgarden f.eks. og sammenlikne, men betjening blir ikke så enkel med ekstern dac jo, da må du skifte kilde på dac.
    5: Du trenger ikke eksternt riaa trin når du ha det i receiveren, men kanskje den eksterne er bedre enn den i receiveren, du kan jo teste.
    6: Ja, koble den til Tape Out på receiveren.
    7: Om du velger Hegel H200 har denne prosessorinngang, det betyr at du kan koble dine fronter og alle stereokilder til den, da vil den drive fronterne ved film og ellers bruker du den som en vanlig integrert stereo forsterker. Den nye H300 har dac innebygget...da kobler du digitalt ut fra dine stereokilder til her.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så de Hegelene ute på finn.no i dag tidlig jeg og, var meget fristende men da har jeg ikke lenger råd til høytalere, og det er jo nettop det jeg trenger :P

Emotiva er sikkert bra saker, men tipper hegel er i en annen klasse igjen, også er det jo noe med og faktisk ha noe norskt i hylla :P

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1 - Du må i såfall kjøre itunes på denne serveren og så styre det via remote med telefon feks. Eller ha en pc der du oppholder deg som er koblet opp mot denne filserveren. Du kan enten spille via itunes eller så kan du bruke airfiol.

2 - wimp kan streame direkte til airplay fra iphone/ipad, men det er ikke wimp som gir deg dette, men den innebygde airplay funksjonen på iphone. På pc må du installere airfoil for å få dette til. På mac så har de nyeste osx direkte støtte for airplay.

3 - Det vil ikke ha noe å si for feks frontene hvis du driver disse med effekt forsterker til muskk. Men hvis det skal brukes til film også, skal du da ha separt forsterker på alle høytalere? Greit å ha litt futt i senter også Ellers så er det jo neppe alt det samme av funskjoner på de dyreste og billigste receiverene....men du trenger neppe klemme til med den dyreste du finner

4 - Dette vet jeg ikke nok om til å svare bra. Har selv dac utenom, men usikker på nødvendigheten i denne....så lenge man bruker alt annet "halveis" og da mener jeg airplay, wimp osv er jo ikke akkuratt lossless format med kjempekvalitet i utgangspunktet.

5 - pass. Men tror den er unødvendig om jeg skulle tippe

Men skal dette kun være til musikk i stereo? Da bør du kjøpe ren stereforsterker....disse har jo ikke airplay, men kjøp en airport express i tillegg så har du det...
    Du får MYE mer igjen for å kjøpe feks en brukt Hegel H200 og en litt billigere receiver, i alle fall med tanke på musikk. Så vil en stereoforsterker være overlegen en reciver. Men pass da på at du har muligheten som feks hegel h200 har til å bruke den som effekt til frontene på film hvis du skal ha dette også.

Om du trenger sub er jo vanskelig å svare på....kommer ann på hva du liker av lyd, rommet ditt, type musikk osv....men klart om du kjøper stativ-høytalere så er det mer aktuelt med sub enn om du kjøper større feks JBL LS80 eller noe ala de....

Men en ting er sikkert, du får mer igjen for å kjøpe brukt....så let litt rundt og se. Men som du nevner så ligger det et par Hegel H200 ute nå, og det er en kraftig og god forsterker....om du liker lyd-signaturen da

Sitat Opprinnelig postet av Messel
    Hei!

Har bestemt meg for oppgradere stereoen noen hakk, men er usikker på hvor jeg skal begynne. Altså, hvis jeg ikke tenker på høyttalere i første omgang (selv om jeg tenker en del på det også, men får heller ta det i en annen tråd), så trenger jeg litt kjøpsråd og anbefalinger fra de med litt mer erfaring.

Jeg har følgende ønsker / forutsetninger / tanker / funderinger:

1) Ser for meg å kjøpe en receiver med støtte for Airplay. Jeg bruker Airplay en god del, og jeg har en stor musikksamling rippet i Apple Lossless på en filserver i kjelleren. Med en receiver koblet opp med nettverkskabel og Airplay ser jeg for meg enkel tilgang til musikken min på denne måten. Tenker jeg riktig her?

2) Ser også at en del av de nye modellene støtter Spotify direkte, men dette tror jeg ikke spiller noen rolle for min del. Nå bruker jeg Wimp ganske mye, og ser ingen grunn til å forandre noe særlig på det i denne sammenhengen. Vet at Wimp kan streame direkte til Airplay, så det burde være omtrent det samme som en innebygget Spotify-funksjon. Korrekt? Er ikke fremmed for å bytte til Spotify hvis det har noe for seg altså.

3) Hvis jeg tenker å kjøpe en effektforsterker i tillegg til receiveren, spiller det da noen særlig rolle hvor "stor" receiver jeg kjøper (altså med tanke på watt pr kanal) så lenge den har de øvrige spesifikasjonene jeg har lyst på? Har sett f.eks på Denons xx13 serie som koster fra 2 til 20 tusen på HFK, er det korrekt å tenke at jeg kan kjøpe hvilken som helst av dem så lenge den har AirPlay og pre-out (for den må ha pre-out har jeg skjønt, for å koble på effektforsterker?)

4) Henger muligens sammen med spørsmålet ovenfor med valg av receivermodell, men trenger jeg en DAC? Er DAC'en i (f.eks) disse Denon receiverne "god nok", eller må man ha enda en boks for å få frem godlyden? PS! Her har jeg ikke finlest så mye om de forskjellige modellene, men sånn på generelt grunnlag, er en DAC å anbefale?

5) Jeg vil koble på en platespiller (Rega RP1) som fremdeles ligger innepakket i original emballasjen og vil ut. Jeg har også et riaa-trinn fra Rega som jeg kjøpte sammen med spilleren. De to største modellene til Denon (fra 3313) har noe de kaller platespillerinngang (MM). Vil det si at jeg ikke trenger riaa-trinnet jeg har liggende? Spiller ikke så stor rolle, men en boks mindre er tross alt en boks mindre. Og mindre ledninger å irritere seg over.

6) Head-Fi: Jeg har et par Denon AH-D7000 som jeg er strålende fornøyd med. Disse har jeg pr i dag koblet opp til en Maverick Audio TubeMagic DAC og jeg synes dette spiller bra. Er det riktig å tenke at jeg bare kan koble dette til receiveren og spille som før?

Budsjett: har ikke noe fast, men ser for meg sånn 15-20k til receiver + effekt og kanskje det samme til høyttalere? Kan strekke meg i alle retninger egentlig, men liker å gjøre et godt kjøp og få mye lyd for pengene. Kjøper nok ny receiver for å få med de siste nyvinningene, men er ikke fremmed for å kjøpe høyttalere og effekt brukt. Ser egentlig for meg et par gode stativhøyttalere, rommet det skal stå i er ikke all verdens stort. Jeg vil gjerne at det skal se bra ut i tillegg til å spille bra. Har f.eks sett på et par B&W Nautilus 805s som ligger ute på brukten nå, gamle men fremdeles gode? Effekt: Det ligger et par Hegel H200 ute, Emotiva XPA-2 er nevnt i flere tråder jeg har lest og ligger også på brukten. Vil ha god og naturlig lyd først og fremst, men må også kunne spille med litt trykk på høyere volum hvis jeg skulle finne på det en gang i blant. Bør jeg tenke på en musikalsk sub i tillegg til stativhøyttalere?

Mange spørsmål her, men jeg er ikke så inne på dette altså, og du trenger jo ikke svare på alle Kom gjerne med innspill på ett eller flere av punktene. Nå vil jeg bare ha enkel godlyd i stua uten så alt for mye bokser og mikkmakk.

Mvh
    Messel
    Primare SPA 23 - SA Explorer Master - XTZ 12.16

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    6: Ja, koble den til Tape Out på receiveren.
    ??? En DAC på tape ut er vel ikke helt naturlig. Jeg ville nok heller koblet den til en inngang.

@TorTorden: Du spørr om du trenger DAC i pnkt 4 og sier du har DAC i punkt 6 (vel og merke til head-fi). Det er som Niels sier: Prøv den innebyggede vs den du har kjøpt til Head-fi og koble den inn på en reciever inngang når du tenker å spille musikk via høyttaler i stedet for head-fi.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    ??? En DAC på tape ut er vel ikke helt naturlig. Jeg ville nok heller koblet den til en inngang.

@TorTorden: Du spørr om du trenger DAC i pnkt 4 og sier du har DAC i punkt 6 (vel og merke til head-fi). Det er som Niels sier: Prøv den innebyggede vs den du har kjøpt til Head-fi og koble den inn på en reciever inngang når du tenker å spille musikk via høyttaler i stedet for head-fi.
    Meg ?
    Jeg kom bare med en svada kommentar om at jeg blei frista av noen hegel h200 som ligger på finn.no :grin:

Hey, 500 posts !

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Du spørr om du trenger DAC i pnkt 4 og sier du har DAC i punkt 6 (vel og merke til head-fi). Det er som Niels sier: Prøv den innebyggede vs den du har kjøpt til Head-fi og koble den inn på en reciever inngang når du tenker å spille musikk via høyttaler i stedet for head-fi.
    Hmm.. ja du sier noe der. Jeg har tenkt mer på TubeMagic D1 som en hodetelefonforsterker enn en DAC egentlig. Men du har vel rett, det er jo bare å teste det ut. Håper egentlig å slippe enda en boks, så om DAC'en i f.eks Denon 3313 er bra nok, så hadde det vært det beste. Og så tenker jeg det skal være brukervennlig, i alle fall såpass at det kan settes opp til styres fra en Logitech One eller lignende.

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pelzi80
    1 - Du må i såfall kjøre itunes på denne serveren og så styre det via remote med telefon feks. Eller ha en pc der du oppholder deg som er koblet opp mot denne filserveren. Du kan enten spille via itunes eller så kan du bruke airfiol.
    iTunes kjører på filserveren, og jeg bruker Remote app til å styre dette fra iPhone / iPad i dag. Den delen er grei og funker fint.

Sitat Opprinnelig postet av pelzi80
    4 - Dette vet jeg ikke nok om til å svare bra. Har selv dac utenom, men usikker på nødvendigheten i denne....så lenge man bruker alt annet "halveis" og da mener jeg airplay, wimp osv er jo ikke akkuratt lossless format med kjempekvalitet i utgangspunktet.
    Med Airplay på en receiver i kablet nettverk som streamer Apple Lossless fra en filserver burde det vel ikke være noe halvveis? Det er Airplay som blir hovedbruken, samt en vinylskive når humøret tilsier det :grin: Vil ikke ha noe halvveis sånn sett, så hvis jeg tenker feil her så må noen rope ut.

Greit å ha muligheten til å streame Wimp over Airplay, men det skjønner jeg ikke blir optimalt mtp lydkvaliteten.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Kokken]??? En DAC på tape ut er vel ikke helt naturlig. Jeg ville nok heller koblet den til en inngang.

Ja, selvfølgelig, tenkte på en normal hodetefeonforsterker uten dac, den kobler man til Tape Out. Om han har digital ut på receiveren kobler han den til her, da vil alle kilder gå igjennom dac regner jeg med.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Meg ?
    Jeg kom bare med en svada kommentar om at jeg blei frista av noen hegel h200 som ligger på finn.no :grin:

Hey, 500 posts !
    :roll: Bzzt. Sorry. Nok et eksempel på at jeg ikke har simultankapasitet nok til å tygge tyggegummi og svare på AVForumtråder samtidig. Svaret var selvfølgelig rettet mot trådstarter Messel.

Til trådstarter derimot;
    Litt usikker på om DAC kan benyttes utenom reciever dersom det er Airplay som er kilden. Finner ikke noe data på at det er mulig å route signalet digitalt ut fra reciever og så tilbake igjen som analog signal til reciever.

Ser ut som du er stuck med innebygget DAC mot Airplay hvis ikke andre har sett lyset og har en løsning på lur.

Et annet punkt: Den Rega RP1 platespilleren mener jeg er levert med en Ortofon pickup med Moving Magnet, så da kan du koble den rett mot en Recivevers MM inngang. Men allikevel ville jeg sjekket ut den RIAA boksen du har fått med, det er ikke usansynlig at den kan være hakket bedre enn den innebygde.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •