Nyinnkjøpt utstyr til hjemmekino. Hjelp søkes!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nyinnkjøpt utstyr til hjemmekino. Hjelp søkes!

Må innlede med at jeg er helt nybegynner! (noe som sikkert kommer godt fram iløpet av innlegget)

Jeg har sist uke kjøpt inn følgene utstyr:

Yamaha 7.2 receiver RX-V773
    EPSON EH-TW6100 LCD-projektor Full-HD 3D
    Media Mount 108" rammelerret
    LG BD 3D spiller
    AppleTV

Front: Klipsch RF-52
    Center: Klipsch RC-52
    Bak: Klipsch RS-52
    Sub: 2stk XTZ 99 W10.16

Kinorommet: høyde,dybde,bredde 1,97x4,40x2,82 med lyse fliser på gulv, panel på vegg og hvite plater i taket.

Valg av utstyr er gjort utifra lesning på dette forumet, samt tester funnet på nettet.

Jeg har noen forskjellige spørsmål i forbindelse med dette kinorommet.

Når jeg setter receiver til automatisk romkalibrering, så velger den alle høyttalerne som "Large". Dermed brukes ikke subbene når jeg har den i 2-kanals stereo. Hvis jeg går inn manuelt og endrer høytallerne til small, så kobles subbene inn. Skal det være slik at jeg må gå inn og bytte dette vær gang jeg velger mellom surround og 2ch stereo?

Hva skjer med fronthøytallerne når dem står i hhv small og large? Har lest litt og kommet frem til at det skiller mellom hvilken frekvens subbene skal ta over for fronthøytallerne på? Vil det isåfall bli feil når man ser på film at disse skal stå i small siden recieveren vil ha dem som large i autokalibrering?

Hva med bakhøytallerne og center? Skal de helst stå i large eller small?

På subbene har jeg 3 skruknapper. Den ene er volum, de andre to til noe annet som gjør at det romler mer? På generelt grunnlag mtp de andre høytallerne i settet. Skal de stå til å romle mye eller lite til film-titting?

Jeg har ikke hørt så mye på "hvordan dette egentlig skal høres ut" verken med dette anlegget, eller andre anlegg. Har derfor ganske dårlig med referanser og sammenligne med. Forstår at jeg likevel må bruke ørene så godt jeg kan. Men håper på en pekepinne på hvilken retning jeg skal gå.

Ønsker generelle innspill på hvordan jeg skal kalibrere dette mtp overnevnte. Andre tips mottas også med stor takk!

Takker på forhånd for svar.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1 Om det forsatt er slik at en kan sette størrelse og delfilter i menyen før en kjører YPAO så er det og foretrekke.
    Begynn med delefilter på 80hz og alle høytalere satt til Smal.
    Da spiller subbene bassen fra 80hz og nedover mens fronter, center og surround spiller fra 80hz og oppover.
    Da er subene med hele tiden.

2 Svar ovenfor.

3 Svar ovenfor.

4 Volum: Holdes under 50% av maks styrke.
    Frequency: settes til Max (high). Reciver styrer delefilter til suben !
    Phase: Start med satt til 0
    Bryterne setter du til OFF

5 Start med og sette Subenes Volum til samme nivå.
    Sett størrelse til smal og delefilter til 80hz og lagre i menyen til yamaha før du kjører YPAO.
    YPAO skal da i utgangspungtet fikse så du ikke trenger justere volum på noen av kanalene. Men skal du gjøre justeringer selv er dB måler et må ha produkt.

For og lese deg opp anbefaler jeg deg og lete opp noen av de mange Kalibrerings tråden som ligger her

Det er mye og hente på plassering og rette innstillinger. Det er noe en lærer med tiden, og ikke minst hva som funker i ditt rom

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for innspill.

Fikk stilt freq opp til maks på subbene. Satt volum til ca 50%. Tømte hele rommet for møbler, kjørte RK med første målepkt i tuppen av en tenkt trekant, med de påfølgende 8 andre RK mellom de forskjellige stedene stolene vanligvis står. Denne gangen uten å plassere målemikrofonen noe nærmere enn 1m fra veggene både foran og bak.

Nå snakker vi! en helt annen verden! Ble sittende fra 17:00-04:00 nesten uten tissepause, med god blanding av film og musikk.

Jeg klarer ikke å høre noe ekko i rommet, bassen låter stramt og fint. I eksplosjoner på film rister innvollene og det kiler i håret! Tale gjengis etter mine ører klokkeklart med god fylde. Med min erfaring klarer jeg ikke høre noe forbedringspotensiale. Men selvsagt er det det!

Hva ville diffusjonsplater, absorpsjonsplater og evt bassfeller gjort med lyden i rommet? Evt teppe som jeg har sett noen snakke om er viktig på rom med fliser på gulvet.

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har nok endel og hente på akustikk også, spesielt om rommet ditt er nakent på vegger,gulv og tak.

Det er bare og sette seg ned og lese her på forumet, er maange tråden om dette

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Grolub
    Tusen takk for innspill.

Fikk stilt freq opp til maks på subbene. Satt volum til ca 50%. Tømte hele rommet for møbler, kjørte RK med første målepkt i tuppen av en tenkt trekant, med de påfølgende 8 andre RK mellom de forskjellige stedene stolene vanligvis står. Denne gangen uten å plassere målemikrofonen noe nærmere enn 1m fra veggene både foran og bak.

Nå snakker vi! en helt annen verden! Ble sittende fra 17:00-04:00 nesten uten tissepause, med god blanding av film og musikk.

Jeg klarer ikke å høre noe ekko i rommet, bassen låter stramt og fint. I eksplosjoner på film rister innvollene og det kiler i håret! Tale gjengis etter mine ører klokkeklart med god fylde. Med min erfaring klarer jeg ikke høre noe forbedringspotensiale. Men selvsagt er det det!

Hva ville diffusjonsplater, absorpsjonsplater og evt bassfeller gjort med lyden i rommet? Evt teppe som jeg har sett noen snakke om er viktig på rom med fliser på gulvet.
    Hvorfor tok du ut alle møblene egentlig? Hvis du skal ha møbler der inne bør du vel kjøre romkalibrering med alt på plass. I forhold det med størrelse på høyttalere så er det ikke alltid at autooppsettet gjør ting riktig så det er viktig å sjekke selv etterpå. At Yamahaen setter alle HT til large trenger ikke være rett. Men de HT du har tåler sikkert såpass mye effekt og spiller så lavt i frekvens at det er derfor alle blir til large. Hvis du skal ha subben til å spille med/ikke med når du bare bruker stereo så tipper jeg du må inn i oppsettet på receiveren et sted å velge dette manuelt. Jeg måtte i hvertfall det på min Denon .
    Forøvrig synes jeg absolutt at du bør ha noe som kan dempe lyden litt så ikke det blir så hul lyd så som tepper,gardiner,møbler el. lign,men det er egentlig bare ørene dine som kan si noe om hva som passer hos deg.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av edguy
    Hvorfor tok du ut alle møblene egentlig? Hvis du skal ha møbler der inne bør du vel kjøre romkalibrering med alt på plass.
    Det er litt delte meninger om dette. Flageborg mener man skal ta ut veldig mye av møblene i rommet der det skal måles. Jeg bl.a. er uenig, og mener det bør måles med møblement i rommet.

Det jeg tror er forklaringen på at veldig mange anser dette som velykket er at om man måler i et nakent rom vil RK gjøre en ganke stor jobb for å korrigere alt til "flatt". Når man da setter inn igjen møbler og tepper vil jeg mene det er stor sjangs for at man demper øvre mellomtone og diskant en god del mer enn jeg mener det bør være(siden jeg liker det "flatt"). Dette vil nok gjøre oppsettet veldig behagelig å høre på, men også maskere en del detaljer i toppen. Dette er i og for seg greit om det er det man ønsker, men man kan også bruke diskantjusteringen for å oppnå mye av det samme. Det man også bør tenke på er at møbler kan oppføre seg som resonatorer og stjele en del lydtrykk ved forskjellige frekvenser. Dette vil da RK ikke kunne prøve å korrigere når møblene ikke er i rommet.

Derfor, delte meninger.

Geir Arne

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Møbler med harde flater som bord og sånt i selve lyttesonen er greit og fjerne skal en være nøye.

Skal ikke trengs og tømme hele romet for og korrigere nakent.
    Resultatet endres jo da når en setter inn møblene igjen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •