Vil jeg få noen effekt med ny effektforsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 38
    Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vil jeg få noen effekt med ny effektforsterker?

Har i dag en Pioneer LX81 som kjører alle 7kanaler.
    Denne skal klare 190W i 8ohm, men usikker på om dette er med alle samtidig...

Vurderer å kjøpe Emotiva XPA-3 til å drive frontene + center for å la reciever ta seg av resten.
    Men dette er en forsterker som klarer 200W med alle 3kanaler igang samtidig.

Vil jeg få noen effekt av dette eller er det bare å kaste penger ut av vinduet?

Tar imot råd med stor takk.
    Det skal kun benyttes til film.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil nok oppleves som en forbedring. CT-serien til B&W liker å ha litt power i ryggen.

Samtidig vil Pioneeren drive bakhøyttalerne bedre.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja definitivt! Den receiveren din er sikkert målt på en eller to kanaler og med bare en frekvenstone. Nesten uten unntak så vil man med egen effektforsterker få MYE bedre kontroll og power til HT. Bruker selv en 3kanalers effekt fra Rotel på 3x200watt og det er som natt og dag kontra receiveren min som er oppgitt til 105 w med to kanaler i drift over hele frekvensområdet.
    Her kan du lese hvordan de har målt den superhøye effekten din. Ved én tone og hele 10% THD...off...
    SC-LX81 (Arkivert) - Pioneer Norge ser ut til at den er 140w i 2 kanaler.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trolig vil du få markent forbedring !

Selv kjørte jeg min RMB1575 på en Yamaha RX-A 2010 kort tid, og det var kjempe stor forskjell selv om jeg har Klipsch RF82 fronter som er rimelig lettdrevne. Det som receiver produsenten oppgir av effekt er rimelig overdrevet, eller testet på en måte som ikke representerer det de gir.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av edguy
    Ja definitivt! Den receiveren din er sikkert målt på en eller to kanaler og med bare en frekvenstone. Nesten uten unntak så vil man med egen effektforsterker få MYE bedre kontroll og power til HT. Bruker selv en 3kanalers effekt fra Rotel på 3x200watt og det er som natt og dag kontra receiveren min som er oppgitt til 105 w med to kanaler i drift over hele frekvensområdet.
    Her kan du lese hvordan de har målt den superhøye effekten din. Ved én tone og hele 10% THD...off...
    SC-LX81 (Arkivert) - Pioneer Norge ser ut til at den er 140w i 2 kanaler.
    Så det du mener er at den gir kun 190W i kun 1kanal og kun 140W i 2kanaler? Mon tro hva kraften er i alle 7kanaler...???

Power Output SC-LX81
    RMS Effekt (1kHz, 10%THD, 8 Ohm/ch) 190W
    Forhold 20Hz to 20 kHz, 0,09%, 8Ω
    Nominell utgangseffekt 140W + 140W

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med 140 watt, 190 watt osv, glem det. Spiller du normalt høyt på en normal ikke tungt drevet høyttaler bruker du kanskje 2-10 watt, men i musikkens dynamiske spisser må forsterkeren levere opp til 10 x denne effekten. En separat effektforsterker har mye større strømforsyning, kondensatorer osv og kan drive høyttaleren mye bedre, selvom den kanskje ikke er så kraftig på papiret.
    Desuten trenger du ikke tenke så mye på hva kraften er i alle 7 kanaler, du trenger egentlig minimalt med effekt til surroundkanaler, presence osv.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå tok jeg bare en helt tilfeldig receiver og her vil det være store avvik. 0,1% forvrenging er vel på samme måten som Emotiva oppgir.
    her får man en ide om hva som skjer ved flere høyttalere.

Yamaha Aventage RX-A1010 A/V Receiver HT Labs Measures | Home Theater

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter og lurer litt på nøyaktig samme spørsmålet selv, og jeg har en pioneer sc lx 85. (9.1 forsterker del)
    Pioneer Elite SC-57 A/V Receiver HT Labs Measures | Home Theater
    Annet modell nummer fra statene så det er samme receivern jeg har.
    (Fant ikke Ts sin siden jeg ikke aner hva den het i statene pio skippa jo også fra 83 til 85)

Nå har jeg 8ohm's ca91 db høytalere (dali concept) og et ganske smalt rom så mye kjappe refleksjoner bygger opp lydtrykket, det er faktisk likt trykk 1m fra høytaler som i lytte posisjon 1.5m lenger vekk, mao her går det ikke mye strøm når jeg stort sett spiller rundt 70db.

Sånn realistiskt sett så kan jeg ikke se at de høytalerne jeg har i dag vil ha spessielt nytte av effekt, men jeg sitter jo i spare fasen til nye, og da ønsker jeg noen høytalere jeg kan nyte i 10-15 år helst, og da sikter jeg fort i et skikte høytalere som kan ha behov for god strøm.

Så har jo kikka litt rundt på nettet etter hva som fins av effekt forsterkere og som så mange her med den ikke aller feteste lommeboka så flakker blikket fort bort på emotiva's xpa 5 (hvorfor bare forsterke frontene? eller potensiellt bi-ampe fronter) man må jo nesten opp i 20k får å finne noe som virker (ok fant sherbourns (nå under selskap av emotiva) 5 kanals effekt forsterker til ca 11k)

Så selv om jeg kanskje ikke vil merke noen effekt på eksisterende høytalere så akter jeg så fort jeg har råd og kjøpe noen som kan trenge effekt og budsjett messig passer xpa 5 (eller emotiva generelt) inn veldig pent.

Sånn sett stiller jeg samme som trådstarter og om ja, er det lurt og slenge meg på emotiva's julesalg og hvor xpa-5 går for ca 7500 med frakt og 25% moms?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nugstarr
    Så det du mener er at den gir kun 190W i kun 1kanal og kun 140W i 2kanaler? Mon tro hva kraften er i alle 7kanaler...???

Power Output SC-LX81
    RMS Effekt (1kHz, 10%THD, 8 Ohm/ch) 190W
    Forhold 20Hz to 20 kHz, 0,09%, 8Ω
    Nominell utgangseffekt 140W + 140W
    Ja det er akkurat det jeg mener :-) Hva den i praksis gir med alle kanalene i frift er vanskelig å si,men tipper rundt 60-70w. En pekepinn får man dersom man ser på totalt strømforbruk. Ser det står Effektforbruk (i bruk / standby) 330 W / 0.5 W så da kan du regne ut selv i 7 kanaler ...

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De forbrukte wattene er jo ikke helt gode heller, de måler ofte bare hva som er gjennomsnittelig forbruk i en time ikke potensiellt strømtrekk.

Og bare gudene veit hva som menes med gjennomsnittelig bruk 1 film i uka og nyheter kl 6?

Man ser jo f.eks disse bogus tallene på tørketromler f.eks hvor det er lettere og se glippen.

hvor for og få en snillere energi rating forventer at en normal familie bruker tørketrommelen 1.5 gang i uka.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med vanlige forsterker, om man ser på strømtrekket, da kan man ikke bare dividere det opp med antall kanaler. Opp imot halvparten går opp i varme.
    Klasse D er mye mer effektivt, opptil 90 %.
    Amplifier - Wikipedia, the free encyclopedia
    Om du vil få bedre lyd med effektforsterker avhenger av mange ting, det ville være fint å kunne låne en for å se om det kanskje er verdt det for deg. Selvom du ikke spiller høyt vil du kanskje oppleve bedre kontroll og mere distinkt lyd.
    Ellers, som alltid, den største forandringen får du vanligvis ved å eksperimentere med plaseringen av høyttalerne, i mange kinoer står disse plasert klint inn i hjørnet og det er virkelig ikke bra for lyden.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja klar over dette men sånn som de står har de bare 15 cm til side veggene og drar jeg de inn noe så begynner de og gå inn i lerretet :-(

Utover standard akustiske grep så har jeg ikke så 'mye og forbedre uten og rive en trapp, slå ned en vegg også slå sammen en gang med 'stua'.. Tung søknad og legge inn hos huseier selv om trappa ikke brukes og jeg er 80% sikker på at veggen ikke er bærende ;-)

Dog absolutt mulig jeg griper brekk jernet til sommern og spør om tilgivelse istedet for tillatelse :-P

Stoler jo sånn sett ikke mye på watt specs lenger og legger mer vekt på hvor vidt den anbefales av andre.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei :-D

Lurte på det samme. Jeg har B&W CM9, Center 2 og DS6 som bakhøyttalere. Brukte Pioneer SC LX71 surroundreciver til å drive dette.
    Kjøpte meg en Nad M25 effektforsterker.
    Det var bare magisk. Trodde ikke at det skulle bli så stor forskjell, ikke bare fikk ny forsterker, men høtalerene ble "ny" også.
    Nad M25 har så kontroll på høytalerene.
    Har Bi-ampet front og senter, så det er en kanal som ikke er i bruk.
    Til å drive bakhøtalerne bruker jeg Pioneeren.
    Har en gammel Dali sub som jeg brukte, men har nå slått den av siden den farger lyden .
    Har prøvd å kjøre pure direct før, men da låt det tamt. Nå kjører jeg kun pure direct på forsterkeren.
    Lyden ble også mer fløyelsmyk og høtalerene leverer mer "High End lyd" . Nå er det herlig bass, trodde ikke de kunne levere så mye.
    Har lyst på en sub i tillegg, men må kjøpe en ny som matcher lyden fra høtalerene.
    Har nå lyst å kjøpe Nad M15 HD2. Er det noen som vet om det er mer å nente med den forforsterkeren?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Med vanlige forsterker, om man ser på strømtrekket, da kan man ikke bare dividere det opp med antall kanaler. Opp imot halvparten går opp i varme.
    Klasse D er mye mer effektivt, opptil 90 %.
    Amplifier - Wikipedia, the free encyclopedia
    Om du vil få bedre lyd med effektforsterker avhenger av mange ting, det ville være fint å kunne låne en for å se om det kanskje er verdt det for deg. Selvom du ikke spiller høyt vil du kanskje oppleve bedre kontroll og mere distinkt lyd.
    Ellers, som alltid, den største forandringen får du vanligvis ved å eksperimentere med plaseringen av høyttalerne, i mange kinoer står disse plasert klint inn i hjørnet og det er virkelig ikke bra for lyden.
    Enig det Niels,bortsett fra det med plassering. At man ALLTID får størst forandring ved plassering av HTer vel en sannhet med store modifikasjoner. Der er det så mange parametere som spiller inn at det blir helt håpløst å konkludere så bastant! Min erfaring er at nesten uansett åssen effektforsterker man bruker så vil man få en bedring i lydkvalitet kontra surroundreceiver. Men unntak finnes såklart,gjerne på de aller største og kraftigste modellene. Ikke alltid på vanlig stereo da :-) Men uansett åssen anbefalinge vi gnåler om her så må hver enkelt vurdere dette hjemme i sin egen stue.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som noen ganger skjer når man kobler til en receiver er at lite kontroll kan lure deg til å tro at det er mye bass. Har opplevd dette selv. Dog bløt bass uten stramhet.
    Andre ganger er det en enorm forskjell og høyttalere som jeg har trodd er bassfattige har hatt mye og god bass allerede fra lavt volum.

Klangen i effektforsterkeren vs den eksisterende receiveren vil også ha litt å si.
    Nytter ikke med mer effekt når forsterkeren låter elendig. Tenker f.eks på NAD 218.

De gamle Pioneer LX71, LX72, LX81 og LX82 var vel kjent for å ha bra med krefter. Mer enn de nyeste.
    Vet om en bruker jeg ser på som seriøs (Hybris) som har/hadde B&W 804 S som ikke synes forskjellen var nevneverdig ved å gå fra LX82 til EC AW250.
    Om dette virkelig kan stemme vites ikke, men kan jo være en indikasjon på at det kanskje ikke blir underverker.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vli heve lydopplevelsen når det kommer til film

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av edguy
    Enig det Niels,bortsett fra det med plassering. At man ALLTID får størst forandring ved plassering av HTer vel en sannhet med store modifikasjoner. Der er det så mange parametere som spiller inn at det blir helt håpløst å konkludere så bastant! Min erfaring er at nesten uansett åssen effektforsterker man bruker så vil man få en bedring i lydkvalitet kontra surroundreceiver. Men unntak finnes såklart,gjerne på de aller største og kraftigste modellene. Ikke alltid på vanlig stereo da :-) Men uansett åssen anbefalinge vi gnåler om her så må hver enkelt vurdere dette hjemme i sin egen stue.
    Jeg støtter Niels, plassering og vinkling gjør MYE med lyden. Men om man bare kan flytte 5-10cm hver vei skjønner jeg at man ikke opplever den store forskjellen i mange tilfeller.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Sven1978.

Det er akkurat det jeg mener. Bassen er stram og delig.
    Derfor måtte jeg koble ut Dali subben, da den "farget" lyden.
    Det er rart å se film uten sub, og man savner den heller ikke, så det sier vel mer om subben :-D
    Å høre på musikk i vanlig stereo er også mye bedre.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart vil det gi bedre lyd! B&W CT-serien er ikke små greier altså, kan trenge et ekstra løft 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Klart vil det gi bedre lyd! B&W CT-serien er ikke små greier altså, kan trenge et ekstra løft 8)
    Hei.
    Det er bare det at mange lurer på om det hjelper å koble til effektforsterker. Ser trådstarter har en Pioneer LX 81 som er opgitt til 7X190 watt.
    Pioneeren som jeg har LX71 er 7X140 watt, mens Naden er opgitt til 7X160 watt. Så jeg tror mange går seg blind på watt.
    Selv om Naden egentlig er 20 watt mer en Pioneeren er det en helt annen liga. Vet at vi snakker om Nad watt nå, men vet ikke hva parasound, Rotell osv hadde satt som utgangseffekt. 200-250 watt?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •