Kjøpe hjemmekinoprosessor?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 65
    Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøpe hjemmekinoprosessor?

Jeg vurderer å selge min Yamaha RX-A3010 og gå over til en ren prosessor. Jeg har i grunnen ventet på Sherbourn PT-7030, men har i dag sett litt på Marantz AV7005(utgående) og den nye modellen AV7701. Tar bare noen kjappe "for og imot" som jeg har funnet i farten. Det kan hende at jeg har bommet på noe, men da regner jeg med at noen retter på det :wink:

Begge Marantz'ene ser veldig like ut med unntak av at 7701 støtter 4K, noe ikke 7705 eller PT-7030 gjør. 7705/7701 har støtte for høyde- og breddekanaler noe 7030 ikke har. Marantz'ene har samme RK med Audyssey MultiEQ XT og det ser ut til at en må opp på AV8801 for å få XT32. Jeg vet ikke hva slags RK-system som sitter i 7030, men det vet kanskje noen her?

7705 er jo en utgående modell og kan kjøpes for 10K, mens 7701 og 7030 ligger på 18K. 7701 har vel knapt kommet på markedet og 7030 kommer iflg. Lsound 20.12. Det er jo vanskelig når produktene ikke har kommet enda, men litt synsing må være lov :wink:

Er det andre prosessorer å vurdere i noenlunde samme prisklasse? Er det bare tull å skifte ut Yamaha'en med en av disse?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke helt hvilke effektforsterker (e) du har, men hva med Rotel rsp-1572?
    Ønsker meg en slik selv, men jeg har jo da også effekter fra samme produsent..
    Får hvertfall gode tilbakemeldinger.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Matt
    Vet ikke helt hvilke effektforsterker (e) du har, men hva med Rotel rsp-1572?
    Ønsker meg en slik selv, men jeg har jo da også effekter fra samme produsent..
    Får hvertfall gode tilbakemeldinger.
    Jeg har effektforsterkere fra McIntosh (trykk på link i signaturfeltet mitt for komplett oppsett). Den billigste prosessoren til McIntosh MX121, koster 60K og det er i meste laget på noe som er utdatert om 1-2 år.

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke Onkyo også en brukbar prosessor som er verdt å ta med i regnestykket? Onkyo går jo også greit ilag med Klipsch..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marantz-ene blir litt "gammeldagse" med tanke på at de ikke har XT32 når man først skal bytte ut noe. Her er det også litt vanskelig å gjøre noe etter kalibrering. Regner med at det er Flageborg som skal kalibrere hos deg, så der har forsåvidt en Audyssey et større potensial enn YAPO-en i 3010.

7705 og de andre Marantz-ene kan oppgraderes med dette :
    Audyssey Pro Kit | Hi-Fi Klubben

Sherbourn PT7030 vil få en TACT eller bedre kjent som Lyngdorf romkorreksjon.
    Jeg har selv testet lillebroren PT7020 og tør påstå at hvis du også skal bruke denne til musikkpre i oppsettet ditt vil PT7030 være det soleklare valget. Hvertfall hvis du også bruker oppsettet i pure direct uten RK og sub til musikk. 7020 var rågod på den biten. Dog 2 små ting som hindret meg fra å kjøpe den selv. Den ble uansett matchet mot min Denon og en Parasound C2 prosessor til 48.000. Sherbourn sin 7020 koster 10.000. Value for the money er enorm.
    Hvis du går inn Avforum i menyen får du brukeromtaler. Der har BEF lagt ut brukeromtale av PT7020. Der får du se bilder osv av EQ systemet osv.

Min Denon er også til salgs og kan oppgraderes med dette :
    DENON AVC-A1HD/AVP-A1HD 3D HDMI oppgradering | Hi-Fi Klubben

Her får du innebygd effekt til høydekanaler og en temmelig potent prosessor/pre. En byttehandel med din 3010 kunne vært aktuelt. Men som sagt så vil jeg ikke pushe på deg og setter en knapp på 7030.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor
    Jeg har effektforsterkere fra McIntosh (trykk på link i signaturfeltet mitt for komplett oppsett). Den billigste prosessoren til McIntosh MX121, koster 60K og det er i meste laget på noe som er utdatert om 1-2 år.
    Står en McIntosh prosessor hos Soundgarden i Kristiansand til 30.000. Kostet vel 95.000. Uten RK og 3D osv. Har likevel balanserte inn og utganger og HDMI inn og ut. ikke optimalt i det hele tatt. Men det hadde jo kledd oppsettet ditt :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av c-v
    Har ikke Onkyo også en brukbar prosessor som er verdt å ta med i regnestykket? Onkyo går jo også greit ilag med Klipsch..
    Onkyo PR-SC5509 B, Nettverk Preamp, sort 9.2 balansert inn-ut, Spotify, THX - Mono AS

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Rotel RSP 1572 og RMB 1575 og har gått fra Yamaha RX-A2010. I en mellomfase brukte jeg Yamaha'n som pre, før jeg fikk RSP'n.

Det jeg kan si er at det som har betydde mest for lydsignaturen var skifte til RMB'n. Her fikk jeg en helt nye lyd - ikke så fet og mye mer oppløst - slik jeg ville ha den. Yamaha'n ble nesten grøt i sammenlikning :-D. I tillegg var det selfølgelig en effekt av en annen verden i forhold til Yamaha. Plutselig var det et helt nytt liv i Klipsch'n. Dette har jeg og opplevd fre stereoen - det som betyr mest for lyd signatren er effekttrinnet.

RSP gav meg omtrent samme lyd signatur som Yamaha'n. Det jeg opplever er at Rotel'n har et enda større rom enn Yamaha'n og mye bedre fordelig av lyd ved 7.1 oppsett der den prosesserer bakk-kanalen fra 5.1 lyd vha Dolby Prologic II.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal definitivt teste ut PT7030, den skal kobles til en Sherbourn 7-350 (som jeg er meget fornøyd med) med XLR kabler all the way. Samtidig skal Abrahamsen V6 kobles til XLR inngangene .

Leser at den er forsinket pga Apple lisensiering, Airplay eller kanskje noe annet snadder som er pågang? Jeg er klar som ett egg...

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PT7030 har i utgangspunktet vært førstevalget forutsatt kvaliteten selvsagt. Jeg spiller mye musikk i stereo med subwoofere. Pure Direct uten subber er uaktuelt.

Marantz kommer med AV8801 som er prissatt til $3000. Denne vil da ligge i ca. samme prissjiktet som Onkyo'en, som forøvrig så bra ut. Har ikke sjekket detaljer på disse to, men det skal jeg gjøre

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Står en McIntosh prosessor hos Soundgarden i Kristiansand til 30.000. Kostet vel 95.000. Uten RK og 3D osv. Har likevel balanserte inn og utganger og HDMI inn og ut. ikke optimalt i det hele tatt. Men det hadde jo kledd oppsettet ditt :-)
    Joda jeg har sett den, men føler det blir å kaste pengene ut vinduet

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv testet lillebroren PT7020 og tør påstå at hvis du også skal bruke denne til musikkpre i oppsettet ditt vil PT7030 være det soleklare valget. Hvertfall hvis du også bruker oppsettet i pure direct uten RK og sub til musikk. 7020 var rågod på den biten. Dog 2 små ting som hindret meg fra å kjøpe den selv. Den ble uansett matchet mot min Denon og en Parasound C2 prosessor til 48.000. Sherbourn sin 7020 koster 10.000. Value for the money er enorm.
    Hva var det du ikke var helt fornøyd med?

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor

Wow! For en hjemmekino du har.. Blant forumets beste utstyr 8)

Klipsch & Mcintosh syns jeg passer saa meget godt sammen.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebby
    Jeg skal definitivt teste ut PT7030, den skal kobles til en Sherbourn 7-350 (som jeg er meget fornøyd med) med XLR kabler all the way. Samtidig skal Abrahamsen V6 kobles til XLR inngangene .

Leser at den er forsinket pga Apple lisensiering, Airplay eller kanskje noe annet snadder som er pågang? Jeg er klar som ett egg...
    Også fått et godt tilbud av Lsound på denne komboen. Reiser bort om 2 uker og er ikke hjemme igjen før sent i Januar, så det er jo kjedelig å vente så lenge.
    Prisen på 18.000 vil neppe vare veldig lenge. Den prisen er temmelig skviset og vil nok stige til 20.000 fra nyttår. Den er nesten allerede utsolgt og Lsound får ikke ubegrenset av denne i første forsendelse. Så til evt TS og andre som ønsker denne og til 18.000 bør hive seg rundt å holde den av fort.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva var det du ikke var helt fornøyd med?
    Lsound er greie og låner ut ting gratis så ønsker ikke å kommentere for mye rundt dette. Men til 7020 sitt forsvar så var mikrofonen jeg fikk med ikke helt 100 %, så jeg fikk forskjellige verdier for hver gang. F.eks på fase, nivå osv. Men hva den viste på skjermen og hvordan det låt er egentlig 2 forskjellige ting, for den låt helt knall. Testet den bare til musikk og til 3 kanals film siden bakkanalene var til utlån. Sliter med lite midbass fra subbene i dette oppsettet nå. Med Sherbourn manglet det hvertfall ikke på punch i fra subbene.

Hva den siste tingen var ønsker jeg ikke å svare på, men skal det brukes i et oppsett med blu-ray, Sonos el.l som kilder så er det ingen grunn til bekymring.

Musikk blir hvertfall ikke kjedelig med en Sherbourn. Til film så savnet jeg Dynamic EQ-en til Audyssey, men der synes jeg Audyssey er unik.
    Den ser også utrolig mye penere ut i virkeligheten enn på bilder for den som synes det også teller litt.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får håpe at de har fått skikk på mic til 7030 da. Siden jeg allerede har kjøpt 7-350 kanskje jeg burde godsnakke litt med LSound Får håpe at det ikke blir flere forsinkelser når da...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får håpe at de har fått skikk på mic til 7030 da. Siden jeg allerede har kjøpt 7-350 kanskje jeg burde godsnakke litt med LSound Får håpe at det ikke blir flere forsinkelser når da...
    Det er ikke mikrofonproblemer på 7020 så vidt jeg vet. Jeg fikk en tidlig versjon som hadde en litt defekt mikrofon evt software.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke mikrofonproblemer på 7020 så vidt jeg vet. Jeg fikk en tidlig versjon som hadde en litt defekt mikrofon evt software.
    Det er akkurat sånne ting som gjør meg skeptisk til å forhåndsbestille. Det gjelder uansett merke eller produkt, men syns stadig det dukker opp småproblemer for dem som vil være tidlig ute..

Uansett så er det mye positivt å lese om 7020, så det blir spennende med 7030

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forhåndsbestillte en PT7030

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marantz skal ha noen gode prosessorer ja. Leste litt om de når jeg skulle oppgradere og likte spesielt at de kjørte med XLR kabler. Dog skal ikke effektene de levere være all verden, og Rotel stakk derfor av med seieren hos meg.

Er storførnøyd - savner hverken 3D eller romkorreksjon, eller alt det andre dillet. Trenge du det egentlig hvis du har et bra rom slik det ser ut ?

Du må enten drite penger eller ha god peilig, eller kanskje helst begge deler 8). På den anne side får man mye bra utstyr for det en hytte koster så det er snakk om prioriteringer.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •