Surroundprosessor kontra reciever for dedikert kino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Surroundprosessor kontra reciever for dedikert kino

Kan noen forklare meg forskjellen på en surroundprosessor tilkoblet forsterker kontra en reciever tilkoblet forsterker?

Jeg ser jo at innen high end så har man større muligheter med prosessor + effektrinn.
    Men dersom vi har som utgangspunktet at vi ligger i område 40k ca 20k for reciever + 20k for effektrinn kontra ca 40k for prosessor og effektrinn.

Først lurer jeg på hvilke kalte forskjeller vil man oppnå med den ene kontra andre løsningen?

Hvilke alternativer har man for et dedikert kino for de ulike løsningene innenfor en ramme på ca 40k?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man mener noe av fordelen ved prosessor ligger i at sensitiv elektronikk ikke ligger så nær strømforsyning som kan stråle etc. Om det utgjør en synlig/hørbar forskjell må nesten hver enkelt svare på.
    Når det gjelder prosessor med rene effekttrinn vil man også ha muligheten til å øke effekten på hver kanal kontra det som ofte er oppgitt i en ren reciever. Her deler ofte 7 kanaler på en strømforskyning, og det som er oppgitt av watt blir ofte irrellevant. Antall watt er oppgitt med to kanaler i drift målt ved en pipetone på 1000hz som oftest. Dette sier ingenting egentlig. Det er strømreservene som teller når du kommer ned mot 80hz. Under 80hz vil trolig en subforsterker ta av for recieveren likevel.
    Stikkordet er headroom. BEF "trenger" sikkert ikke 44000w tilgjengelig, men med den dempefaktoren og strøm han har tilgjengelig vil elementer og forsterker bare ligge å kose seg på referansenivå, ergo ingen forvrengning, og dermed finfin lyd.
    Spørsmålet blir vel også til slutt hvor mye man er villig til å legge i alt?
    Edit: så spørsmålet ditt en gang til. En reciever koblet til effekt vil gjøre at du har 7 forsterkere som ikke er i drift. Litt smør på flesk det også.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Man mener noe av fordelen ved prosessor ligger i at sensitiv elektronikk ikke ligger så nær strømforsyning som kan stråle etc. Om det utgjør en synlig/hørbar forskjell må nesten hver enkelt svare på.
    Når det gjelder prosessor med rene effekttrinn vil man også ha muligheten til å øke effekten på hver kanal kontra det som ofte er oppgitt i en ren reciever. Her deler ofte 7 kanaler på en strømforskyning, og det som er oppgitt av watt blir ofte irrellevant. Antall watt er oppgitt med to kanaler i drift målt ved en pipetone på 1000hz som oftest. Dette sier ingenting egentlig. Det er strømreservene som teller når du kommer ned mot 80hz. Under 80hz vil trolig en subforsterker ta av for recieveren likevel.
    Stikkordet er headroom. BEF "trenger" sikkert ikke 44000w tilgjengelig, men med den dempefaktoren og strøm han har tilgjengelig vil elementer og forsterker bare ligge å kose seg på referansenivå, ergo ingen forvrengning, og dermed finfin lyd.
    Spørsmålet blir vel også til slutt hvor mye man er villig til å legge i alt?
    Edit: så spørsmålet ditt en gang til. En reciever koblet til effekt vil gjøre at du har 7 forsterkere som ikke er i drift. Litt smør på flesk det også.
    Ok takk for svar SannaX. Ble litt klokere.
    I første omgang forsøker jeg å anskaffe med 3kanals effekt på fronter for å se om jeg får merkbart forskjell. Tenkte på en Emotiva xpa3 første omgang. Om det ikke blir noe suksess er den nok fort solgt på avtorget.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gir mye løft bare å koble på et ekstra effekttrinn for å drive frontkanalene. da får også receivern mindre å jobbe med for resten. og så kan man evt bytte til prosessor senere, slik at man ikke må ta alle utlegg med en gang. dedikerte prosessorer har mer påkostet preouts enn receivere og låter bedre særlig til musikk er min erfaring.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •