Vil jeg få noen effekt med ny effektforsterker? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 38 av 38
    Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Jeg støtter Niels, plassering og vinkling gjør MYE med lyden. Men om man bare kan flytte 5-10cm hver vei skjønner jeg at man ikke opplever den store forskjellen i mange tilfeller.

Geir Arne
    Absolutt ingen tvil om at plassering og medfølgende akustikk har mest og si på lyd.

F.eks Frontene mine i påtenkt sweet spot mangler bass men dette er jeg sikker på egentlig er ei død-sone i rommet mitt (bassen ligger under taket, eller om jeg flytter sofa'n 2m lenger bak så er den der :P)

på 2.70 * 7m, som er armen på en L, så selv om jeg inbiller meg at rommet i praksis er 2.7 * 3.7 så er det jo selvsagt ikke det akustisk siden det ikke er vegg mellom. Anyhoo, effekt forsterker vil jo ikke gjøre noe med dette og jeg forventer jo selvsagt ikke det heller.

Sitat Opprinnelig postet av Sonic76
    Hei.
    Det er bare det at mange lurer på om det hjelper å koble til effektforsterker. Ser trådstarter har en Pioneer LX 81 som er opgitt til 7X190 watt.
    Pioneeren som jeg har LX71 er 7X140 watt, mens Naden er opgitt til 7X160 watt. Så jeg tror mange går seg blind på watt.
    Selv om Naden egentlig er 20 watt mer en Pioneeren er det en helt annen liga. Vet at vi snakker om Nad watt nå, men vet ikke hva parasound, Rotell osv hadde satt som utgangseffekt. 200-250 watt?
    Syns ikke jeg kjente noe spessiel forskjell på min nye pioneer og min gamle NAD t744 (5x50 Nad watt) sånn direkte spille messig, men mener DAC'n, EQ+MCACC osv (hovedsaklig prosessor biten) var verdt hver krone, særdeles surround opplevelsen ble markant bedre, med NAD så var det mere hard skifting til hver høytaler, med pio'n flyter lydbildet rundt meg.

Så kokt ned til den harde kjerne og sett bort fra akustiskte problemer, multikanals effekt og pris messig spesifikt ser jeg på XPA-5 | 200W x 5 eller så blir vel det mest re-elle alternativet 2 kanals forsterkere til omtrent samme prisen, og hoved fokuset på bruken min er jo surround så personlig lener jeg mot emotiva'n.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en test rapport av USA modellen SC 07 , som tilsvarer Pio LX 81 her i europa :Where the Elite Meets to Greet the Beat | Sound and Vision Magazine

Her ser man at denne yter 5x135 W riktignok oppgitt v 1 khz,men det indikerer uansett at dette ikke er noen pingle selv med flere kanaler i drift!
    Disse har Ice-power moduler og levere bra med kraft og kvalitet , men liker ikke så godt velig lave impedanser , men dipper ikke HT under 4 ohm er det ikke problem!

Har hatt LX 82 og 85,og man må legge noen kr i et effektrinn for at det skal vere noen vits,så sant man har normalt lettdrevne HT !
    Nå kjenner ikke jeg trådstarters HT ,så ikke så lett å uttale seg i dette tilfelle!

Men jeg har ved et par anledninger opplevd at receiverene har spilt bedre enn "rimelige effekt-trinn" i samspill med normalt lettdrevne HT.

Men her kommer jo mye an på matching, og smak og behag også,men med receivere i denne klassen,så kan det fort koste litt for å hente det lille ekstra!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spurte om et qoute på xpa-5 for 10 minutter siden og fikk dette:
    XPA-5: $769.00

Freight: $260.15 FedEx Economy

Total: $1029.15 USD
    Med 25% moms skulle dette lande på ca 7400

Ja er jo det som jeg er mest skeptisk til med emotiva'n, den virker litt for billig til og være sann, men den har da høsta gode kritikker og en fanskare..

Realisten i meg sier at jeg mest sannsynlig ikke vil trenge den, i alle fall ikke nå. Så er vel best og bare sette seg på en is-pakke og finne ut hvilken høytaler(e) jeg skal oppgradere til :P

Og for min og TS del, pioneers lx8x receivere er nok definitivt på den 'bedre' siden av receivere, men skulle vel bare mangle når man kjøper i 10-20 000 kr klassen.

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nugstarr
    Har i dag en Pioneer LX81 som kjører alle 7kanaler.
    Denne skal klare 190W i 8ohm, men usikker på om dette er med alle samtidig...

Vurderer å kjøpe Emotiva XPA-3 til å drive frontene + center for å la reciever ta seg av resten.
    Men dette er en forsterker som klarer 200W med alle 3kanaler igang samtidig.

Vil jeg få noen effekt av dette eller er det bare å kaste penger ut av vinduet?

Tar imot råd med stor takk.
    Det skal kun benyttes til film.

Hva savner du i dag?

Hvis du noengang skal benytte anlegget ditt til musikk så vil resultatet heller blir en lydforverring i forhold til kun med LX 81, som forøvrig er en meget kraftig og god receiver. Emotivas fete lydbilde grumser til bassområdet i forhold til Pioneeren og du oppnår ikke stort dersom du ikke ønsker ørlite mer gain. Emotiva vil nok være atskillig mer til hjelp med dårligere og svakere receivere enn din, men altså ikke i forhold til LX81. Har selv forsøkt dette med XPA-5, så jeg vet hva jeg snakker om.

Skal du først bruke penger til noe som vil heve lydkvalitet og kraft betraktelig så finnes det ingen billige snarveier. En annen nevner NAD M25. Da snakker vi! Typisk er det at når man kobler til slike effekttrinn, så blir det atskillig bedre lyd i pure modus. Spar heller pengene til en slik en
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Særdeles om man sammenligner lx85 mot lx81.
    Pioneer Elite SC-57 A/V Receiver HT Labs Measures | Home Theater
    mot
    Pioneer Elite SC-07 A/V Receiver HT Labs Measures | Home Theater

Lx81 kommer da ut 18 watt bedre enn den nyere lx85 (1% distortion) i 5 kanaler
    og lx81 kommer ut ca 11 watt bedre i 7 kanaler.

Og ja, jeg er fortsatt fornøyd med min lx 85 :-D

Kommer nok til og la effektrinn vente til jeg både trenger og har råd til og kjøpe noe bra noe.

Og om jeg fortsatt kjører 5.1 kan jeg alltids teste bi-amp ifra receivern (da skulle vel frontene få 123 watt disponibelt på både diskant og bass, hver seg)

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    F.eks Frontene mine i påtenkt sweet spot mangler bass men dette er jeg sikker på egentlig er ei død-sone i rommet mitt (bassen ligger under taket, eller om jeg flytter sofa'n 2m lenger bak så er den der :P)
    .
    Har du kjørt romkorrigering i fra påtenkt sweetspot - med mic i ørehøyde 1m? Det er jo meningen RK skal korrigere for lite bass akkurat der.

En annen ting er at man bør gå inn i MCACC etterpå og finjustere EQ manuelt. Oppleves bassen å være for tam, så kan man heve 64Hz noen desibel i EQ. Man må ikke ta RK for gitt, bruker den bare som en grovinnstilling
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    Hva savner du i dag?

Hvis du noengang skal benytte anlegget ditt til musikk så vil resultatet heller blir en lydforverring i forhold til kun med LX 81, som forøvrig er en meget kraftig og god receiver. Emotivas fete lydbilde grumser til bassområdet i forhold til Pioneeren og du oppnår ikke stort dersom du ikke ønsker ørlite mer gain. Emotiva vil nok være atskillig mer til hjelp med dårligere og svakere receivere enn din, men altså ikke i forhold til LX81. Har selv forsøkt dette med XPA-5, så jeg vet hva jeg snakker om.

Skal du først bruke penger til noe som vil heve lydkvalitet og kraft betraktelig så finnes det ingen billige snarveier. En annen nevner NAD M25. Da snakker vi! Typisk er det at når man kobler til slike effekttrinn, så blir det atskillig bedre lyd i pure modus. Spar heller pengene til en slik en
    Det er for disse kun snakk om å benyttes til film, da det er en 100% dedikert kino.
    Jeg savner noe mer fylde i lyden, punch i bassen. Har idag 2 stk SVs nds 12" subber, så de er jo ikke de største.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Klart vil det gi bedre lyd! B&W CT-serien er ikke små greier altså, kan trenge et ekstra løft 8)
    Ja er de lettdrevne eller ikke?
    Jeg syntes at de kan virke litt "platt/tynn" i lyden. Lite punch og fylde. Er det fordi at ht et lettdrevne eller fordi jeg ikke har nok krefter til å dra disse?

Er det kun jeg som har erfaring med B&W ct700 serien?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja er de lettdrevne eller ikke?
    Jeg syntes at de kan virke litt "platt/tynn" i lyden. Lite punch og fylde. Er det fordi at ht et lettdrevne eller fordi jeg ikke har nok krefter til å dra disse?

Er det kun jeg som har erfaring med B&W ct700 serien?
    Hei :-D

Som sagt har jeg B&W CM9 de er tungrevne med sine 89 dB.
    Ser at B&W ct 700 serien ligger på 94 dB, så de er litt mer lettdrevne.
    Hvor grensen går på tungreven og lettdreven vet jeg ikke. Uansett så vil du få en mye bedre kontroll på høtalerene dine med en god effektforsterker.
    Jeg kjøpte meg hvertfall Nad M25 og Bi-ampet stereo og front med et meget godt resultat. Har lyst å prøve Parasound Halo A51.
    Du får gå i butikken å spørre om du kan låne en for testing :-D

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville absolutt gå for en Emotiva til dine høyttalere, hold øye med bruktbørsen også, noen ganger dukker de opp der jo.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    Har du kjørt romkorrigering i fra påtenkt sweetspot - med mic i ørehøyde 1m? Det er jo meningen RK skal korrigere for lite bass akkurat der.

En annen ting er at man bør gå inn i MCACC etterpå og finjustere EQ manuelt. Oppleves bassen å være for tam, så kan man heve 64Hz noen desibel i EQ. Man må ikke ta RK for gitt, bruker den bare som en grovinnstilling
    Ja har kjørt mcacc en 3-4 ganger og manuell justert eq etter øre, gjelder kun frontene
    subben fyller bra på i sitte posisjon så har i det siste kjørt mye med den i plus modus.
    fra 100hz og ned (foretrekker at frontene står som large)

Kan bli mye bass når jeg reiser meg men i sitte stilling høres det gromt ut.
    Og godlyden kan få sofan til og riste om jeg vil :-)

Nei får nok heller overbevise hus eiern om og renovere litt, lage en kombinert stue/kontor løsning gudene veit de kan trenges en oppdatering

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Ville absolutt gå for en Emotiva til dine høyttalere, hold øye med bruktbørsen også, noen ganger dukker de opp der jo.
    Ja jeg er nok der. Ser at de ryker fort vekk på brukten, så i værste fall så kan den selges uten tap...

Hm .. Emotiva xpa-3 eller xpr-5...? Får jeg noe igjen for xpr5 kontra xpa3?

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg er nok der. Ser at de ryker fort vekk på brukten, så i værste fall så kan den selges uten tap...

Hm .. Emotiva xpa-3 eller xpr-5...? Får jeg noe igjen for xpr5 kontra xpa3?
    bare sjekker men mener du xpa-5 eller XPR-5 til 2000$ ?

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bare sjekker men mener du xpa-5 eller XPR-5 til 2000$ ?
    Tenkte da xpr5 400w
    Men jeg tror ikke det er verd pengene opp fra xpa3.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absolutt ingen tvil om at plassering og medfølgende akustikk har mest og si på lyd.

på 2.70 * 7m, som er armen på en L, så selv om jeg inbiller meg at rommet i praksis er 2.7 * 3.7 så er det jo selvsagt ikke det akustisk siden det ikke er vegg mellom. Anyhoo, effekt forsterker vil jo ikke gjøre noe med dette og jeg forventer jo selvsagt ikke det heller.
    Litt OT, men i slike tilfeller kan det være gunstig å plassere en sub ved siden av eller bak lytteposisjon. Justerer du denne godt vil du slite med å høre hvor bassen kommer fra også på musikk.

Geir Arne

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Litt OT, men i slike tilfeller kan det være gunstig å plassere en sub ved siden av eller bak lytteposisjon. Justerer du denne godt vil du slite med å høre hvor bassen kommer fra også på musikk.

Geir Arne
    I håp om og ikke dra denne tråden lenger off topic starta jeg en ny tråd her.

http://avforum.no/forum/generelt-aud...-et-l-rom.html

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0