trenger mere trøkk fra yamaha forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 45
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

trenger mere trøkk fra yamaha forsterker

hallo

har en Yamaha rxv-767 og yamaha ns 777 fronthøytalere.
    har ett 7.1 oppsett og meget forøyd med det..

men har ikke sjangs til å dra de frontene halvveis en gang..diskant og mellomtone er fint med.. men minimalt med bass...

virker som jeghar for lite power.
    er vel flere med samme forsterker som har samme problem..

er vel litt vanskelig å få noe mer ut av den hvis jeg skal ha 7.1?

så da må jeg vel ha en effektforsterker eller en annen stereo forsterker?

hadde vært fint med noen innspill.. på om noen med samme forssterker og fronter kansje... og hva som er den billigste løsningen.. brukt gjør ikke noe..
    vil vel tro det blir da en ekstra stereo forsterker..

takker så meget..

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En brukt Hegel H200 kan være et godt alternativ for deg, men det kommer jo an på hvor mye du ser for deg å bruke
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvis forsterkerbytte ikke hjelper, er det nok bedre å kjøpe noen lettdrevne høyttalere.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Og hvis forsterkerbytte ikke hjelper, er det nok bedre å kjøpe noen lettdrevne høyttalere.
    Ikke sikker på at det er så enkelt, mulig du får høyere maks volum men neppe særlig bedre kontroll. Tenke og sånn da jeg skaffet Klipsch RF82 og kjørte de på en Yamaha RX-A2010, men Klipsch'n blomstret først når jeg satte en Rotel RMB-1575 på de (5x250W/8ohm).
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det i stereo du har lite bass? Spiller du med din subwoofer? Hvordan er høyttalerne/lytteplassen plasert?

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Er det i stereo du har lite bass? Spiller du med din subwoofer? Hvordan er høyttalerne/lytteplassen plasert?
    Første relevante svar sålangt. +1 Niels!

Så lurer jeg i tillegg på hvilken subwoofer du har.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for svar.

vel jeg har anlegget i en ganske liten stue.. noe avlang.. har da anlegget plassert helt mot da kort veggen i stuen. sitter ca 2-3 m fra

syntes jeg har for lite bass fra frontene uansett.. både i stereo og surround
    har prøvd pc ,dvd, bluray, xbox og tv tuner.. og uansett så har jeg dette problemet.

vil si det er nesten ikke e noe bass.. gret nok,elementene går jo, men ikke nok..er jo såvidt en kjenner noe trøkk fra porten.diskant of mellomtone er jo med mye mere.
    selv om jeg virkelig guffer opp lyden på forsterkeren så er bassen ett nederlag..

høytalerene er heller ikke så mye brukt.. så skulle vel være rart om alle 4 elementene er ødelagt..

mener også at jeg er har gått igjennom alt av instillinger for forstrerkeren for å få mest bass i dem.. prøvde også bi amp,men merer også da at det ikke ble betydlig bedere..

hadde forøvrig for en tild tilbake en gammel yamaha tuner og infinity reference 51i fronthøytalere som det var em helt annen bass fra..kan ikke sammenlignes med de jeg har nå.. da trengte jeg egentlig ikke sub.. å dette anlegget sto på akkurat samme plassen som i dag.. så tror nok ikke det er noe med plasseringen og gjøre..

har yamaha sw 515. ikke noe kjempe sub,men fungerer greit her.. liker ikke for mye bass fra subben..

Intermediate Jan Frode sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er frontene dine innstilt på, small eller large ?

Dersom de står large, prøv small.

Edit: var litt rask på avtrekkeren der :-) det var jo ikke bass fra sub,n du hadde problemer med, sry :-)

Men hva har du satt Yamaha,n til mtp lfe ?, front, sub, both, delefrekvens etc ?
    Stue: Primare I32 - Primare DAC30 - Sonus Faber Venere 2.5 - Viablue SC-2 - HTPC - Chromecast Audio - Ipad Air - Spotify Premium

Reserveutstyr/ til salgs: Nakamichi Amplifier 2
    - Arendal Sound 1723 Tower -System Audio Saxo 30 - Onkyo A-9010 - Sennheiser Momentum

Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elementer trenger ikke bevege seg mye for å produsere bass, pøste ca 250 watt i noen vintage transmisjonlinjer for en tid tilbake, de gikk til 18 hz og elementene beveget seg ikke mye men oppe på 1st etage hørtes det ut som jordskjelv.
    Høyttalere skal passe rommet, og det er normalt at man opplever store forskjeller ved bytte av høyttalere. Noen ganger velger man høyttalere der er alt for store for det rommet man har og mindre høyttalere vil spille mye bedre.
    Sett dine høyttalere til "Large", skru ned for subben.
    Da må du trekke dine høyttalere ut fra bakveggen, spille en sang med god jevn bassrytme, som f.eks. denne:Ave Maria by Arve Tellefsen on Spotify , da kan du bevege deg nedover i stuen og høre hvordan kommer, og blir borte etterhvert som du beveger deg. Dette er helt naturligt, og det gjelder om å finde det stedet hvor du har kraftigst bass, der skal du sitte. Eksperimenter med hvor langt ut fra bakveggen du skal ha høyttalerne.
    Etter det kan du slå på subben, og se i menyen i receiveren om der er noe der heter "double bass", da skal subben spille i stereo også.
    Dette ville jeg startet med.

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvd å spille i en eller annen form for direct på forsterkeren din?
    Det er nesten utrolig hvor mye ypao og autokalibrering kan ødelegge..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for svar

ble nevnt : Men hva har du satt Yamaha,n til mtp lfe ?, front, sub, both, delefrekvens etc ?

hva betyr mpt life?
    og når det gjelder delefrekvenser osv så fant jeg faktisk ut nå at jeg kunne justere frekvensene osv på forsterkeren.. tuodde ikke det var mulig ser du..

fant det under parametic eq.. så under manuel. gikk så inn på begge frontene så er det disse tre alternativene.

band/gain .-- sto det dette
    band 0db
    frekvens 62,5hz
    q1000

frekvens / gain

q /gain

kan ikke si helt jeg skjønner helt hva dette betyr.. men jeg prøvde kjapt og sette opp band fra 0 til 6db som var max.. og merket da betydelig bedre bass med en gnag..

å det er jo flott. men skulle virkelig ønske en gjennomgang fra dere experter hva dette jeg nevnte over her egentlig betyr?? og hvordan det brukes så jeg kan få max ut av systemet mitt...

takker så meget igjen folkens

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bare for å ha fullt opp med Yamaha så kjøper du bare den største Yamaha Effektforsterkeren på 4Sound, så blir det liv :twisted:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker.. men som sagt så fikk jeg jo betydlig mere bass etter jeg justerte litt ide instillingene over.. men hadde virkelig satt pris på info om hva det bbetyr

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cosworth23
    takker for svar

ble nevnt : Men hva har du satt Yamaha,n til mtp lfe ?, front, sub, both, delefrekvens etc ?

hva betyr mpt life?
    og når det gjelder delefrekvenser osv så fant jeg faktisk ut nå at jeg kunne justere frekvensene osv på forsterkeren.. tuodde ikke det var mulig ser du..

fant det under parametic eq.. så under manuel. gikk så inn på begge frontene så er det disse tre alternativene.

band/gain .-- sto det dette
    band 0db
    frekvens 62,5hz
    q1000

frekvens / gain

q /gain

kan ikke si helt jeg skjønner helt hva dette betyr.. men jeg prøvde kjapt og sette opp band fra 0 til 6db som var max.. og merket da betydelig bedre bass med en gnag..

å det er jo flott. men skulle virkelig ønske en gjennomgang fra dere experter hva dette jeg nevnte over her egentlig betyr?? og hvordan det brukes så jeg kan få max ut av systemet mitt...

takker så meget igjen folkens
    band1: er det første punktet du vil justere EQ på.
    freq : du velger hvilken frekvens du vil justere.
    Q : med den faktoren velger du over hvor stort område justeringen skal omfatte - jo høyere verdi dess snevrere frekvensområde bli påvirket av justeringen!
    Så går du inn på band2 og velger en ny freq osv , deretter band3 osv... - du har 7 bånd du kan bruke pr kanal!

Men å justere opp med 6 db som du har gjort krever veldig mye ekstra krefter fra forsterkeren , og det vil si at du ikke kan spille på langt nær så høyt før forsterkeren begynner å klippe,så dette bør du moderere !

Det beste er jo å ta målinger for å se hvilke frekvenser som stikker seg ut , før man justerer noe særlig!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cosworth23
    hadde forøvrig for en tild tilbake en gammel yamaha tuner og infinity reference 51i fronthøytalere som det var em helt annen bass fra..kan ikke sammenlignes med de jeg har nå.. da trengte jeg egentlig ikke sub.. å dette anlegget sto på akkurat samme plassen som i dag.. så tror nok ikke det er noe med plasseringen og gjøre..
    Ikke si det for sikkert, forskjellige høytalere har forskjellige sprednings mønstere.

Det jeg lurer på er om du har hørt om bassen havner andre steder i stua enn påtenkte sweetspot.

Jeg har et meget lignende tynt og langt rom og sitter da i enden, og opplevde som sweetspot meget bass fattiig, men når jeg reiste meg fra stolen kom bassen fra frontene godt fram igjen, og flytta jeg stolen enda 2.5m bakover var bassen til stede igjen.

Og hele problemet mitt var så enkelt som at høytalerne står for nære sideveggene, flytta de bare noen få cm inn mot midten og bassen ble merkbart bedre, har enda mer og gå på her, men trenger og forandre på en par ting ellers i stua først :P

Oppsumert, om du finner bassen på andre steder i rommet så har du et akustiskt problem, og mangler ikke kraft men om det absolutt ikke er bass trykk noen steder så er det nok kraft det skorter på.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men å justere opp med 6 db som du har gjort krever veldig mye ekstra krefter fra forsterkeren , og det vil si at du ikke kan spille på langt nær så høyt før forsterkeren begynner å klippe,så dette bør du moderere !

betyr det at dne kan begynne å klippe?

har virkelig prøvd og guffe opp,, fungerte fin.. vrengte ikke eller noe..
    eller er det ikke det du mener?
    er ikke helt sikker på hva du mener med klipping.. også hva som kan skje hvis jeg har for mye db bass i gain.. og når det gjelder frekvens... så lønner det seg vel og sette den lavest mulig? for hvis det er som annen hifi så vil jeg ha den lavere enn normalt for jeg vil ikke ha så "hard" bass

er vel også sik at de forandringene jeg gjør her så er det vel slik at en også justerer også lyden fra diskant og mellomtone??

også hvordan får en tatt målinger før en justerere?

takker

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    driver også nå om jeg ikke skal prøve en effektforterker..
    men siden jg ikke vet hvor mye det kan hjelpe så tenkte jeg at jeg skulle prøve noe billig..men som samtidig er helt greit til å dra dette..

som dere sikkert skjønner så er jeg ikke helt opphengt i lydkvalitet..
    er mere opptatt av bilde kvalitet..

så her trenger det langt fra å bli 100% har aldrig prøvd en effektforsterker en gang..

å da hadde vel kansje noen avdisse gjort deg? en får en jo for en 2 til 3000kr brukt..

skulle vel tro det skulle hjelpe noe allefall..

Rotel RB 1070 eller Nad C272

er flere av disse på finn nå så derfor jeg tok dem frem..
    å skulle det bli minimal med forskjell så har det jo ikke kostet så mye..

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sjekket at høyttalerene spiller i fase? Altså at du ikke har koblet pluss og minus motsatt på den ene høyttaleren? Room Correction tar muligens dette men det er verdt å sjekke.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker nei altså alt er sett over av slike ting..

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og du har prøvd å trykke på "pure direct" på fjernkontrollen din?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •