Receiver til B&W CM7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Receiver til B&W CM7

Hei.

Har tenkt å oppgradere stereoen som står tilkoblet TV en til surround. Nå er penger litt begrenset, men jeg pleier å prioritere kvalitet.

Jeg har altså en pioneer tv, pioneer blu-Ray og B&W CM7 høyttalere. Disse er koblet via en Denon 1500 forsterker. Ok lyd, men.

1) Jeg vil ha center og sub. Tenker i utgangspunktet på CMC, men CM Center 2 finnes jo også... Antar at center høyttalerne er viktigst i et slikt oppsett.
    Hvilken av disse vil dere anbefale?

2) subwoofer. Pv1d?

3) receiver:
    Pioneer frister. Jeg tenkte meg SC-LX76. Fin sak.
    Eller Yamaha sin avantage 2020 eller 3020.

Men Hva med å kjøpe feks pioneer 2022k og koble til en effektforsterker?
    Bør man da koble til en integrert stereo til frontene? Hva så med center? Økonomisk vil jo dette svare seg over tid.

Mao, hvor skal man legge pengene?

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    kontakt Gilmour her på forumet, han er ekspert på CM7 høyttaler.http://avforum.no/google_search.php?...RID%3A11&hl=no

ops, ser ut til at han er utestengt.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig så har jeg bra erfaring med yamaha avantage og cm1. Knallgod match. Ville lagt nok i receiver til at dacene i den er bra nok. Så kan man evt dytte på mer effekt på frontene. Men de yamahaene du nevner bør holde plenty. Centern er viktigere enn suben. Den er prosentvis veldig mye hyppigere i bruk på film. Ville tilpasset i forhold til hvor stort rom det skal være i og avstand til sofaen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar og fin link.

Rommet er en 18m2 del av stuen. Tre vegger, vinduer på den ene parallelt med se-på-tv retningen, og åpning mot resten av stuen. Sofa er drøye 3 m fra tv.

Plenty, så du mener jeg kan gå for en rimeligere modell?

Godt poeng med at subben benyttes mindre enn center. Center er viktigst, slik jeg forstår det.

Men hvis jeg legger til en effekt stereo forsterker til frontene, vil center da mangle noe? SVs bør jeg ha mer effekt på centeren?

Active
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    336
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer 2022k er en meget bra reciever!! Jeg har den selv sammen med effekttrinn på mine cm9:-) Den recieveren har det meste!
    B&W CM9
    B&W CMC senter
    SVS SB13-Ultra
    Marantz SR6010
    Electrocompaniet AW250R
    PS3
    Samsung 51" plasma 8000 Serie
    B&W P3

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har CM9 front og planlegger utbygging til 5.1. Jeg kommer til å gå for CMC2, etter å hørt begge CM-centrene på HFK er jeg ikke i tvil om hvilken jeg skal gå for.

Dette skal drives av Denon AVR-A100, og den matcher fint med CM-serien synes jeg.

Har du sett på Denon? :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per69
    Godt poeng med at subben benyttes mindre enn center. Center er viktigst, slik jeg forstår det.

Men hvis jeg legger til en effekt stereo forsterker til frontene, vil center da mangle noe? SVs bør jeg ha mer effekt på centeren?
    Hvis du kjører effekttrinn til frontene "bypasser" du kanalene, og receveren skal bare videreformidle signalet til effekttrinnet.
    Center vil ikke mangle noen ting. Receiveren min er rundt 140 W per kanal, og det holdt lenge til CMC2.

Fordelen med å kjøre effekttrinn, slik jeg ser det, er at du kan bypasse receiveren om du ønsker å kjøre stereo.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott, da ser det ut til at en Pioneer 2022 med B&W CM Center 2 kanskje er veien å gå.

Joda, Jeg liker Denon, men Føler vel at man får mer for pengene andre steder enn hos den forhandleren, og nå fristet det med Pioneer som skal være en god match. Yamaha skal kanskje være enda bedre match, men jeg har altså pioneer BDP-320 og 5090H fra før og det er litt attraktivt med komponenter som passer godt sammen. SC-LX skulle ha noen funksjoner som gjorde at de kjente igjen både TV og Blu- ray såvidt jeg husker fra da jeg kjøpte TVen, men ikke ville spandere enda mer penger på prosjektet.

Slendrian: Jeg har en Denon PMA A-100 til stereo med B&W 805S, og liker det meget godt...

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter og lufter tanken på og selge min cmc2 center ht, er det int så si i fra Svart pianolakk.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PM sendt.

Er du ikke fornøyd med CM Center 2? Hva mangler den?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det er mange (enkelte på utenlandske fora) som mener Pioneer ble dårligere etter at de droppet B&O ICE Power, og at den beste var SC-LX83!. Blir litt usikker på Pio nå, særlig ettersom oppsett på pio typisk er noe fiklete.

Så dersom jeg skulle gått for Denon som ble foreslått og som jeg jo liker, vil en 2313 kunne være ok? særlig om den suppleres med effekt til front og center.
    Ellers vil det være "bedre og bedre" med 3313 og 4520...?
    Prisforskjellen er nokså stor opp mot 4520, men 3313 er aktuell.

Ellers kunne man kjørt billigere reciever og Rotel effekt, 1565 eller 1575. Er nok litt i stuss om 1565 blir litt lite.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mens jeg venter på Per Christian sin CMCenter 2 er jeg egentlig ikke kommet i mål på receiver.

Jeg har i helgen sett Red Cliff 1 og 2 med Denon PMA-1500AE og CM7 i stereo, koblet med analoge kabler. Litt fascinert over kinesisk film. Jeg er fremdeles imponert over hvor dypt CM7 går, selv om det mangler endel og en sub vil være meget velkommen. Jeg synes nok lyden (bass) er litt uklar noen ganger. Vet ikke sikkert hvorfor men håper det ordner seg med ny forsterker og mer muskler og kanskje en sub.

I dag fåes
    Pioneer SC-LX86 til 16KKr Skal være meget bra med B&W. Den ble kåret til årets beste av What HiFi. Men det hevdes den er litt lys. Det er litt negativt.
    Yamaha 3020 til 15KKr Det skrytes av komboen med CM og B&W generelt. Mange sier denne er enda bedre enn Pioneer.
    Denon 3313 til 10Kkr "lover gullkino" Liker dette med innebygget spotify og Airplay
    Denon 4520 til 20Kkr "et monster i hjemmekinoen" som er mye penger imho.
    NAD 777
    NAD 787 22KKr; Får bare godord.

Det er egentlig bare tull å lese flere reviews... og meninger er subjektive, men hva bør jeg velge? ideer eller tips?

Kanskje jeg skal velge Denon 3313 (eller Pioneer 2022) og skaffe PV1D mens kona er borte og det er farsdag??

Active
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    336
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mens jeg venter på Per Christian sin CMCenter 2 er jeg egentlig ikke kommet i mål på receiver.

Jeg har i helgen sett Red Cliff 1 og 2 med Denon PMA-1500AE og CM7 i stereo, koblet med analoge kabler. Litt fascinert over kinesisk film. Jeg er fremdeles imponert over hvor dypt CM7 går, selv om det mangler endel og en sub vil være meget velkommen. Jeg synes nok lyden (bass) er litt uklar noen ganger. Vet ikke sikkert hvorfor men håper det ordner seg med ny forsterker og mer muskler og kanskje en sub.

I dag fåes
    Pioneer SC-LX86 til 16KKr Skal være meget bra med B&W. Den ble kåret til årets beste av What HiFi. Men det hevdes den er litt lys. Det er litt negativt.
    Yamaha 3020 til 15KKr Det skrytes av komboen med CM og B&W generelt. Mange sier denne er enda bedre enn Pioneer.
    Denon 3313 til 10Kkr "lover gullkino" Liker dette med innebygget spotify og Airplay
    Denon 4520 til 20Kkr "et monster i hjemmekinoen" som er mye penger imho.
    NAD 777
    NAD 787 22KKr; Får bare godord.

Det er egentlig bare tull å lese flere reviews... og meninger er subjektive, men hva bør jeg velge? ideer eller tips?

Kanskje jeg skal velge Denon 3313 (eller Pioneer 2022) og skaffe PV1D mens kona er borte og det er farsdag??
    Pioneer 2022 fikk full pott i Bladet Watt forrige måned! Yamaha 1020 prøvde jeg litt på cm9 og det låt ikke bra i mine ører! Ble for varm klang!! Skal sies at den ble parret med Electrocompaniet aw250r som også er litt varm i klangen. Hos meg så spiller pioneeren best sammen med EC AW250R og cm9! Pioneeren låter litt mer sterilt alene på cm9! Spørs hva du liker best!? Men cm9 trenger mye strøm for å låte optimalt!
    B&W CM9
    B&W CMC senter
    SVS SB13-Ultra
    Marantz SR6010
    Electrocompaniet AW250R
    PS3
    B&W P3

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for svar! Får kjøpe meg et Watt.

Nå er det CM7 jeg har nå, men den kan komme til å bli en voksen CM9 engang selvfølgelig Men CM7 er forhåpentlig mer lettdrevet enn CM9.

Jeg liker i utgangspunktet en litt varm, klangfull lyd. Jeg liker også at det er detaljert og krystallklart.
    Klart det skal være naturlig, men naturen kan ofte pyntes litt på uten at det gjør noe. Slik gjør man jo også på både film og fotografi

Jeg leser at man beskriver Pioneer SC-LX86 som en meget god forsterker som kan være "shrill" og ubehagelig, men at man må bruke romkorrigeringen riktig. "Shrill" og ubehagelig er ord som skremmer i forhold til en investering på 8-16 lapper.

Jeg er vant til Denon, og liker jo det. Egentlig liker jeg også Denon på Dali, men har ikke det. Ser på Denon som et "safe" valg, men jeg er ikke helt overbevist om at det ikke kan bli bedre. Derfor mine noe famlende innlegg her med et nesten umulig spørsmål, der jeg nok gir inntrykk av at jeg vil at noen skal ta avgjørelsen for meg. Men det kan kun jeg gjøre, dessverre blir det på grunnlag av ting jeg har hørt og lest og ikke egne erfaringer da jeg ikke får testet uten å kjøpe.

Hadde jeg hatt de Electrocompagniet blokkene dine hadde nok også jeg gått for en Pioneer, men uten videre effektforsterker heller jeg mot Yamaha/Denon. At Yamaha og EC AW250R (varmt+varmt) ble litt (for) varmt er vel forståelig og ikke noe jeg her og nå greier å holde mot en ren Yamaha løsning.

Mulig jeg kan skaffe en effektforsterker fra bruktmarkedet etter hvert, men...
    Ser det ligger både Parasound og Hegel på bruktmarkedet.

Får tenke litt mer.

I praksis er det bare å ta sats.
    Valgene er:

Denon; Kjent og ok, kan ikke ta mer enn 3313 tror jeg 4520 er dyr.

Yamaha; Ukjent men sannsynligvis bra. Blir eventuellt RX-A2020. For liten forskjell opp til 3020.

Pioneer; Minst sikker på denne. Kult utseende med kun Pioneer, da... Blir 2022 eller 86. Har evt mest lyst på SC-LX86, men blir mest sannsynlig 2022.

Følg med; forhåpentlig uten å bli vitner til et mageplask!

Active
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    336
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for svar! Får kjøpe meg et Watt.

Nå er det CM7 jeg har nå, men den kan komme til å bli en voksen CM9 engang selvfølgelig Men CM7 er forhåpentlig mer lettdrevet enn CM9.

Jeg liker i utgangspunktet en litt varm, klangfull lyd. Jeg liker også at det er detaljert og krystallklart.
    Klart det skal være naturlig, men naturen kan ofte pyntes litt på uten at det gjør noe. Slik gjør man jo også på både film og fotografi

Jeg leser at man beskriver Pioneer SC-LX86 som en meget god forsterker som kan være "shrill" og ubehagelig, men at man må bruke romkorrigeringen riktig. "Shrill" og ubehagelig er ord som skremmer i forhold til en investering på 8-16 lapper.

Jeg er vant til Denon, og liker jo det. Egentlig liker jeg også Denon på Dali, men har ikke det. Ser på Denon som et "safe" valg, men jeg er ikke helt overbevist om at det ikke kan bli bedre. Derfor mine noe famlende innlegg her med et nesten umulig spørsmål, der jeg nok gir inntrykk av at jeg vil at noen skal ta avgjørelsen for meg. Men det kan kun jeg gjøre, dessverre blir det på grunnlag av ting jeg har hørt og lest og ikke egne erfaringer da jeg ikke får testet uten å kjøpe.

Hadde jeg hatt de Electrocompagniet blokkene dine hadde nok også jeg gått for en Pioneer, men uten videre effektforsterker heller jeg mot Yamaha/Denon. At Yamaha og EC AW250R (varmt+varmt) ble litt (for) varmt er vel forståelig og ikke noe jeg her og nå greier å holde mot en ren Yamaha løsning.

Mulig jeg kan skaffe en effektforsterker fra bruktmarkedet etter hvert, men...
    Ser det ligger både Parasound og Hegel på bruktmarkedet.

Får tenke litt mer.

I praksis er det bare å ta sats.
    Valgene er:

Denon; Kjent og ok, kan ikke ta mer enn 3313 tror jeg 4520 er dyr.

Yamaha; Ukjent men sannsynligvis bra. Blir eventuellt RX-A2020. For liten forskjell opp til 3020.

Pioneer; Minst sikker på denne. Kult utseende med kun Pioneer, da... Blir 2022 eller 86. Har evt mest lyst på SC-LX86, men blir mest sannsynlig 2022.

Følg med; forhåpentlig uten å bli vitner til et mageplask!
    he he! Følger med jeg vet du;-) Lykke til med valget av reciever:-)
    B&W CM9
    B&W CMC senter
    SVS SB13-Ultra
    Marantz SR6010
    Electrocompaniet AW250R
    PS3
    B&W P3

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte meg en SC-LX86 på Black Friday tilbud i dag. Er som sagt ikke overbevist om match, men til den prisen...

Håper det blir bra!

Er nå eier av en foreløpig uprøvd CMCenter 2.

Ser litt på bakhøyttalere: Jeg trenger stands. CM1 kommer visst ikke med stands? Ser at CM5 med stands kommer på 3K mindre enn CM8. Gulvhøyttalere vil se bedre ut her enn stativ. Dessuten gir de mer bass hele veien rundt. Burde jeg egentlig ha gått for CM8 som front og satt CM7 bak?

Trenger jeg i så fall Subwoofer? Ja, det gjør jeg vel selv med CM8 eller til og med 9 eller?

Subwoofer: Hva anbefales? PV1D, AW10CM eller SVS? Eller?

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte meg en SC-LX86 på Black Friday tilbud i dag. Er som sagt ikke overbevist om match, men til den prisen...

Håper det blir bra!

Er nå eier av en foreløpig uprøvd CMCenter 2.

Ser litt på bakhøyttalere: Jeg trenger stands. CM1 kommer visst ikke med stands? Ser at CM5 med stands kommer på 3K mindre enn CM8. Gulvhøyttalere vil se bedre ut her enn stativ. Dessuten gir de mer bass hele veien rundt. Burde jeg egentlig ha gått for CM8 som front og satt CM7 bak?

Trenger jeg i så fall Subwoofer? Ja, det gjør jeg vel selv med CM8 eller til og med 9 eller?

Subwoofer: Hva anbefales? PV1D, AW10CM eller SVS? Eller?
    Grattis med knallkjøp:grin:
    Sub trenger du definitvt for å få en heftig film opplevelse uansett hva slags høyttalere du har !
    Du trenger ikke så kraftige bak-ht - legg heller mer kr i en god sub!
    SVS er jo vanskelig å ikke ta med i vurderingen når du skal ha mest mulig moro for pengene - XTZ 12.16 er jo også et veldig godt alternativ i budsjettklassen !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker! Ser frem til å få den hjem, ja. Dette blir jo artig. Forventningene er betydelige

Bak høyttalere - du mener B&W CM1 holder, skjønner jeg? Eller bør man gå for CM5?
    Holder M1 også? eller blir det dumt å gå bort fra serien? Jeg tror jeg bør holde meg til CM serien.

Subwoofer: Har kikket litt på både SVS og Velodyne. Det blir fort kostbare saker. Er usikker her. De bør høres bra ut med musikk også. Det er nå ofte det i filmer også...

Det er pianosort som gjelder her:
    XTZ 99 W12.16 får man til 4.5'
    SVS SB12-NSD får jo god kritikk til 5.5'
    XTZ 99 W12.18 ICE ser interessant ut til 6'
    B&W AW10CM koster 10'
    Velodyne SPL-800 Ultra er sikkert bra, 11'
    SVS SB13-Ultra 13'
    osv, osv

Og så kan jeg ikke glemme B&W PV1D til 12'nok. Ikke pianosvart, men kult utseende og gode tester og den burde passe fint med CM. Tror jeg. Eller?

Jeg heller nok mot ASW10CM pga serietilhørighet og CM1 pga pris... (selv om den ikke akkurat er billig den heller)

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker! Ser frem til å få den hjem, ja. Dette blir jo artig. Forventningene er betydelige

Bak høyttalere - du mener B&W CM1 holder, skjønner jeg? Eller bør man gå for CM5?
    Holder M1 også? eller blir det dumt å gå bort fra serien? Jeg tror jeg bør holde meg til CM serien.

Subwoofer: Har kikket litt på både SVS og Velodyne. Det blir fort kostbare saker. Er usikker her. De bør høres bra ut med musikk også. Det er nå ofte det i filmer også...

Det er pianosort som gjelder her:
    XTZ 99 W12.16 får man til 4.5'
    SVS SB12-NSD får jo god kritikk til 5.5'
    XTZ 99 W12.18 ICE ser interessant ut til 6'
    B&W AW10CM koster 10'
    Velodyne SPL-800 Ultra er sikkert bra, 11'
    SVS SB13-Ultra 13'
    osv, osv

Og så kan jeg ikke glemme B&W PV1D til 12'nok. Ikke pianosvart, men kult utseende og gode tester og den burde passe fint med CM. Tror jeg. Eller?

Jeg heller nok mot ASW10CM pga serietilhørighet og CM1 pga pris... (selv om den ikke akkurat er billig den heller)
    Kommer jo litt an på rommet ditt , og hva slags plasseringsmuligheter du har!
    Har du muligheter er jo ofte to suber å foretrekke - du får jo nesten to SB12 NSD for en AW10 CM , og da er jeg ikke i tvil hva jeg hadde gjort!
    Det har ingen praktisk betydning om du kombinerer fronter og suber fra forskjellige merker - det er viktigst at fronter og senter er av samme fabrikat !
    CM 1 holder nok lenge til bak-ht ja, og særlig når du får en sub el to med på laget !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott, takk for svar.

Rommet ja: Det er viktig å huske at dette er i "finstuen"! TV kroken er ca kvadratisk, ca 4,2*4,2, men kun ca 3 meter benyttes i "bredden". Her er ikke optimal romfasong med tre vegger og store panoramavinduer på den ene siden, fjerde siden er åpen mot resten av stuen.... Det er ikke ønskelig eller mulig med mye lydmodifiserende tiltak. Tror jeg sliter med flere suber også.

Det var dette med at dette egentlig er en stue som gjorde at jeg tenkte man kanskje greide seg uten sub pga at man aldri får optimale lydforhold. Derfor denne tanken om at man kunne legge mer bass i alle høyttalerne. Ser det stod i et Watt også at de i og for seg var enige i at man kunne greie seg uten sub i stuer?

Jeg er enig i at sub er genialt, men lurer altså på om jeg får utnyttet den nok i en stuekino. To subber i en stuekino tror jeg ikke er lurt å utfordre kona på.

:-D Edit; Jeg hopper bukk over mer tenking og så ble det CM1 og PV1D:-D .

Takk for hjelpen!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •