nad 216 og låg impedanse i brokobling modus

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer old cerwin sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

nad 216 og låg impedanse i brokobling modus

Eg har lest mange ganger om att folk er skeptiske til brokobling av nad med feks 4ohm høgtaler. Å d stemmer vel att d ikkje er bra generelt på alle forsterkere. Men har bare lyst til og fortelle ein erfaring eg har hatt med d. For mange år siden når eg var tenåring og kun skulle ha mest mulig bass til fest spilling og hadde liten peiling så hadde eg ein 216 og eit par AT100, for å få mest mulig effekt så brokobla eg den eine 216 på AT100, eg dreit i om d blei mono for eg skulle bare spille høgast mulig. Men siden AT100 er på 4ohm og dei blei parallel koblet + at 216 var brokoblet å (ser halve impedansen) skulle vel d tilsvare 1ohm som den stakars naden måtte streve med? Vel eg hadde d i allfall sånn i ein lengre periode, d eineste som skjedde var att den blei veldig varm å kutta noen ganger i løpet av ein fest, men d var ikkje noe problem for meg å kompisene, d var jo bare å ta ein liten snakke pause mens den kjølte seg litt ned. D andre probleme var att ein glass sikring inni forterkeren gikk ein gang i blant, men d var noen uker eller noe sånt mellom vær gang, så d var heller ikkje noe problem i grunn, d var jo bare å bytte den :-P etterhvert fikk eg ein til og eg solgte begge til ein kompis av meg, men den (mishandla) lever den dag i dag. Etter att han kjøpte av meg så har den hatt eit bedre liv då altså :-P eg hadde sikkert griseflaks, men d tyder på att nad kan ikkje vere så veldig dårlig når d gjelder lav impedanse :-) blei eit langt innlegg detta, men hadde lyst til og dele den erfaringa

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nad liker ikke impedanse under 8 i bridge. Lydkvaliteten er uansett relativt laber på nad i bridge mode.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kjørt NAD216 i 2ohm over lengre tid selv, uten noen problemer i det hele tatt, så at den ikke tåler under 8ohm brokoblet er jeg uenig i. Mener jeg målte den til ca. 2x450W i 2ohm og ca.2x300 i 4ohm.
    Hvorfor skulle forresten lydkvaliteten bli dårligere brokoblet?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TG1
    Har kjørt NAD216 i 2ohm over lengre tid selv, uten noen problemer i det hele tatt, så at den ikke tåler under 8ohm brokoblet er jeg uenig i. Mener jeg målte den til ca. 2x450W i 2ohm og ca.2x300 i 4ohm.
    Hvorfor skulle forresten lydkvaliteten bli dårligere brokoblet?
    Den bare blir det . 2x 216 fungerte til dels på mine AL1000 (4ohm), men de gikk for det meste varme ganske så fort (slo ut på varmesikringa). Så at du kan stresse dem helt ned til 2ohm... det er for meg uforståelig.

Lydkvaliteten på 216 er jo egentlig relativt latterlig til å være NAD i utgangspunktet (stereo), men i bridge mode blir det virkelig spinkel og metalisk lyd.

Nå har ikke jeg hatt NAD 216 siden 2003, men det jeg husker er ikke helt bra....

EDIT: Nå skal det sies at AL1000mk2 også fikk min NAD S200 til å gå ned i knestående på greit høyt volum. Men her vet jeg faktisk at NAD taklet 4ohm i bridge mye bedre! Samme gjelder NAD 218, som er så si samme amp som S200, den også taklet 4ohm veldig greit husker jeg. Så skal ikke ta hele NAD sitt 90talls repartoar under samme kam .

OGså min Parasound A21 til 25000kr får dårligere lydkvalitet i bridge mode.

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Den bare blir det . 2x 216 fungerte til dels på mine AL1000 (4ohm), men de gikk for det meste varme ganske så fort (slo ut på varmesikringa). Så at du kan stresse dem helt ned til 2ohm... det er for meg uforståelig.

Lydkvaliteten på 216 er jo egentlig relativt latterlig til å være NAD i utgangspunktet (stereo), men i bridge mode blir det virkelig spinkel og metalisk lyd.

Nå har ikke jeg hatt NAD 216 siden 2003, men det jeg husker er ikke helt bra....

EDIT: Nå skal det sies at AL1000mk2 også fikk min NAD S200 til å gå ned i knestående på greit høyt volum. Men her vet jeg faktisk at NAD taklet 4ohm i bridge mye bedre! Samme gjelder NAD 218, som er så si samme amp som S200, den også taklet 4ohm veldig greit husker jeg. Så skal ikke ta hele NAD sitt 90talls repartoar under samme kam .

OGså min Parasound A21 til 25000kr får dårligere lydkvalitet i bridge mode.
    Kan si meg enig i dette med redusert lydkvalitet i bridge mode.
    Hadde for endel år tilbake Nad 216 på et par B&W 604s2.
    Trodde jeg skulle få et skikkelig løft i lyden når jeg kjøpe inn en Nad 216 nr to.
    Ble dog litt skuffet da det viste seg å spille bedre med en i stereo modus.

Fikk også samme tips for en tid tilbake da jeg vurderte å kjøpe inn en Parasound A21 til. Endte med at jeg solgte den A21 jeg hadde å gikk for monoblokker.
    Uansett der det viktig å ikke se seg blind på watt når det gjelder forsterkere/effektrinn.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men å ta knekken på ein 216 så skal du i allefall stå på etter min erfaring. Lydkvaliteten skal eg ikkje sei noe om, siden den aldri har vært i fokus. Men eg hadde personlig ikkje vært skeptisk til å kjøre nad i 4ohm brigde. :-) apropos s 200, er d jævlig få av dessa som blei solgt? Tror aldri eg har sett ein på brukten, å dei blei jo aldri like populere som 218 og 208 virker d som. :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For mange år siden så hadde jeg 2 stk NAd 214 (2x80w) som er lillebroren til 216,å brukte disse på et par CV DC.12 som er en ht med 8ohm. Brokoblet ble det da 4 ohm per kanal og det taklet forsterkerne veldig greit og det låt mye bedre enn med bare én forsterker. Likevel så hadde min gamle Denon PMA 1315 på 2x115watt stereoforsterker bedre kontroll og gav bedre lyd enn NAD. Nå hadde riktignok 216 MYE kraftigere strømforsyning enn 214,men likevel så sier det meg at den serien egentlig ikke holdt helt mål tross skrytet.....

Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av edguy
    For mange år siden så hadde jeg 2 stk NAd 214 (2x80w) som er lillebroren til 216,å brukte disse på et par CV DC.12 som er en ht med 8ohm. Brokoblet ble det da 4 ohm per kanal og det taklet forsterkerne veldig greit og det låt mye bedre enn med bare én forsterker. Likevel så hadde min gamle Denon PMA 1315 på 2x115watt stereoforsterker bedre kontroll og gav bedre lyd enn NAD. Nå hadde riktignok 216 MYE kraftigere strømforsyning enn 214,men likevel så sier det meg at den serien egentlig ikke holdt helt mål tross skrytet.....
    Dc serien er vel 4 ohm når broene mellom terminalene er på? og 8ohm pr terminal når du tar dei vekk?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av old cerwin
    Dc serien er vel 4 ohm når broene mellom terminalene er på? og 8ohm pr terminal når du tar dei vekk?
    4ohm all the way

Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TG1
    4ohm all the way
    Javel :-P hvordan fungerer d då? Trodde dei 2 terminalane blei paralellkobla då, å då blir vel impedansen halvert

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du tenker kanskje på parallellkobling av to lik motstander. Da blir motstanden (resistansen) halvert.
    Men her snakker man om impedans, det er ikke helt det samme. Impedans er vekselstrømsmotstand, for en gitt frekvens.
    Tallet som oppgis for en høyttaler er en slags middelverdi, men det kan være ganske forskjelig impedans på forskjellige frekvenser.
    De to terminalene antar jeg er for henholdsvis lave og høye frekvenser. Da vil ikke impedansen forandres når det kobles parallellt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hårek
    Du tenker kanskje på parallellkobling av to lik motstander. Da blir motstanden (resistansen) halvert.
    Men her snakker man om impedans, det er ikke helt det samme. Impedans er vekselstrømsmotstand, for en gitt frekvens.
    Tallet som oppgis for en høyttaler er en slags middelverdi, men det kan være ganske forskjelig impedans på forskjellige frekvenser.
    De to terminalene antar jeg er for henholdsvis lave og høye frekvenser. Da vil ikke impedansen forandres når det kobles parallellt.
    Korrekt :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner bare impedansen den til DC15. Den er oppgitt til å være 8 ohm. Målinger av et magasin fant ut at disse har minimum impedans på 2,2 ohm.
    Når man da brokobler får man 1,1 ohm. Da snakker vi :-)
    Jeg hadde selv alle høyttalerene i DC-serien og lempet på både DC15 og 1515 på en gang på en stakkars Denon forsterker. Brokoblet også 2 NAD214 på DC15.
    Brokoblet også 2 stk NAD 216 på AL1000. Den kombinasjonen er vel SJELDENT DÅRLIG og ble kastet ut innen den 10 dagers bytteretten.
    Sprengt aldri noen elementer på DC15 eller 1515, men på DC10 røyk det en del basser og diskanter.

Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hårek
    Å ****, :-P tenkte d blei d samme som hvis du kobblet samen 2 element i parallel eg, då blir motstanden halvert.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Brokobling

Når man brokobler så halveres impedansen og dempingsfaktoren. Dempingsfaktoren er evnen til å styre elementene.
    Det låter som regel veldig bassfattig og spisst og lyst. Jeg kommer ofte med teite eksempler når jeg skal prøve å forklare.
    Når forsterkeren må drive så lave impedanser så mister den kontroll og fatning og man har lett for å ta diskantene.

Men tenk deg f.eks en liten trimmet HONDA kontra en stor BMW med 5 liters motor. Honda-en er kanskje raskere, villere og ikke minst støyer mer.
    Har man 4 passasjerer og skal kjøre i en bratt oppoverbakke mister den utrolig mye krefter, for den har ikke noe bunndrag før den kommer opp i høyt turtall.
    På BMW-en hadde man knapt merket noe til det og ville hatt mer bunndrag og ikke trengt det høye turtallet for å opprettholde samme farten oppover.

Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Når man brokobler så halveres impedansen og dempingsfaktoren. Dempingsfaktoren er evnen til å styre elementene.
    Det låter som regel veldig bassfattig og spisst og lyst. Jeg kommer ofte med teite eksempler når jeg skal prøve å forklare.
    Når forsterkeren må drive så lave impedanser så mister den kontroll og fatning og man har lett for å ta diskantene.

Men tenk deg f.eks en liten trimmet HONDA kontra en stor BMW med 5 liters motor. Honda-en er kanskje raskere, villere og ikke minst støyer mer.
    Har man 4 passasjerer og skal kjøre i en bratt oppoverbakke mister den utrolig mye krefter, for den har ikke noe bunndrag før den kommer opp i høyt turtall.
    På BMW-en hadde man knapt merket noe til det og ville hatt mer bunndrag og ikke trengt det høye turtallet for å opprettholde samme farten oppover.
    Passer bra med eksempler fra motor verden :-P demping faktor er litt som dreimoment med andre ord, stereo vs bridge, diesel vs bensin,4takt vs 2 takt :-P men d er vel fortsatt bedre med litt for lite dempingfaktor og mye watt enn for lite dempingfaktor og mindre watt? D vill vel uansett hjelpe med mest mulig watt headroom selvom dempingfakor er låg?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry,men det stemmer ikke. De er 8 ohm,basta. Den broen du snakker om er dersom man vil bruke bi-amping/bi-wiring på høyttalerne.Dvs at man skiller bort basselementet fra diskant og mellomtone å kjører separate forsterkere. Har ikke noe med noe annet å gjøre! Har dobbelsjekka med et av mine gamle klubb-blader fra 1996!! Den gamle VS-serien var i 4 ohm og CV 1515 var 4. DC 12 og DC 15 var 8 ohm.

Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av edguy
    Sorry,men det stemmer ikke. De er 8 ohm,basta. Den broen du snakker om er dersom man vil bruke bi-amping/bi-wiring på høyttalerne.Dvs at man skiller bort basselementet fra diskant og mellomtone å kjører separate forsterkere. Har ikke noe med noe annet å gjøre! Har dobbelsjekka med et av mine gamle klubb-blader fra 1996!! Den gamle VS-serien var i 4 ohm og CV 1515 var 4. DC 12 og DC 15 var 8 ohm.
    Ja veit d er til bi wiring/biamping. Men trodde d blei d samme som å paralell kobble 2 element på 8ohm når broene var på, da hadde d blitt 4ohm. D er d eg alltid har trudd :-P men hvorfor er 1515 i 4 å resten 8 då tru? I 4 ohm får du jo mere watt ut av ampen så d er kansje derfor, men samtidig så sier jo alle att 4 er ein tyngre last for ampen og att d er bedre med 8ohm. :-P

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Passer bra med eksempler fra motor verden :-P demping faktor er litt som dreimoment med andre ord, stereo vs bridge, diesel vs bensin,4takt vs 2 takt :-P men d er vel fortsatt bedre med litt for lite dempingfaktor og mye watt enn for lite dempingfaktor og mindre watt? D vill vel uansett hjelpe med mest mulig watt headroom selvom dempingfakor er låg?
    Høyttalere trenger ikke engang å være store før man merker stor forskjell mellom effektforsterkere. Hva de skal drive og match blir også veldig avgjørende.
    Ta f.eks NAD 218 som ble nevnt her. Denne oppleves som en bassfattig, lys og spiss forsterker på noen B&W høyttalere til 45.000. Låt helt forferdelig den komboen der.
    Så tar man de samme høyttalerene og kobler til en mindre forsterker på papiret (2x150w) og man begynner å lete etter subben. Man kan også spille timesvis uten at man blir sliten i ørene eller at det låter skarpt på noen måte.

Jeg solgte mine 1515 til et diskotek og de ble foret med noen svære PA forsterkere. Det er da man virkelig får høre og kjenne hva sånne kjøleskap er kapable til.
    Mindre watt på papiret enn brokobla NAD-er, men likevel en helt annen verden.

Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Høyttalere trenger ikke engang å være store før man merker stor forskjell mellom effektforsterkere. Hva de skal drive og match blir også veldig avgjørende.
    Ta f.eks NAD 218 som ble nevnt her. Denne oppleves som en bassfattig, lys og spiss forsterker på noen B&W høyttalere til 45.000. Låt helt forferdelig den komboen der.
    Så tar man de samme høyttalerene og kobler til en mindre forsterker på papiret (2x150w) og man begynner å lete etter subben. Man kan også spille timesvis uten at man blir sliten i ørene eller at det låter skarpt på noen måte.

Jeg solgte mine 1515 til et diskotek og de ble foret med noen svære PA forsterkere. Det er da man virkelig får høre og kjenne hva sånne kjøleskap er kapable til.
    Mindre watt på papiret enn brokobla NAD-er, men likevel en helt annen verden.
    Hører mange har skrytt av behringer ep4000 på cerwin, bortsett fra ein som sier att d var dårlig kombo, og eg har hørt begge deler om nad 218 også, ingen blir jo enige om d. Men nå har eg testa 1 ep4000 i stereo, 2 i biamping og 2 brokoblet på 1515 å får snart 2 nad 218, så då skal eg teste d samme med dei, så får eg bedømme d sjøv :-P men planen er uansett å ha 218 brokoblet på bass og denon poa 6600a på mid/high på 1515, da har nad kun bass å konsentrere seg om, så håper d blir ganske bra. Spiller ganske perverst med ep4000 brokoblet i allfall, men med bare ein i stereo så begynner forsterkeren å clippe når eg drar på skikkelig. Men forsterker med mindre watt en brokoblet nad som er bedre er vel i ein heilt anna prisklasse? Må ta d i betrakning også:-)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •