Hvilken receiver til ca 20.000?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 54
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken receiver til ca 20.000?

Jeg er litt nysgjerrig på å prøve noe annet og oppgradere romkorreksjonbiten. Yamaha frister jo veldig siden jeg da kan justere litt med EQ etter at romkorreksjonen er tatt. Med romkorreksjonen på er det litt manglende midbass fra sub og front. I pure direct er ikke dette noe problem.
    Jeg har ipad og Sonos, så å kunne kvitte meg med Sonos og styre ting med ipad-en hadde vært et stort pluss.
    I pure direct kommer vel de andre til kort mot nåværende Denon?
    Receiveren skal kun drive bakkanalene og evt høydekanaler etterhvert, så kraften er ikke så viktig.

Onkyo har vel KANSKJE mer problemer med produktene enn de andre eller er det bare noe jeg tror?

Her er mine 3 forslag :
    Onkyo TX-NR1010 S Nettv.receiver, sølv Spotify, DLNA, 7 kanaler, RS-232, THX - Mono AS
    Yamaha RX-A3020 Black
    DENON AVR-4520 Hjemmekinoreceiver | Hi-Fi Klubben

Vanskelig å lytte/prøve alle disse 3, så setter STOR pris på argumenter for og imot fra dere.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bakkanalene står litt langt bak og Dynamic EQ hjelper meg mye med å kompensere for dette kontra ting jeg har prøvd før.
    Det at jeg ikke trenger å spille så høyt på film for å få fyldig bass er også noe jeg takker Dynamic EQ for.
    Yamaha og andre uten Audyssey har ikke en tilsvarende løsning, eller?

Jeg spiller mest musikk og prestasjonene i stereo vektlegges mest.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg ville heller gått for Yamaha, men det er fordi jeg syns lyden i Yamaha er utrolig behagelig og sinnsykt engasjerende på film. I tillegg er den rimeligere enn de andre noe som gir deg mer penger til å eventuelt legge i en effektforsterker i tillegg Eller en ekstra sub eller hva det skal være

Yamaha har jo også mulighet for utvidelse til 11.2 om ønskelig.

Akkurat med styring og ipad er jeg litt usikker på hvem som er best, Onkyo pleier vel å stille sterkest på utstyrsnivå hvertfall, men jeg hadde Onkyo før og gikk over til Yamaha og kommer nok aldri til å gå tilbake

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS! Ville sjekket ut litt priser først var jeg deg.

Yamaha får du til 14990.- det er rimeligere enn på lsound.

Yamaha RX-A3020 - Surroundforsterker / receiver - Finn laveste pris, omtaler og informasjon

17990.- for Onkyo 1010

Onkyo TX-NR1010 - Surroundforsterker / receiver - Finn laveste pris, omtaler og informasjon

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svar, Mr.Chill.
    Er den nye 3010 og 3020 mye bedre enn 3067? Det er vel det tester og brukere mener?
    Jeg hadde 3067 før nåværende Denon. Er enig i at Yamaha-en har en varm og god klang, men synes likevel at den ikke når opp til Denon-en verken på film eller musikk.
    Men jeg fikk aldri satt meg inn i EQ-biten på 3067 og det har vært en del oppgraderinger siden jeg hadde den. 3020 har jo ny mikrofon +++ siden 3067.

Takk for prisinnhenting. Jeg gjorde det kun på Onkyo-en. Tror nok uansett at Lsound matcher den prisen og da har jeg noe å prute med :-)
    Alltid en fordel å handle på de samme stedene.

Hvilken Yamaha har du?

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Yamaha 2067, så er vel på tide med en oppgradering her også. Tror ikke forskjellen mellom 3010 og 3020 er så stor. 3020 har jo muligheter for 4k hd når dette blir aktuelt.

Personlig syns jeg Denon høres ganske kjedelig ut :P Men er bare min oppfatning, da liker jeg bedre Onkyo eller pioneer. Kommer litt ann på hva du skal matche dette med, Monitor audio låter jo kjempetøfft sammen med yamaha.

I test av yamaha 3010-3020 sier de at den begynner å være skremmende lik Z-11 i lyden noe som er MEGET positivt om det stemmer. Z-11 var jo kongen over alle hauger :P

Om lsound matcher prisen er det ikke noe spm, Lsound er konge på service

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg skulle valgt hadde jeg gått for Onkyo eller Denon. Yamahaen har etter min mening ikke like god romkorreksjon (ikke i nærheten engang) og menystrukturen er ikke like god. En annen ting som irriterete med grønn med Yamahaen er at den ikke har bakgrunnsbeyst fjernkontroll.
    Jeg endte opp med Onkyo etter å ha prøvd begge deler.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,668
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Tusen takk for svar, Mr.Chill.
    Er den nye 3010 og 3020 mye bedre enn 3067? Det er vel det tester og brukere mener?
    Jeg hadde 3067 før nåværende Denon. Er enig i at Yamaha-en har en varm og god klang, men synes likevel at den ikke når opp til Denon-en verken på film eller musikk.
    Men jeg fikk aldri satt meg inn i EQ-biten på 3067 og det har vært en del oppgraderinger siden jeg hadde den. 3020 har jo ny mikrofon +++ siden 3067.

Takk for prisinnhenting. Jeg gjorde det kun på Onkyo-en. Tror nok uansett at Lsound matcher den prisen og da har jeg noe å prute med :-)
    Alltid en fordel å handle på de samme stedene.

Hvilken Yamaha har du?
    Har nå en Yamaha 767 på lån mens jeg venter på 3020, og hvis eq mulighetene er like på disse,så kommer det litt an på hvor heldig man er mtp hvor i frekvensområdet man har peaker og dipper.
    For PEQ fungerer veldig fint , med variabel Q-verdi osv. , men man kan ikke selv bestemme eksakt hvilke frekvens man vil angripe!

I mitt tilfelle så har jeg en peak med senter på 52-53 hz , mens valgene YPAO gir meg,hopper fra 62,5 hz og ned til 49,6 hz. Altså hopper den rett over toppen på peaken min
    Jeg kommer et stykkepå vei,men ikke helt dessverre , men litt nærmere enn med Pio's PEQ!
    Der hadde man tettere mellom valgene,men av en eller annen merkelig grunn gikk den ikke under 63 hz,og det var mye av grunnen til at jeg ville prøve Yamaha denne gangen !

Håper jeg får min 3020 neste uke
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha 3020 har visst fått bakgrunnlys på fjernkontrollen sin. Tror ikke at 2020 har det.
    Hvilken av Yamaha prøvde du og i mot hvlken Onkyo?
    Er klar over at Audyssey XT32 er regnet for å være en svært god romkorreksjon.
    Rommet mitt og der jeg sitter har uansett problemer fra 50-100 hz området som ikke romkorreksjonen i Denon-en helt har klart å hjelpe meg. Heller fjernet det og gjort det litt tamt.
    Redd for at XT32 skal gjøre det samme.

Yamaha gir i så måte mulighet for å etterjustere en del. Den nye 3020 har vel fått ny mikrofon og en noe mer utdypet romkorreksjon enn tidligere modeller.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Har nå en Yamaha 767 på lån mens jeg venter på 3020, og hvis eq mulighetene er like på disse,så kommer det litt an på hvor heldig man er mtp hvor i frekvensområdet man har peaker og dipper.
    For PEQ fungerer veldig fint , med variabel Q-verdi osv. , men man kan ikke selv bestemme eksakt hvilke frekvens man vil angripe!

I mitt tilfelle så har jeg en peak med senter på 52-53 hz , mens valgene YPAO gir meg,hopper fra 62,5 hz og ned til 49,6 hz. Altså hopper den rett over toppen på peaken min
    Jeg kommer et stykkepå vei,men ikke helt dessverre , men litt nærmere enn med Pio's PEQ!
    Der hadde man tettere mellom valgene,men av en eller annen merkelig grunn gikk den ikke under 63 hz,og det var mye av grunnen til at jeg ville prøve Yamaha denne gangen !

Håper jeg får min 3020 neste uke
    Husker med 3067 så skulle jeg justere litt på EQ, men måtte kaste inn håndkleet. Mulig det hadde hjulpet å lese bruksanvisningen, hehe.
    Jeg er egentlig livredd for å selge Denon-en og så sitte igjen med noe som er dårligere. Eiergleden er også stor med Denon-en. Denne kan oppgraderes til 3D og XT32, men 10.000 er temmelig stivt for et kit.
    Men kommer til å ringe Lsound i morgen tidlig å høre om de har en 3020 inne til utlån. De bruker å være svært greie med utlån.
    Har fulgt med i tråden din, så jeg venter i spenning på en tilbakemelding når du har fått prøvd 3020 litt.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,668
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker med 3067 så skulle jeg justere litt på EQ, men måtte kaste inn håndkleet. Mulig det hadde hjulpet å lese bruksanvisningen, hehe.
    Jeg er egentlig livredd for å selge Denon-en og så sitte igjen med noe som er dårligere. Eiergleden er også stor med Denon-en. Denne kan oppgraderes til 3D og XT32, men 10.000 er temmelig stivt for et kit.
    Men kommer til å ringe Lsound i morgen tidlig å høre om de har en 3020 inne til utlån. De bruker å være svært greie med utlån.
    Har fulgt med i tråden din, så jeg venter i spenning på en tilbakemelding når du har fått prøvd 3020 litt.
    Utlån er jo selvsagt det beste ja !
    Bare man får tid nok til å leke seg,og bli kjent med utsyret!

Og ja - PEQ til Yamaha er litt tungvint i bruk synes jeg .
    Det blir litt mye trykking frem og tilbake for å justere de forskjellige parametrene,så der er det rom for forbedring , slik at det blir litt mer oversiktlig!
    Men nå kan det jo hende at det også er gjort på den nye 3020 for det jeg vet. (lov å håpe )

Moro at du følger med - venter i spenning jeg også
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror kanskje Pioneer eller Yamaha er veien å gå for deg Sven1978, etter at du har testet en Audyssey. Jeg syntes begge overnevnte har gode muligheter til manuell korrigering av problemer i rommet, men jeg liker Yamaha best når det kommer til "tuning" av lydbildet.

Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Nå husker ikke jeg helt sikkert, men jeg mener at det er flere punkter(eller "nærmere") på sub utgangen enn på fronter. Har kan da fronter som small vil man kunne korrigere ganske godt. Ikke en fullgod løsning, men man har i det minste en mulighet.

Jeg syntes både Yamaha og Pioneer sin RK fungerer veldig godt om man har de verktøyene som trengs for å gjøre det optimalt.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg legger alltid vekt på hva du sier, Ganilsen.
    En kamerat er stadig inne og lytter og mener at jeg er byttegal og kresen.
    Men jeg spilte en del musikk, f.eks Pink Floyd og demonstrerte også frontene i Pure Direct. Han sa seg vel egentlig enig i at det var et lite problem med front+sub.

Frontene har en temmelig artig punch i midbassen og kan egentlig flytte ganske store mengder luft. Til slik musikk vil man med andre ord ikke føle at man savner sub.

Subbene kan jo levere temmelig bra når det kommer til både lydtrykk og lydkvalitet.

Imponatorfaktoren er lett å finne på mye musikk som jeg kjenner ved f.eks en demo. Med det mener jeg f.eks Yello.

Til daglig bruk til min musikk kan det likevel oppleves som det er et "søkk" i lydbildet i bassområdet og når man kobler inn de 2 "store" subbene med romkorreksjonen aktivert blir det nesten en slankere lydkarakter. Ikke på all musikk, men på mye.
    Problemet er egentlig litt irriterende og jeg ønsker et bedre samspill mellom sub og front.
    Ferdig kalibrert er det nå en nesten dønn flat kurve fra ca 15 hz og opp til 50 hz, mens det da "stuper" ned et stort "søkk" som flater seg ut igjen ved ca 100 hz.
    Klarer ikke audyssey romkorreksjonen det, så håper jeg at en annen romkorreksjon med EQ klarer det.

Jeg har prøvd Sherbourn sin prosessor så jeg vet definitivt at subbene også kan punche i midbassen, noe de ikke gjør nå.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ferdig kalibrert er det nå en nesten dønn flat kurve fra ca 15 hz og opp til 50 hz, mens det da "stuper" ned et stort "søkk" som flater seg ut igjen ved ca 100 hz.
    Klarer ikke audyssey romkorreksjonen det, så håper jeg at en annen romkorreksjon med EQ klarer det.
    En romkorreksjon vil aldri klare å korrigere dette. Men med manuell justering vil jeg mene det er lettere å komme i mål.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg plutselig fikk masse penger til en ny reciver ville jeg prøvd NAD T787, har hatt recivere fra mange merker, har nå onkyo 808 og denon 3312, er fornøyd med begge men har lyst å prøve noe nytt når økonomien tillater det
    Sony KD75ZD9 - Samsung UBD-K8500 - yamaha rx-a2050 - emotiva xpa2 - klipsch rp-280f - xbox one x -ps4pro - nintendo switch

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,668
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg legger alltid vekt på hva du sier, Ganilsen.
    En kamerat er stadig inne og lytter og mener at jeg er byttegal og kresen.
    Men jeg spilte en del musikk, f.eks Pink Floyd og demonstrerte også frontene i Pure Direct. Han sa seg vel egentlig enig i at det var et lite problem med front+sub.

Frontene har en temmelig artig punch i midbassen og kan egentlig flytte ganske store mengder luft. Til slik musikk vil man med andre ord ikke føle at man savner sub.

Subbene kan jo levere temmelig bra når det kommer til både lydtrykk og lydkvalitet.

Imponatorfaktoren er lett å finne på mye musikk som jeg kjenner ved f.eks en demo. Med det mener jeg f.eks Yello.

Til daglig bruk til min musikk kan det likevel oppleves som det er et "søkk" i lydbildet i bassområdet og når man kobler inn de 2 "store" subbene med romkorreksjonen aktivert blir det nesten en slankere lydkarakter. Ikke på all musikk, men på mye.
    Problemet er egentlig litt irriterende og jeg ønsker et bedre samspill mellom sub og front.

Jeg har prøvd Sherbourn sin prosessor så jeg vet definitivt at subbene også kan punche i midbassen, noe de ikke gjør nå.
    Men har du ikke det søkket når du spiller med kun fronter da?

I så fall er det vel faseproblem ute og går ?
    Prøvd med forskjellige delefrekvenser da?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Torolan.
    Jeg husker ikke kurven med frontene alene og har byttet data så mangler program til å se kurvene.
    Men det oppleves som mer dynamisk og mer punchy i bassen med kun frontene. Føler ikke at der er noe søkk med frontene alene.
    Ikke prøvd å lytte meg frem til forskjellige lyttefrekvenser nei. Jeg tok egentlig bare utgangspunkt i 80 hz hele tiden. Da Fixed 80hz og ikke THX 80 hz da det var forskjeller ved målig der.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,668
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Torolan.
    Jeg husker ikke kurven med frontene alene og har byttet data så mangler program til å se kurvene.
    Men det oppleves som mer dynamisk og mer punchy i bassen med kun frontene. Føler ikke at der er noe søkk med frontene alene.
    Ok .
    Men hva skjer hvis du prøver en annen delefrekvens da?
    Og muligens også endrer avstand til sub i receiver ?

Bare å huske hva den står på nå , og så prøve seg frem - for jeg synes dette høres ut som et faseproblem !

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med og ta en titt på NAD T777?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse NAD-ene mangler Audyssey XT32 og ved et kjapt overblikk også mulighet for høydekanaler.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •